Nocsak, megint egy KTM, mégis semmi fekete, semmi narancs? Igen, az Alto 3300 egy igazi rejtőzködő a KTM országúti palettáján, pedig nincs semmi rejtegetni valója. A klasszikus iskolát követi, semmi sallang, csupán a jól bevált technika és még a megjelenésével sem akar kitűnni (hacsak nem a meghökkentő kormányválasztásával). Menet közben is ilyen, szinte észre sem veszed, hogy alattad van, olyan természetességgel teszi a dolgát.
A KTM országúti palettáján ugyan dominálnak a tárcsafékes bringák (nincs ezen mit csodálni, ahol 1000 m feletti szintet tudsz lefele gurulni egy hegyi szerpentinen, a 25. hajtűnél már senki nem firtatja a technika létjogosultságát), de az Alto család továbbra is mindenben a klasszikus megoldásokat követi: patkófék, gyorszáras kerekek. Nem véletlen, hiszen egyrészt a kontinensen továbbra is rengetegen preferálják a felnifékeket, másrészt a súlyelőny továbbra is ezeknél a bringáknál van, a csúcsmodell Alto Prestige egy hajszállal be is csúszott a hivatalos UCI súlyhatár alá.
A 3300-as persze nem a csúcsmodell vázát kapta, a Revelator TK karbonvázban nem csak az anyag több, de geometriájában is különbözik a nagytestvértől. A Prestige/Master modellek váza meredek nyeregvázcsöve miatt tengelytávra és cockpitre is hosszabb, a 3300-as rövidebb, ezáltal kicsit komfortosabb, de kevésbé stabil. Az 55-ös méret fejcsőszöge 72,5°, ami laposabb, mint sok konkurensé, de pont emiatt nyugodtabb, stabilabb futást eredményez, ugyanakkor még nem érezni lustának.
Az alu nyakas karbon villa és a pressfit középcsapágy már magától értetődő a kategóriában, ahogy ma már a rejtett bovdenezés is. Nincsenek filigrán támvillák és ez a menettulajdonságokon is érződik: az Alto 3300 csak annyira komfortos, amennyire muszáj, a hátsó háromszög átütőtengely nélkül is meglehetősen merev. A paletta tárcsás gépei – érthető módon – átütőtengelyesek, a patkófékek viszont nem csavarják a vázat, így az Alto modellek gyorszárasak maradtak.
A 105-ös szett úgy működött, ahogy elvárható: észrevétlenül és hibátlanul. Meglepő volt viszont az áttételválasztás, óriási tálat kapott a gép hátul, hiszen a 11-32-es sorral gyakorlatilag bárhova fel lehet mászni, főleg, hogy elöl 34 fogas a kistányér. Pár éve ilyen áttétel csak a sokkal kevésbé esztétikus tripla hajtásoknál volt elképzelhető. De ne felejtsük el, a 3300 végül is hobby bringásoknak szánták, és így legalább nem fog csalódást okozni, hiszen még a Dolomitok hosszú szerpentinjei sem jelenthetnek vele akadályt.
A palettát elnézve úgy tűnik, a Mavic eredményesen lobbizott az osztrákoknál, hiszen rengeteg bringa a francia gyártó kerekein gurul. Az Alto Aksiumot kapott. Nem rossz választás, de ugyanakkor helyet hagy a későbbi fejlesztéseknek. A Grand Prix SL gumik ellenben kiválóak, a Contihoz híven vizes úton is kimondottan jól tapadnak. Ma már kevesen választják a 23-mas méretet, a legtöbb gyártó az alacsonyabb nyomáson is használható 25-ösök, mellé teszi a voksát a kategóriában. A KTM viszont nem váltott, igaz, az osztrák útminőséget látva ez nem is annyira meglepő. Itthon viszont tényleg érdemes pár gramm súlytöbblet árán inkább felrakni egy pár ballonosabb köpenyt.
A kiegészítőkhöz érkezve jön a bringa legnagyobb meglepetése: a kormány. Ami egy gravel kormány. Első ránézésre is furcsa volt a bringán, pláne, hogy ez a gép egyáltalán nem sorolható a gravel, vagy adventure, de még az endurance road kategóriába sem. Viszont mivel az utóbbi időben többet ültem gravelen, mint országútin, nekem kimondottan kézre állt, szinte természetesnek éreztem. A KTM által mostanában olyan kedvelt X1 nyereg országúton sokkal jobb választásnak bizonyult, mint terepen, itt épp, hogy örültem neki, hogy könnyű rajta helyezkedni.
Kinek ajánlanám az Alto 3300-at? Annak, aki egy óramű pontosságával működő, megfizethető karbon országútit szeretne. Annak, aki nem jár ki az Alpokba vagy megrögzött patkófék-hívő. Annak, aki olyan bringát akar, ami a tudásával bizonyít, nem a hivalkodó megjelenésével. Annak, aki könnyű bringát keres ebben a kategóriában. Mert jól lehet, az Alto nem a legkönnyebb gép, de maradt még benne tartalék bőséggel. Idővel a kerekek, a stucni-kormány és a nyeregcső cseréjével elég jelentős súlyt meg lehet még fogni és úgy már tényleg ütős súlyban lesz.
Váz anyaga | Revelator TK – UD Performance Carbon |
Váltókar | Shimano 105 ST-5800 |
Kormánycsapágy | KTM Team VP-B-151AM |
Kormányszár | KTM Comp |
Kormány | KTM Comp Road HB-FL21 |
Markolat | KTM VL-Tape |
Fék | Shimano 105 5800 |
Villa | Carbon Fork F5 Caliper |
Első váltó | Shimano 105 5800 |
Hátsó váltó | Shimano 105 5800-GS |
Hajtómű | Shimano RS500 50-34 compact |
Felni | Mavic Aksium |
Gumi | Continental Grand Prix SL 23-622 |
Első agy | Mavic Aksium |
Hátsó agy | Mavic Aksium |
Fogaskoszorú | Shimano 105 5800-11 11-32 |
Nyeregcső | KTM Comp 27.2/350mm |
Nyereg | Selle Italia X1 Flow |
Tömeg | 8.32 kg |
Ár | 579.000 Ft |