A Garmin gyakorlatilag fogalommá vált a gps-es kerékpáros komputerek között, az amerikai gyártó palettáján mindig a legújabb, legmodernebb fejlesztésekkel felvértezett komputereket találjuk, amik már olyan bőséges funkciókat kínálnak, hogy választani is nehéz közülük. Ebben szeretnék most segíteni nektek, kipróbáltuk, hogy mit tud a Garmin Edge 1030, a 830 és az 530, melyet most megosztok veletek. Arra mindenképpen készüljetek fel, hogy meglepő eredmény született.
A Garmin történelmével nem untatnálak titeket, viszont annyit mindenképpen érdemes tudni róluk, hogy az elsők között kezdtek gps-es kerékpáros komputereket gyártani és az amerikai hadseregnek is fejlesztettek gps-eket, ami körülbelül mindent elárul a márka tudásáról.
A kerékpározás iránt érdeklődők főleg az Edge névvel találkozhatnak sokat, szinte a kezdetek óta ezen a néven futnak a márka kerékpáros komputerei (nálunk is van két régebbi modell itthon), jelenleg 5 modell található ebben a családban, az Explore, a 130, az 530, a 830 és az 1030, melyek közül az utóbbi hármat teszteltem.
Az Edge 530-ról már olvashattatok nálunk a “Kerékpáros GPS vagy multisport okosóra?” cikkünkben, de most kicsit más szemszögből, kifejezetten kerékpáros oldalról közelítem meg a kérdést.
Fontos kihangsúlyozni, hogy az Edge 530, 830, 1030 trió nagyon sok tulajdonságban megegyezik, ráadásul olyan tulajdonságokban, melynek köszönhetően mindhárom komputer alkalmas akár profi versenyzők edzéseinek kontrollálására is, de útvonalkövetésben is mindhárom eszköz elég maximalista.
Nézzük a közös pontokat a komputereken:
-GPS alapú távolság és sebességmérés: Lévén gps-es komputerekről van szó így nem meglepő, hogy sebesség-szenzor nélkül is képes mérni a sebességet és a megtett utat. Bár érdemes hozzátenni, hogy a szenzort használva pontosabb eredményt kapunk, de nehezen tudok olyan kerékpáros tevékenységet mondani, ahol fontos lenne a szenzor használata, mondjuk talán akkor, ha pontosan kíváncsiak vagyunk a max sebességünkre vagy arra, hogy egy kanyarban mennyivel tudunk elfordulni 🙂
-ANT+ és bluetooth kommunikáció: Lényegében az összes ANT+/Bluetooth szenzorral (sebesség, pedálfordulat, wattmérő) kompatibilis és a telefonunkhoz is tud kapcsolódni. És mivel az összes szenzor használható hozzájuk, ezért gyakorlatilag az összesről kapott adatot nyomon tudjuk követni a “végtelen” számú adatmezőn és oldalon, ezek főleg az edzésekhez használhatóak kiválóan.
-Útvonalkövetés: Mindhárom eszköz képes egy előre feltöltött útvonalon végigvezetni elég komoly térképes háttérrel és jelzésekkel (erre a személyes tapasztalatoknál még kitérek részletesebben), ezt az útvonalat akár megtervezhetjük mobiltelefonon vagy számítógépen a Garmin Connectben, de még külső útvonaltervezők útvonalait is tudjuk használni, és nem is bonyolult azokból sem “átvarázsolni” az útvonalat a készülékünkre.
-Okosfunkciók: A telefonunkkal (a Garmin Connect alkalmazáson keresztül) összepárosítva számos okosfunkció érhető el. A legalapabb, hogy beállítható, hogy jelezze ki, ha hívnak telefonon, vagy az SMS, egyéb értesítések legyenek elolvashatók a kijelzőn. Ezenkívül összeköthető a Garmin IQ alkalmazásban rengeteg widgettel, például a közeli traileket is megtalálhatjuk, de a Stravaval is összeköthető. Valójában ez a része az az eszközöknek, amit elég nehéz maximálisan kihasználni, mert végtelen lehetőségek tárháza nyílik meg számunkra.
-Töltés, üzemidő, rögzítés: Az Edge 530, 830, 1030 is a gyári adatok szerint 20 órát képes egy töltéssel működni, ami talán nagyon-nagyon optimális helyzetben (okos rögzítést használva, szenzorok nélkül, a kommunikációt lekapcsolva, alacsony fényerővel) lehetséges, mindhárom eszköz ugyanúgy USB-ről tölthető és Garmin-kompatibilis konzolokon keresztül rögzíthető a kormányra vagy a kormányszárra.
A főbb azonosságok után következzenek a különbségek:
A Garmin Edge 530 és 830 külsőre nagyon hasonlóak, a házuk szinte megegyezik azzal a különbséggel, hogy az 530 oldalán több gomb található, aminek az oka az, hogy a 830 érintőképernyős. Az érintőképernyő meghatározza a menürendszer felépítését is, bár hasonló a két eszközé, mégis egy érintőképernyős eszköz más kezelhetőséget biztosít, míg a hagyományos gombos megoldás. Ezenfelül az Edge 830-ban extra funkciók is találhatók, például az útvonalkövetésen felül tényleges navigációt is biztosít, például be tudunk írni egy címet vagy kijelölni egy pontot a térképen, ahová szeretnénk eljutni, vagy magán az eszközön is meg tudunk tervezni egy útvonalat.
Míg az Edge 530 és a 830 külsőre nagyon hasonlóak, addig a 830 és az 1030 tudásukban állnak nagyon közel egymáshoz. Külsőben nagy a különbség a két modell között, míg az 1030-nak 47×76 mm-es kijelzője van, addig a 830-nak csak 40×51 mm, ami területben közel 75%-os különbség az 1030 javára. Ezenkívül az 1030 hátulján találunk SD kártya foglalatot is. Viszont ha a kijelző méretén kívül nézzük a hardvert akkor meglepőt tapasztalhatunk, mivel az Edge 830 a frissebb modell, közel két évvel újabb, mint az 1030, ezért újabb hardvert kapott, mint a csúcsmodell Edge 1030, tehát az Edge 830 gyorsabb és egy hajszállal többet is tud, mint az 1030. Az árcédula viszont másfélszeres szorzót mutat az 1030 javára.
Videó a komputerekről:
Tapasztalatok:
Szerencsére nem csak egy villámtesztre kaptam, pontosabban kaptuk meg (hiszen egyedül kevés lettem volna hozzá) a gps-es kerékpáros komputereket, így volt bőven lehetőség tesztelni a különböző funkciókat és az eszközök működését. Az Edge 530-at már tél végén elkezdtem használni, miközben a Edge 830 és az 1030 márciusban érkeztek, és hogy eleget menjenek a komputerek az 1030 az én kormányomra került, míg a 830 Niké kormányának dísze lett (ő rutinos Garmin használó, saját komputerként egy Edge 520-at használ, pluszban többet is bringázik, mint én), ráadásul egy horvátországi edzőtáborral kezdtük meg a tavaszt, így garantált volt, hogy bőven lesz kilométer mindegyik eszközben.
Az Edge 1030-on a nagy kijelzőt szerettem, elfért rajta minden adat, és még úgy is láttam őket, ha kicsit koszos volt a szemüvegem 🙂 , a méretén persze jót mosolyogtunk, pár évvel ezelőtt ennél kisebb mobiltelefonokat használtunk… de tényleg jól jön a nagy kijelző és abszolút nem zavaró egy előrenyúló konzolon. Eleinte furcsa volt az érintőképernyő az Edge 530 után, meg kellett szoknom, hogy lassabban reagál, mint az 530 nyomógombjai. Az edzésekhez kapcsolódó funkciók maradéktalanul elégnek bizonyultak számomra, például tetszett, hogy ki lehet választani egy “kerékpározási dinamika” oldalt arra, ahol mutatja diagram-szerűen, hogy mekkora teljesítményt adok le, és a jobb- és bal láb teljesítményt is jelzi (kétkaros wattmérő esetén).
Az útvonalkövetés mindkét modellen hibátlan, teljesen jól végigvezet minket bárhol, jelzi, hogy hány méter múlva kell adott irányba kanyarodni és a térképen is jól kivehető minden, az Edge 1030-nak persze van egy kis előnye a méretéből adódóan. Ha már az útvonaltervezés szóba került, itt fontos kitérni arra, hogy akár számítógépen, akár telefonon meg tudjuk tervezni az útvonalat a Garmin Connectben, ki lehet választani, hogy országúton vagy terepen szeretnénk menni és ehhez tervezi, pontosabban köti össze a kiválasztott pontokat. Viszont meg tud tréfálni, ha nem vagyunk elég figyelmesek tervezés közben, engem például többször el akart vinni a használhatatlan kerékpárút felé, miközben én az ilyen jellegű utakat általában messze el akarom kerülni országútival. De bármelyik letekert edzésünkből/bringázásunkból tudunk útvonalat csinálni pár másodperc alatt, így azoknál biztos nem akar majd más útra vinni a komputer. Ezenkívül külső alkalmazásban is meg tudjuk tervezni az útvonalat, többnyire én is inkább azokat használtam, mert könnyebben kezelhető éreztem, mint a Garmin Connectet. Egyébként az 1030-on is meg tudjuk tervezni az útvonalat, bár elég körülményes egy telefonos vagy egy számítógépes tervezéshez képet, viszont megeshet, hogy nincs lehetőségünk más eszközt használni, így jó, ha van.
Az Edge 1030 előnye valójában a navigációnál és az útvonaltervezéssel kapcsolatos funkcióknál jön ki az 530-cal és a 830-cal szemben, a nagyobb kijelzőn jobban látszik a térkép, egyszerűen nagyobb térképrészletet látunk, ami megkönnyíti az életünket. Ezenfelül a 830 és az 1030 valódi navigációra képes, beírok egy címet vagy kiválasztok egy pontot és a készülék odanavigál, és meglepően többnyire valóban a leggyorsabb utat választja, sőt még terepen is ismeri az ösvényeket, egész okos kis szerkezetek.
Még az útvonalkövetéshez tartozik a ClimbPro funkció, ami akkor működik, ha egy útvonalat követünk, ilyenkor az útvonalon található összes emelkedőt kijelzi egy külön oldalon hosszal, meredekséggel, szintgörbével együtt, és ha menet közben az adott emelkedőkre érünk akkor megjelenik a szintgörbe és mutatja, hogy hol járunk az emelkedőn és mennyi van még belőle. Ez egy nagyon hasznos funkció, ha ismeretlen helyen vagyunk, én például örültem volna ha tavaly a Marathon Franján tudja ezt a komputerem, amikor nem tudtam, hogy mennyi van még a hegyből.
[message_box title=”Garmin Edge 830 tapasztalatok Nikétől” color=”blue”]
Az Edge 830 használatához kellett egy kis idő, hogy átszokjak a “gombos” verzióról az érintőképernyőre. Sok funkció, például a visszalépés, kiválasztás, adatmező váltás teljesen más volt, viszont könnyen hozzá lehetett szokni. Személy szerint, nekem nagyon tetszik a 830 érintőképernyője, sok fejlesztésen esett át a Garmin-nál, ami látszik a működésében is. Gyors, pontos és még inkább hasonlít egy okostelefonhoz a használata, ellentétben az előző modellekkel.
Rengeteg új funkció került bele az órába, amiből csak néhányat sikerült kipróbálnom viszont nagyon tetszettek. Ezekről is szeretnék beszélni a következőkben.
Az egyik ilyen funkció a ClimPro. Versenyzőként nagyon hasznosnak tartom, hiszen nagy segítségére lehet profinak, amatőrnek egyaránt. A funkció lényege, hogy mutatja az emelkedő hosszát, szintrajzát, a meredekséget és a hátralevő távot. Beállítható, hogy a ClimbPro az emelkedőhöz érve automatikusan felvillanjon vagy nekünk kelljen odalapozni az adatmezők között. Előbbi leginkább, akkor lehet hasznos, ha teljesen idegen környezetben bringázunk és nem tudjuk, hogy hol kezdődik az emelkedő. A ClimbPro kategóriákba is sorolja az emelkedőket nehézségtől függően. Mivel egy adatmezőnek számít a ClimbPro is, így meg tudjuk változtatni, hogy a szintrajz mellett, milyen adatokat mutasson az óra.
A ClimbPro az útvonalkövetés funkcióval van összekötve, csak az útvonalkövetés elindításával érhető el. A 830-ba belekerült a “fordulóról-fordulóra” térkép, ami szinte megegyezik az autókban használt GPS-es rendszerekkel. Előre jelzi a navigáció, hogy merre kell mennünk, veszélyes szakasz következik-e, de beállítható az is, hogy jelezze nekünk az óra, hogy éles kanyar van-e előttünk. Az útvonalat meg lehet tervezni a Garmin Connect alkalmazásban vagy akár az órán is. Az utóbbi lehetőségnél segítségünkre van az óra okos funkciója is, amivel az útvonalunkat úgy tervezhetjük, hogy az óra a gyakran használt kerékpárutakat ajánlja fel tervezéskor.
A mai eszközökhöz hasonlóan, a 830 esetében teljesen személyre szabhatjuk a készüléket. Az adatmezők szinte végtelen lehetőséget kínálnak és minden kerékpáros igényt ki tudnak elégíteni.
Az érintőképernyő miatt érthető módon a gombok száma csökkent. A bekapcsoló gomb, a Start-Stop és a Lap gomb maradt csak a helyén. Funkcióban csak a bekapcsoló gombnál van eltérés, ugyanis, annak hosszan tartása lehetőséget kínál kikapcsolásra és alvó módba helyezésbe, viszont rövid megnyomása után egyből kikapcsol a készülék. Ez egy kicsit megkönnyíti a kikapcsolást, ellentétben a régebbi készülékekkel, ahol csak úgy kapcsolt ki a készülék, ha hosszan tartottuk nyomva.
Az saját Edge 520 órámmal összehasonlítva nagyon sok változtatáson, újításon esett át az Edge 830, nagyon megszerettem a teszt során, annyira, hogy én is szeretnék egy ilyen órát a jövőben. 🙂
[/message_box]
Érintőképernyő vs hagyományos gombok
Az Edge 1030 érintőképernyőjével nem vagyok tökéletesen elégedett, az Edge 530 normál gombjaival gyorsabban tudok oldalakat váltani és mindig az történik amit akarok. Viszont az Edge 830 érintőképernyője már jobb kicsit fejletebb, mint az 1030-é, érzékenyebb és a lapozás is gyorsabb az újabb hardver miatt, majdnem tudja az 530 nyomógombjainak sebességét. Ezenkívül nem kérdés, hogy térképhasználatkor az érintőképernyő a nyerő, sokkal egyszerűbb vele pásztázni, amit egyébként az 530 is tud, de körülményesebben. Viszont egy dologról még nem beszéltünk, az esőről és az izzadságról, vagyis a vízről, hogyan szerepel az érintőképernyő elázva. Egy-egy esőcsepp még csak a menüt kapcsolja be, de az magától visszavált, az izzadságcsepp folyása el tudja lapozni a kijelzőt, nagyobb esőben pedig gyakorlatilag használhatatlan az érintőképernyő, ilyenkor a bekapcsológombbal érdemes lezárni a képernyőt, ha szeretnénk látni valamit. És itt még nem beszéltünk egy sárosabb versenyről, ahol törölgetni is kell rendszeresen a kijelzőt, szóval az extrém körülmények nem az érintőképernyő barátai. Nehéz kérdés az érintőképernyő, mert a navigációs funkciók igénylik az érintőképernyőt, míg az edzésfunkciók a sport jellege miatt normál gombokkal használhatók jobban, ez egy olyan “csapda”, amire egyelőre nincs tökéletes megoldás.
Számomra az Edge 530 nyerő a három modell közül, mert nincs szükségem adott címre/pontra navigációra és jobban szeretem a mindig működő hagyományos gombokat, ráadásul árban is ez a legkedvezőbb.
Edge 830 vs Edge 1030, nehéz kérdés, ha a sebesség számít és elég a kompakt méret akkor a 830 lesz a jó választás és még spórolsz is egy kicsit, viszont ha sokat használod a navigációt és kell a nagy képernyő akkor mindenképpen 1030 a nyerő hiába lassabb egy kicsit.
Az összehasonlító táblázatért kattints ide.
További információk az Edge modellekről ide kattintva érhetőek el.
A cikk a Garmin magyarországi forgalmazója jóvoltából készült el.