Sokféle montis akad, nem mindenki akar hétvégente a rajtvonal mögé állni, a többségnek a terepezés élménybringázást jelent, ahol nem a tempó az elsődleges, nem a pulzust és a wattszámot nézi, hanem az erdőt, a tájat. Nem edzőtársai vannak, hanem bringás barátai, cimborái és hazaérve nem proteinturmixot iszik, hanem inkább megáll a Rómain a többiekkel egy sörre, vagy kettőre, amíg a szúnyogok el nem üldözik a műanyagszékek öleléséből. Ha ebből magadra ismertél, akkor jó hírem van: a Cube neked készíti az A betűs sorozatát: Aim, Acid, Analog, Attention. Egy jó népes bringacsaládot kimondottan a hobbi riderekre szabva.
És hogy ez mit is jelent? Az A betűs sorozat (vagy ahogy ők hívják CMPT) modelljei elsősorban geometriájukban térnek el a versenygépektől, másrészt pénztárcabarát áron kínálnak jó felszereltséget. Viszont nem súlycentrikusak, hiszen nem a grammániás versenyzőket célozzák meg velük.
Ha megnézem az árcédulát és utána a felszereltséget, el kell ismernem, a kék merevfarú megéri az árát. Apropó kék. Nyilván a szín egy nagyon megosztó részlet, mégis mindenkinek számít (hiába tagadod le, hiába vagy technokrata, akkor is befolyásolja a döntésed). Nekem mindenesetre nagyon bejött. Ráadásul most a cikk írása közben nézve a gyári oldal fakó fotóját hozzá kell tennem, hogy élőben az Attention kékje sokkal jobban él, sokkal mutatósabb.
Persze nem a színe az egyetlen erénye a váznak. Anyaga mechanikusan formált (a hidroform olcsóbb alternatívája) 6061-es alu. Az erőteljes főcsöveket a mai trendeket követő filigrán láncvillák egészítik ki, és persze belül elvezetett bovdenezés (a fékcsövet kivéve). Nem hiányoznak a csomagtartószemek és a hátsó kitámasztó konzol sem, így hiába monti az Attention SL, egy több napos csomagos túra sem lehet vele akadály.
A Recon Silver egy jól bevált villa ebben a kategóriában. Az acél becsúszók miatt nem súlybajnok, de szépen mozog. Az átütőtengelyt viszont hiányolom, lehet, hogy nem versenygép, de pont ezért nem feltétlen pehelysúlyú riderek nyúzzák majd. 29-es méretben egy gyorszáras Recon már érezhetően csavarodik.
A váltást egy XT váltóval felturbózott 2×10-es Deore szett intézi, a megszokott Shimano minőségben. Ráadásul a 22-es kistányér miatt szinte bármilyen meredek emelkedőre kínál áttételt. Fék fronton sem panaszkodhatunk, az M315-ös fék mindig teszi a dolgát, pláne, hogy előre 180-as tárcsa került. Nem egy harapós darab, de így lesz kimondottan jó társa egy hobbi felhasználónak. A kerekek ebben az árkategóriában megszokott, egyszerű, de minőségi darabok: saját márkás felnikbe fűzött Shimano agyakból és Schwalbe gumikból állnak.
A bringára ülve az első érzésem az volt, hogy nagyon rövid. Pedig eleve úgy csaptam le rá, hogy 19”, pont a méretem. A geometriát nézve az első benyomásom már érthető: mindössze 590 mm az effektív felsőcsőhossz, tehát az Attention kimondottan komfortorientált, nem kell ráhajolni, épp ellenkezőleg, már-már szokatlanul felegyenesedett üléspozíciót biztosít. Aki főleg túrázni jár az erdőbe, az ennek feltehetőleg örülni fog. A kormány lehetne pár centivel szélesebb. A kormányzása a mai XC gépekhez képest nagyon gyors, közvetlen, emiatt rettenetesen jól fordul és kis tempónál nagyon agilis. Bármilyen csiki-csukit vigyorogva gyűr a kerekei alá, de persze mindennek van árnyoldala: ez nagyobb tempónál a stabilitás rovására megy. A meredek mászásokon sincs otthon, hiszen a rövid cockpit miatt elég fárasztó leterhelni az orrát. Hiába, ezt a gépet érezhetően nem versenyzésre tervezték, bár minden relatív, hiszen évtizedeket versenyeztünk korábban hasonló geometriájú gépekkel, szóval ezzel a géppel sem ördögtől való benevezni egy maratonra.
Komfort terén elvileg a vékony láncvillák és a 27,2-es nyeregcső is ígéretes részletnek tűnt, de mivel a vázban is van bőven anyag, így a támvillák falvastagsága is nagyobb lehet, ahogy a nyeregcsőé is, mivel a gép elég szorgalmasan tolmácsolja a kisebb-nagyobb ütődéseket az ember fenekére. A ballonos gumiknak hála, ez azért valamennyire kompenzálható alacsony nyomással. A Smart Sam-ek egyébként kimondottan passzolnak a bringához. Főleg döngölt száraz ösvényeken domborítanak jól, kimondottan jól gurulnak és aszfalton is csendesek, ennek ellenére a brac-i sziklás talajon is jól el lehetett velük terelgetni a bringát.
13,84 kilóval (19”-os méretben) az Attention nem súlybajnok, de ebben a kategóriában ez átlagosnak mondható.
Kinek ajánlanám az Attentiont? Annak, akit a Cube eleve megcélzott vele: hétvégi harcosoknak, komfortorientált túramontisoknak. A felszereltségbe nem lehet belekötni, nincs egyetlen alkatrésze, ami kilógna az összképből és az ára is a helyén van.
Ha viszont versenyzésen töröd a fejed, jobban jársz, ha másfelé nézelődsz, hiszen a legfőbb ok, ami miatt a bringa itt nem remekelne, az a geometriája, az pedig adott. Nem kell persze messzire lapoznod, hiszen a Cube kínálatában ott találod a Reaction családot, ami pont a teljesítményorientált ridereknek készült.
- Váz: Aluminium Lite
- Méret: 27.5: 14″, 16″, 18″ // 29: 17″, 19″, 21″, 23″
- Villa: RockShox Recon Silver TK SoloAir, PopLoc, 100mm
- Kormánycsapágy: FSA No.10, félintegrált
- Stucni: CUBE Performance
- Stucni: Pro, 31.8mm
- Kormány: CUBE Rise Trail Bar, 680 mm
- Markolat: CUBE Performance Grip
- Hátsó váltó: Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, 10-fokozatú
- Első váltó: Shimano Deore FD-M618, Downswing
- Váltókar: Shimano Deore SL-M6000, Rapidfire-Plus
- Fék: Shimano BR-M315, 180/160
- Hajtómű: Shimano Deore FC-M617, 36x22T, 175mm
- Szín: aqua´n´blue
- Fogaskoszorú: Shimano CS-HG50, 11-36T
- Első agy: Shimano HB-M3050, QR, Centerlock
- Hátsó agy: Shimano FH-M3050, QR, Centerlock rims CUBE ZX20, 32H, Disc
- Külső gumi: Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25
- Nyereg: CUBE Active 1.1
- Nyeregcső: CUBE Performance Post, 27.2mm
- Tömeg: 13,84 kg
- Fogyasztói ár: 289.990 Ft