fbpx

Ébresztő! Mélyrepülésben a mountain bike szabadidősport rendezvények…

…az olimpiai számról pedig ne is beszéljünk. Utóbbinál jobban megmutatkozik az ambivalencia, hogy a gyerekek szívesen bringáznak, tehetséges fiatal versenyzőink vannak, kis sejtekben lelkesen próbálkoznak szerte az országban az utánpótlás-neveléssel, versenyrendszer és versenyek szintjén mégis a szakág fennállása óta nem látott mélypontot jelent a 2017-es esztendő…

Mountain bike XCO-ban idén mindössze három kupafutamot rendeztek, melyek közül egy volt UCI-kategóriás, plusz az országos bajnokság. Ehhez képest csoda, hogy a fiatal montisok biztató eredményeket érnek el világversenyeken. Most azonban nem az olimpiai szám sikerességét vagy recesszióját fogjuk elemezni, hanem a tömegsport szempontjából érdekes maraton versenyeket, ahol a puszta számok is a mélyrepülést mutatják.

Már az is sokatmondó, hogy nem egyszerű összegyűjteni a legismertebb mountain bike maratonok jegyzőkönyveit, de megtette ezt a hazai kerékpársportban régóta mozgó Cser Gábor, akit elkeserített az egyre romló helyzet. A statisztikákat elsősorban a Top Maraton futamokról készítette, ahol a számok önmagukért beszélnek: Top-Maraton Statisztika

Míg az élsport helyzetének elemzését nagyban nehezítené, hogy a végső cél a nemzetközi szinten is eredményes kerékpársport, eredményes sportolók kinevelése, a szabadidősport szintjén egyszerűbb dolgunk van. Itt üzleti alapon nézhetjük a történéseket. Vannak a vásárlók, akik egy szolgáltatást kapnak a pénzükért, a nevezési díjért. Maguk döntik el, hogy újra és újra befizetnek-e egy eseményre, vagy felkelti-e az érdeklődésüket egy-egy mountain bike maraton.

Nyilván akit kicsit is érdekel a folyamat, rákattint az Excelre és végignézi a számokat. A legszembetűnőbb adatot a végső szumma értékek jelentik, melyek a top maraton résztvevői létszámra vonatkoznak, távtól függetlenül: 2009-ben összesen 5016 részvételt jegyeztek a Szilvásvárad- Duna-, Bükk- és Mátra Maratonokon, 2017-ben 3463-at, ami több mint 30%-os csökkenést jelent!

A résztvevőszám évenkénti alakulása:

2009 5016
2010 4856
2011 4444
2012 4601
2013 4139
2014 4040
2015 3997
2016 3868
2017 3463

A csökkenés folyamatos tendenciát mutat, ha eltekintünk a 2011 és 2012-es év viszonyától. Azért is borzasztó ezt látni, mert közben a kerékpár-használat ezekben az éveken a statisztikák szerint egyre jobban fejődött Magyarországon, mind a közlekedési- mind a szabadidős célú bringázást tekintve.

Ráadásul véletlenül sem arról van szó, hogy más rendezvények “szippantották el” a résztvevőket, hiszen az évek során megszűnt a népszerű Buda Maraton, nincs már Nyugat Magyarországi sorozat, a hajdani Kőszeg-, Sopron-, Mecsek Maratonokról és több kisebb rendezvényről ne is beszéljünk. Ha így nézzük, a résztvevőszám csökkenése még durvább, hiszen a romló színvonal ellenére sincs nagyon más lehetősége itthon az indulóknak, ha maratonozni szeretnének.

Több rendező hitt a “megmentő” mini távban, ami nem támaszt kerékpár-kezelés szempontjából kihívást az indulók felé, s így talán “első fecskékkel”, vagy “hétvégi bringásokkal” tartani lehet majd a számokat. Nos, az Excel táblázatból látszik, hogy nem így történt, sőt, ennek tükrében a “komolyabb” kategóriák indulói létszámának csökkenése még tragikusabb.

A szervezők tehát nem abba az irányba terelgették a sorozatot, hogy kialakuljon, fejlődjön egy egyre nagyobb létszámú mountain bike-os társadalom és mag, akik életmódként tekintenek a hegyikerékpározásra és rendszeres résztvevői a futamoknak, hanem afelé, hogy 10 km-t mountain bike-on letekerő fizetővendégekből összeálljon valahogy a létszám. Eközben a (vajon még létezik?) Top Maraton összetett verseny győztesei már maguk vásárolják a vacsorajegyet az évzáró “díjkiosztóra”…

A Top Maraton sorozat virágzása idején a fő támogató T-Mobile képviselői próbáltak ügyelni rá, hogy bizonyos keretek legyenek betartva, ügyeltek a folyamatos jó kapcsolatra az országos- és a szaksajtóval, erre külön munkatársat is alkalmaztak, aki – ahogy a megjelenések és a számok is mutatták – jó munkát végzett. Ehhez képest a Mátra Maratont kivéve a Top Maratonok marketing tevékenysége szinte zéró, nemhogy a hegyikerékpáros társadalom építésére törekednének, de még a konkrét eseményekről is kutatni kell az információkat… 

A versenyek színvonaláról nem nyilatkozunk, mert egy ideje nem veszünk részt rajtuk, persze vannak benyomások külső szemlélőként is… Például fura látni, amikor ismerősök jó része “büszkén” posztolja, mekkorát esett egy versenyen, és eszébe jut az embernek, hogy “nektek nem tűnt fel, hogy talán van valami gond azzal, ha ennyi áldozatot szed egy vízmosásokkal teli gyors pályaszakasz?”

Fura látni és olvasni, hogy a pályák állapotát és a körülményeket, biztonságot tekintve sosem kerülnek elő a Nemzetközi Szövetség előírásai, illetve útmutatásai. A versenybírók tevékenysége néha arra korlátozódik, hogy testükkel akadályozzák meg, ha például korosztályának nemzetközi versenyeken is eredményes versenyzője szeretne “beslisszanni” a rajtnál a középtáv első soraiba, mert itt kénytelen megméretni magát itthon a felkínált három darab XCO-kupafutam mellett…

A színvonal és a körülmények boncolgatása tehát egy másik történet lenne, maradjunk most a puszta számoknál, melyek letölthetők Excel formátumban: Top-Maraton Statisztika

Az adatok gyűjtését és a gondolatokat köszönjük  Cser Gábornak, aki egyúttal szívesen kezdeményezne egy fórumot a mountain bike sport problémáinak és a lehetséges megoldások megvitatásával. A témával kapcsolatban az érintett feleket és a maratonok indulóit is biztatjuk, hogy kommentben tegyék meg észrevételeiket, építő javaslataikat!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.