A Cannondale az egyik legjobban csengő márkanév a kerékpározásban, ha egy mountain bike-on ez a felirat olvasható, többet jelent egy hétköznapi váz és a felszerelt alkatrészek halmazánál. A különböző modellek árához is így kell viszonyulni, lássuk mit tud félmillióért a Cannondale F-SI 3!
A tesztelt kerékpár 5 karbon és 3 alumínium modell közül a legkedvezőbb árú merevfarú XC bringa a Cannondale palettáján, jelenleg 511 990 Ft-ért kapható a Mali kerékpárüzletben. Ilyenkor a kérdés az szokott lenni, hogy egy butított XC-géppel van dolgunk, vagy egy sportos mountain bike-kal, ami több egy túrázásra használatos hegyikerékpárnál… Szerencsére az utóbbi kategóriába sorolhatjuk az F-SI 3-at.
Az alumínium, mint vázanyag korántsem lebecsülendő matéria, ha az amerikai gyártóról van szó. Anno – és most is – a legtöbbet invesztálták az aluvázak fejlesztésébe, a CAAD szériás vázak általában mindig a versenytársak előtt jártak egy lépéssel. A Cannondale F-SI 3 a legszerényebb felszereltségű a merevfarú XC MTB-k között, a váz mégis túlmutat a hasonló árkategóriában található konkurens bringákon.
Az F-SI vázak 6061-es alumíniumból készülnek, de nem a csöveket alkotó ötvözet jelenti a különlegességet, hanem a dupla rétegű hegesztés, ami feleslegessé teszi a plusz merevítéseket, felülhegesztéseket. Egy szép, letisztult váz a végeredmény, gusztusos varratokkal, jó minőségű festéssel. A csöveket „Smartforming” eljárással készítik.
A bowdenek belső vezetésével nem vacakolt a Cannondale, aminek a szerelők valószínűleg örülnek, a másik oldalon ezzel ma kevésbé divatos a bringa. A kerékpárt így könnyebb karbantartani, ellenben könnyebben be is jut a kosz a bowdenházakba, mivel az alsócsőre dobálja a sarat az első kerék. Cannondale sajátosság a másfeles homlokcső, ennek oka, hogy Lefty villát is fogadjon a váz.
A Cannondale kimondottan figyel arra, hogy az alumínium vázaik is a lehető legnagyobb komfortot nyújtsák, ez teljesül is az F-SI esetében. Felfújva a gumit nagy nyomásra a próba kedvéért is érezhető, hogy nem egy harmadosztályú, rideg katalógusvázzal van dolgunk. Az F-SI 3 ezzel a „legbutább” felszereltséggel is olyan kerékpár, ami már alkalmas mountain bike maratonok teljesítésére.
Térjünk is át rögtön a bizonyos „legbutább” felszereltségre, amire sokkal inkább illik a „legátgondoltabb” jelző. A Cannondale F-SI 3-nak a specifikáció is az erőssége, ennél jobb ár/érték arányú alkatrészeket nehéz lett volna összeválogatni. Rock Shox Recon Gold villa, XT hátsó váltó, Deore fékek, ZTR felnik… Szinte egy átlagos aluvázra épített bringáért is elkérnek félmilliót hasonló szettel.
A Recon villát önmagában is ajánlom bárkinek, aki egy megbízható, jól szabályozható csillapítással rendelkező, hatékonyan mozgó villát szeretne. A Solo Air rendszer kevésbé karbantartás-igényes más villákhoz képest, hobbibringások körében ez is pozitívum. Teljesítménye bőven elég még hosszútávú maratonistáknak is és a tömege sem vészes, de ez a bringa nem is akar versenygép lenni, értelmetlen lenne pont a villát lecserélni szuperkönnyűre.
A Shimano XT hátsó váltó nem 11 soron igazgatja a láncot, de Shadow-rendszerű, azaz eséseknél jó eséllyel megússza a sérülést, nem lóg ki a tengelyek végéhez képest. A Deore váltókar tökéletesen működik, a Deore hajtómű is, persze nyilván ez is nehezebb egy XT-nél. A 36 és 22-es tányérok a 11-36-os sorral ideális áttételtartományt adnak, a 22-es kistányérnak örülni fognak, akik szeretnek pörgetni az emelkedőkön.
A Shimano Deore fékek jelen pillanatban ki merem jelenteni, hogy a világ legjobb fékei között vannak, főleg, hogy próbáltam már őket más bringában tuning betétekkel és tárcsákkal. Jobb, mint az új XT, ha valaki meg tud barátkozni a nem éppen XC-versenygépekhez méltó tömegével, ne keressen jobbat. Hatalmasat harap, nem romlik a teljesítménye hosszasan fékezgetve sem, ráadásul nem is karbantartás-igényes.
Az egyéb kiegészítők közül furcsa módon a stucnit említeném, ugyanis az L-es vázzal kombinálva a 115 mm-es kormányszár egy sportos túra mountain-bike-ot ad eredményül, talán még túl sok hely is marad, hogy a kormány fölé hajoljunk mászás közben. Egy 90-es (80-assal pláne) stucnival valószínűleg agresszívan kormányozható XC-géppé változna az F-SI 3, de a termékmenedzser úgy gondolta, többen fogják értékelni a leendő vásárlók közül a stabilitást, a kevésbé izgága kormányzást.
Egyébként a kormány, kormányszár, nyeregszár, mind egyszerű alumínium modellek, teljesen megfelelőek erre a gépre. A kerékszettből a ZTR felniket érdemes kiemelni, melyeknek úgy képezték ki a perem belső oldalát, hogy átalakító szettel alkalmas Tubeless – azaz belső nélküli – használatra. Szerintem ez nem csak versenyzőknek előny, hobbikerékpárosoknak is érdemes ilyetén átalakítani a kerékpárt, csak figyelni kell néha, hogy ne öregedjen bele a trutyi.
Igen széles azoknak a bringásoknak a tábora, akiknek ajánlanám. Alapvetően egy univerzális merevfarú mountain bike, ami bevethető túragépként, lehet vele maratonokat is teljesíteni. Ha valaki nem megrögzött bringás, de mégis szeretne egy értékes, márkás mtb-t, a Cannondale F-SI alapváltozata számára is ideális választás!
InfoBox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: mali.hu
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: élettartam
Vázméretek: M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 511 990 Ft
A teszt kerékpár a Mali Bicycle Technology bemutatótermében a Bécsi úton kedvezményes, 411 000 Ft áron vásárolható meg!
Műszaki adatok:
Váz: F-SI, Smartformed Alloy, Flat Mount Brake 1,5″ Si Head Tube
Villa: RockShox Recon Gold TK, 100mm, 1-1/8″ steerer, 15mm Maxle, Poploc
Méretek: M, L, XL
Hajtókar: Shimano Deore M615, Hollowtech, 22/36
Lánc: KMC X10, 10 speed
Középcsapágy: Shimano Deore Hollowtech
Váltókarok: Shimano Deore
Fogaskeréksor: Shimano HG50, 11-36, 10 speed
Első váltó: Shimano M618 Deore
Hátsó váltó: Shimano M8000 XT Shadow Plus
Felnik: Stan’s ZTR Rapid, 32 hole, Tubeles ready
Agyak: Formula DC51 front, Formula DC22 rear
Küllők: Stainless Steel, 15g
Gumik: Schwalbe Rapid Rob Performance, 29×2,1″, Folding, Tubeles Ready
Pedál: Nem tartozék
Fékek: Shimano Deore, 180/160mm
Fékkarok: Shimano Deore
Kormány: Cannondale C3 flat, 6061 double butted alloy, 700mm
Stucni: Cannondale C3, 6061 Alloy, 1.5″, 31.8, -5deg
Kormánycsapágy: Tange Zstep
Markolat: Cannondale Locking Grips
Nyereg: Cannondale Stage 3
Nyeregcső: Cannondale C3, 6061 alloy, 27,2x400mm
Súly (általunk mért): 12,54kg
Geometria: