Nemrég közzétett írásunkban a kerékpár társadalmunkban betöltött szerepének pozitív irányú fejlődéséről számoltunk be: elfogadottsága és népszerűsége emelkedik, a fejlett világban manapság végre divatos kerékpárral közlekedni, illetve szabadidős tevékenységet folytatni. Ez részben a motorrásegítés-technika elterjedésének köszönhető, és az E-bike szektor dinamikus fejlődése előre láthatóan tovább gyorsul az elkövetkező években.
Ha a kerékpáros mozgalom nevében szereplő “kritikus tömeget” elérjük, akkor a változás már visszafordíthatatlan, azaz nem múló divathullámról beszélünk. Mint egykoron Kínában, a kerékpárok elárasztják az utakat, átalakítva a társadalom mobilitásról alkotott képét. Örülnünk kell minden olyan fejlesztésnek, amely ebbe az irányba mutat, legyen az motorrásegítés, csomagszállításra tervezett kerékpár, “szalonképes” bicajos ruházat, vagy más hasznos – a mindennapi közlekedést elősegítő – felszerelés.
Az előző írást egy német közvélemény-kutatás kissé meglepő adataival zártuk, most pedig kezdjük ugyancsak statisztikával! A németek kétszer is meggondolják a kerékpárvásárlást, nem hamarkodják el a döntést, kellő piaci ismerettel vágnak bele a nagy befektetésbe. Ezt tükrözik a már ismertetett BikeBild felmérés (döntően az eladások szakkereskedésben történnek, a vásárlók ragaszkodnak a próbakörhöz, stb.), illetve ezt támasztják alá a német kerékpáripari kamara E-bike vásárlással kapcsolatos adatai. 2017. első 6 hónapjában 540.000 darab(!) E-bike-ot értékesítettek a hivatalos német kiskereskedelemben. Mint a BikeBild felmérésből kiderült, a vásárlók közel 3/4-e használja ezt a “csatornát”, azaz célszerű a részadatot legalább 20%-kal “megtoldani”. A slusszpoén, hogy a 2017. első félévben eladott E-bike-ok száma már eleve elérte a 2016-os, egész évre vonatkozó eladási darabszámot!
Az E-bike elterjedése kétségtelenül mellbevágó, és ami még fontosabb, egy egész sor további fejlesztést von maga után, amely ugyancsak javítja a kerékpárpiac többi szegmensében tapasztalható szerény mutatókat. Gondolok itt a ruházatra: aki kerékpárral közlekedik, más öltözéket és táskát igényel, mint aki a gépjárműben ül. Jobban ki van téve az időjárás viszontagságainak, továbbá célszerű, ha a ruha nem “szélfogó”, a holmi pedig vízhatlan, fokozott védelmet biztosító táskában “utazik”. Emellett szükség van sisakra, profi világításra, nem árt a réteges öltözködés, a kézmelegítő és így tovább. Innovatív vállalkozások futószalagon mutatják be a mindennapos kerékpározást elősegítő legújabb kiegészítőket, ezzel megnövelt forgalmat biztosítva a hanyatló kerékpár- és alkatrészeladásokkal küzdő kerékpár-kereskedéseknek.
Az E-bike szegmens sem olyan egyszerű szerkezetű, mint néhány évvel ezelőtt. A szokásos trekking-jellegű pedelec-ek mellett először megjelentek a speciális városi közlekedésre specializált típusok, majd a gyártók az MTB-felhasználás felé fordultak. Ebben az évben piacra kerültek az első kiforrott országúti E-bike-ok, amelyre keresve sem találni jobb példát, mint az új Focus Project Y. És ma már kapható gyermekek számára készült pedelec is, amely kiegyenlíti az erőnlétbeli különbségeket, megkönnyítve a család közös bicajozását. Az egyre nagyobb teher- és/vagy személyszállításra tervezett E-bike-kínálat pedig a mobilitás megannyi életszerű feladatának elvégzését szolgálja.
A motorrásegítéses technológia ugyancsak hétmérföldes fejlődésen ment keresztül az utóbbi évek során, a mai rendszerek természetes hajtásérzetet biztosítanak, pont akkor és annyi nyomatékot szolgáltatnak, amennyire szükség van. Néhány évvel ezelőtt “elölmotoros” masinákat próbálgattunk, amelyek össze-vissza “rángatták” a kerékpárt: ha az E-bike ezen a szinten rekedt volna meg, ma garantáltan nem fejlődne ilyen mértékben! A további fejlődés várhatóan nem a nyomaték terén lesz: a gyártók a motor és az akkumulátor jobb vázilleszkedésén dolgoznak, akár teljesen integrált, alig észrevehető megjelenést biztosítva. Ezt már a 2018-as kínálatban is megfigyelhető, és nemsokára itt a Bikemag hasábjain beszámolhatunk az új, szebb vonalvezetésű, kecsesebb modellekről. Emellett az akkukapacitás is évről évre nő, így ma már a 120 km feletti hatótáv sem ritka az idei és a 2018-as pedelec-kínálatban.
A hagyományos kerékpárok világában az előző évi trendek folytatódnak, 2018-ban egész biztosan nem lesz eget rengető újdonság. Az MTB vonalon lezajlott az áttérés a 26-ról 27,5″-os kerékméretre, a 29-es méret által birtokolt “tortaszelet” többé-kevésbé érintetlen. Az egyes felhasználási területeken kisebb mozgás a két kurrens kerékméret között még várható, de jelentős változás nemigen. Az MTB enduro továbbra is a legdinamikusabban fejlődő szegmens, bár az E-MTB várhatóan előbb vagy utóbb átveszi a képzeletbeli stafétabotot.
Immár két Shimano elektronikus MTB alkatrészcsalád közül választhatunk, és nemsokára a SRAM is elkészül saját MTB-rendszerével. Az idei Eurobike-on bemutatása még nem valószínű. Hasonlóképpen a 12 fokozat – amelyben a SRAM az úttörő – még kuriózum, a japán óriás egyelőre nem lép e téren. A meghajtásrendszer továbbra is az elöl egy lánckerék felé tendál, bár a Shimano ellenállása a folyamatot valamelyest lassítja.
Az országúti kerékpárok világában az utóbbi években kialakult kínálati struktúra nem változik, az adott felhasználási területre optimalizált (gravel, aero, endurance) modellek terjedése folytatódik. 2018-ban a tárcsafék kezdi átvenni az uralmat, azaz már csak a súlyra kihegyezett hagyományos versenybicajoknál és az alacsony árszinten marad domináns a hagyományos abroncsfék. Az elektronikus váltórendszerek terjedése valamelyest lassul, aminek fő oka a még mindig magas költség. Kétségtelenül az elektromos váltás és a hidraulikus tárcsafékek jelenti jövőt, de az alkatrészgyártóknak ehhez ki kell fejleszteni a kedvezőbb árú kínálatot.
A tárcsafék-rendszerek terjedése felszabadította a korábbi gumiszélesség-kötöttséget, így már a nem terephasználatra tervezett gépek is simán fogadnak akár 32 mm széles köpenyeket. Így nő az országúti kerékpárok által nyújtott komfortérzet, amit a különböző aktív és passzív “rezgéssemlegesítők” tovább fokoznak. A legtöbb kerékpárgyártó kínál rezgéselnyelő technológiát alkalmazó országúti modellt, amely a korábbinál ballonosabb gumikkal párosítva még a legrosszabb utakon való bicajozást is kellemes élménnyé varázsolja. Ezek a fejlett megoldások egyben a biztonságos irányítást is elősegítik, amely ugyancsak örvendetes fejlemény.
A kerékpáros “kütyükről” sem szabad megfeledkezni! Az erőmérő rendszerek egyre kedvezőbb áron kerülnek a boltokba, illetve számos új kerékpárt már eleve ilyennel szerelnek. Az alkatrész-integráció továbbra is főképp az aerodinamikai előnyöket nyújtó kerékpárok sajátja: a legújabb aero masinákon már nemcsak a fékek “laknak” a vázban, hanem a kormányszerkezet is egyetlen egységet alkot, továbbá a bowdenvezetés sem látszik. És amit a szem nem lát, az a menetszél számára is többnyire rejtett. Az értékes wattok utáni hajsza még egy ideig várhatóan folytatódik, de egy ponton túl ugyanolyan értelmetlen lesz, mint a grammok végletekig történő faragására.
Ezzel dióhéjban össze is foglaltunk az aktuális trendeket, a hétvégén pedig remélhetően beszámolhatunk a Eurobike Awards díjazottairól, ami ugyancsak jól körvonalazza az aktuális kerékpáripari trendeket.