Meghívást kaptunk a Gepidától a 2016-os elektromos kerékpárjaikat és főként az őket meghajtó Bosch rendszereket bemutató előadásra, ahol nagyjából 70 kereskedővel együtt hallgattuk végig a pedelec kerékpárok jelenét és jövőjét. Lassan minden ötödik eladott kerékpárban lesz elektromos meghajtás (és most nem a World Tour versenyekre gondolunk)!
![A Gepida nem csak a pedelec palettát, hanem kereskedőinek képzését is fontosnak tartja!](https://bikemag.hu/wp-content/uploads/2020/08/gepida_pedelec_elektromos_kerekpar_ebike-1.jpg)
A Gepida nem csak a pedelec palettát, hanem kereskedőinek képzését is fontosnak tartja!
A pedelec kerékpárok térnyerése nem csak töretlen, hanem egyre meredekebb ívben növekszik! 2010-ben 500 000 elektromos kerékpár talált gazdára az EU-ban, ez 2015-re nagyjából 1 500 000-re növekedett. Ilyen szintű növekedésre sosem volt még példa a kerékpár piacon!
Persze ha megnézzük a „tortát” akkor hazánkat még százaléskosan sem lehet rajta feltüntetni, de ez egyrészt a nagyon erős Nyugat Európai piacnak köszönhető, másrészt nálunk alig néhány éve kaphatóak igazán széles palettán elektromos kerékpárok, miközben a jobb sorsra érdemes országok már lassan tíz éve boldog használói a legmodernebb technikáknak!
![Már hat éve annak hogy a GPDS rendszer kijött!](https://bikemag.hu/wp-content/uploads/2020/08/Gepida_Pedelec_GPDS.jpg)
Már hat éve annak, hogy a GPDS rendszer kijött!
A Gepida viszont tapasztalt gyártó ezen a téren hiszen 2003 óta foglalkoznak pedelec forgalmazással, 2008-ban kezdték el fejleszteni a saját GPDS rendszerüket, melyet 2010-től már be is építettek bringába, és ami igen meggyőző volt, sőt bővíthető akkujával már akkor 100 km fölötti hatótávot tudott, amikor a Bosch még csak kóstolgatta egyáltalán ezt a piacot. Elterjedni viszont világszerte még úgy sem tudott, hogy jelenleg már 25 országban van jelen a Gepida, mivel a Bosch mérnökhada, technológiai előnye és főleg készpénzállománya más liga volt, amikor eldöntötték, hogy belépnek a kétkerekű mobilitás piacára. Éppen ezért 2016-tól már csak Bosch rendszerrel szerelt pedelec kerékpár fog szerepelni a Gepida ebike kínálatban is.
Persze a pedelec és az e-bike nagyon nem ugyanazt jelenti, de a köznyelv (és mi is) sokszor használjuk az e-bike megnevezést a pedelec szabványú elektromos kerékpárokra, de ebbe most nem mennénk bele, mert egy több részes cikksorozat fogja majd alapjaitól bemutatni ezeket a szabványokat. A Gepida a voksát a hazai törvényi szabályozás „szürke zónái” és az s-pedelec (45 km/h-nál gyorsabb tempóra képes) egyedi uniós engedélyeztetése miatt csak a pedelec szabványú Bosch rendszereket építi be, melyek 25 km/h-s tempóig tudnak pedálozás közben rásegíteni.
![Most mondd hogy nem néz ki jól!](https://bikemag.hu/wp-content/uploads/2020/08/2016_GepidaAsgard1000FsPro_pedelec.jpg)
Most mondd hogy nem néz ki jól!
Ezek mind középmotoros szettek, külön kit-ként nem megvásárolhatóak, és csak gyártók számára elérhetőek. Háromféle gyártmányt találhatsz meg az idei Gepida elektromos kerékpárokon. Az Active Line (250W/50Nm) inkább a mindennapi ingázáshoz ideális, a Performance Line (250W/60Nm) már dinamikusabb, sportosabb menetteljesítményeket tesz lehetővé, akár terep használat mellet is, végül de nem utolsó sorban pedig a Performance Line CX (250W/75Nm) kerülhet bringába, főleg a montikba, mert ez a legerősebb, akár 300%-os rásegítést nyújtó kivitel.
A háromféle akkumulátor (PowerPack 300/400/500) közül az 50 km-es hatótávot simán el tudod érni bármelyikkel, de az 500-as még a legdurvább „Turbo” módban is képes ennyire, miközben „ECO”-ban akár 200 km-nyi energia is lesz benne! Miközben egy átlagos bringás sem aszfalton, sem terepen nem megy 30-60 km-nél többet.
!["Smart" bringákhoz "okos" kezelőfelület jár](https://bikemag.hu/wp-content/uploads/2020/08/Bosch-eBike-Nyon_pedelec.jpg)
“Smart” bringákhoz “okos” kezelőfelület jár
Kétféle kijelző közül lehet választani, de ezek közül az egyszerűbb Intuvia is nagyon sokrétű, és okos szerkezet, de nem érhet fel a színes képernyős Nyon tudásához mely gyakorlatilag egy „smart computer” navigációval, akár elektromos és automata Shimano Di2 agyváltó vezérléssel, email kijelzéssel, és nagyjából bármivel, amit fel akarnak rá programozni…
![Trendi, gyors, kényelmes!](https://bikemag.hu/wp-content/uploads/2020/08/Gepida_Alboin1000_SLX_pedelec.jpg)
Trendi, gyors, kényelmes!
Az elektromos (pedelec) kerékpárok térnyerése tehát megállíthatatlan, hazánkban is egyre nagyobb szerepet kap, bár nyilván az ára miatt lassabban, és kevesebb bringáshoz jut el, de egyvalamit biztosan állíthatunk: ha egyszer felülsz egy ilyenre, akkor teljesen másként fogsz gondolni a pedelec kerékpárokra, és igazából máshogy is kell. Lehet őket sporteszközként is használni, de arra is tökéletesek, hogy úgy ingázz a munkahelyedre 30-30 km-t, hogy gyorsabb vagy mint tömegközlekedéssel (és akár autóval), de nem izzadsz le, így nem kell átöltöznöd, zuhanyoznod mert sajnos a legtöbb helyen ez nem megoldott. Hazafelé meg mehetsz vele nyélen, és akkor fele annyi idő alatt otthon leszel 🙂
A teljes Gepida pedelec palettát ITT találod meg, de szerencsére hamarosan mi is kapunk belőle tesztmodelleket, így részletesen is be fogunk tudni számolni milyenek is az újdonságok!