Sajnos elmarad a Cube Sopron Enduro verseny… Pedig imádtuk a Mecsek Enduro-t is, amit szintén az FRO csapat rendezett. Sebestyén Krisztián az FRO Kerékpáros Egyesület elnöke nyilatkozik a miértekről. Tanulságos sajnos ismét, a múltkori cikkünkhöz merőben más oldalról kapcsolódva!
————————————————————–
Rengeteg szervezés és egyeztetés után sajnos meg kellett hoznom a döntést:
Idén nem lesz Enduro verseny Sopronban.
Mint tudjátok, nem a kerékpározásból élek és nem is versenyrendezésből. Viszont amennyi energiát család és munka mellett tudok, beleteszek, és bár törni kell az utat, nem adom fel: a célom továbbra is az, hogy kialakítsam Magyarországon a keretrendszerét annak, hogy legálisan kijelölt MTB nyomokat lehessen létrehozni.
A jelenleg is fennálló helyzetet, amióta van MTB, görgeti maga előtt ez a sportág. Erdészeti hatóságok, erdőgazdaságok, természetvédők, környezetvédők, nemzeti parkok vs. MTB kerékpárosok.
Könnyű lenne azt mondanom, hogy a hatóságok miatt nem lehet megrendezni a versenyt, és miattuk nincsenek legális MTB pályák, de sajnos ez nem teljesen így van. A sorozatos tárgyalások után az derült ki, hogy kedves sporttársak, igenis mi vagyunk a balfékek. A hatóságoknak elég egyszerű feltételei vannak, ezeket be kell tartani, és folyamatosan tájékoztatni kell őket.
Bármilyen hihetetlen, de az erdész és a környezetvédő nem közellenség, hanem ők is emberek, családapák, vagy éppen mtb kerékpárosok, mint mi.
A legfontosabb dolog, amit a bringás nagyon ritkán vállal: felelősség.
Szervezetlenek vagyunk, nincsenek képviselőink, nem vállalunk felelőséget tetteinkért és inkább a sunnyogás megy. Oda kell állni, felelősséget kell vállalni, és utána be kell tartani, amit vállaltunk.
Az engedélyt a Cube Sopron Enduróra verseny rendezésére egyébként megkapta az egyesületünk, amit itt tudtok elolvasni:
FRO kerékpáros verseny engedély
Az engedély tisztán és világosan leírja, hogy hol és hogyan lehetne megrendezni a versenyt: kizárólag a 2012-ben engedélyezett Downhill pályán, amivel csak egy kis gond van: a hegy és a pálya nem úgy néz ki, mint ahogyan azt 2012-ben engedélyezték. Eltelt 5 év, és bár a pálya folyamatosan változott, egyetlen módosítási kérelem sem lett beadva, ergo a versenyt egy nem létező nyomon lehetne legálisan megtartani. Amennyiben ez nem így történik, mindenért a rendező, az az én vagyok a felelős – ezt a rizikót én nem vállalom.
A jelenlegi pálya pedig… Nos, azon nem sokan vállalnák a 10-15 méteres ugratókat, ráadásul ugye az enduró nem erről szól. A pálya pedig úgy van megépítve, hogy ezeket kikerülni nem lehet, így a pálya enduró verseny megrendezésére teljesen alkalmatlan. A természetvédőkkel, akik kiállították az engedélyt, egyeztettem több alkalommal, nagyon segítőkészek voltak, sőt, keresték a megoldást, hogy hogyan lehetne megrendezni a versenyt.
Az engedély módosítására egyébként van mód: ehhez be kellett vonni az erdőgazdaságot és a erdészeti hatóságot, akikkel megtörtént az egyeztetés: lehet módosítani az engedélyt, csak ehhez a soproni DH pálya engedélyét is át kell írni. Viszont ehhez helyszíni bejárás szükséges, ahol minden érintett szervezetnek ott kell lennie, és ezt leghamarabb csak 2 hét múlva tudjuk megtenni. Ennek a végső kimenetelétől függene a verseny sorsa, viszont ez annyira közel van már a október 1-hez, hogy az idei verseny mindenképpen tárgytalanná válik.
És persze ott van egy nagy HA. Mi van, HA nem adják meg az általunk jelölt nyomokra az engedélyt?
Úgy gondolom időben elkezdtük a szervezést, mivel az első egyeztetés májusban volt… a 2017.08.30.-án megkapott engedély hidegzuhanyként ért.
Megtehettem volna, hogy sunnyogva megrendezem a versenyt, de ez nem vezetne sehová, a sportágunkat és az MTB kerékpározást legalizálni kell, azaz engedélyezett verseny és edző pályák kellenek. Két hét múlva a bejárás megtörténik, én pedig mindent meg fogok tenni, hogy a hatóságokkal együtt kitaláljunk egy kompromisszumos megoldást, és legyen Sopronban a DH pálya mellett legális enduró nyomvonal is, hogy a jövőben ezeken legálisan tudjunk versenyt rendezni.
Az egyesületünknek ez egyébként egy elég nagy érvágás, presztízsvesztés, mivel a verseny a Sloenduro (Európa egyik legnagyobb endurós versenyszériája, melyet 5 országban rendeznek meg) betétfutama, és szerződésünk van a verseny megrendezésére, aminek természetesen díja is volt. Ennek az összegnek az elbukásánál nagyobb gond az, hogy elhozhattunk volna hazánkba egy nemzetközi versenyt, melyen bizalmat szavaztak nekünk, hiszen régóta versenyzünk a szériában. Így került 2016-ban a Mecsek Enduró is a nemzetközi naptárakba, ami ugyan a domborzati viszonyok miatt nem volt teljesen alkalmas nemzetközi verseny megrendezésére, de egy remek első lépés volt. A sikeres verseny után ismét megkaptuk a versenyrendezés jogát, és Sopronba hoztuk volna a versenyt, abban bízva, hogy a határ közelsége miatt még több külföldi versenyzőt tudunk idehozni. Ezzel együtt bízunk a Sloenduróban, hogy ezzel a hibával nem veszítjük el a bizalmat, és tudunk még nemzetközi versenyt hozni Magyarországra.
Ezen felül további anyagi vesztesége is van az egyesületnek a 36.000 forint természetvédelmi engedély és az MKSz naptárba kerülési díj formájában, mely 30.000 forint volt. És persze a rengeteg tárgyalásról, időről, leutazásról és energiáról még nem beszéltünk.
A verseny támogatóitól és tőletek is elnézést kérünk.
Jelenleg úgy vannak MTB olimpikonjaink, downhill és enduró versenyzőink, hogy nincs, vagy minimális hely áll rendelkezésre a felkészülésre. Így nem is elvárható, hogy jól szerepeljünk a világversenyeken, ennek ellenére pl. azért enduróban ott vagyunk a TOP10-ben, sőt, a dobogón is.
Ráadásul az XCO VK futamok pályáinak eldurvulásával hamarosan az enduró és az XC versenyzők akár közös nyomokon is tudnak majd edzeni, vagyis közös az érdek. A Kerékpáros Szövetségnek jeleztem, hogy ha támogatnak a “harcomban”, annak örülök, ha nem, akkor is csinálom tovább.
Ehhez a témához szorosan kapcsolódik, hogy a Pilis Parkerdővel előrehaladott állapotban van 2-3 budapesti, engedélyezett flow-enduró pálya építése, amelyek 2018-tavaszán épülhetnek meg.
Jó hírek Dobogókőn is: a tányéros felvonó megkapta az engedélyt kerékpárszállításra, így jelenleg a pályarendszer kialakításán dolgozunk, hogy egy kerékpáros központot hozhassunk létre a kerékpározás minden szakágát kiszolgálva.
Szóval, fel a fejjel! Nem adom fel! Lesz Magyarországon legális MTB kerékpározás.
Igazi MTB, nem pedig dózerutas kanyargás.
Tudom, hogy mindenki ki van éhezve a versenyekre, de egy versenyért ne kockáztassuk a jövőt. Tartsuk szem előtt a hosszútávú célokat: az MTB sportágnak kapcsolatokat kell kialakítania, és meg kell teremteni az edzési- és verseny-rendezési feltételeket.
2018-ban erre számíthattok a FRO rendezésében:
– Budapest Enduro
– Sopron Enduro
– Kékes kerékpáros fesztivál (DH, DS, enduró)
– ..Maraton és enduró verseny (hamarosan publikus)
Egy Redneck ott segít, ahol tud.
Üdv,
Sebestyén Krisztián
FRO Kerékpáros Egyesület – elnök