fbpx

Cannondale 2015 az Eurobike-on: tökéletes kerékpárokra való törekvés

Azt hiszem kétség sem fér hozzá, hogy az egyik leginnovatívabb gyártó a kerékpáriparban a Cannondale. Az amerikai gyártó termékei versenyeredményeik alapján is a legjobbak közt vannak, olyan versenyzők használják kerékpárjait, mint Peter Sagan, Manuel Fumic, Marco Aurelio Fontana vagy Ivan Basso, de a Cannondale szponzoráltak közt van a triatlonista, négyszeres Ironman világbajnok Chrissie Wellington is. S nem manapság kezdték a szponzorációt, sőt a kerékpárgyártást sem, hiszen a legrégibb nevek közt szerepelnek a hegyikerékpárok történelmében, a Cannondale-es versenyzők győzelmeit nehéz lenne felsorolni. Hogy ilyen eredményes lehessen a cég, folyamatosan fejlesztenek, és néha olyan dolgokat mutatnak be, amelyre mások talán még csak nem is gondoltak.

cannondale_2015_eurobike_001

A legendás amerikai márkának több nagy dobása is van a 2015-ös modelljeinél. Kezdjük az új csúcs XC vázukkal az F-Si-vel, amely az ultrakönnyű Flash vázat váltja a paletta tetején. Az F-Si a Flash-SystemIntegration rövidítése, ami előre sejteti a fejlesztés irányát. Nem kisebb szavakkal illetik a fejlesztésüket, mint „a legjobban kezelhető 29-es kerékpár a világon”, vagy egyszerűen „az XC jövője”. Lássuk, mi van a nagy szavak mögött! Azért azt sejthetjük, hogy a Cannondale tud valamit a témában, hiszen számos alkalommal hökkentették már meg a világot az addigi legkönnyebbnél sokkal könnyebb karbon vázzal, az elsőre lehetetlennek tűnő féloldalas villával, teljesen újszerű szabványokkal, melyek némelyike azóta iparági szabvány lett. A leggyakrabban előforduló jelmondatuk talán a „gondolkodj másképpen!” És az új F-Si váznál sem történt ez másképp.

cannondale_2015_eurobike_002

A váz első furcsasága, hogy a hátsó háromszög meglehetősen aszimmetrikus. Hogy erősebb hátsókereket nyerjenek, az egész kazettát kitolták jobbra, így egyben a láncvonal is jobb lett, hiszen az integrált tengelyes hajtóművek elterjedésével azok láncvonala is kijjebb került nem éppen ideális eredményezve. Lényegében utána tolták a lánckeréksort jobbra 6 mm-rel. Természetesen ennek is van egy szép neve: AI, vagyis AssymetricIntegration. A hátsó kerék így szerintük 60%-kal merevebbé válik. Mindeközben pedig a lehető legrövidebbre vették a láncvillát, mely 429 mm-es hosszával rekorder a 29-es gépek között. De mivel rendszerintegrációról van szó, itt nem álltak meg a tervezők. A fentiekhez igazították a váz többi részét és a villát is. A fejcső 69,5 fokos, ami jelentős plusz stabilitást ad a durvább lefelékben, de a villa előrenyúlását (offset) is 55 mm-re növelték. A váz természetesen a legfejlettebb karbon technológiával készült, tömege is élvonalbeli, de igazán a fentebbi technikai újítások teszik jelentőssé. A végeredmény egy kellően agilis, de mégis nagyon stabil gép lett, sokkal merevebb hátsó kerékkel, jobb irányíthatósággal, és mindez elképesztően jó súlyban. És ami talán a leges legdurvább az egészben: erre a vázra (is) élettartam garanciát adnak!

cannondale_2015_eurobike_003

A csúcs merevfarú XC paripa, az F-Si 29 Carbon Team, amivel a szponzorált XC versenyzőik is mennek. A villa a megnövelt előrenyúlású LeftyCarbon XLR. A váltásért a Sram XX1 szett felel megspékelve egy saját Si hajtókarral. A kerekek a legfinomabb karbon ENVE felnire és DT agyra épülő ultrakönnyű darabok. Mindezeken kívül a bringa megkapta a Save 2 nyeregcsövet is, melyet szintén továbbfejlesztettek a még jobb rezgéselnyelés érdekében.

cannondale_2015_eurobike_004

A megújult Trigger vázszett immár 27,5-es kerékhez. Az új SupermaxCarbon PBR villával és Dyad RT 2 DualShock rugóstaggal, melyet a Fox-szal közösen fejlesztettek. A váz útja a kormányról 140-ről 85 mm-re változtatható egy remote karral (Flow és Elevate mód). A rugóstag már ránézésre sem mindennapos darab. Voltaképpen 2 teljesen különböző rugóstagot építettek egybe, egy kisebb útú kisebb átmérőjű levegős tagot mászáshoz és lendületes guruláshoz (Elevate), valamint egy nagyobb útú, nagyobb átmérőjű tagot, melyet kifejezetten technikás lejtőzésre optimalizáltak (Flow). Mindkét egységnek saját csillapítása van szintén az adott feladatra optimalizálva, a remote karral lényegében e kettő tag között váltunk. Ilyen módon a felfüggesztés működése kompromisszummentes lesz mindkét felhasználásnál. És ez még nem minden. A két üzemmód váltásakor a gép geometriája is megváltozik az éppen aktuális felhasználásnak megfelelően (Attitude Adjust Geometry): Elevate módban a villa kicsit beül, és a gép hátulja kiemelkedik, így a vázszögek meredekebbek lesznek segítve a mászást, míg Flow módban a gép lejjebb kerül, a vázszögek csökkennek, hogy az alacsonyabb súlyponttal és a laposabb szögekkel a stabilitást szolgálják.

cannondale_2015_eurobike_005

A Trigger nagytesója a Jekyll 160/95 mm-es változtatható úttal. A képen a Jekyll Carbon 2 típus a Supermax 2.0 Carbon PBR villával és szintén a Dyad RT2-es taggal, a Triggernél tárgyalt funkciókkal. A gép 27,5-es Mavic Crossroc kerekeken gurul, a meghajtás elemeit pedig főleg az XT és Sram X7 családok egyes darabjai adják. A nyeregcső a KindShock LEV típusa rejtett kábelvezetéssel.

cannondale_2015_eurobike_006

Ez pedig maga a megújított Lefty villa platform, a szerény nevű Supermax 2.0. Ennek készül a felhasználási módtól függően többféle, 130, 140 vagy 160 mm-es rugóútú változata. Jól láthatóan előrébb került a tengely az eddigiekhez képest. Úgy látszik, nem sok rejtegetnivalója van a cégnek, mert mindjárt félbevágva is közszemlére tették a csúcs villájukat. A villa ultrafinom mozgásáért szimmeringek helyett most is tűgörgők felelősek. A becsúszók átmérője tekintélyes 36, míg a külső száré 46 mm-es. A villa előrenyúlását kerékméret specikfikusan növelték, 27,5-es kerékméretnél 50, míg 29-esnél 60 mm-re.

cannondale_2015_eurobike_007

Evezzünk a kicsit elérhetőbb gépek vizeire. A 100 mm-t mozgó aluvázas Rush 29 2-t talán többen megengedhetik maguknak a felső-közép kategóriás Shimano cuccokkal és Rock Shox 30 Gold villával, mint a fentebbi űrtechnológiájú gépcsodákat. Egy ilyen 100-at mozgó 29-es elég tuti mindenes gép lehet mindenféle felhasználásra a maratonozástól egészen az Alpokbeli egész napos élvhajhász csapatásig bezárólag.

cannondale_2015_eurobike_008

Még egy kis merítés két lábbal a földön állva: a Trail 1-es, az egyszerűbb merevfarú XC bringák legjobban felszerelt változata, mely 27,5-es és 29-es méretben is elérhető. A felszereltségét a Recon Gold villa, Deore/XT komponensek és Shimano 506-os fékek adják. Ha az ára is jó lesz, nagy népszerűségnek örvendhet majd.

cannondale_2015_eurobike_009

Az aszfaltgépekre áttérve ismét a csúcskategóriával kezdeném. A SuperSix Evo-val, annak is a Black Inc. verziójával. A Cannondale majd minden széria csúcsán álló modellből készít egy Black Inc. verziót, mely a nevéhez méltóan teljesen matt fekete, és a legeslegjobb prémium cuccokból van összerakva. Olyan ez, mint egyes prémium autógyártóknál egy-egy különleges limitált széria. A SuperSix Evo Black Inc. felszereltsége egy kész kívánságműsor. Mennyei minőségű Chris King agyakra fűzött Enve karbonkerekek és alkatrészek, Hollowgram SiSL2 hajtókar, Dura-Ace szett. A váz és a villa a BallisTec NANO Carbon kialakítást követi, mely a Cannondale márkán belül is a legmagasabb minőségű karbontechnológiát takarja. A váz tömege 655 gramm körül van mérettől függően, a komplett gép pedig 5,5 kg körül mozog! A SuperSix Evo bringákról egyébként világszerte minden kerékpáros médiumban ódákat zengtek, többen egyszerűen a világ legjobb országúti bringájának kikiáltva azt.

cannondale_2015_eurobike_010

A fenti gép időfutam párja a Slice Black Inc. edition hasonlóan brutális felszereltséggel: Vision Metron karbonkerekek, szintén Hollowgram SiSL2 kar, ám ezúttal a Vision Trimax aerospiderjével és tányérjaival kombinálva, karbon Vision alkatrészekkel és Dura-Ace Di2-vel.

cannondale_2015_eurobike_011

A sok karbonfejlesztés mellet a Cannondale szerencsére nem feledkezett meg korábbi erősségéről sem, a nagyon magas minőségű aluvázakról, így sok más gyártótól eltérően nagyszámú aluvázas típust is találunk még a palettájukban egészen jó felszereltséggel is, sok hazai bringás örömére. Az országúti aluvázaik legjobbika a CAAD 10-es váz, erre épül a kicsit hirtelen színű Force Racingedition modell FSA Energy kerekekkel, a nevének megfelelően Sram Force szettel, és FSA lánckerekes Hollowgram hajtókarral, valamint saját márkajelzésű jobb fajta kiegészítőkkel.

cannondale_2015_eurobike_012

A CAAD 10 Track a pályák királya, legalábbis külcsínben biztos. Kicsit meg is örültem meglátva ezt a gépet, hiszen felidéz valamit a Cannondale egykori, a merész színkombinációjú és gyönyörűen kivitelezett színátmenetekkel jellemezhető időszakából. Ütős ez így nagyon. Egyszerűen az sem ment el csak simán mellette, akinek semmi köze a pályabringákhoz. A gép egyszerűségében gyönyörködtet, nem variálták agyon a festést, ami illik is hozzá. Mavic Ellipse kerékszett és Sram Omnium karral kiegészített Dura-AceTrack meghajtás adják a gép komponenseit.

cannondale_2015_eurobike_013

Nem csak az én személyes kedvencem, hanem sokaké a BadBoy széria. Ez annak is a csúcsa, a BadBoy 1 HeadShockSolo villával, ami 50 mm-es útjával simítja ki a városok néha viseltes útjait. 8 sebességes Alfine agyváltó, Magura hidraulikus tárcsák szolgálják a gondtalan, szinte karbantartásmentes városi száguldozást. A kormány-stucnikombóba integrált lámpa meg hab a tortán. Idén teszteltük már egyik idei testvérét, egy BadBoy 5-öst, ami több tekintetben is újszerű élményt adott: https://bikemag.hu/magazin/hirek/a-het-mutargya-cannondale-bad-boy-5-kerekparteszt

cannondale_2015_eurobike_029

A Cannondale a fekete Bad Boy kerékpárokkal stílust teremtett, még abban az időben, amikor nem sok kerékpárgyártó fordított rá aprólékos figyelmet, hogy kitűnjön a városi vagy a trekking vonalon. Az amerikaiak azóta a leginnovatívabb cégek egyikévé nőtték ki magukat ebben a szegmensben, idén is jelölték egyik bringájukat Eurobike Award aranyéremre, a Contro 1-et. Egy többcélúan (túrázásra, városi közlekedésre) alkalmazható trekkingről van szó, Gates Carbon szíjhajtással és Cannondale-stílusjegyekkel, mint lockkolható Fatty-villa, túlméretes csövek és integráció (például a lockout a stucniról kapcsolható, nincs külön bowden).

cannondale_2015_eurobike_014

Elektromos téren is ott van a Cannondale, sőt egy rakás nagyon szép és sok tekintetben egyedi megjelenésű pedelec típusuk van. Közülük végül ezt választottam, a Mavaro HS City-t. A HeadShock villa mindenképpen egyedi megjelénst kölcsönöz neki, akárcsak az integrált csomagtartó. A 10 sebességes Deore meghajtást a Bosch rendszere segíti, a lassulást pedig a Magura hidraulikus tárcsafékei. A váz érdekes és profi megoldásaival igényes és korszerű bringa benyomását kelti, de alkatrészek terén sincs ez másképp, minden kis apróság úgy jó ahogy van, mint pl. az elegáns és tartós fém első lámpakonzol. Olyan megjelenése van a gépnek, hogy még pasiként is simán mennék vele.

További képek:

A Cannondale fejlesztéseiről és kerékpárjairól többet megtudhattok a gyári honlapon: http://www.cannondale.com/nam_en/

Illetve a hazai forgalmazónál már rendelhetők is egyes típusok a jövő évi kínálatból: http://mali.hu/

Októberben a fent említett felsőkategóriás Cannondale bringák közül számos modell már elérhető, megvásárolható lesz a Mali mintateremben!

További Eurobike-újdonságok Bike Trend rovatunkban: https://bikemag.hu/bike-trend

Szöveg: gg

Fotó: gg

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo