fbpx

Specialized kerékpárok 2018-ban minden kerékpárszegmensben

Nehéz vitatkozni azzal a ténnyel, hogy a kerékpáriparban továbbra is a Specialized kerékpárfejlesztései mutatják az utat. És ami az új kerékpármodellek tükrében biztos: az amerikai márka trendteremtő szerepe 2018-ban is meghatározó lesz…

A Specialized minden kerékpárszegmensben a rendelkezésre álló technika legjavát biztosítják, legyen szó a profi országúti kerékpársportról, a montizás megannyi válfajáról, a legújabb gravel stílusról, vagy az ugyancsak dinamikusan fejlődő E-bike fejlesztésekről. Tálcán kínálja a végletekig kidolgozott, innovatív megoldásokat.

A gyorsnál és gyorsabb!

A “nagy S”széles bicajpalettájáról a jelen íráshoz négy meghatározó modellt választottunk ki. Négy merőben eltérő felhasználáshoz készülnek: az új Tarmac például a ProTour versenyzők legmagasabb igényeit elégíti ki, többek között a kétszeres világbajnok Peter Sagan egyértelmű választása. A Tarmac megszületése óta az országúti kínálat “súlybajnoka”, a legújabb változat emellett fejlett aerodinamikai fejlesztésekkel egészült ki. Valójában a Specialized két legyet üt egy csapásra: a Tarmac nemcsak lélegzetelállítóan könnyű, hanem légellenállási mutatója sem marad el a speciális aero bringáktól.

Az elképesztő bravúr kulcsa, hogy a Specialized néhány évvel ezelőtt saját szélcsatornát épített a kaliforniai fejlesztőközpontjában, lehetővé téve a legújabb technikai megoldások házon belüli tesztelését. (A kísérletek eredményeit elérhetővé teszik a publikum számára is, ami a kerékpáriparban páratlan kezdeményezés!) Egy interjúban Chris Yu, a fejlesztőrészleg egyik vezetője megerősítette, hogy az új Tarmac hasonló aerodinamikai mutatókkal rendelkezik, mint az első generációs Specialized Venge, amely kifejezetten az alacsony légellenállás jegyében született. E téren a Specialized előnye oly nagy a konkurens gyártókhoz képest, hogy az új Tarmac számos időfutamkerékpárnál jobb aerodinamikai mutatókkal bír. A mérések szerint 40 km-es távon a ma kapható országúti kerékpárokkal szemben átlagosan 45 mp előnyt biztosít!

Sagan és társai az új Tarmac nyergében

Előbb vagy utóbb minden teljesítmény-orientált kerékpáros ráébred, hogy a légellenállás csökkentése a teljesítménynövelés leghatékonyabb eszköze. A Specialized a McLaren szakembereit is bevonta a Tarmac fejlesztésébe, akik egyébiránt a Forma 1 világában kamatoztatják szaktudásukat a szerkezeti elemzés és szimuláció terén. Egy korábban közzé tett háromrészes cikksorozatunkban beszámoltunk a Specialized és McLaren mérnökök szélcsatornában végzett munkáról: az írások itt érhetők el: első, második, harmadik epizód.

Utolsó simítások egy kisérletnél. a képen a Specialized szélcsatorna és a megszólaltatott Chris Yu…

Az új Tarmac nemcsak a súly és a légellenállása bajnoka. Számos egyéb fegyver is van tarsolyában: például a vázgeometria az egyes vázméretek esetében egyedileg kerül kialakításra, illetve minden méret karbonkompozit rétegfelépítése eltér. Ennek köszönhetően pontosan ugyanolyan érzés a legkisebb – döntően hölgyek számára tervezett – Tarmac-kal tekerni, mint a hórihorgas bicajosoknak készült legnagyobbal. A Specialized a fent vázolt koncepciónak a Rider-First Engineered™ elnevezést adta, amely maximálisan elkényezteti a kerékpárost. Az új Tarmac a súly, a stabilitás és az aerodinamika mellett a pontos és kiszámítható irányítás terén is etalon.

Hölgyeknek készült Tarmac változat, azonos geometriával

Kissé szkeptikusan figyeltük, amikor a legendás amerikai márka megvásárolta a kerékpáros pozícióját optimalizáló Retül elemzőrendszert, bár a legújabb kerékpárfejlesztések tükrében a mögötte lévő szándék már érthető. A Retül lehetővé teszi, hogy a fejlesztők 40 000(!) kerékpáros testarányt kielemezve határozzák meg a Tarmac egy adott vázgeometriáját. Ezzel összhangban bizonyítást nyert, hogy a hölgyek számára nem szükséges speciális vázgeometria: a kisebb váz és a kisebb testtömeghez optimalizált karbonréteg-felépítés optimális eredményt biztosít. A száraz adatokat nézve az új Tarmac 56-os méretben 733 grammot nyom a mérlegen, ami elképesztő egy kiváló aerodinamikai mutatókkal rendelkező, kellően stabil, ellenálló és tartós váztól. Le a kalappal a fejlesztők előtt: Sagan sem szívesen ülne át más kerékpárra!

Szélcsatornában fejlesztett

A Tarmac modellről bővebb információ a gyártó honlapján olvasható. Az alábbi videobemutatók pedig kiváló kedvcsinálók!

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=dtTgCwaMA6I[/youtube]

[divider scroll_text=””]

Ezek után nézzük az új Diverge gravel bike-ot! A Specialized idén nemcsak a cyclocross versenyre készült Crux modellt fejlesztette, Diverge néven gravel felhasználásra optimalizált modellt is kínál. Az előbbi speciálisan a CX-pályák és a téli időjárás által támasztott igényeket elégíti ki, irányítása gyors, vázkialakítása sártűrő, egyben megkönnyíti a vállra vételt. A Diverge számára nincsenek ilyen megkötések: vázkialakítása, -geometriája és menettulajdonsága túrázáshoz, illetve különböző útfelületeken történő barangolásokhoz nyújt ideális választást. A Diverge tehát egy országúti kormánnyal szerelt, többfunkciós, változatos terepviszonyhoz tervezett hi-tech masina. Az Open Road Geometry elnevezésű vázgeometria a stabilitást és a kényelmet szolgálja, a középcsapágy alacsonyabb, mint a Crux esetében, irányítása így biztosabb és uralhatóbb.

A Diverge egyik fő vonzereje a Future Shock “kormányfelfüggesztés”. A fejcsőbe integrált rugózó elem a Specialized Roubaix modellen debütált, a Diverge esetében hosszabb úttal rendelkezik, illetve progresszív rugóműködést kapott, melynek köszönhetően képes megbirkózni a terep kihívásaival. A villába épített felfüggesztéssel szemben a Future Shock működése során a tengelytáv és a fejcsőszög nem változik, így az irányítás-karakterisztika állandó. A Diverge ezen felül kiegészíthető SWAT-típusú állítható magasságú nyeregszárral, amely “terepgép” tulajdonságokkal ruházza fel a Specialized mesterművét.

A Diverge váz 42 mm széles köpenyt is könnyedén fogad, továbbá lehetőség van 650b méretű MTB kerék beszerelésére. Ez utóbbival a középcsapágy lejjebb kerül, akár egy vérbeli túragépen. Bikepacking típusú túrázásra ideálisabb masinát keresve sem találunk! Ennek megfelelően a Diverge számos kiegészítőt fogad, legyen szó sárvédőről vagy éppen első-hátsó csomagtartóról. Az ösvények, csapások felfedezésére tervezett bicaj a robusztusság ellenére egyáltalán nem „tank”: a váztömeg egyes modellváltozat esetében még a 900 grammot sem éri el! Így már csak rajtunk múlik, hogy mire használjuk a Specialized gravel-újdonságát: országúti edzésre, csomagos túrázásra vagy mondjuk az erdészeti és mezőgazdasági csapások felfedezésére!

A hölgyeknek készült Diverge-változat

A Diverge modellről bővebb információ a gyártó honlapján olvasható.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=lOiiCpzafWE[/youtube]

[divider scroll_text=””]

A Specialized számára az Epic az egyik legfontosabb kerékpármodell, egybeforr az amerikai márka történelmével és kimagasló sikereivel. Nem kevesebb, mint 96(!) MTB világversenyt nyertek Epic nyergében az évek során, ezek között számos cross country és maraton világkupa-győzelem és világbajnoki cím kötődik minden idők talán legismertebb kerékpárjához. Az Epic az évek során az aktuális felfüggesztés-technológia csúcsát képviselte, itt debütált, majd vált sikeressé a Brain elnevezésű intelligens felfüggesztés-vezérlés is.

Élversenyzők bevonásával fejleszve…

Az utóbbi években az XCO pályák egyre keményebb kihívások elé állítják mind a versenyzőket, mind az alattuk szolgálatot teljesítő kerékpárt. A meredek, sziklákkal és gyökerekkel tarkított lejtmenetekhez már nem passzol az egykoron közkedvelt gyors irányítás. A DH-pályákat idéző technikás szakaszok nagyobb kerékméretet és kiszámíthatóbb irányítást igényelnek. A Specialized a kor kihívásait szem előtt tartva fejlesztette tovább az Epic-et, amely hosszabb felsőcsővel, laposabb vázcső-szögekkel és alacsonyabb építéssel rendelkezik, mint elődei. A rugóút megmaradt elöl-hátul 100 mm, viszont a FSR-rendszert meghatározó láncvilla-forgáspontot a tervezők a villaszárak rugalmasságával váltották ki.

Mindez jelentős súlymegtakarítást eredményez: a Comp modell esetében a hi-tech karbonszerkezetnek köszönhetően a váz 525 grammal lett könnyebb, a S-Works-nél a “fogyás” ugyancsak tekintélyt parancsoló 345 g. A fejlesztők magyarázata a következő: az ipar etalonjának tekintett FSR felfüggesztés a 3-lánckerkes meghajtás esetében nyújtott optimális teljesítményt, a mai 1×11 és 1×12 hajtásrendszereknél nincs szükség a további forgáspontokra. Nem mellesleg az új kialakítással a karbon hátsó háromszög nem csak könnyebb, hanem merevebb és erősebb szerkezetet alkot.

Az amerikai márka a fejlesztésébe bevonta az MTB-legendának számító, még mindig aktív, a korosztályos versenyeken rendre győzedelmeskedő Ned Overend-et, illetve az egyik legsikeresebb kurrens élversenyzőt, Christoph Sauser-t. Számos prototípus látott napvilágot, a mérnökök és a két “guru” hónapokon keresztül vitatták az egyes változatok előnyeit és hátrányait. Zárójelben jegyezzük meg, hogy ezért is érdemes a világ vezető kerékpármárka termékeit használni: a legjobb szakértőkkel dolgoznak, nem utolsósorban kellő kapacitással rendelkeznek, hogy egy modell továbbfejlesztéséhez több tucat prototípust készítsenek!

Végül megszületett az új Epic, amely maradéktalanul megfelel a mai versenypályák követelményeinek. A 29″-os kerékméretre épült váz biztos, kiszámítható irányítást tesz lehetővé, a villa előfutása csökkent, a hátsó háromszög pedig merevebb és stabilabb lett. A Brain vezérlést ugyancsak továbbfejlesztették, az érzékenység növelése érdekében a hátsó tengely mögé került. A Specialized új „XC-fegyvere” már nemcsak a szelíd pályákat uralja, hanem a kemény kihívásokat jelentő “sziklakertek” láttán sem jön zavarba. Könnyebb, gyorsabb és intelligensebb, mint valaha, a lehető legmagasabb technikai színvonalat biztosítja mind a versenyekre, mind az edzésekre vagy a szabadidős montizáshoz.

Az Epic modellről bővebb információ a gyártó honlapján olvasható.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=Ro1pI741grs[/youtube]

[divider scroll_text=””]

A legendás amerikai márka a mindennapi közlekedésre, kirándulásra és túrázásra tervezett Turbo Vado E-bike esetében sem elégedett meg a meglévő technikai megoldások puszta adoptálásával. A német Brose motorgyártóval karöltve egy új meghajtásrendszert hozott létre, amely nemcsak belesimul a vázba, hanem erősebb, csendesebb, mint a piacon kapható többi pedelec kerékpár. A 250-wattos motort az itt bemutatott változatban egy 504Wh kapacitású integrált akkumulátor táplálja energiával, észrevehetetlenül illeszkedik a váz vonalaiba. Viszont az akku egyetlen mozdulattal kiemelhető, így a kerékpártól független töltés is megoldott.

A Specialized fokozott figyelmet fordított a Turbo Vado menettulajdonságaira, intuitív, biztos irányítására. A jól bevált Body Geometry elvet követve a gép úgy viselkedik az úton, mint egy hagyományos kerékpár, azzal a fő különbséggel, hogy elektromotoros rásegítést kínál. Választhatóan három fokozatban, akár 325% asszisztenciát biztosít, természetesen a pedálozással teljes harmóniában.

A Turbo Vado Bluetooth®-kompatibilis, a Mission Control App segítségével telefonról is vezérelhető. Így a legnagyobb pontossággal követhetjük az akkutöltöttséget és az egyéb menetadatot, személy szabhatjuk a vezérlést és az üzemmódokat. A Mission Control App mellett a modell kormányra szerelt LCD vagy TFT érintőképernyős kijelzőt is kínál. A markolat mellett elhelyezett nyomógombok segítségével a kormány elengedése nélkül változtathatunk a megjelenített funkciókon, illetve rásegítési fokozatokon.

A mindennapi kerékpározáshoz számos innovatív kiegészítő felszerelést is kínál a Turbo Vado. A 5.0 és 6.0 modellek kormányról működtethető elektronikus kürtöt kínálnak, a csomagtartóba integrált hátsó világítás pedig nemcsak kormányról vezérelhető, hanem a fékkarok behúzásával féklámpaként is funkcionál. Az első világítás speciális lencsetechnológiát alkalmaz, amelynek kifejlesztésébe egy patinás gépjárműipari céget is bevontak. 600 Lumen teljesítményével és jól fókuszált fénycsóvájával a Turbo Vado napnyugta után is biztonságos közlekedést tesz lehetővé.

Nem egy nap alatt fejlesztették!

Még a sárvédők sem a szokványos kialakítást kapták. A Specialized kísérleteket folytatott a leghatékonyabb védelem érdekében, a különleges kompozit alapanyag pedig egyszerre stabil, zörgésmentes, illetve rugalmas. Ez utóbbi segít elkerülni az útról “felkapott” tárgyak beékelődését, az esetleges fennakadást. Mint látható, az amerikai márka mindenre gondolt. A Turbo Vado „személyében” megalkotta korunk ideális közlekedési eszközét. A motorrásegítés könnyedebbé teszi a haladást, a legfejlettebb technológiát alkalmazza, csendes és megbízható. A kiegészítők gondosan megtervezettek, ahogy azt a márka kiváló kerékpárjaitól elvárjuk. A Turbo Vado többféle stílusos modellváltozatban kapható, hagyományos vagy alacsony átlépést kínáló vázzal egyaránt.

Férfi és női vázas változatban egyaránt elérhető.

A Turbo Vado E-bike modellről bővebb információ a gyártó honlapján olvasható.

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=BS9Y6K8qQZY[/youtube]

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.