A roadmachine sikerein felbuzdulva átdolgozásra került a teammachine széria. MTB vonalon pedig az új agonist és speedfox mellett rásegítéses bringák is debütálnak.
A Mesterbike révén közel két éve hazánkban is kaphatóak a világhírű svájci cég modelljei. 2018-ra a műszaki tartalom mellett a legtöbb típusnál a dizájn is változott, a BMC standra még a mindig zsúfolt Eurobike kiállításon is felkaptuk a fejünket.
A 2017-es modellévben debütáló roadmachine olyan technikai megoldásokat hozott, amelyeknek több nagy gyártó még egy év elteltével sem ért a nyomába. Az univerzális felhasználásra szánt bringa felülemelkedik a kategóriákon és egy általánosságban minden körülmények között jól használható gépet kínál az országúti kerékpársport szerelmeseinek.
A roadmachine 01 esetében a kábelek teljesen integráltan, a saját tervezésű kormányszáron belül futnak, ennek köszönhető a rendkívül letisztult megjelenés. A tárcsafékes kialakítás miatt akár 30 mm-es gumik is elférnek, amikkel más szintre emelhető a komfort egy régivágású országútihoz képest. Ezt tovább fokozza a karbon váz kialakításából adódó rezgéselnyelő képessége és a D keresztmetszetű nyeregcső, ami alakjából adódóan jobban csillapítja a talaj egyenetlenségeit egy hagyományos kör keresztmetszetűnél.
A roadmachine 02 szintén karbonból készül, viszont a vázszett megközelítőleg 220 grammal nehezebb és már hagyományos stucnival kerül a boltokba. Az Eurobike kiállításon egy érdekes, egyenes kormányos változatot vehettünk szemügyre.
A roadmachine 03 széria esetében alumínium a vázanyag, viszont a villa a drágább modellekhez hasonlóan, teljes egészében karbonból készül. A vázon sárvédőszem is megtalálható, így remek partner lehet akár téli edzésekhez, vagy munkába járáshoz is. Széles gumikkal a földutak vagy murvás szakaszok sem okozhatnak akadályt, az 1×11 sebességes SRAM Apex szettel az áttétel-tartomány is bőségesen elég lesz.
A 2018-as modellév újdonsága a megújult teammachine széria. A BMC Racing Team és az olimpiai bajnok Greg van Avermaet átlal is használt modell tulajdonképpen megkapta a roadmachine újításait amellett, hogy megőrizte profi versenyzésre alkalmas geometriáját. A BMC saját ACE (Accelerated Composites Evolution) parametrikus modellező és végeselem szimulációkat futtató szoftvere ismét izzasztotta a processzorokat, mire az új teammachine végletekig optimalizált formája megszületett.
A teammachine SLR01 Disc váz mindössze 25 grammal nehezebb, mint a korábbi felnifékes csúcsmodell. A villánál a tárcsafék hatása miatt aszimmetrikus kialakítás mellett döntöttek, sőt a világon az elsők közt elhagyták az adaptert és a féknyereg közvetlen a villára rögzül a lábon átmenő csavarokkal. Így egyrészt könnyebb az egész rendszer, másrészt stabilabb a felfogatás, viszont kizárólag 160 mm-es tárcsákkal kompatibilis. Elöl és hátul is 12 mm-es átmenő tengelyek rözgítik a kerekeket, így az oldalirányú merevségre nem lehet panasz, valamint a kerékcseréknél sem kell folyton utánállítani a féket.
A teammachine SLR01 teljesen integrált kábel elvezetéssel készül a BMC kormányszárnak köszönhetően. A Di2 rendszereket használókra is gondoltak a svájci mérnökök, így a töltő és beállító port az alsőcső felsőcsőhöz közeli pontjára szerelhető. Továbbá itt is megtalálható a D keresztmetszetű a nyeregcső, amit egy ékmechanizmussal működő rejtett nyeregcsőbilincs rögzít. 28 mm-es gumikkal kompatibilis a váz és a villa is, így komfort terén sem kell kompromisszumot kötni.
Az új teammachine SLR01 és SLR02 tárcsafékes és felnifékes változatokban is elérhető lesz, a geometria megegyezik, így a leendő vásárló pénztárcája és értékrendje szerint választhatja ki a neki megfelelőt. A felnifékes verzió már direct mount kétcsavaros rögzítésű féktesteket fogad, így tartja a lépést a legújabb trendekkel. Apró részlet, de a cég alaposságát jelzi, hogy az új Shadow kialakítású Shimano váltókhoz már egyedi váltófüllel készültek, amivel pár grammot még sikerült lefaragni.
A triatlon szakágban is nagyszerű sportsikereket érnek el a BMC versenyzői, a timemachine időfutam bringákat elnézve nem is véletlenül. A timemachine 01 futurisztikus formájával talán időutazásra is alkalmas, mindenesetre technológiailag mindent felmutat, ami napjainkban elérhető. A kerékpár első része az integráció jegyében épült, ezáltal próbálták csökkenteni a légellenállási együtthatót. A Profile Designs által gyártott egyedi könyöklő és időfutam kormány teljesen egybesimul a villával.
A fékek a villába integráltak, ami bár aerodinamikailag előnyös, fékerő szempontjából nem feltétlen optimális, így a felsőcsőbe még egy fékerőt növelő mechanizmus is bekerült. A speciális tárolódoboz nem kavar bele a légáramlatokba a levegő mögött, és a csúszópapucsos kialakításnak köszönhetően a hátső kerék is mm-re pontosan a nyeregvázcső kivágásába illeszthető a gumi méretétől függetlenül. A timemachine 02 már hagyományos kormánnyal és fékekkel készül, így kedvezőbb áron érhető el.
Az MTB szakág szerelmeseinek is biztosan ismerősen cseng a svájci márka neve, Julien Absalon sikereinek jelentős részét BMC nyergében aratta, többek között a softtail teamelite 01 nyergében.
Az elkövetkező modellévre két új összteleszkópos géppel bővül a paletta. Az agonist tervezésekor a jól ismert fourstroke modellt vették alapul, így a 29″-es kerekekhez tervezett geometria és az APS névre keresztelt virtuális forgáspontos rugózási rendszer adott volt. Az agonist elöl és hátul is 110 mm-t mozog, fejcsőszöge 69,5°, amivel még kellően agilis akár szűk kanyarokkal tűzdelt XC versenyekhez is. A BMC termékmenedzserei legfőképp a technikásabb maratonokon induló bringásokat tekintik célcsoportnak, nem véletlen, hogy az alsócső például integrált műanyag védőbetétet kapott. A virtuális forgáspontos rendszereknél az alsó himbakar forgáspontjai helyzetükből adódóan könnyen megtelhetnek sárral egy esős verseny alatt, viszont a svájciak erre is találtak megoldást. A himbakart egy műanyag “flepni” fedi, így a hátsó kerék nem közvetlenül a forgáspontokra vagy a csapágyakra veri fel a sarat.
Az új speedfox trail bringa műszaki megoldásai hasonlítanak az agonist esetén használt technikai részletekhez, viszont itt már mérettől függően 650B (S-M) vagy 29″-es (M-XL) kerekekkel találkozhatunk. A speedfox egyedülálló újdonsága, hogy az állítható nyeregcső karja vezérli a rugóstagot is. A Trailsync technológia lényege, hogy amikor a nyeregcsövet letoljuk, a rendszer automatikusan nyitott állásba helyezi a rugóstagot is. Amikor a nyergcső kihúzott állapotában van, a tag “Trail” (Propedal) állásba kerül, nagyobb a kompresszió, így hatékonyabb a tekerés, de a komolyabb akadályokat még így is kimozogja. Az egészet egy integrált nyeregcsőhöz hasonló egyedi “dropper post”, és a váz belsejében megbúvó mechanika teszi lehetővé. A nyereg magasságának állítása a cső vágásával, vagy kisebb mértékben az integrált nyeregcsövekhez használt “mast-topper” helyzetével vagy cseréjével lehetséges, ezek közül 3 és 6 cm-es emeléssel rendelkező változatok léteznek.
A 2017-es Eurobike kiállításon mutatták be a speedfox AMP elektromos rásegítésű MTB-t. A váz teljes egészében karbonból készül, az akkumulátor csomagot igényesen az alsócsőbe integrálták. Ez nemcsak esztétikai előny, hanem strukturálisan is segít a lehető legmerevebb kialakításban, sőt a tömegközéppont is alacsonyan marad. A hajtásért a Shimano E-8000 MTB szettje felel, melynek szenzorai a váz belsejében kaptak helyet, így nincsenek kitéve a sérülés veszélyének. A BWC (Big Wheel Concept) 29″-es geometria és a virtuális forgáspontos rendszer az e-bike nagyobb tömegéhez és dinamikájához lett hangolva.
Akinek ez sem elég, az választhatja a nyáron bemutatott trailfox AMP modellt. A 650B+ kerekekkel és 150 mm rugóúttal már-már motorokat megszégyenítő tempót lehet menni vele lefelé, pedig még jogosítvány sem kell hozzá. Arról nem is beszélve, hogy a 70 Nm nyomatékú Shimano motor kanyarban akár erőcsúsztatásra (driftelésre), esetleg sípályán felfelé egykerekezésre is alkalmas.
A 2018-as modellek hamarosan elérhetőek a Mesterbike & Coffee Project-ben!