fbpx

Cannondale Scalpel 29er 3 kerékpárteszt: továbbra is etalon

Az új Cannondale Scalpel 29er egyedülálló fegyver a nagykerekű XC fullyk világában, és nem is elsősorban a Cannondale-re jellemző – egyébként etalon – felfüggesztés és csillapítás miatt…

Cannondale Scalpel 29er 3 kerékpárteszt

Cannondale Scalpel 29er 3 kerékpárteszt

Már 13 éves, de mégis képes újra és újra megújulni, hogy szertefoszlassa a konkurensek álmait a legenda temetéséről. Az új Scalpel az a bringa, amire felülsz és pár másodperc múlva leesik az állad, hogy 29-es kerékméretű mountain bike így még nem kanyarodott alattad. A legagilisabb 26-osokat megszégyenítő fordulókör, iszonyú precíz irányítás, szinte még meg sem született az elgondolás milyen ívre szeretnéd húzni, már pontosan ott is van. A varázslat a 2015-ös Cannondale Scalpel esetében a szögekben rejlik. Akár csodageometriának is nevezhetnénk, pedig a száraz adatok szerint csak meredekebbre vették a fejcsőszöget (71 fok) és varázsoltak kicsit a villa utánfutásával is.

elsőre meggyőző volt

elsőre meggyőző volt

29-es össztelóshoz képest  extrém rövid a láncvilla is, ami szintén a fenti tulajdonságot erősíti. Persze a nagyon rövid láncvilla és tengelytáv nagy tempónál általában ideges viselkedést eredményez, de a mérnökök szerencsére a villa utánfutásával és előrenyúlásával kompenzálták ezt. Fejcsöve nem tapered, hanem 1,5”-os ahogy azt tizenéve bevezette a Cannondale. Hab a tortán, hogy a bringa menettulajdonságait a Reversible Head Tube Spacer segítségével tudod állítani. Ha a fejcső tetejéhez rakod, akkor verseny geometriát kapsz a fejcsőnél, középre téve pedig inkább trail bringás laposabb szög „keletkezik”.

Cannondale Ballistec technológia

Cannondale Ballistec technológia

A Scalpel váza karbon alapanyagú, és Ballistec névre hallgat. Ennek a technológiának a lényege, hogy nagyon egyenletes a karbon szöveteket “összeragasztó” műgyanta eloszlása. Anizotropikus szálirányokat használnak, vagyis a váz különböző részein a karbon alapanyag száliránya az aktuális erővonalaknak és terhelési irányoknak megfelelően van elhelyezve. Így lehet elérni, hogy oldalirányban nagyon merev legyen a Scalpel váza, miközben függőleges irányba csillapítsa az út felől jövő ütéseket. Persze ez utóbbi egy össztelós váz esetében nem annyira lényeges, mint mondjuk az F-Si XC gépnél.

A nem túl széles forgáspont is lehet merev

A nem túl széles forgáspont is lehet merev

A középrész a mai kor követelményeinek megfelelően Press-fit rendszerű, de karbon alkatrészekből építették fel, így nagyon könnyű és merev. Hátsó lengőkarja Zero Pivot Technology kódnéven fut, és nélkülözi a láncvilla/támvilla közötti forgáspontot. A karbon rugalmassága elegendő ahhoz a pár mm-hez, amit ott mozognia kell, és így sokkal könnyebb egységet képez. Az alsó forgáspont kis méretű, ami elsőre nem tűnik merevnek, mégsem volt menet közben olyan érzés, hogy alulméretezett lenne.

Na a felfüggesztésnek ez a része sem fog kotyogni...

Na a felfüggesztésnek ez a része sem fog kotyogni…

Hátul X12-es tengelyt fogad a váz, amihez sajnos nem társul kar, így csak szerszámmal csavarható ki. Ez nem gyorsítja meg a kerék kivételét. Ugyanez a gond az első keréknél is jelentkezik. A Lefty villa nem tud hagyományos gyorszáras agyat fogadni, így imbusszal kell a villával egy egységet képező tengelyre felhúzni. Csakhogy ehhez a féket le kell szerelni. Ennek megkönnyítésére a Cannondale nyitott fékkonzolt alkalmazott. Elegendő kilazítani a két fékrögzítő csavart majd a féket hátrafelé lehúzni. Szerencsére defektnél nem kell levenni a kereket, mivel nincsen jobb oldali szára a villának.

minden a baloldalon

minden a baloldalon

Maga a Lefty villa egy technológiai csoda, és máig a világ legszebben mozgó XC/trail telója. Lehet ezen vitázni, mi így gondoljuk, pedig átmegy rajtunk jó néhány villa évente. A mozgás finomságáért a nagy átmérőjű és nyolc oldalú hasáb formájú USD (upside down) becsúszószárak a felelősek, melyek az új Hybrid Needle Bearing tűgörgős csapágyazáson futnak. A Durathlon Sealing System szimeringek duplájára növelték a szerviz intervallumot, ami most már 50 és 100 üzemóra szemben a konkurensek 25 és 50 órájával! Ezzel nem kevés pénzt takarítasz meg.

tűgörgők...

tűgörgők…

A villa merevsége nagyobb még így egy becsúszóval is, mint a hagyományos villáknál. A külső szár 40 mm-es átmérőjű, a belső 32-es és ehhez jön még a duplavállas kialakítás. Mivel a becsúszószár van a villa aljánál ezért egy műanyag védőt is kapott a felverődő kövek, faágak ellen. Hasonlóan pofásan oldották meg és gyakorlatilag design-elemként is funkcionál a gumibak, ami a villa teljes befordulásánál megakadályozza, hogy sérüljön a karbonváz.

Rock Shox Monarch tag

Rock Shox Monarch tag

Az első és hátsó rugózás összhangban volt egymással, így nem hiányoltuk a Dyad tagot, amit a nagyobb rugóutas bringákban használ a Cannondale. Jelen esetben egy Rock Shox Monarch RL végzi a mozgást Solo Air rugózással, Rapid Recovery állítható visszaút csillapítással és két fokozatú platform csillapítással (open/pedal).

Lefty agy, ZTR felniben

Lefty agy, ZTR felniben

Felszereltség szempontjából nagy a szórás a Scalpel palettán, az alumínium változat az egymillió forintos határon belül elérhető, míg a legjobb karbon team verzió a hárommillió környékén áll meg. Mi az 1 214 900 Ft-os Cannondale Scalpel 3-at kaptuk meg a tesztre, ami SRAM X9 szintű specifikációt takar, illetve annál szerintem többet… A meghajtás X9 hátsó váltóból, X7 átdobóból és váltókarokból, S1400 hajtókarból (38/24) áll össze, ami a szükséges minimum egy ilyen szintű vázra, eddig semmi extra.

bilincs

Shiftmix bilincs

Nézzük viszont a kerekeket: A gyári Lefty (elöl) és SRAM X9 (hátul) agyakat Stan’s ZTR Rapid 29 felnikbe fűzték, ami hatékonyabb sok kerékgyártó felső középkategóriás modelljeinél is! A felnik könnyűek és tubeless ready kialakításúak, vagyis egy szalaggal és némi szmötyivel tuningolva kidobhatjuk a belsőket, még jobb gurulást, tapadást, kényelmet és kanyarstabilitást biztosítva. A Magura MT4 fékek is megállták a helyüket, ráadásul jól is mutatnak a bringán és a kormányon a Shiftmix bilinccsel, amire a váltókar is felcsavarozható.

38-24

38-24

Azt sem kell ecsetelni, hogy a Cannondale stucni, kormány és nyeregszár milyen minőségi szintet képvisel, a Prologo Nago Evo nyereg pedig úgyszintén nem a spórolás szinonimája, a formája a kedvenceim közé tartozik. Örültem, hogy az amerikai divat ellenére „csak” egy 700 mm hosszú egyenes kormány került a gépbe, számomra ettől volt cross-country-s, amivel szűken is kényelmesen lehet kanyarodni, passzol az agilis geometriához. A Schwalbe Racing Ralph gumik szintén az XC-s jelleget erősítették. A felsorolt felszereltséggel mérésünk szerint 11,8 kg-nál állt meg a bringa.

X12 hátsó tengely

X12 hátsó tengely

Vélemények menet közben:

Thommey (Bognár Tamás):

A Scalpel még alattam is megfelelően merev volt, pedig nem tartozom a cingár XC-versenyzők táborába. Az egyforgáspontos vázakat nagyon nehéz oldalirányban merevre készíteni, de a Cannondale-nek ez már évek óta tökéletesen sikerül. A rugózása egyáltalán nem 100 mm-esnek érződik, nekem inkább 120 körüli a feeling. Éppen ezért nagyon élvezetes vele terepen menni, akár durva körülmények között is, mert trail bringához hasonló komfortot biztosít. A Leftyből is csak egyszer sikerült némi csavarodást előcsalni: nagy tempóval aszfalton kanyarodás közben fékezésnél. Ez pedig azért nem az általános terephasználat ismérve. A villa mozgása szintén etalon, ilyen simaságot más gyártók csak a 140 mm fölötti rugóútban tudnak, nem 100-nál mint esetünkben! Sajnos nekem a rajta lévő SRAM X7/X9 váltórendszer az értékelhetetlen kategória, de így legalább kedvezőbb áron meg tudod venni a bringát és később tehet rá megfelelő szettet.

Felfelé is gyors bármilyen terepen

Felfelé is gyors bármilyen terepen

Tufi (Takács Tamás):

Az átdolgozott geometria volt rám a legnagyobb hatással, hangosan lelkendeztem, nem hittem el, hogy egy 29er így kanyarodhat. Nemhogy 26-os bringákat, de még a friss emlékként bennem élő cyclocross gépemet is szinte megszégyenítette. Mindemellett a meredekebb villaszögnek köszönhetően kiállva is jobban esik csavargatni. A ZTR felnis kerekek pedig könnyűek, baromi jól gyorsul a gép, amihez hozzájárul, hogy oldalirányban elöl-hátul hasonlóan merev. Talán a kerekeknek és a laterális merevségnek hála a mért 11,8 kg-nál könnyebbnek éreztem a bringát, ami nem utolsó szempont, ha XC/maraton versenyeken szeretnéd használni. Szintén fontos ebből a szempontból a nagyon finom csillapítás, az igencsak köves horvát terepen úgy szaladt föl az emelkedőn – kerekek a talajhoz tapadva – hogy csak az erőn múlott a szinte lehetetlennek tűnő mászási sebesség elérése technikás, meredek felfelén is. Lejtmenetben az említett szuper XC-s geometria mindaddig fantasztikusan működött, amíg nem váltott kimondottan meredekre a terep. Nagy dőlésszögű ösvényen már inkább „meg kellett oldani” a lejtőt, de a 29-es méretű kerékkel és a finom csillapítással azért ez többnyire biztonságosan sikerült, még ha nem is olyan flow-val, mint egy AM/enduró bringa nyergében. Az enyhe lejtésű, kanyargós, kisebb ugratókat tartalmazó „flowtrail-en” viszont szinte repült, maradandó élménnyel megajándékozva. A Lefty villáról most nem zengenék itt újból ódát, fentebb megtörtént. Nálam a Magura fékek Thy prekoncepciójával ellentétben rendesen működtek, még egy hosszú meredek fékezős lejtőn is, de ok, igazat adok abban, hogy kérdés meddig… Az X9/X7 váltással sem volt különösebb gondom. A Cannondale Scalpel 29er tipikusan az a mountain bike, ami egy XC/maraton-orientált bringásnak kerékpárkezelésben kitágítja a határait a sportosság elvesztése nélkül.

További képek:

InfoBox:
Forgalmazó: J. P. Mali Kft.
Web: http://mali.hu/
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el:

http://www.mali.hu/hu/mtb/cannondale/29q-kerekmeret/csak-rendelesre/2935-cannondale-scalpel-carbon-3-29q-2015

Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: Első tulajdonosra élettartam (regisztrációhoz kötött), egyébként 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év teljes körű
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 1 214 900 Ft

Műszaki adatok:
Váz: Scalpel 29, 100mm, BallisTec Hi-MOD Carbon, Zero Pivot seatstay, PF30, 1,5″ Headtube
Villa: Lefty PRB 100 29, XLR XC damper, Hybrid Needle Bearing Technology, 45mm offset
Méretek: S,M,L,XL
Hajtókar: Sram S1400, BB30, 38/24T
Lánc: KMC X10, 10speed
Középcsapágy: Sram PF30
Váltókarok: Sram X7
Fogaskeréksor: Sram PG-1030, 11-36, 10speed
Első váltó: Sram X7, direct mount
Hátsó váltó: Sram X9, Type 2 RBC
Felnik: Stan’s ZTR Rapid 29, 32hole, tubeless ready
Agyak: Lefty SL front, Sram X9 142×12 rear
Küllők: DT Swiss Champion
Gumik: Schwalbe Racing Ralph Performance, 29×2.1″, folding, tubeless ready
Fékek: Magura MT4 w/BAT, 180/160mm
Fékkarok: Magura MT4 w/BAT, Shiftmix
Kormány: Cannondale C2 flat, 2014 double butted alloy, 700mm
Stucni: Cannondale OPI Adjustable Stem/Steerer V2, 1.5″, 31.8, -5deg
Kormánycsapágy: Cannondale HeadShok Si w/10mm reversible spacer
Markolat: Cannondale Locking Grips
Nyereg: Prologo Nago Evo X8 STN
Nyeregcső: Cannondale C2, 31,6x350mm
Hátsó rugóstag: RockShox Monarch RL, 100mm
Súly (mért): 11,8 kg

Gyári geometriatáblázat:

scalpel_8.1407382906

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.