fbpx

Gravel gumi választás: WTB Riddler vs Mitas X-Road

Örök graveles téma a gumiválasztás, a többség gyors és széles körben használható gumit keres, de ezekből is van már legalább egy tucat a piacon. Valamelyik olcsóbb, valamelyik drágább, hangzatos technológiák a leírásokban, de mi alapján válasszunk? Nekem sem volt könnyű választani közülük, de sok olvasás után kettőt választottam egy pár Mitas X-Road-ot 38-as méretben és egy pár WTB Riddlert 37-esben. Azért ezt a kettőt, mert az X-Road sok dicséret mellett az árban a legjobb, míg a drágább kategóriát megtestesítő Riddler kiváló értékeléseket kapott külföldi magazinoktól és kíváncsi voltam, hogy vajon mekkora vagy van-e egyáltalán különbség két azonos felhasználásra készített, hasonló jellemzőkkel bíró külső között.

WTB Riddler vs Mitas X-Road

A gravel kerékpárok országúton és mérsékelten terepen is megállják a helyüket, amiben egyértelműen a legnagyobb szerepet a bringákon található gumik játsszák, hiszen a külsők azok, amik elsőként érintkeznek a talajjal, azok gurulnak, tapadnak és még az elsődleges rezgés/ütéscsillapításért is ők felelnek. Persze ott van még a geometria, a fékek, stb, de nulla mintázatú gumival elég nehezen tudnánk köves úton közlekedni, míg 2,5-ös DH gumikkal is szenvedős lenne az aszfalton tekerés. Összefoglalva a gravel gumik közös jellemzője, hogy aszfalton is tudunk velük haladni és könnyebb terepen sem hagynak minket cserben. Az aszfalt-terepező képesség aránya természetesen változhat a mintázattól függően, valamelyik szinte slick, ami elsősorban aszfalt használatra készült, valamelyik pedig már-már mtb mintázatot kapott, ami terepen nyújt jóval nagyobb használhatóságot. Ezenfelül még a külsők szélessége is komoly befolyásolási tényező, már az egész keskeny országúti szerű gumiktól a monti gumikat megszégyenítő szélességűekig mindent lehet kapni, a szélesebb gumi kényelmesebb, de többnyire lomhább. Tehát ahány felhasználó annyi felhasználási igény, amit a gyártók próbálnak kielégíteni (vagy éppen igényt támasztani 🙂 ) és a piacon végül annyi gravel gumival találjuk szembe magunkat, hogy választani sem tudunk.

Nekem is az volt az egyik problémám amikor megvettem az első gravel bringám, hogy milyen gumit tegyek rá. Természetesen a gyárit cserélni akartam, mert az én igényemhez túl mintás volt, meg nem is lehetett belső nélkül használni, így jött a nagy kérdés, hogy mi legyen. Mentem előtte már jó pár (teszt) gravel kerékpárral, amin különböző gumik voltak, így nagyjából tudtam, hogy mit szeretnék. Legyen gyors aszfalton, mivel a távok felét ott fogom megtenni vele, de szeretnék terepen is bringázni, mert számomra a gravel a terepbringa. Nincs szükségem sok mintázatra, mert kevesebbel is meg tudom oldani. Elsőként lett egy nagyon gyors 34-es WTB Exposure, ami a nyáron jól teljesített, – bár a köveket nem szerette a road plus kategóriás defektvédelme (nem is erre tervezték) – viszont az ősz beköszöntével kb azonnal elvérzett, lévén nem volt rajta középen minta és a nedves talajon végtelen lett a féktávom. Kellett a “gravel gumi”, ami ilyenkor is használható.

Mindenképpen egy kicsivel ballonosabbat szerettem volna, amit lehet alacsonyabb nyomáson használni, legyen tubeless, mert számomra anélkül nem élet az élet terepen, a defektvédelme is legyen jó, legalábbis ne szakadjon szét a köveken és legyen rajta több minta, de még mindig legyen kellően gyors aszfalton. Ilyen gravel külsőből azért van bőven a piacon, de sikerült szűkíteni a kört, tudtam jó pár modellről, hogy a technikai leírás ellenére nem biztos, hogy a defektvédelme az igazi lesz vagy tubelessként problémamentesen lehet használni, meg hát sok modell nem érhető el itthon. Két gumin akadt meg a szemem, az egyik a Mitas X-Road, aminek a testvéreit már használtam cyclo-cross versenyeken és az itthon kapható gravel külsők közül a legjobb ár-érték aránnyal kecsegtet, a másik pedig a WTB Riddler, aminél biztos voltam, hogy tubelessként nem lesz vele gond és csupa jó értékelése volt a nemzetközi sajtóban. Végül mindkettőből beszereztem egy párat, az X-Roadból a 38-as szélességűt, míg Riddlerből 37-est, sokkal nagyobb nem is férne el a bringámban (eléri a cipőm orra kanyarban a gumit), de nincs is rá igényem.

Tömegben gyakorlatilag nincs különbség a két külső között, az X-Road mért tömege átlagolva 457 gramm, a Riddleré 471 gramm. Egyébként nem is szoktam nagyon pörögni a gravel bringáknál a súlyadatokon, mert ez a felhasználás az, ahol pár gramm nem számít, inkább ne hagyjon cserben és szívesen elcipelek pluszban akár 100-200 grammot is. Szélességben mindkettő hozza a ráírtat, de ez nagyban függ attól, hogy mekkora felnire és milyen nyomáson használjuk.

Mitas X-Road

Elsőként az X-Road került fel a kerékpáromra, a felszerelése nem volt annyira sima, rá kellett robbantani a felnire és nehezen akarta eltömíteni a folyadék, többször leengedett, még az első használat után is, aztán végül megfogta a folyadék. Menet közben kb azt kaptam, amit vártam tőle, aszfalton gyors volt az alacsony, sűrű nagy mintáknak köszönhetően és terepen is teljesen jól elvoltam vele, nem igényeltem több tapadást. Annyira belelendültem a terepezésbe, hogy még egy közeli monti maratonra is beneveztem, természetesen a gravel bringával. A táv feléig maximálisan elégedett voltam vele, egy másodpercig nem járt a fejemben, hogy bárcsak montival lennék vagy más gumikkal, de aztán éreztem, hogy ereszt a hátsó gumi. “Mindegy, fújok rá, a folyadék majd megfogja.” – gondoltam magamban. Pumpálás közben valóban megfogta, de aztán elindultam és újra eresztett, majd újra megállás, újra pumpálás, újra ereszt és ez a folyamat jó sokáig ismétlődött, aztán csak egy belső oldotta meg a problémát. Nem örültem neki…

Először arra gondoltam, hogy biztos nagy a lyuk és azért nem működik a folyadék, de aztán otthon szétszedve kiderült, hogy talán 2 mm-es sincs a sérülés. Háromféle folyadékkal is próbáltam eltömíteni, de semmi nem fogta meg ezt a lyukat. De miért nem? A válasz a gumiban rejlik. A Mitas X-Road magas szövetsűrűségű (127 TPI) és mellé még kevés gumit is tettek belülre, a gumi belseje nem gumis tapintású, hanem mintha valami csúszós műanyag lenne, pl nejlon, és ezen úgy látszik, hogy nem tapad meg rendesen egyik defekttömítő folyadék sem (azóta más Mitas guminál is tapasztaltam ezt) és ezért eresztett a kezdetekben is a gumi, mert lassan tudja csak eltömíteni a lyukakat a folyadék. Ettől persze nem került a kukába a gumi, hanem kapott egy szép kis foltot belülre (mint amivel a belsőket szoktam foltozni) és használtam belső nélkül tovább. A menet tapasztalatokhoz visszatérve, nagyobb sárban természetesen elvérzik az alacsony sűrű minta miatt, de egy kis eső után bőven használható, mentem már vele esős cross versenyen is (tudom szabálytalan a gumi szélessége) és messze nem volt annyira borzalmas mint amire számítottam, kezelhető maradt a kerékpár.

A kopás, a tartósság sem egy utolsó szempont a gumi választásánál, az aszfalt valamennyire eszi az X-Roadot, látszik rajta a használat, de nem kopik el 1-2000 km után, jelenleg is még használatban van és még egy ideg lesz is.

WTB Riddler

A Riddler felszerelése sokkal egyszerűbben ment, csak feltettem a felnire, elkezdtem pumpálni és már a helyére is pattant. Beletöltöttem a folyadékot, jól összeráztam és már az első éjszaka megtartotta a nyomást. Azt hiszem nem kell magyaráznom ezután, hogy miért bízom a WTB tubeless technológiájában. A WTB egyébként ezt azzal magyarázza, hogy ők nem mindenféle ready, easy, stb laza szabvány szerinte gyártják a gumijaikat, hanem CST (UST) szabvány szerint, ami jóval szigorúbb és emiatt pontosan illeszkedik a gumi a felnire. Ezenfelül még azzal érvelnek, hogy az ő gumijaik azért 60 TPI-sek, mert csak így tudnak megbízható tubeless gumikat gyártani, ugyanis az alacsonyabb szövetsűrűség miatt több gumit használnak a légzárórétegnél. Hogy őszinte legyek, ezt vagy elhiszem vagy nem, de logikát vélek benne felfedezni és a tapasztalatok is mellettük állnak.

A Riddler nem egy lassú gumi, gyorsan lehet vele haladni aszfalton, panaszom nem lehet rá, talán egy picivel lassabb, mint az X-Road. Terepre érve meglepő, hogy ezzel az alacsony mintázattal milyen jól tapad – valószínűleg az anyaga miatt – ,  ez  is az a gumi, ami mellett nem kívánom, hogy bárcsak montin ülnék. Száraz úton érzi magát igazán elemében, meg én is a bringán, kisebb sárban is el lehet vele boldogulni, de gyorsan el tud tömődni a mintázata, ezért korlátozottan használható. Azért hozzá tenném, hogy ezzel a gumival is crossoztam, de csak száraz pályán, szerintem előnyöm volt vele a többiekkel szemben, bár az eredményemen nem látszott 🙂 . A defektvédelme nálam jelesre vizsgázott, egyáltalán nem kíméltem kövesebb terepen sem és nulla defektet kaptam, legalábbis ha kaptam is akkor nem vettem észre, mert azonnal eltömítette a folyadék a lyukat.

Ez már nem a gumi hibája 🙂

A tartósságának az aszfalt annyira nem tesz jót, látszik, hogy puhább alapanyagból van. Ezért ha valaki nagyon sokat megy aszfalton és csak ritkán megy terepre akkor lehet mást választanék, még ennél is minimál mintásabbat. Elkoptatni természetesen nem sikerült nekem, annyit azért nem járok aszfalton gravel kerékpárral.

 

WTB Riddler vs Mitas X-Road

A két külső nagyon hasonló, de mégis más. A felhasználási területük ugyanaz, gyors aszfalton is használható gravel gumik, amik terepen sem véreznek el, de vannak köztük kisebb-nagyobb különbségek. Pl tubeless technológia terén hatalmas az előnye a Riddlernek, jóval megbízhatóbb külső, míg az X-Roaddal azért lehetnek problémák. Árban egy pár X-Roadot kapunk egy darab Riddler árán, ami azért nem elhanyagolható különbség. Aszfalton az X-Road kicsit gyorsabb, míg száraz terepen a Riddler a jobb, sárban pedig mindkettő gyenge, de az X-Road láthatóan jobban tisztul. Kopásállóságban az X-Road valamennyivel jobb, de egyik gumi sem kopik el pár száz km alatt aszfalton.

Sárban kicsit jobban tisztul az X-Road

Összefoglalva, ha nem belső nélkül szeretnéd használni a gumidat, vagy köves, defektveszélyes terepen keveset bringázol akkor a Mitas X-Road lehet a jó választás. Viszont ha fontos számodra a tubeless külső és hajlandó vagy dupla árat fizetni érte akkor a WTB Riddler lesz a te gumid. (nem kérdés, hogy számomra az utóbbi a nyerő)

WTB Riddler Mitas X-Road
Aszfalt 10/7 10/8
Terep száraz időben 10/8 10/7
Terep sárban 10/2 10/4
Belső nélkül 10/10 10/3
Kopásállóság 10/6 10/7
Ár 10/7 10/10
Tömeg 10/7 10/7

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo