A portugál márka kerekei eddig is a magyar vásárlók kedvencei közé tartoztak. A 2018-as modellévre új tárcsafékes felnikkel bővül a paletta!
Valószínűleg kevesen gondolnák, hogy milyen rengeteg Rodi felnivel szerelt kerékpárt értékesítenek Európában. A portugál székhelyű fémipari cég termelésének csupán töredékét jelenti az abroncsok gyártása, viszont rengeteg OEM ügyfelet nyertek a jó ár/érték arányú termékeikkel és az öreg kontinensen történő előállításból adódó logisztikai könnyebbséggel.
Nemcsak felnik készülnek azonban az Ibériai-félsziget nyugati partján, hanem a kerekek fűzéséhez szükséges acél küllők és réz küllőanyák is. Előbbiek közül a leggyakrabban használt 2 mm-es átmérőjű, J-fejű változatokat gyártják, akár lapított kialakításban is. A minőség folyamatos ellenőrzéséhez nehezebb lenne ennél jobb feltételeket találni, és mivel az agyak beszállítóival is hosszú múltra visszatekintő kapcsolattal rendelkezik a Rodi, biztosak lehetünk benne, hogy a kerék építéséhez használt alkatrészek mindegyike kiállja majd az idő próbáját.
Ha maga a márkanév elsőre nem is sejtet sokat, a típusok említése után biztosan többen rádöbbennek, hogy nagy valószínűséggel ők is használtak már Rodi felniket. A különböző színekben pompázó, V-profilú “Vuelta Airline” széria nagy népszerűségnek örvendett a 90-es években, én is találtam a napokban egy fekete LX Parallax agyakkal fűzött, piros felnis MTB szettet a garázsban.
Az aero kinézetű profil leginkább az országúti kerékpárosok táborában aratott nagy sikert, olyannyira, hogy az Airline átdolgozott verziója, az Airline Evo napjainkban is kapható, a készlet erejéig. A kedvező árú kerékszett nálunk is járt korábban teszten, ahol bizonyította strapabíróságát.
Hamarosan itthon is elérhető lesz a Blaster kerékszett ipari csapágyas aggyal. A felnifékes országúti kerekek közül az általános felhasználásra szánt Blaster képviseli az újabb generációt. A 15 mm-es belső szélességű felni jobban illeszkedik a napjainkban nagy népszerűségnek örvendő szélesebb gumikhoz. Az Airline Evo-hoz képest közel 6 mm-rel alacsonyabb profillal rendelkezik, így nagyságrendileg 100 grammot spórolunk meg az aero forma feláldozásával.
A 2018-as modellév újabb előrelépést jelent, debütál ugyanis az Airline Corsa, az aerodinamikus felniprofillal rendelkező tárcsafékes országúti kerékszett. Nem szimplán a felnifékes változat került átdolgozásra, hanem a trendeknek megfelelő, 28 mm magas U-profilt terveztek, ami 19 mm-es belső szélességével akár 40 mm-es, ballonos gravel gumikhoz is ideális. Akinek a kerékpárja gyorszáras papucsokkal rendelkezik, azoknak – tömege miatt elsősorban edzésre – kifejezetten ajánlható az elöl és hátul is 28 küllőt és réz anyákat tartalmazó gyári szett. Az élettartamot valószínűleg itt évtizedekben lehet majd mérni.
A montisoknak a jól ismert Excalibur kerekek mellé a Blackrock modellel próbál kedvére tenni a Rodi. A kedvező áron elállítható acél stiftes, illesztett felnik szimplán szegecseltek és mindkét napjainkban releváns kerékméretben (650B és 29″) kaphatók. A 21 mm-es belső szélesség XC használatra ajánlható leginkább, egészen 2,25″-ös gumikig ideális választás lehet. Amennyiben kerékszettként szeretnék beszerezni, akkor érdemes tudni, hogy mind gyorzáras, mind pedig 15×100-as és 12×142-es átmenő tengelyes agyakkal is elérhető. Utóbbira akár SRAM XD kompatibilis kazettatest is felszerelhető.
Szintén a Rodi fennhatósága alá tartoznak a BlackJack felnik és kerekek, amelyek úgyanúgy Portugáliában készülnek, viszont a magasabb minőségi színvonalat más márkanévvel különítették el. Az alumínium ötvözet felnik itt is illesztettek, viszont az acél stiftek helyett már egy alumínium mag felel a végtelenítésért. Ezzel a technológiával jelentősebb könnyebb abroncsok állíthatók elő, ugyanis nem kell az extrúziónál két – az egész felnin végigfutó – csatornát kialakítani, valamint az acél stiftek helyett is egy könnyebb, a profil belső kontúrjával megegyező könnyűfém darab kerül az illesztéshez. A BlackJack termékek árai így sem egetverőek, így érdemes számításba venni őket, ha új kerekekre vagy felnikre van szükség.
A tavaly bemutatott Ready 15 például remek választás lehet tárcsafékes országútikhoz. A szegecselés nélküli felni alkalmas belső nélküli használatra is, és 470 grammos tömege ebben az árkategóriában (~8500 Ft) a legjobbak között van. A 15 mm-es belső szélesség igazán 25-ös vagy maximum 28-as gumikkal működhet jól, de tubeless használat esetén úgyis jelentősen nő a komfort. Kerékszettként elérhető gyorszáras-, vagy 100×12-es első és 142×12-es hátsó átmenő tengelyes agyakkal.
A BlackJack paletta Ready szériája tubeless felniket és kerekeket tartalmaz, felhasználási területtől függően különböző szélességekben. A Ready 21 a legkönnyebb az összes közül, világon egyedülálló profilja segíti, hogy a gumi könnyebben a peremhez csússzon, bár ez némi kompromisszumot jelent a könnyű szerelhetőség terén. A köztes 23 mm-es változat “trail” gépeken teljesíthet szolgálatot, majd 25 mm-től 40-ig 4 különböző változat áll rendelkezésre, 5 milliméterenként. A Ready 25 kerékszettet Thommey kolléga többnapos enduro versenyen is próbára tette. A Ready 21/23/25 kerekek adapterezhető, egyenes fejű küllőket fogadó agyakkal érkeznek, így kompatibilisek elöl: gyorszáras és 15 mm átütő tengellyel hátul: gyorszáras, 135×10 és 142×12 tengelyekkel.
Bemutatónkban kiemelt figyelmet érdemel a Ready 27 ASY, ami 27,5 mm-es belső szélessége ellenére mindössze 435 grammos tömeggel büszkélkedhet 650B méretben. Az ASY jelölés a profil aszimmetrikus (~4 mm offset) kialakítására utal, ami kerékfűzés szempontjából kifejezetten előnyös. Mivel a hátsó keréknél a kazettatest oldali küllőperem közelebb kerül a kerék felezősíkjához, a hajtás oldali küllők jellemzően rövidebbek és kisebb szögben csatlakoznak a felnibe, mint a tárcsafék oldaliak. Emiatt egyenlőtlen a két oldal küllőfeszessége, ami általában a kerék tartósságának rovására megy.
Ha a felni küllőfuratainak síkját eltoljuk a kerék felezősíkjához képest, közelebb hozható a két oldal küllőfeszessége (hajtás oldalon alacsonyabb, míg tárcsafék oldalon magasabb). Így kisebb az esély arra, hogy a túl magas feszesség miatt elrepedjen a felni, továbbá a “puhább” oldal se lazul fel olyan könnyedén. Első kerék esetén is működik ugyanez az elv, csak nyilván ott a tárcsafék rögzítése miatt az az oldal kerül közelebb a felezősíkhoz, így fordítva kell beépíteni a felnit.
A 2018-as modellév újdonsága a Ready 35 ASY, ami a legdurvább kiképzést is kiállja. Megközelítőleg 6 mm-es aszimmetriájának köszönhetően a legtöbb aggyal egyenlő hosszúságú küllőkre lesz szükség elöl és hátul, mindkét oldalon, így a küllőfeszességek “balansza” is ideális.
A BlackJack kerekek mindegyike ipari csapágyas agyakra épül, és ha nincsenek egyedi igényeink, valószínűleg anyagilag akkor járunk a legjobban, ha a gyári fűzésű kerekeket választjuk. Típustól függően változhat az agyak kialakítása, de alapvetően mindent lefed a portugálok kínálata, legyen szó gyorszáras, hagyományos átmenő tengelyes, vagy akár Boost szabványról. A felnik természetesen külön-külön is kaphatók, ha valaki más küllőkkel vagy agyakkal tervezi felépíteni kerekét. Az ár/érték arány bajnok, így érdemes elgondolkodni a Rodi vagy BlackJack modelleken.
A Rodi és BlackJack termékek magyar forgalmazója: Pacific Cycles