fbpx

Shimano újdonságok: Új mindent vivő 1×12-es Deore szett

Évről-évre csúsznak lefelé a fejlesztések a Shimanonál, mostanra elérkeztünk arra a szintre, hogy az mtb középkategóriás szettje a Deore is 1×12 sebességes lesz, mellyel várhatóan ár-érték bajnok lesz a gyártó kínálatában. Emellett lesznek új 10-es és 11-es Deore szettek is hasonló technikai tartalommal a sok sebességet nem kedvelőknek.

Május 7-én jelentette be a Shimano az újdonságait, melyek között mindenképpen a legnagyobb dobás az új, 1×12 sebességes Deore szett, mellyel már az SLX szett alatt is elérhető lesz a 12 sebesség a japán gyártó kínálatában ezzel felzárkózva a konkurenciához. Az új Deore szett 6100-as sorozatszámot kapott és a Shimanotól megszokott módon a nagytestvérek (XTR, XT, SLX) technikai tartalmát örökölte meg kissé olcsóbb kivitelben, mellyel várhatóan az egyik legjobb ár-érték arány szett lesz a piacon. Nézzük, hogy mit tud az új Deore!

Egyelőre csak egytányéros hajtóművel lesz elérhető az új 6100-as Deore szett (bár 12 sebesség mellett nem is kell több – szerk.) és 30-as vagy 32-es lánckerekekkel, illetve 170 vagy  175 mm-es hajtókarhosszal lesz kapható az új hajtómű. Ezenkívül háromféle q-faktor (pedál-pedál távolság) közül választhatunk attól függően, hogy milyen vázat használunk, az FC-M6100-1 a megszokott 172 mm-es q-faktorral rendelkezik, ez a normál 142 mm-es vagy 148 mm-es papucstávolságú vázakhoz ajánlott, az FC-M6120-1 178 mm q-faktorral a 148 mm-es papucstávolsághoz készült, míg az FC-M6130-1-et a 181 mm-es q-faktorral a 157 mm-es papucstávolságú vázakhoz tervezték. Tehát az új Deore hajtómű az MTB kerékpárok jelentős részével, még az extrán széles gumisokkal is, kompatibilis lesz.

 

A hajtóműhöz szorosan kapcsolódik a fogaskoszorú és a lánc, az új Deore 12 sebességes sor (CS-M6100) 10-51-es kiosztással érkezik és Microspline agyakkal lesz kompatibilis, természetesen a Shimano ígéretei szerint jobban fog váltani akár terhelés alatt is, mint bármelyik eddig Deore szett. A sorhoz a CN-M6100 lánc készült, mely szintén fel van vértezve az összes technológiával, amit a felsőbb kategóriákban megszoktunk.

A hátsóváltó (RD-M6100) természetesen a 10-51-es fogaskoszorúval kompatibilis és nem meglepő módon megkapta a Shadow RD+ technológiát, melynek köszönhetően jobban tartja a láncot és a 13 fogas görgővel párosítva kisebb az esély a láncleesésére, ami az egytányéros rendszereknél kifejezetten fontos. A váltókar (mert csak egy van belőle) az XTR, XT és SLX szettnél használt I-SPEC EV rögzítéssel rendelkezik, így egész széles határok közt személyre tudjuk szabni a helyzetét a kormányon, 14 mm-t mozgatható oldalirányban és 10 fokot forgatható a konzolon.

A fékeket teljesen újratervezték az új Deore szettnél, ráadásul elérhető lesz 2, illetve 4 dugattyús verzióban is, az utóbbi elsősorban az enduro/trail bringásoknak készül, ami arra utal, hogy a Shimano ezzel a szettel nem csak az XC, maraton, túra bringásokat szeretné megszólítani, hanem az extrémebb vonalnak is olcsóbb alternatívát szeretne nyújtani.

A szett az SL-MT500 dropper post karral teljes, ami a már fent említett I-SPEC EV rögzítéssel érkezik, tehát egész jól beállítható lesz a kormányon.

 

Új 10-es és 11-es Deore szettek

Nem csak a 1×12 sebességes szettekre áhítozóknak fejlesztett jó árú Deore szetteket a Shimano, hanem a 10 és a 11 sebességes rendszereket szerető felhasználókra is gondolt a japán márka. A 12 sebességes 6100-as Deore mellett megjelenik 1×11 és 2×11 verzióban az 5100-as Deore és 1×10 illetve 2×10 verziókban a 4100-as Deore.

1×11 sebesség mellett elöl 30-as vagy 32-es lánckerék közül választhatunk, míg hátulra 11-51-es sort tudunk felrakni, 2×12 sebesség esetén pedig egy 26-36-os hajtómű mellé a 11-42-es sort választhatjuk. A 10-es rendszer esetén is hasonló lehetőségeink vannak, mindössze a 11-51-es sorról kell lemondanunk, helyette a 11-46-os elérhető. Érdekesség, hogy a hátsóváltó nem a hátul lévő sebességek számától függ, hanem az elöl lévőktől, ez úgy fordulhat elő, hogy ugyanaz a két váltó húzási aránya, így elöl egy lánckerék esetén az RD-M5100-as hátsóváltót tudjuk használni, mert az kapta meg a Shadow RD+ technológiát, míg két tányéros hajtóműhöz az RD-M4100 is választható. Egyébként a hátsóváltókon kívül a hajtásrendszerek más elemei nem csereszabatosak egymással a 10 és 11 sebesség esetén.

A 11 sebességes szetthez nem fejlesztettek külön fékeket, ezért az M5100-as szetthez a 12 sebességes rendszer fékeit ajánlja a Shimano, míg az M4100-hoz készültek kicsit egyszerűbb fékek szintén 2, illetve 4 dugattyús verzióban, amiből a 4 dugattyús verzió valószínűleg a piac legolcsóbb trail/enduro féke lesz és ha hozza a gyártótól megszokott minőséget akkor esélyes, hogy “best buy” fék lehet.

További MTB újdonságok

A Deore szetteken túl is vannak még újdonságok, például többféle láncvonallal fog készülni az 1×12 sebességes XTR hajtómű, hogy mindenki megtalálja a saját vázához megfelelőt, innentől lesz 157-es papucstávolsághoz 56,5 mm láncvonalú típus.

Ezenkívül lesz új 12 sebességes MICROSPLINE kompatibilis WH-MT601 tubeless kerékszett is 27,5″ és 29″ verziókban is, ami valószínűleg az új 12 sebességes Deore szett miatt kerül piacra. Ezenfelül a belépő kategóriában is megjelennek a MICROSPLINE agyak az MT401 és MT410 személyében, az előbbi a gyorszáras vázakhoz készül míg az utóbbi az átmenő tengelyesekhez.

Említésre méltó még, hogy az XTR, XT és SLX fékek innentől elérhetőek lesznek Flat Mount verzióban is.

Végül pedig nem szabad megfeledkezni arról, hogy lesz új Alivio és Tourney szett is.

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.