fbpx

Csökken az ÁFA értéke a kerékpárokra

Döntöttek az uniós pénzügyminiszterek: december 7-én elfogadták azt a törvénymódosítást, amely lehetővé teszi egyes, a klímacélokhoz és az egészségmegőrzéshez szükséges termékek és szolgáltatások áfa-kulcsának csökkentését. Az érvénybe lépéshez az Európai Parlament zöld lámpája is szükséges.

Kedden, hosszan tartó tárgyalások következtében sikerült megegyezni egy, az áfa-kulcsokhoz  kapcsolódó törvénymódosításról az Európai Unió pénzügyminisztereinek. Andrej Šircelj, a tárgyalásokat levezető szlovén tárcavezető kiemelte, hogy a korábbi hírekkel ellentétben végül az elektromos kerékpárok is bekerültek azon termékek körébe, amelyek áfa-kulcsának csökkentéséhez lehetőséget biztosít a szabályozás. Itt fontos kiemelni, hogy nem kötelesek az egyes tagállamok így eljárni, ez csupán egy uniós irányelvnek felel meg. A környezetvédelemi szempontok figyelembe vételével azonban tisztán látszik, hogy igenis érdemes majd élni a törvény adta lehetőséggel, ahogy azt Belgium már megtette: a parlament által elfogadott törvény értelmében azonnal csökkenni fog a kerékpárok áfa-kulcsa, amint azt az uniós szabályozás lehetővé teszi. Az áfa-törvényekről szólva kiemelendő, hogy Uniós szinten 15%-os minimumkulcs van érvényben, ez természetesen országonként (és azon belül termékenként) változó. A kedvezményes áfa-kulccsal értékesíthető termékeknek is minimum 5% hozzáadottérték-adót kell tartalmazniuk, ebbe a kategóriába sorolják be a törvénymódosítás értelmében a hagyományos és elektromos kerékpárokat is. Ez azt jelenti, hogy amennyiben a magyar kormány igazodik az uniós irányelvhez, belátható időn belül 5%-ra csökkenhet a biciklikre kivetett adó, ami olcsóbbá, könnyebben hozzáférhetővé teheti a kétkerekű járműveket.

A javaslat elfogadását üdvözölte az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF), a Európai Kerékpáros Iparszövetség (CONEBI), és az ECF égisze alá tartozó CIE (Cycling Industries Europe) is. Az ECF és a CONEBI közös sikere, hogy a hagyományos kerékpárok mellett az elektromos bringák is bekerültek a termékkörbe, ugyanis az eredeti, 2018-as indítvány azokat még nem tartalmazta. Ekkor, vagyis 3 évvel ezelőtt kezdődött az az európai szintű kampány, amelyet az elektromos kerékpárok érdekében hívtak életre, a keddi nappal bezárólag pedig sikeresen teljesítette is küldetését.

“Mind a hagyományos, mind az elektromos kerékpárok felvétele ebbe a listába egy kiváló lehetőséget ad a tagállamok kezébe, hogy népszerűsítsék a kerékpározást, és megengedhetőbbé tegyék a sportolás ezen formáját”- mondta el véleményét Jill Warren, az ECF vezérigazgatója. Manuel Marsilio, a CONEBI általános igazgatója hasonlóan vélekedett, kiemelve azt a hosszú és fáradtságos utat, amelyet az ECF-el együtt jártak be az elektromos kerékpárok érdekében. “Végre kézzelfogható eredményt kaptunk”-tette hozzá. Kevin Mayne, a CIE első embere szerint az eredmények a hosszú és profin megszervezett kampányt igazolják, amellyel sikerült változást elérni Uniós szinten.  A szervezetek emellett reményüket fejezték ki, hogy a törvény adta lehetőség változásokat eszközöl majd az egyes tagállamokban, kiemelve, hogy továbbra is támogatni fogják az ezirányú törekvéseket, hiszen a kerékpározás nemcsak egészségünk megőrzésében segít, hanem a környezetre is pozitív hatást gyakorol.

“A munka időigényes folyamat, sok képességet, kitartást igényel, de a hatása hatalmas”-zárta mondandóját a kampánnyal kapcsolatban Wayne. A labda most a Parlament térfelén pattog, a törvénymódosítás kapcsán ugyanis övék a végszó, azonban borítékolható, hogy a javaslat elfogadásra kerül (erre legkésőbb 2022 márciusig választ kapunk), ezáltal pedig lehetősége lesz az egyes tagállamoknak, hogy az alacsonyabb áfa-kulcsokat saját határaikon belül alkalmazzák – ahogy azt már Belgium megtette.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo