fbpx

Eurobike 2017 – kerékpár- és alkatrésztrendek

Nemrég közzétett írásunkban a kerékpár társadalmunkban betöltött szerepének pozitív irányú fejlődéséről számoltunk be: elfogadottsága és népszerűsége emelkedik, a fejlett világban manapság végre divatos kerékpárral közlekedni, illetve szabadidős tevékenységet folytatni. Ez részben a motorrásegítés-technika elterjedésének köszönhető, és az E-bike szektor dinamikus fejlődése előre láthatóan tovább gyorsul az elkövetkező években.

Kritikus tömeg!
(Fotó: Soós Bertalan)

Ha a kerékpáros mozgalom nevében szereplő “kritikus tömeget” elérjük, akkor a változás már visszafordíthatatlan, azaz nem múló divathullámról beszélünk. Mint egykoron Kínában, a kerékpárok elárasztják az utakat, átalakítva a társadalom mobilitásról alkotott képét. Örülnünk kell minden olyan fejlesztésnek, amely ebbe az irányba mutat, legyen az motorrásegítés, csomagszállításra tervezett kerékpár, “szalonképes” bicajos ruházat, vagy más hasznos – a mindennapi közlekedést elősegítő – felszerelés.

E-bike-on kerékpározik a család, hogy könnyedén együtt tudjanak haladni!

Az előző írást egy német közvélemény-kutatás kissé meglepő adataival zártuk, most pedig kezdjük ugyancsak statisztikával! A németek kétszer is meggondolják a kerékpárvásárlást, nem hamarkodják el a döntést, kellő piaci ismerettel vágnak bele a nagy befektetésbe. Ezt tükrözik a már ismertetett BikeBild felmérés (döntően az eladások szakkereskedésben történnek, a vásárlók ragaszkodnak a próbakörhöz, stb.), illetve ezt támasztják alá a német kerékpáripari kamara E-bike vásárlással kapcsolatos adatai. 2017. első 6 hónapjában 540.000 darab(!) E-bike-ot értékesítettek a hivatalos német kiskereskedelemben. Mint a BikeBild felmérésből kiderült, a vásárlók közel 3/4-e használja ezt a “csatornát”, azaz célszerű a részadatot legalább 20%-kal “megtoldani”. A slusszpoén, hogy a 2017. első félévben eladott E-bike-ok száma már eleve elérte a 2016-os, egész évre vonatkozó eladási darabszámot!

A motor és az akkumulátor egyre inkább a vázba “simul”…

Az E-bike elterjedése kétségtelenül mellbevágó, és ami még fontosabb, egy egész sor további fejlesztést von maga után, amely ugyancsak javítja a kerékpárpiac többi szegmensében tapasztalható szerény mutatókat. Gondolok itt a ruházatra: aki kerékpárral közlekedik, más öltözéket és táskát igényel, mint aki a gépjárműben ül. Jobban ki van téve az időjárás viszontagságainak, továbbá célszerű, ha a ruha nem “szélfogó”, a holmi pedig vízhatlan, fokozott védelmet biztosító táskában “utazik”. Emellett szükség van sisakra, profi világításra, nem árt a réteges öltözködés, a kézmelegítő és így tovább. Innovatív vállalkozások futószalagon mutatják be a mindennapos kerékpározást elősegítő legújabb kiegészítőket, ezzel megnövelt forgalmat biztosítva a hanyatló kerékpár- és alkatrészeladásokkal küzdő kerékpár-kereskedéseknek.

A mobilitás megreformálásához szükség van a speciális ruházatra és egyéb praktikus kiegészítőkre….

Az E-bike szegmens sem olyan egyszerű szerkezetű, mint néhány évvel ezelőtt. A szokásos trekking-jellegű pedelec-ek mellett először megjelentek a speciális városi közlekedésre specializált típusok, majd a gyártók az MTB-felhasználás felé fordultak. Ebben az évben piacra kerültek az első kiforrott országúti E-bike-ok, amelyre keresve sem találni jobb példát, mint az új Focus Project Y. És ma már kapható gyermekek számára készült pedelec is, amely kiegyenlíti az erőnlétbeli különbségeket, megkönnyítve a család közös bicajozását. Az egyre nagyobb teher- és/vagy személyszállításra tervezett E-bike-kínálat pedig a mobilitás megannyi életszerű feladatának elvégzését szolgálja.

Road E-bike!

A motorrásegítéses technológia ugyancsak hétmérföldes fejlődésen ment keresztül az utóbbi évek során, a mai rendszerek természetes hajtásérzetet biztosítanak, pont akkor és annyi nyomatékot szolgáltatnak, amennyire szükség van. Néhány évvel ezelőtt “elölmotoros” masinákat próbálgattunk, amelyek össze-vissza “rángatták” a kerékpárt: ha az E-bike ezen a szinten rekedt volna meg, ma garantáltan nem fejlődne ilyen mértékben! A további fejlődés várhatóan nem a nyomaték terén lesz: a gyártók a motor és az akkumulátor jobb vázilleszkedésén dolgoznak, akár teljesen integrált, alig észrevehető megjelenést biztosítva. Ezt már a 2018-as kínálatban is megfigyelhető, és nemsokára itt a Bikemag hasábjain beszámolhatunk az új, szebb vonalvezetésű, kecsesebb modellekről. Emellett az akkukapacitás is évről évre nő, így ma már a 120 km feletti hatótáv sem ritka az idei és a 2018-as pedelec-kínálatban.

A stílus sem mindegy, ha a kerékpározás divattá válik!

A hagyományos kerékpárok világában az előző évi trendek folytatódnak, 2018-ban egész biztosan nem lesz eget rengető újdonság. Az MTB vonalon lezajlott az áttérés a 26-ról 27,5″-os kerékméretre, a 29-es méret által birtokolt “tortaszelet” többé-kevésbé érintetlen. Az egyes felhasználási területeken kisebb mozgás a két kurrens kerékméret között még várható, de jelentős változás nemigen. Az MTB enduro továbbra is a legdinamikusabban fejlődő szegmens, bár az E-MTB várhatóan előbb vagy utóbb átveszi a képzeletbeli stafétabotot.

1×11 felé mozdul az ipar…

Immár két Shimano elektronikus MTB alkatrészcsalád közül választhatunk, és nemsokára a SRAM is elkészül saját MTB-rendszerével. Az idei Eurobike-on bemutatása még nem valószínű. Hasonlóképpen a 12 fokozat – amelyben a SRAM az úttörő – még kuriózum, a japán óriás egyelőre nem lép e téren. A meghajtásrendszer továbbra is az elöl egy lánckerék felé tendál, bár a Shimano ellenállása a folyamatot valamelyest lassítja.

Országúti kerékpár, amellyel akár terepre is kimerészkedhetünk…

Az országúti kerékpárok világában az utóbbi években kialakult kínálati struktúra nem változik, az adott felhasználási területre optimalizált (gravel, aero, endurance) modellek terjedése folytatódik. 2018-ban a tárcsafék kezdi átvenni az uralmat, azaz már csak a súlyra kihegyezett hagyományos versenybicajoknál és az alacsony árszinten marad domináns a hagyományos abroncsfék. Az elektronikus váltórendszerek terjedése valamelyest lassul, aminek fő oka a még mindig magas költség. Kétségtelenül az elektromos váltás és a hidraulikus tárcsafékek jelenti jövőt, de az alkatrészgyártóknak ehhez ki kell fejleszteni a kedvezőbb árú kínálatot.

A tárcsafék a gumiméretre jelentős hatást gyakorol…

A tárcsafék-rendszerek terjedése felszabadította a korábbi gumiszélesség-kötöttséget, így már a nem terephasználatra tervezett gépek is simán fogadnak akár 32 mm széles köpenyeket. Így nő az országúti kerékpárok által nyújtott komfortérzet, amit a különböző aktív és passzív “rezgéssemlegesítők” tovább fokoznak. A legtöbb kerékpárgyártó kínál rezgéselnyelő technológiát alkalmazó országúti modellt, amely a korábbinál ballonosabb gumikkal párosítva még a legrosszabb utakon való bicajozást is kellemes élménnyé varázsolja. Ezek a fejlett megoldások egyben a biztonságos irányítást is elősegítik, amely ugyancsak örvendetes fejlemény.

Az alkatrészintegráció döntően az aero “műfajban” van jelen…

A kerékpáros “kütyükről” sem szabad megfeledkezni! Az erőmérő rendszerek egyre kedvezőbb áron kerülnek a boltokba, illetve számos új kerékpárt már eleve ilyennel szerelnek. Az alkatrész-integráció továbbra is főképp az aerodinamikai előnyöket nyújtó kerékpárok sajátja: a legújabb aero masinákon már nemcsak a fékek “laknak” a vázban, hanem a kormányszerkezet is egyetlen egységet alkot, továbbá a bowdenvezetés sem látszik. És amit a szem nem lát, az a menetszél számára is többnyire rejtett. Az értékes wattok utáni hajsza még egy ideig várhatóan folytatódik, de egy ponton túl ugyanolyan értelmetlen lesz, mint a grammok végletekig történő faragására.

Új típusú kiegészítő felszerelést kell fejleszteni!

Ezzel dióhéjban össze is foglaltunk az aktuális trendeket, a hétvégén pedig remélhetően beszámolhatunk a Eurobike Awards díjazottairól, ami ugyancsak jól körvonalazza az aktuális kerékpáripari trendeket.

stromer

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo