Rekordsebességgel telt be a jelentkezés az ebikeshop.hu által tartott tréningre. A kíváncsiságtól vezérelve a Bikemag is képviseltette magát.
A 2000-es évek második felétől elkezdtek beszivárogni a piacra az elektromos rásegítésű kerékpárok, a Bosch 2011-ben indította be az elektromos meghajtásrendszer szériagyártását. Hamarosan a termelés átkerült Miskolcra, ahol 2013-ban magazinunknak lehetősége adódott bepillantani a kulisszák mögé.
A pedelec kerékpárok azóta rendkívüli népszerűségre tettek szert, Nyugat-Európában napjainkban ezek adják a kerékpárboltok bevételének több, mint felét, valamint itthon is egyre nagyobb vásárlói igény mutatkozik. Az ilyen rendszerek viszont jóval összetettebbek a hagyományos bringáknál, így az esetleges hibák diagnosztizálása, javítása is komoly szaktudást igényel. Külföldön már létezik erre specializáló kerékpár mechatronikus képzés. Annak érdekében, hogy a hazai boltok is lépést tudjanak tartani a legújabb rendszerekkel, a Bosch felkérésére az ebikeshop.hu, 2020 február 4-én és 5-én oktatást szervezett a magyar kereskedéseknek.
A rendezvény a 2020-as újdonságok bemutatásával kezdődött, majd az egyes alrendszerek részletes bemutatásával folytatódott.
Kijelzők terén a SmartphoneHub mutatkozott be, ami a felhasználó okostelefonját köti össze a rendszerrel. Nem szimplán kijelzőként működik a telefon, hanem a COBI applikáción keresztül navigációra, pulzusmérésre vagy akár zenehallgatásra is használható, és természetesen a Strava kompatibilitás sem marad el. A SmartphoneHub okostelefon nélkül is működik, az alap adatokat egy egyszerű kijelző mutatja.
A Kiox kijelző Over-the air frissíthető lesz, ami azt jelenti, hogy az okostelefonos összeköttetéssel akár a végfelhasználó is frissítheti a kijelző szoftverét. Itt is adott tehát a Kiox-telefon kapcsolat, ami menet közben aktivitás trackelésre alkalmassá teszi az eszközt Bluetooth kapcsolat segítségével. Bemutatkozik a Bosch alkalmazásban megvásárolható „lezáró” funkció, ami csak az adott hajtásrendszerhez párosított kijelzővel aktiválja a rásegítést.
Látható tehát, hogy a kerékpárboltoknak már egy komolyabb okostelefonos, műszaki bolt tudását is fel kell építeni, ha tényleg tartani akarják a lépést a piaci trendekkel. Természetesen marad a piacon a legegyszerűbb Purion és a régóta ismert Intuvia kijelző is. Ezek önálló egységként működnek, utóbbinál arra kell figyelni, hogy mivel ez külön Li-ion akkumulátorral rendelkezik, rendszeresen érdemes ellenőrizni a töltöttségét. Például legalább 3 havonta bekapcsolni és egy rövid kört menni a pedelec-kel, így a kijelző nem merül le a kisütési határfeszültség alá, ami kvázi javíthatatlan meghibásodást okoz.
Bár kifutóban van, akik a legjobbra vágynak még tudnak vásárolni a Nyon kijelzőből is. Ez nagy, színes képernyővel rendelkezik, önállóan képes GPS navigációra, sőt egyedülálló módon a rásegítés mértékét is lehet vele hangolni sebesség függvényében, a gyári előre beállított programokon felül.
A német mérnökök a hajtásrendszereket is jelentősen továbbfejlesztették, megújul a Performance Line, és bemutatkozik a kifejezetten teherkerékpárokhoz készített Cargo Line. Mindkét rendszerből elérhető lesz pedelec (25 km/h limit) és s-pedelec (45 km/h) verzió is, 2020-ban már jó pár gyártó kerékpárjaiban találkozhatunk ezekkel az egységekkel. Az MTB hajtások csúcsát jelentő Performance Line CX szintén megújul, 2,9 kg-os tömege ellenére 75 Nm maximális nyomatékkal rendelkezik. A Performance Line motor esetén is használható lett az eMTB mód, ami a szenzorok jelei alapján automatán képes menet közben váltogatni a rásegítés mértékét.
Számomra a képzés egyik fontos tanulsága volt, hogy bár fizikailag lehetséges, hogy megegyeznek a motorok, az ezeken futó programok kerékpárspecifikusak. Létezik külön agyváltókhoz és láncváltókhoz készített program, valamint a kerékpárgyártók az adott modellhez hangolják a hajtást. A rendszer folyamatosan fejlődik, ami nemcsak a legújabb bringák vásárlóinak privilégiuma marad, hanem a már piacon levő hajtások is megkaphatják a legújabb szoftverfrissítéseket a szakszervizekben, amivel adott esetben megbízhatóbbá, hatékonyabbá, természetesebbé tehető a bringa egy rövid szerviz alkalmával.
Az akkumulátorok korszerűsítése sem állt meg, két fő trend van, ami a fejlesztési irányt meghatározza. Egyrészt a vázba épített telepek letisztultabb kinézetet kölcsönöznek a kerékpároknak, másrészt a kapacitás növelése nagyobb megtehető távolságot és/vagy szintkülönbséget tesz lehetővé. Ezen igények kombinációja késztette a fejlesztőket a 625 Wh kapacitású integrált PowerTube akkumulátor megalkotására. Itt fontos kiemelni, hogy ez tömegben és méretben is nagyobb, mint a 400- vagy 500 Wh típusok, (10 cellával többet tartalmaz), így csak az ehhez készült vázakban használható. Töltőből is három típus áll rendelkezésre, 2-4-6 A áramleadással. 6 A töltés felvételére minden 300 Wh kapacitásnál nagyobb telep képesek, a már piacon levők ezek közül előfordulhat, hogy szoftverfrissítést követően.
Az akkumulátor, akárcsak a lánc vagy a gumi „kopó” alkatrész, viszont míg a mechanikai kopást szabad szemmel is viszonylag jól meg lehet állapítani, az áramforrás elhasználódása csak mérésekkel igazolható. Egy lánc akár évtizedeket is eláll minden gond nélkül a boltok polcán, ezzel ellentétben egy akkumulátornál az önkisülés és a végbemenő kémiai folyamatok révén az öregedés, kapacitásvesztés használat nélkül is legtöbbször végbemegy. A tanfolyamon résztvevő kereskedőknek lehetőségük van egy kapacitásteszter megvásárlására is, így igény esetén ők el tudják végezni a szükséges teszteket, ki tudják olvasni a telep gyártási dátumát, fel tudják mérni annak aktuális állapotát.
Az autóiparban napjainkban kulcsfontosságú a diagnosztika, a gépjárműben lévő tucatnyi vezérlőegység hibakódok formájában jelzi, ha valami nem megfelelően működik. A Bosch elektromos hajtásrendszerek is hibakódokkal jelzik a felhasználónak, ha valami felmondja a szolgálatot. Ez lehet egyszerűen a sebességméréshez használ mágnes elfordulása is, de sokszor ennél összetettebb probléma merül fel. A képzésen résztvevő kereskedések lehetőséget kaptak, hogy megvásárolják a Bosch hivatalos diagnosztikai rendszeréhez szükséges eszközt, amivel részletes információkat nyerhetnek ki a kijelző, a motor vagy éppen az akkumulátor állapotáról, frissíthetik a szoftvereket, vagy éppen hibajegyet nyithatnak a Boschnak egy addig megoldatlan probléma kiderítésére.
A tréning kifejezetten jó hangulatban zajlott, Szatzger Ákos és csapata kitett magáért. Nemcsak az elméleti tudás átadása és a szervizelési jogosultság lehetőségének megadása volt a cél, hanem ténylegesen azt próbálták meg átadni, hogy miként szolgálja ki a Bosch kerékpárszerviz a végfelhasználót, annak érdekében, hogy az örömét lelje a bringában és a kerékpározásban. A gyakorlati példák és a motor ki-beszerelésének bemutatása izgalmasabbá is tették a képzést. Összességében, pedelec tulajdonosként bizalommal fordulnék egy olyan bolthoz, amelyik elvégezte a tréninget!
További részletek az ebikeshop.hu weboldalon, illetve az ebikeshop.hu Facebook oldalán.
Hatótáv kalkulátor