A magyar márka, ahol minden kerékpárt a vásárló igényei szerint építenek meg.
Nemrégiben egy új magyar kerékpármárka jelent meg a piacon az ATA személyében és abba a szerencsés helyzetbe kerültem, hogy hosszabb ideig tesztelhettem a Reaper névre hallgató országúti kerékpárjukat. A kérés az volt hozzám, hogy nyúzzam rendesen, nem kell vigyázni rá, nyugodtan menjek vele úgy mintha a sajátom lenne. Természetesen örömmel megtettem és annyit előzetesen elárulhatok, hogy épségben adtam vissza a tesztbringát 🙂 . Nézzük a tesztet!

Kb 2 és fél évvel ezelőtt keresett meg először az akkor még nem létező ATA márka egyik alapítója, hogy éppen egy magyar kerékpármárka létrehozásán dolgoznak és majd szeretnék ha tesztelném az országútijukat. Akkor senki nem gondolta, hogy a termék piacra kerülése ennyi időt fog igénybe venni, de a termékfejlesztés, a megfelelő gyártók megtalálása és a bürokratikus körök sok időt elvittek és majdnem 2 év lett mire kézzelfogható lett a kerékpár. Tavaly télen facebookon már láthattuk a Reapert, az ATA első országútiját, amit végül idén nyáron egy hosszabb tesztidőszakra én kaptam meg.
Engem mindig is érdekelt, hogy hogyan indul el egy kis kerékpármárka, ezen belül is legfőképpen az, hogy honnan lesz hozzá a váz, hiszen a karbontechnológia uralmával véget ért a garázsban hegesztős időszak, és a nagy márkák jelentős részének is valamelyik távol-keleti vázgyártó gyártja a vázait. Ezért sokat beszélgettem az ATA alapítóival, hogy ők hogyan és honnan szerzik be a vázakat és persze hogyan lesz azokból kész kerékpár. Nem titkolták, hogy a Reaper váza egy nyílt licences OEM váz, tehát egy olyan kész váz, amit kifejezetten kerékpármárkák számára értékesít az adott vázgyártó. Ezért nem kell meglepődni azon, ha egy-egy külföldi márkánál láthatunk pont ilyen vázat, vagy ha valamelyik világmárka országútijának váza nagyon-nagyon hasonlít erre a vázra. És itt nem arra célzok, hogy a gyártó másolja valakinek a vázát, hanem a másik márka is tőle veszi.
[wpsm_box type=”blue” float=”none” text_align=”undefined”]
Honnan az ATA márkanév?
„Nagyatádiak vagyunk, és az Ata Nagyatád város első bejegyzett településneve a török korból. Ezzel is tisztelgünk hovatartozásunk előtt, illetve büszkén tesszük rá ezt a nevet minden nagyteljesítményű versenybringára, mert Nagyatád mégiscsak a magyar ironman triatlon fővárosa. Ezért lettünk ATA.” – mesélték a márka alapítói.
[/wpsm_box]
Nálam mindig az elsők között szerepel, hogy megnézem az adott kerékpár geometria táblázatát, ez sokat elárul arról, hogy mire tervezték, mire jó az adott modell. Az ATA Reaper a geo táblázat alapján a teljesítményorientált országútik közé tartozik, gyakorlatilag egy jól bevált versenyzős geometriával rendelkezik, pl a saját bringám és a Reaper közti legjelentősebb különbség a fejcsőszög 0,2 fokos különbsége… azaz kb megegyezik a 2 kerékpár geója, ezért nem is aggódtam a teszt előtt hogy majd nehéz lesz megszokni 🙂 .
Már messziről látszik, hogy egy aero országúti az ATA Reaper, szinte sehol nincs rajta kerek csőforma, még az alsócsövet is úgy tervezték, hogy a kulaccsal együtt legyen aero. Az első villára is érdemes egy szempillantás venni, a papucs formája aerodinamikus (valahol már láttam ilyet 🙂 ). Természetesen teljesen integrált bovdenezésű a Reaper, a kormánycsapágyon is átmennek a fékcsövek, de szerencsére FSA szabvány, így egyszerű hozzá a pótalkatrész rendelés. Elég méretes gumik elférnek a vázban, pontos adatot nem tudok róla, de szemre bőven belemegy a 32-es gumi is a szabvány szerinti sárférőhellyel együtt is. És ha már a papucsnál járunk akkor az átmenőtengelyeket is kiemelném, mindkettő könnyített darab és található a fejüknél egy réz alátét, ami segít elkerülni a nem kívánt recsegést is az átmenőtengely-papucs kapcsolatnál.
A felszereltség előtt érdemes megállni egy kicsit, mert az ATA kerékpárokat mind egyedileg, a vevő igényeinek megfelelően építik meg, a vázon-villán kívül kb csak a nyeregcső és a kormányszár, ami fix alkatrész, bár az utóbbiból is kérhetünk integrált kormányos változatot. A váz színe is lehet egyedi, nem feltétlenül kell a tesztmodell gyöngyház fehér színét választani. Az egyediséget mutatja, hogy a kerékpárt építő szakember (jelen helyzetben az ATA egyik alapítója) aláírása is rákerül a bringára.
A teszt Reapert egy teljes, 2×12 sebességes Shimano 105 mechanikus szettel szerelték, mellyel egy jó ár-érték arányú országútit akartak bemutatni a hazai árérzékeny piacnak, hiszen a mechanikus 105 az a szett, ami még tényleg elérhető árú, de emellett minőséget is képvisel. Én is teszteltem még a megjelenése után ezt a szettet és abszolút jól működött, ha meg az árát nézzük akkor nem tudok jobbat mondani nála.
Scope R5 kerekeket találunk a tesztbringában, ami számomra annyiban mindenképpen érdekes, hogy ezelőtt soha nem próbáltam Scope kerekeket, pedig egy elég nagy gyártóról van szó. Fontos megemlíteni, hogy az ATA Bikes egyben a Scope forgalmazója is hazánkban, ezért kerékvásárlással kapcsolatban lehet őket keresni. A Scope R5 kerekek abszolút az aero vonalról érkeztek az 58 mm-es profilmagasságukkal, a 21 mm-es belső szélességükkel a modern országútikhoz tervezték őket, a 28-30 mm-es gumik állnak jól rajta. Ennek megfelelően a Michelin Power Cup gumijaival szerelték a kerekeket 28-as méretben és természetesen tubelessként, hiszen akkor tudja a legnagyobb teljesítményt nyújtani.
Mint már említettem a nyeregcső, a kormányszár és a kormány is a vázszett része, melyből a nyeregcső és a kormány karbonból készül és természetesen aero formájú. A hosszokat, szélességeket mi tudjuk megválasztani, ami nagy előny, mert nem azzal kell kezdeni az új kerékpár vásárlása után, hogy kormányszárat vagy kormányt keresünk magunknak, hanem már a megfelelő mérettel tudjuk kérni a Reapert. Ugyanez igaz a nyeregre is, olyan nyereg lesz rajta amit mi szeretnénk, tehát kérhetjük egy nekünk bevált modellel.
Szemrevételezés, beállítás
Elsőként természetesen végignéztem a Reaper minden részletét, ami külsőre látszik, főleg a vázszett darabjai és a bovdenezés érdekeltek. A gyöngyház fehér festése nagyon szép, bár én annyira nem szeretem ezt a színt, mert nagyon látszik rajta a kosz és bringa takarításban nem járok az élen. 🙂
Mint már említettem a bovdenezés teljes mértékben integrált, a kormányon keresztül futnak a bovdenek, utána pedig a kormányszár takaró műanyagja alatt mennek be az aero távtartókba és onnan a fejcsőbe a kormánycsapágyon keresztül lépnek be a kábelek a vázba. Mind a kormánycsapágyon, mind a kormányon keresztülfutó bovdenek a szerelők rémálmai, nagyon pontosan ki kell számolni a bovdenek és a fékcsövek hosszát, de most már pár éve ez a trend, ezen az áron tudják teljesen elrejteni a bovdenezést a gyártók. Azért írom ezt le, mert sokszor új bringa vásárlásakor azzal kezdődik a kerékpár beállítása, hogy a szervizben vágnak a fékcsövekből vagy ha kormánycsere is van akkor extrém esetben megeshet, hogy teljes bovdenezést kell cserélni a vázban. Ellenben ha egy ATA bringát veszünk és tudjuk, hogy milyen hosszú kormányszár, milyen kormány kell nekünk és tudjuk a kormánymagasságot akkor a kerékpár építésekor már optimális hosszúságúra tudják hagyni a kábelek hosszát. A teszt Reapernél látszik, hogy odafigyeltek a hosszokra, példásan futnak a bovdenek a kormány és a kormányszár között.
Mivel nagyon hasonló a Reaper és a saját bringám geometriája, sőt a tesztbringán olyan hosszú kormányszár van mint a sajátomon így mindössze a nyereg helyzetét kellett beállítanom. A fékváltókarok helyzetét is betettem szabályosba (egyenesbe), mert illegálba voltak beforgatva, amit én nem szeretek. Ezután már csak a pedálok felszerelése maradt, na meg komputerem felrakása a kormányra. Az utóbbi nem igazán akart összejönni, mert olyan kevés hely maradt a kormányon a stucni mellett, hogy a konzol egyszerűen nem fért el a lapított rész mellett, ezért először a triatlon órámmal mentem ki vele bringázni, aztán felraktam a stucnira egy konzolt, ami ellátta a funkcióját, de nem volt tökéletes. Egy kormányszár előlapra való konzol kellett volna hozzá, de éppen nem volt itthon olyan (pár ezer forintért beszerezhető az internetről). A szereléssel kapcsolatban, ami még számomra érdekes volt azok a csavarok. Nem olyan csili-vili fényes csavarok voltak a vázban mint amit megszoktam, hanem olyanok, mint amiket a csavarboltban szoktam venni ha a gyári csavarokat pótolni kell.
Milyen menet közben az ATA Reaper?
Sejtettem, hogy nem fog sokáig tartani a megszokás, ami így is lett 🙂 , már az első kanyart gyorsan vettem vele, szépen fordult alattam, gyors irányítású, igazi verseny országúti. A keskeny (C-C 40-es) kormány volt kicsit szokatlan elsőre, de 5 perc után már fel sem tűnt. Az első meglepetés a váltás volt, nagyon könnyedén mozgott a váltókar, ritkán találkozom ilyen jól összerakott bovdenezéssel, főleg egy integrált bovdenes kerékpáron. A bringát építőnek utólag mondtam is, hogy nagyon jó munkát végzett, jobbat mint az aki anno a 105-ös tesztbringát rakta össze. Azt mondanom sem kell, hogy szépen váltottak a váltók. Ilyenkor érzem azt, hogy lehet még nincs vége a mechanikus korszaknak.
Az aero váz mellett a magas kerekek és a nagy gumik eléggé haladóssá tették a Reapert. Érzésre is gyors volt, de próbáltam nem az érzésekre hagyatkozni, hanem a számokat nézni, mert az érzések sokszor becsapják az embert… hát úgy is gyors volt. 🙂 Amin kicsit meglepődtem, hogy egész komfortosnak éreztem a Reapert rossz úton is, nem rázott mint ahogy a legtöbb aero országúti szokott, bár ebben biztos benne voltak a 28-as Michelin Power Cup gumik is, amiket 5 barra fújtam. A gumik egyébként jól gurultak, de nekem a tapadásuk még ennél is jobban tetszett, szépen meg lehetett dönteni a bringát a kanyarokban, érzésre talán jobban mint a sajátomat szoktam. Szemre szélesnek tűntek a gumik, lehet emiatt tapadtak olyan jól, ezért rájuk mértem tolómérővel, a Scope R5 kerekeken 5 barra fújva 30 mm szélesek voltak.
Ahogy kérték, nem vigyáztam a bringára abban a közel másfél hónapban amíg nálam volt, lementem vele a rossz minőségű lejtőkön is maxon, át mindenen ahogy szoktam 🙂 . Persze a tubeless gumik miatt a defekttől nem féltem, de ha valami baja lenne a váznak vagy főalkatrészek valamelyikének akkor biztos kijött volna akkorákat kapott a bringa. A váz, a kerekek, a kormány, minden zokszó nélkül bírta. Nálam átment ezen a teszten.
A Scopre R5 kerekekre még kitérnék külön. A hátsónak brutális a hangja reteszelés közben, az összes gyalogos azonnal leugrott a kerékpárútról amikor abbahagytam a tekerést. 🙂 A teszt során annyira bevált a kerék, hogy barátnőm bringájába áttettük az időfutam OB-ra és ezekkel versenyzett ott. Kis negatívum, hogy az 58 mm magas első kerék az oldalszélnek nem a legjobb barátja, érezhetően vitte a kerékpár elejét az oldalszél (lehet nem véletlenül jött ki az UCI az új szabállyal 😉 ). Én meg tudtam tartani nagyobb oldalszélben is, de azért többet kellett vele dolgozni mint egy alacsony felninél. Átraktam a saját bringámba, ott is vitte a szél, a saját 42 mm-es kerekemet pedig betettem a Reaperbe, amivel megszűnt az oldalszél probléma. Érdekes, hogy csak 16 mm a különbség magasságban, de nagyon lehet érezni ezt oldalszélben. Mivel egyedi kerékpárokat épít az ATA ezért kérhetjük alacsonyabb felnivel is a bringát.
A kormány geometriája tetszett, alsó fogásból is könnyedén elérhető a fékváltókar, felül pedig a lapított részen kényelmes fogni, bár mint már említettem olyan hosszú ez a lapított rész, hogy sem olyan komputert vagy lámpát nem lehet rá feltenni, aminek csak kerek kormányokkal kompatibilis a konzolja. Szerencsére olcsón lehet stucni előlap csavarjaira rögzíthető konzolt venni, amire a komputereket fel lehet rakni, illetve a gopro kompatibilis lámpákkal is használható. Egyébként a kormány annyira bejött barátnőmnek, hogy most azon megy a gondolkodás, hogy vegyen-e egy ilyet a saját bringájába. A kormányszár kevésbé tetszett megjelenésében, engem egy téglára emlékeztet és biztosan jó nehéz. Mondjuk ez az integrált kormányszárak többségére sajnos igaz, viszont ha nem ragaszkodunk annyira a teljesen integrált kinézethez akkor egy hagyományos stucnit is felrakhatunk a helyére vagy megnézhetjük, hogy melyik más integrált rendszerrel kompatibilis és abból vehetünk egy szebb darabot.
Összefoglalva
Kellemes meglepetés volt számomra az ATA Reaper, a nemrég indult hazai márka aero országútija a jó ár-érték aránya mellett valódi teljesítményt nyújt. Egyértelműen látszik, hogy az ATA alapítóinak az a koncepciója, hogy minőségi kerékpárokat áruljanak a hazai árérzékeny piac számára. Ha valaki éppen egy jó aero országútit keres kedvező áron és még egyedi igényei is vannak akkor mindenképpen érdemes megnézni a Reapert.
A teszt kerékpárral megegyező felszereltségű Reaper 1 300 000 forintba kerül.
További információkért keressétek az ATA weboldalát és facebook oldalát vagy közvetlenül írjatok az info@atabikes.com -ra vagy hívjátok a +36704119084 telefonszámot. A weboldal egy támadás miatt jelenleg fejlesztés alatt áll, de hamarosan ott is megtalálható lesz minden infó.






















