fbpx

Egyedi kerékpáros táskák méretre: “mert elöl a Mokush van…:-)”

A kerékpáros táskák reneszánszukat élik napjainkban, a gravel kerékpár “forradalom” talán népszerűbbé és divatosabbá tette ezeket, mint valaha voltak a kerékpározás történetében.  A “Hátamon a házam” helyett a “Bringámon a házam” lett az új jelszó, a kerékpár minden részére elkészültek a megfelelő táskák, nemcsak a csomagtartóra, de beköltöztek a váz minden szegletébe, a kormányra, a nyereg mögé, az első villák lábaira és minden lehetséges helyre a kerékpáron…

 

Zsákos vagy Táskás, avagy Bringás Bilbó hová pakolna?

A 2000-es évek előtt, a mountain bike hullám, majd az országúti bringázás újra tetőzésekor, inkább csak a hobbi kerékpárosok, trekking bringások vagy a csomagos túrázók tettek fel táskát a kerékpárra. A montisoknál inkább a hátizsák használata terjedt el, sokaknál még a kulacs is lekerült a vázról és a hátizsákba költözött. Országúton elsősorban a mezzsebek degeszre tömése terjedt el, legfeljebb az országúti túrázók között volt jellemző csak a kerékpár táskák használata. 

Ám a gravel és bikepacking trenddel minden megváltozott, divatosak lettek ezek a tárolók a kerékpáron, ezért az elmúlt 10 évben nemcsak a kiegészítő és hátizsák gyártó cégek jöttek ki a kerékpáros táskák legújabb generációjával és spécibb darabjaival, meglovagolva a bikepacking hullámot, hanem szinte az összes kerékpár márka is előállt a saját kollekciójával. 

Nekem – montisként – a hátizsák használat a gyakorlat már 30 éve, így sokáig meg sem fogalmazódott bennem, hogy a Cannondale mountain bike tandemre egész nyugodtan felpakolhatnám azt, amit vinni szeretnénk magunkkal. Főként azért nem gondolkoztam ezen, mert csomagtartót nem szerettem volna szerelni rá, kisebb ide-oda táskákkal pedig nem akartam beérni, mert pont nem olyanok és nem akkorák voltak, mint amit elképzeltem.

Üres háromszög a tandem vázon? Táskát bele!
Jó ideig keresgéltem a neten, milyen váztáska megoldások vannak, vagy lehetnek a Cannondale tandem “felszerszámozására”, találtam is bikepackingre felszerelt megoldást Rob tandemjén, de nem igazán volt szimpatikus, hogy a két jó kulacshely közül a vázon az egyiket vagy másikat, feláldozzam táska miatt, ahogyan ők.
Viszont a két hajtómű közötti alsó háromszöget kinéztem magamnak, arra gondoltam, oda jó lehet egy pakolós táska, mivel pont semmire nem használom a helyet és útban sincs. Ha nem lóg ki a váz síkjából, nem is akadályozza a pedálozást, ezért jó megoldás lehet, de ehhez egyedi táska gyártó kellett.    

Szerencsére hazánkban is van már olyan megszállott bringás, Boros Balázs személyében, aki nem volt elégedett a kerékpáros táskákból a konfekcióval, hanem egyedit szeretett volna, így hát készített magának saját táskákat. Miután ezek beváltak a bringás világjárások során és mások is akartak ilyet, úgy gondolta belevág, így született a Mokush márka az évtized elején a Dunakanyarban.

Miért lehet jobb az egyedi váztáska a kerékpárodra, mint a gyári modellek?
Mert pont akkora és pont olyan, ahová készül, tökéletesen passzol a vázba, ezért nem mozdul el, plusz minden helyet kihasznál, így nemcsak masszív, de a legpraktikusabb is.
Ha ezt kombináljuk azokkal a táska megoldásokkal, melyeket a Mokush márka kínál a vázra úgy érezzük majd, minden a helyére kerül.

Váztáskából csak egyet érdemes gyártatni, egy igazán jót, ezért jó hír, hogy a Mokush táskák eléggé maximalisták és kompromisszum mentesek. Az iparban használt legjobb anyagokat használják a táskák anyagaként, mint a Cordura vagy az X-Pac, melyek nemcsak minőségiek, de nagyon tartósak is és a vízállóságukra sem lehet igazán panasz.
A Cordura például nemcsak strapabíró anyag, de kellően merev is, melyet az extra széles, tépőzáras pántokkal feszesen lehet felfogatni a vázra, ezért, ha ügyesen pakolunk bele, nem dudorodik ki és jól tartja belül a tárgyakat. Ráadásul a táskában belül, körben van egy extra merevítő anyag, ami nemcsak tartást ad a táskának, de szigetel is, ezzel megakadályozza, hogy a tárgyak benne zörögjenek a vázhoz ütődve, mint pl. szerszám vagy pumpa. 

A cipzárak kialakítása külön szerethető, mert az YKK cipzárjai tartósak, mint a bőrsapka és külső takarásuk nemcsak a víztől, de a portól is elég jól véd. A cipzár húzója jó fogású és nem csilingel vagy zörög, ráadásul a végpontnál egy kis takarót találunk, ami alá betűrve a cipzár húzója garantáltan nem lifeg vagy ütődik.

A táskában két rekeszt alakítottak ki, így mindkét oldalról pakolható, használható, belülről egy szép piros belső borítást kapott, amire hálós rekeszeket varrtak, így jól pakolható, ha pedig szeretnéd további elválasztókat vagy rekeszeket is rendelhetsz bele.
A jobb oldalról nyíló mélyebb rekesze elnyel mindent, amit hátizsákban szoktam cígölni, pótbelsőt, lámpákat, pumpát, szerszám- és túlélőkészletet, széldzsekit, esővédőt, elsősegély csomagot, irattartót és még marad hely benne, ha kell valami őszi-téli extra ruhadarab vagy szélmellény vagy egy kis kajás csomag. Bal oldalról pedig cipzárazható lapos térképzseb nyílik, amibe akár iratot vagy térképet lehet pakolni, de laposra hajtott ruhadarabok is ide kerülhetnek, mint egy csősál vagy törlőkendő. 

Hörcsög a kormányon mindent elnyel a mezseb helyett
A váztáska kiegészítéseként szerettünk volna még egy olyan táskát, amibe pár személyes dolog, pl. telefon, irattartó, zsebkendő vagy szemüvegtok elfér és jobban kéznél van menet közben, mint a váztáska alul. Szerencsére a gyártó itt lebeszélt az általam rajzolt “vesetáskáról”, amelyet a váz síkjában a hátsó kormány alá álmodtam.

Helyette ajánlotta a Hamster névre keresztelt kormánytáskát, keresztben a hátsó kormányra akasztva, ami valóban nagyon bevált. A Hamster nevéhez hűen szinte mindent elnyel, ami jó, ha kéznél van, így a mezzsebekbe semmit nem kell tennünk. Megpakolva sem kell attól tartani, hogy lötyög vagy giling-galangozik, mert a kormányra rögzítő pántjait jól meg lehet szorítani, plusz egy ügyes gumipánttal hozzá lehet fogatni a nyeregcsőhöz, így előre-hátra sem tud belengeni, így stabil, masszív, jól pakolható, igazán szerethető táska.

A cipzárja ugyanaz az YKK mint a váztáskán, mindkét állásában el lehet tűrni egy kis bújtatóba, így nem lifeg vagy zörög, a két oldalán található hálós oldalzsebek pedig praktikusak apró szirszaroknak, mi pl. ajakápoló krémet tartunk itt, ha pedig  fontos apróságról van szó, például aprópénz vagy kulcs, akkor a két belső zsebben találunk neki helyet. A táska pakolás nélkül is meglepően merev, köszönhetően a külső huzat és a belső bélés közé bevarrt szivacsrétegnek.

Menet közben megszerettük és összeszoktunk hamar
Mindkét táskát közel fél éve nyúzzuk és nagyon szeretjük! Egyszer kellett csak bepakolni, minden elfér, mindennek helye van és kéznél van. A legrázósabb földúton, köves terepen sem mozgott be, nem lötyögött, semmi nem zörgött benne, így minden fenntartásom eloszlott, amitől a váztáskánál vagy kormánytáskánál tartottam. Az első használatnál furcsa hiányérzetem volt, szokatlan volt, hogy otthon hagytam a hátizsákot, de aztán 100 méter után rájöttem, hogy igazi felszabadulás a hátizsák szorítása és húzása után, hogy mindent a bringa cipel helyettem, ráadásul szellőzik és szabadon van a hátam. Mióta a tandemen nincs hátizsákom, már a montimra is táskában gondolkodom… 

Ha Te is szeretnél egyedi váztáskát vagy más kerékpáros táskát, keresd Mokusht a weboldalán keresztül az elérhetőségein, az egyedi sablon készítéshez az útmutatót megtalálod a weboldalon. Ha még tavasszal megrendeled, a 4-6 hetes gyártási idő mellett a nyárra már biztosan táskád lehet, a rendelésnél pedig hivatkozz a Bikemagra.

Egy dolog maradt csak, hogy feltárjam a címbeli idézet forrását, ami egy vicc és muszáj elsütnöm: “Miért van hátul a mókus farka? >> Mert elöl a mókus van!” 🙂

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo