Bár a német gyár 2016-ra teljesen megújította az AMR – All Mountain Ride – palettáját, a Ghost 2017-re is tartogat számunkra újdonságokat!
A Ghost 2016-ra egy teljesen új platformra helyezte az AMR vonalat. Ez volt az első lépés egy új, sematizációs trendben, amelynek lényege, hogy a bajor gyártó fully flottája hasonló vázelemekből épül fel több kategóriában is. Ennek egyik kulcseleme az új szérián a hátsó rugóstag alsó felfogatása, ami már nem a nyereg-vázcsövön kapott helyet, mint korábban, hanem a középcsapágyház fölé applikált alumínium adapterrel csatlakozik a vázhoz, ami a későbbiekben fontos szerepet kap beszámolónkban.
Logikus és kézenfekvő megoldásnak tűnt az új AMR szériára jellemző moduláris tervezés. Ez abszolút gyártásoptimalizálást tesz lehetővé, amivel csökken a hibalehetőség – tehát javul, illetve állandósul a minőség, mindemellett pedig az univerzalitásnak köszönhetően radikálisan csökken fejlesztési és a gyártási költség is, ami már igencsak érezhető a kedvezőbb végfelhasználói árban is. Azon túl, hogy egy megfelelő extra rugóstag és villa beszerzésével gyakorlatilag két teljesen más kerékpárra tehetünk szert, a hosszú távú használatnál jellemzően jelentkező alkatrész-utánpótlás is könnyebben megy, mivel az alacsonyabb számú alkatrész variánsnak köszönhetően kevesebb alkatrész típust kell készleten tartaniuk a forgalmazóknak.
2016-ban a SL AMR sorozat még csak 650B-s kerékmérettel volt elérhető – a 130 millimétert mozgó SL AMR, a 150 milliméteres SL AMR X, valamint a 160 milliméter rugóúttal érkező FR AMR gyakorlatilag azonos vázra épült, a hosszabb telóúthoz szükséges nagyobb szemtávolságot a német mérnökök egyszerűen, a már említett alsó adapter megfordításával érték el.
2017-ben már vásárolhatunk magunknak SL AMR-t és SL AMR X –et akár 29”-os kerekekkel is! A különböző modelleknél a váz kerékméretenként megegyezik, az első háromszög – modell és ár függvényében természetesen – elérhető karbon és alumínium változatban is, azonban a hátsó háromszög, a tám- és láncvillák, valamint a himbakar alapanyaga minden esetben alumínium. Az SL AMR X sorozatot 4 különböző modell alkotja – kerékméretenként egy karbon és egy alumínium főháromszöggel. Az SL AMR család már 6 bringából áll – 4 karbon, 2 pedig alumínium első háromszöggel érkezik, a 27,5” és a 29”-os kerékméret-variánsok itt is fele-fele arányban oszlanak meg.
A váz technikai részletei minden modell esetében teljes egészében azonosak: a homlokcső természetesen tapered, a kábelezés a vázba integrálva fut, minden modell Side-Swing első váltóval és 12 milliméteres átmenő tengellyel érkezik. A 650B-s modellek 12×142 milliméteres hátsó tengelykapcsolatot, míg a 29”-os modellek 12×148 milliméteres, BOOST-rendszerű hátsó tengelyt alkalmaznak.
A hátsó teleszkóprendszer a négyforgáspontos Horst Link-elv alapján működik, amit a német gyártó több éve használ sikeresen. A fő forgáspontok túlméretes csapágyazása kellő merevséget biztosít a hátsó traktusnak és előreláthatólag hosszú élettartammal bír majd, főleg rendszeres, szakértő gondoskodás mellett.
Különlegesség a hátsó Disconnect fékkonzol, ami egy a tengely által pozícionált, külön adapteren helyezkedik el, így a Horst Linkes felfüggesztéssel kiegészítve a hátsó teleszkóp aktív marad fékezés közben is!
GHOST SL AMR 7 LC
Az elöl-hátul 130 milliméteres rugóúttal bíró GHOST SLAMR 29 Lightweight Carbon LC váz egyszerre kecses, mégis robusztus benyomást kelt – ami leginkább a repülőgépszárnyra emlékeztető főcsöveknek és a futurisztikus formavilágú, konikus homlokcsőnek köszönhető.
A nyeregvázcső 75,5 (650B-nél 74,5 fok), míg a homlokcső 68 fokos, ami kiváló úttartást és irányíthatóságot biztosít. A felsőcső a GHOST kerékpárokra jellemzően meredeken lejt, gyakorlatilag egy síkban helyezkedik el a támvillával. Megmaradt a már szinte GHOST –védjeggyé vált felső merevítés, ami a nyeregvázcsövet és a felsőcsövet hidalja át – ez egyébként 2016-ig kötelező dizájn-eleme volt a merevfarú gépeknek is. A kábelek végig a vázon belül futnak, a váltóbovenek, a fékcsövek és a kormányról vezérelhető dropper post vezetéke is. A hátsó fékkábel és a hátsóváltó bovdenezése a karbon főháromszögből az alumínium láncvillákba rejtve futnak egészen a rendeltetési helyükig.
Az első háromszög és a láncvilla közötti átkötés egyszerre zseniális, stílusos és diszkrét, ráadásul a láncvillákat a becsatlakozásnál merevítő X-Yoke megoldás jól védi a kábelezés vázon kívül futó rövid szakaszait is a hátsó kerék felől.
A tesztkör előtt minden tesztpilótának részt kellett vennie egy test-szkennelésen, hogy a megfelelő méretű kerékpárt kapja, a testméretének és test-arányainak leginkább megfelelő beállításokkal. Mókás, enyhén Star Trekes látványt nyújtott a sztatikus anyagból készült, ezüst pongyolába bújt, sisakos-napszemüveges bringások sora a Body Scanning CRM kabin előtt!
A kapott adatokat kézbe kapva következett a regisztráció, majd a megfelelő gép kiválasztása és beállítása. Az SL AMR 7 LC már 29”-os kerekekkel érkezik – a második nagykerekű modell a 29-es sorban, a top 10 LC 12 sebességes SRAM Eagle váltórendszerrel lesz kapható. A tesztpéldányunk 2×11 Shimano szettel lesz elérhető.
Az első, ami feltűnt, hogy a 29”-os kerekek és a hosszú tengelytáv ellenére – ami nyilvánvalóan jobb úttartást eredményez a gyors lefelékben – a gép kifejezetten kezes, agilis és határozottan jó a fordulékonysága – már-már egy CrossContry gépével vetekszik, ami az átlagosnál rövidebb láncvilláknak köszönhető. A relatív hosszú felsőcsőnek hála igazán kellemes mászó teljesítményt nyújt, méghozzá úgy, hogy a teleszkópok pogózása szinte elhanyagolható.
A Ghost SL AMR 7 LC–n hátul a Rock Shox Deluxe RT levegős tagja dolgozik, kiváló szinkronban a 130 millimétert mozgó Rock Shox Pike RC Solo Air-rel, ami 15 milliméteres BOOST tengelyt alkalmaz.
CrossCountryra a 130 milliméteres út ilyen kerékméretnél már sok lehet, de a gyári 35 milliméteres stucnit hosszabbra cserélve a gép élményszámba menne maratonokon. A rugózás kifejezetten érzékeny és lineáris – éppen, mint amilyennek egy AM-bringa esetében lennie kell. Finoman kimozogja az apró huplikat és nagyszerűen reagál a masszívabb kövekre, gödrökre, gyökeres szakaszokra is. A RockShox teló-rendszer – kis finomhangolást követően – kiváló szinkronban dolgozik. A sodrós, meredek kanyarokba a gép gyakorlatilag belefekszik, hihetetlenül stabil az oldaltartása, amiben persze éppúgy része van a BOOST tengelyeknek, mint a Schwalbe külsőknek!
A hajtás és a váltórendszer 2×11 sebességes Shimano XT, elöl 36-26-es lánctányérokkal, hátul pedig 11-42 es lánckeréksorral, ami bőven elegendő áttételt biztosít akár a legmeredekebb kaptatókon is. A középrész merevsége teljes mértékben kielégítő – keményebb áttételben, kiállva tekerésnél sem érezhető semmilyen rugalmasság.
Bár az általunk megkaparintott teszt-modellen SLX tárcsafékek voltak, a fékrendszer a széria gépeken már Shimano XT lesz, az agresszívabb stílusú AllMountain/Trail felhasználási területnek megfelelően 180 milliméteres tárcsákkal, ami brutális fékerőre képes nagy tempónál is.
A felnik a Race Face ARC 24 XC/AllMountain felhasználásra tervezett tubeless-ready darabjai, egyenes küllőkkel fűzve a Ghost sajátmárkás BOOST-rendszerű kerékagyaiba. Az SL AMR 7 LC elől Schwalbe Nobby Nic Evo 2.35, hátul pedig Schwalbe Racing Ralph 2.25 külsőkön gurul.
Egy ízig-vérig AllMountain bringának nélkülözhetetlen kelléke már az állítható magasságú, teleszkópos nyeregrúd – így egyetlen gombnyomással, a kormányról pozícionálható a nyeregmagasság alacsonyabbra a technikás lejtőkhöz, vagy magasabbra egy maximális hajtás-hatékonyságot kívánó kaptatón való tekeréshez. A trend olyannyira hatékony megoldást hozott, hogy a dropper post elkezdett átszivárogni már a CrossCountry világába is – éppen Helen Grobert, a Ghost versenyzője volt az egyik, aki Rióban, a technikás olimpiai pályán teleszkópos nyeregrudat használt merevfarú Ghost Lectorján! Nos, az SL AMR 7 LC a Kind Shock LEV Integra, kormányról vezérelhető, integrált kábelvezetéshez tervezett nyeregcsövével érkezik, ami 10 centiméteres vertikális állíthatóságot biztosít a felhasználónak, ráadásul több neves szakmai magazin is a piacon fellelhető legjobb három teleszkópos nyeregrúd közé sorolja.
A kormánykapcsoló kifejezetten kézre áll, pillanatok alatt meg lehet szokni a használatát, sőt rövid időn belül már olyan ösztönösen használjuk, mint a váltókarokat. Pontosan kapcsolható, működése abszolút határozott és karakteres, teljes állásba talán egy kicsit gyorsabban és erőteljesebben pattan vissza a szokásosnál, úgyhogy csak óvatosan, mielőtt kritikus altáji becsapódás lesz a végeredmény!
Összességében a Ghost SL AMR 7 kifejezetten kezes jószág, 13 kilogramm feletti súlya ellenére mozgékony és lendületes az emelkedőkön, stabil és agilis a lefelékben, még akkor is, amikor meredek, gyors kanyarokkal tarkított, köves-gyökeres részekre téved.
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Schindler Sport S.r.o.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/bikes/fully/bikepage/ghostbike/bikes/Details//sl-amr-7-lc/
Elérhetőség: hungary@schindler.cz