Sokaknak ismerős lehet a kerékpárárak hallatán az “egyszeri ember” felháborodása: “Ennyibe kerül és még tekerni is kell?” Jelentjük nem kell. Vagy legalábbis nem muszáj. Ugyanis ez egy ebike és a legfőbb különbség az e-bike és a pedelec között az, hogy a pedelecet mindig tekerni kell, míg az e-bike-ot nem feltétlen (ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni). A Biketronic pedig az ebike kerékpárok specialistája, de ne ugorjunk ennyire előre a gázkarral…
Az elektromos meghajtású kerékpárok fejlődésével az elmúlt bő évtizedben két fő fejlesztési irány alakult ki. Egyrészről a pedálozásra rásegítő rendszerek, melyeknél a motor csak a tekerésre és csak hajtáskor segít rá, ezek lettek a pedelec néven ismert elektromos kerékpárok. A másik rendszer az önálló hajtásra is képes, rásegítő motoros kerékpárok, ahol a hajtásrendszer képes a rásegítésre pedálozáskor, ugyanakkor képes hajtani a kerékpárt akkor is, ha nem tekerünk, ezeket szokták e-bike kerékpároknak nevezni.
Tesztjeink nagy részében pedelec bringák szerepelnek, most viszont átnyergelünk egy e-bike-ra egy teszt elejéig. Sokaknak szentségtörésként hat egy kerékpáros magazintól, hogy olyan biciklit tesztel, amit nem muszáj tekerni, mert megy “magától.” Ilyen erővel akár motort is tesztelhetnénk, gondolhatják. A technika fejlődésével azonban a határok egyre inkább elmosódnak, az ebike kerékpárok még mindig sokkal inkább kerékpárok, mint motorok, hiszen az önálló hajtási rendszer funkciója továbbra is a kerékpározás segítése, a benne levő elektromos motor nem kiváltani akarja az emberi erőt, hanem kisegíteni. Ha elfogadjuk, hogy sokak számára a bringázásnak nem a küzdelem a célja, hanem az élvezet, akkor az elektromos rásegítésre is csak addig tekintünk csalásként, amíg a bringázásra versengésként. Mindenkinek mást jelenti az örömet a biciklizésben, pont ettől jó, akár úgy is, ha saját erejét elektomos motorral növeli, akár úgy is, hogy időnként nem tekeri…
Visszakanyarodva a tesztalanyunkhoz, az első ami feltűnik rajta mindjárt a Biketronic márkanév, amivel szerintem kevesen találkoztunk. Az osztrák e-bike specialista Biketronic kizárólag elektromos bringákat gyárt, saját szabadalmú hajtásrendszerrel évi néhány ezres mennyiségben, mellyel Nyugat-Európában a kisebb gyártók közé számít. A bringák hajtásrendszere osztrák fejlesztésű, melyeket a saját résztulajdonú kínai gyárban készítenek el a Biketronic számára és a kész kerékpárt cég linzi központjában szerelik össze. A hajtásrendszer egészen különleges, mivel nemcsak hátsókerék hajtású, hanem középmotoros, sőt első kerék és összkerék hajtású (!!!) e-bikeokat is készítenek. A háromféle hajtásrendszer kombinációjában létezik dualdrive rendszer hátsókerék és középmotor kombinációjával is vagy összkerék hajtású össztelós, Pinion agyváltóval kombinálva…
A Cross Concept modell a Biketronic belépő kategóriás ebike bringája, árcéduláján 390 000 Ft összeggel és nem titkoltan azzal a céllal, hogy sokak számára elérhető legyen az ebike érzés. Rásegítési rendszerét a hátsó kerékbe integrált motor adja, melynek teljesítményére nem lehet panasz, a törvényi előírásoknak megfelelő maximális 250 wattos folyamatos teljesítményt bőven tudja, pillanatnyi teljesítményben akár 600 wattot is tud, névleges nyomatéka 30 newtonméter míg maximális nyomatéka 70 Nm, amellyel nem kell szégyenkezni…
A rásegítést nyomatékérzékelő alapján adagolja a rendszer amikor pedálozunk, emellett található rajta egy markolatváltóhoz hasonló “gázkar”, amit elcsavarva a pedálozás nélküli hajtást tudjuk előcsalni, mint egy kismotoron. A motorhoz szükséges energiát a kulacstartóba integrált lítium-polimer akkumulátorból nyerjük, 2-3 óra alatt tudjuk feltölteni a 320 wattos maximumra. A rásegítési rendszer kezelő szervei és visszajelző rendszere nem bonyolultak, a már említett gázkar melletti kis kijelzőn láthatjuk az akku töltöttségének állapotát, alatta pedig egy zöld gombbal tudjuk ki- és bekapcsolni a rendszert, valamint három fokozatban állítani a rásegítés mértékét és ennyi, nincs további kijelző “egérmozi” egyéb.
Maga a bringa, mint a neve is mutatja a cross/fitness kategóriába tartozó normál vázas kerékpár, elektromos voltára, csak a túlméretes hátsó agy és az “ötliteres kulacs” utal. Igényes aluváz, erősen ejtett felsőcsővel (férfi és női változatban is rendelhető) méretes S-benddel a támvillában hátul, hogy az agymotor hátul kényelmesen elférjen. Az úthibákat és egyenetlenségeket elöl a Suntour NEX 4110-es teleszkópja hivatott enyhíteni, ami a Suntour belépő kategóriás modellje és kétségtelenül többet elnyel az út egyenetlenségeiből, mint egy merevvilla. Jó kiegészítője a rugós nyeregcsőnek, a kényelmes Selle Bassano nyeregnek és az ergonómikus markolatnak, együttesen sokat javítanak a komfortérzeten zötyögősebb aszfalton, de bátran lemehetünk vele az aszfaltról mert a földutakkal és dózerutakkal is teljesen jól megbirkóznak. Az állítható kormányszár és a hajlított kormány kombinációjával beállítható a kényelmes testhelyzet, ami hasznos, mivel vázméret tekintetében csak 53 cm-es nyeregvázcsövű modellből tudunk “válogatni”, ami az átlagos testmagasságúaknak ideális, a többieknek kevéssé…
A bringa kellemes árának azért van “ára” a szó más értelmében is, a hajtásrendszer tekintetében be kell érjük a Shimano Tourney belépő kategóriás rendszerével, ami 3×7-es váltórendszert jelent, négyszögtengelyes hajtómű 42-34-24-es lánctányérokkal, míg hátul 14-28-as sorral. A váltórendszert fokozatkijelzős fékváltókarral hozzuk mozgásba, elöl hátul Tourney váltókkal és ő kezeli a Shimano V-fékeket is. A 28-as méretű kerekekre nem lehet panasz duplafalú felnin Kenda ATB gumik, amik teljesen megfelelőek ebben a kategóriában, jól használhatók földúton vagy kavicson is, oldalsó fényvisszaverő csíkjaik pedig fokozzák a biztonságot a láthatósággal, látni pedig a Shimano agydinamóról működő első lámpa segít.
A bringa menetpróbájára a Balaton-felvidéken került sor a forgalmazó PortusBike által szervezett birngatúrán. Az utóbbi években sokféle pedelec és ebike rendszerhez volt szerencsém, ezért nagyon kíváncsi voltam erre az egyedi bringára. Az első pedálozásoknál azonnal érezhető volt, hogy a rendszerben bőven van “kakaó”, mégpedig durva kakaó. Nyomatékérzékelős rendszer lévén a pedál nyomására és annak erejére kapcsol be a rendszer, egy-egy erőteljes pedálnyomás eredménye komoly löket, amivel erőteljes gyorsításokra vagyunk képesek. Ugyanakkor a nyomásérzékelős rendszerek nem barátai a pörgetős stílusnak, ha pörgetve fogunk neki az emelkedőknek, a rendszer úgy érzékeli, hogy nincs szükség nagy segítségre, így érdemes vele inkább a taposósabb pedálozási stílusra váltani, ami hamar megszokható. Így kevesebbet kell váltogatni és használni a nagyon feledhető teljesítményű váltórendszert.
Vászoly aszfaltos útjait elhagyva földutas emelkedőhöz értünk, ahol az első pedálozások után, mint a rosszgyerek, rögtön a gázkarhoz nyúltam, kíváncsi voltam mit tud a bringa az emelkedőn tekerés nélkül. Sokat.
Kellemesen meghúz és 15-20 km-es sebességgel röppentem fel az emelkedő széles mosoly mellett. Különös élvezet volt a gázkart húzva átveretni az elmúlt nap esőzései miatti méretes pocsolyákon, de kipróbáltuk azt is, milyen a másik bringást tolni anélkül, hogy tekernénk. A gázkar különösen hasznos lehet azoknak a bringásoknak, akik egy-egy meredekebb emelkedővel még rásegítés mellett is nehezen birkóznak meg, akár mert kezdők, akár az erőnlét hiánya, akár túlsúly miatt. Teljes rásegítést használva és gyakran motorozva a bringa hatótávja a túrán kb. 40 km volt, ami kisebb rásegítéssel és több tekeréssel jelentősen kitolható. Ha pedig elfogyott az energia, még mindig nincs extra nehéz dolgunk, hiszen a bringa a pedelec vonalon a pehelysúlyú 18,5 kg-os kategóriában versenyez, ami rásegítés nélkül is vállalható, bár kevéssé élvezetes.
A hazai és nemzetközi szabályozás egységes abban, hogy a rásegítési rendszerek maximálisan 25 km/h sebességig dolgozhatnak, ami nincs másként a Biketronic esetén sem, különben nem vehetne részt közúton forgalomban. Ha azonban nem közúton használjuk a bringát és nem veszünk részt a közlekedésben, egy gombnyomás kombináció segítségével a korlátozás feloldható, ami jelentősen megnöveli az élvezeti faktort, anélkül, hogy közben a bringa elvesztené a garanciáját, mint más ebike tuning megoldások esetében…
Összességében a bringa nagyon megéri ezen az áron, akár úgy is, hogy a hajtásrendszer utólagos cseréjére fordítunk némi plusszot, bár a normál felhasználás mellett ezzel a felszereltséggel is bőven az élvezhető kategóriában van a bringa. Érdemes kipróbálni a gépet egy balatoni próbakör erejéig, akit érdekel. Ha nem is leszel vevő, mindenképpen biztosít egy kellemes napi kalandot.
Forgalmazó: Portus Bike
Elérhetőség: www.portusbike.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 390 000 Ft
Részletes specifikáció: http://www.portusbike.hu/cross-concept/