fbpx

Cube Aim SLX teszt: Mit tud manapság egy belépő kategóriás monti?

Megérkezett hozzánk az első 2023-as tesztkerékpár egy Cube Aim SLX személyében. Régen teszteltem már belépő kategóriás mountain bike-ot, így személy szerint engem is érdekelt, hogy mit tud manapság egy egyszerűbb modell, mennyit fejlődött a technika és mennyire használható terepen egy ilyen árkategóriájú bringa. Előjáróban annyit elmondanék, hogy pozitívan csalódtam a teszt során és sajnos sokat drágultak a kerékpárok az elmúlt időszakban.

Az elmúlt pár évben a kerékpármárkák többségének komoly gyártási problémái voltak, üzembezárások a koronavírus miatt, nem volt elég alkatrész az összeszereléshez és egy óriási túlkereslet érkezett a vásárlói oldalról, így elsősorban nem a tesztflották fenntartása és a kerékpárjaik mutogatása volt a cél, ami további keresletet generált volna, hanem inkább mindenki próbálta elrejteni, hogy éppen mije van (pontosabban mije nincs 🙂 ). Szerencsére lassan kezd normalizálódni a helyzet, aminek jó példája, hogy a 2023-as Cube tesztbringák közül kaptunk mi is egyet, egy Cube Aim SLX-et.

Az Aim a Cube belépő kategóriájú merevfarú montija, melyet többféle felszereltséggel vásárolhatunk meg, ezek közül az SLX a legjobb felszereltséggel rendelkező modell. Viszont az előre leszögezném, hogy ez a belépő kategória messze nem egyenlő azzal, mint amit a (sport)áruházakban megvehetünk, és nem is az, mint amit 20 évvel ezelőtt a kerékpárüzletekben lehetett kapni, hanem ez egy specifikus kerékpározásra (mtb-re) megtervezett sporteszköz.

A Cube Aim-re ránézve elsőként az jutott eszembe, hogy ez a bringa jól néz ki, amiben nagy szerepet játszik a szép formavilággal és festéssel rendelkező alumínium váz. Technikai paramétereiben már jó pár fejlesztés lecsorgott hozzá a csúcs modellektől, ilyen a tapered fejcső integrált kormánycsapággyal, az alsócsőben futó rejtett bovdenezés és a flat mount tárcsafék konzol, és nem beszélve a geometriáról sem, amiben visszaköszön a modern XC geometria trend a túrázósabb irányba eltolva. Ami biztosan szemet szúr a vázon mindenkinek, az a felsőcső és a nyeregvázcső közti erősítés, erről nekem egyből eszembe jutott a tavalyi beszélgetésem Németországban a Cube egyik menedzserével, aki elmondta, hogy a kerékpárokat abba az irányba fejlesztik, hogy a nehéz, túlsúlyos emberek is tudják őket használni. Egyébként a belépő kategória a tengelyrögzítésnél érhető tetten a váznál, ugyanis gyorszáras rögzítésűek a kerekek, ezzel szemben a magasabb kategóriáknál már átmenő tengelyt szoktak használni a stabilabb és merevebb rögzítés miatt.

Egy egyszerűbb teleszkópot választott a Cube az Aim SLX-be, de ebben a kategóriában nem is várható el, hogy a kerékpár árának a fele a teleszkóp legyen. A Rock Shox Judy Silver 100 mm rugóúttal rendelkező, acél rugós, gyorszáras változata került a teszt kerékpárba, amiben tudjuk állítani a rugó előfeszítését, van benne hidraulikus lockout és fix csillapítás. Aggódni nem érdemes miatta, mert régóta futó modell és megfelelő karbantartás mellett hosszú távon működni fog.

2×9-es rendszert kapott a Cube Aim SLX, a hajtás és a váltás mind Shimano termék, Altus váltókarok és első váltó, hátul pedig egy Alivio tologatja a láncot a lánckerekeken. Az áttétel tartomány széles, elöl 36-22, hátul 11-36-os fogkiosztást kapunk. A hajtómű egy négyszögtengelyes darab nem cserélhető lánckerekekkel, ebbe a bringába az integrált hajtás már nem fért bele.

A fékezést szintén Shimano alkatrészekre bízta a Cube, a japán gyártó belépő tárcsafékei is már híresen jók, ezekkel nem lehet mellélőni, a célzott felhasználásnak tökélesen megfelelnek.

A kerekeknél kicsit tetten érhető a spórolás, a Shimano TX505 agyai működnek, de a keményebb terephasználatot esős körülmények között hosszútávon nem feltétlenül fogják szeretni, legalábbis sokat kell majd karbantartani őket, bár itt megjegyezném, hogy aki keményebben akar montizni annak már jobban érdemes belenyúlni a zsebébe. Felniből a Cube saját márkás termékeit fűzte be nekünk a gyártó, amik elég masszív darabok. Gumikból pedig a Schwalbe igazi mindenesét, a Smar Sam-et kapjuk 2,25-ös méretben.

A kormány, kormányszár, nyeregcső, nyereg mind saját márkás darabok, de egyik miatt sem szabad aggódni, a Cube nagyon ügyel a saját kiegészítőire, bármelyik alkatrész elmenne jóval drágább kerékpáron is. Nekem például kifejezetten tetszett formára a nyereg, tavaly a gyárlátogatáskor már szemeztem a Cube több nyergével, de éppen akkor csúszott a beszállító, így nem tudtam tesztelni őket.

Menet közben

Pillanatok alatt beállítottam magam alá a bringát, aztán irány az őszi erdő. Belépő kategóriás montihoz képest nem volt annyira nehéz levinni a lépcsőn, pedállal együtt picivel 14 kg fölött volt a tömege, amivel kategóriájában nem számít nehéznek, sőt elég jó. Egy mérettel nagyobb volt a bringa, mint az én optimális méretem, de a túrázósabb geometria miatt csak annyit éreztem, hogy a megszokotthoz képest kicsit magasabban van a kormány, de abszolút nem volt zavaró, plusz így legalább nem ültem annyira versenyzősen a bringán. Hiába “csak” egy alap monti, minden teljesen rendben volt vele, semmi nem csörgött-zörgött rajta, a váltók annak ellenére, hogy Altus-Alivio mixek gyönyörűen tették a dolgukat, a fékek fogtak ahogy kell és a bringa is nagyon jól haladt. Az utóbbiban nagy szerepe van a gumiknak, mert azok tényleg jól gurulnak aszfalton és a terepen is megállják a helyüket. A teleszkópot is megkínoztam egy kicsit, persze egy fullos telóhoz képest van bőven elmaradása, de ha visszagondolok, hogy milyen teleszkópokkal mentünk 15-20 éve versenyeken akkor azt kell mondanom, hogy ez a Judy mozgásban felveszi velük a versenyt (jó, nekem hiányzott az állítható visszaútcsillapítás).

Az áttételek mindenhova elegek, a 2×9-es rendszert a hobbi bringások szeretni fogják, sokkal jobb, mint egy 1x valahányas rendszer, a 22/36-os áttétellel kb bárhova fel lehet menni kisebb erőbefektetéssel is, a 36/11-gyel pedig enyhe lejtőn is lehet még haladni. Annyi biztos, hogy ez nem az a bringa lesz, amivel valaki Balatont fog kerülni, mert ahhoz nem túl optimálisak ezek az áttételek, de azt szögezzük le, hogy ez nem egy trekking, hanem egy mountain bike. Hátul a 9 sebességnek mindössze síkon éreztem hátrányát, mert ott néha nem találtam az optimális áttételt, de mint már említettem, ez egy mtb. Fentebb írtam, hogy négyszögtengelyes a hajtómű, ami egyértelműen mára már az alsó kategória, de őszintén megvallva használat közben nem azon járt az agyam, hogy most nem egy integrált hajtás használok, annyi volt, hogy szélső állásban keményen odalépve kicsit bele tudtam préselni a láncot az első váltó keretébe. De mivel nem cserélhetőek rajta a lánckerekek, így ha azok elkopnak (vagy széthullik a monoblokk) akkor én elgondolkoznék egy olcsóbb integrált hajtómű beszerzésén, bár ha valaki addig teljesen elégedett volt ezzel akkor nem feltétlenül váltanék.

Maga a kerékpározási élmény tetszett az Aim nyergében, a nagyobb tömeg ellenére sem okozott vele problémát legyűrni az emelkedőket és a lejtőkön sem vallott kudarcot, persze nem egy DH bringa, a geometria is inkább az általános felhasználáshoz van közel, de bizonyos határok között jól használható.

Kinek ajánlom?

A Cube Aim SLX első mountain bike-nak jó választás lehet (akár a gyerekeknek), hogy kipróbáljuk milyen terepen bringázni, aztán ha tetszik akkor 1-2 év után válthatunk egy komolyabb bringa felé attól függően, hogy a montizás melyik iránya vonz minket jobban. De akár azok is megtalálhatják benne a számításukat, akik nem napi szinten akarnak terepre járni, hanem csak hétvégente egyszer-egyszer kimennének a hegyre kerékpározni és nem szeretnének sokat költeni.

Az ár

Hát igen, durván drágák lettek már a belépő kategóriás montik is, a dráguló nyersanyagok, a szállítási költségek extrém növekedése, a túlkereslet és a gyenge forint mind megnövelte a kerékpárok árát. Emlékszem pár évvel ezelőtt a csapatomban több gyerek vett belépő Cube montit és jelentősen alacsonyabbak voltak azok az árak, mint a mostaniak. Ezzel mi nem tudunk semmit sem tenni, de ne lepődjünk meg, ha egy belépő kategóriás mtb (vagy bármilyen kerékpár) árcímkéjére nézünk.

Ajánlott fogyasztói ár: 369 990 Ft

További információkért kattints a gyártó honlapjára.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo