Ha egy kerékpár, mint a Bianchi Oltre klasszikussá tud válni mai felgyorsult világunkban, az sokatmondó. A legnagyobb múltra visszatekintő olasz gyártó aerodinamikus modellje már több mint 5 éve ellenáll a múló időnek…
Egy remekül eltalált bringával van dolgunk, ami nyugodtan kijelenthetjük, hogy megszületésekor korszakalkotónak számított. 2010. környékén aerodinamikus váz belül vezetett bowdenekkel és aero nyeregcsővel még nem szerepelt minden nagy gyártó palettáján. A Bianchi Oltre pedig kisebb ráncfelvarrásokkal azóta is sikeres bringa.
Nem véletlen, hogy a Bianchi által támogatott csapatok, korábban az Androni, a Vacansoleil, majd a Belkin és a Lotto NL-Jumbo profi versenyzői sokszor választják inkább az Oltrét, mint az éppen friss csúcsmodellt, amit szívesebben tolnának alájuk a marketingesek. Persze a legújabb és legdrágább Oltre, az XR2 már több ponton különbözik mondjuk az 5 évvel ezelőtti zászlóshajótól.
Tesztünk főszereplője azonban nem a nagyságrendileg 100 grammal könnyebb vázra épülő Bianchi Oltre XR2, hanem a jóval kedvezőbb árú XR1, ami még mindig hatalmas presztízsnek örvendő országúti kerékpár, s nem mellesleg a forma továbbra is tökéletesen ugyanaz a két modellt tekintve. A celeste szín pedig még inkább messziről felismerhetővé teszi ezt a Bianchit.
Az Oltre hajtáshatékonyság szempontjából még napjainkban is a legmerevebb kerékpárok közé tartozik, a karbonváz csövei hatalmas átmérőjűek a homlokcsőnél, szélesebbre dagad ez a rész a villa csatlakozási pontjánál is. A középrész is iszonyú masszív, BB386 szabvány szerint készül, amihez passzol is az FSA Gossamer hajtókar, bár a 2016-os specifikációban már Ultegra szerepel.
A karbon nyeregszár szintén aero, ami tud kényelmetlen lenni, de ezt nem éreztem a teszt közben, talán azért, mert a hátsó fertály csillapítása az UTSS (Ultra Thin Seat Stays), azaz ultravékony támvillákkal nagyon jól sikerült. Nem azt mondom, hogy egy komfort országútikhoz hasonlóan kényelmes bringával van dolgunk, de nem is rideg, és ez egy versenygépnél pont jól van így.
A váz komfortossága a komplett bringában gondolkozva tovább fokozható lenne mondjuk ballonos gumikkal, de itt van egy apróság, amire nem fordítottak elég figyelmet az olaszok, ez pedig az átdobót tartó bilincs. Igen, bilincses átdobóval kompatibilis az Oltre váz, a bilincs pedig nem hagy elég helyet mondjuk egy ballonosabb, valóban (nem csak felirata szerint) 25 mm-es guminak, 28 mm-esnek pláne nem.
Összességében azonban azt kell mondjuk, így ahogy van, harmonikus a kerékpár, iszonyú precízen irányítható, valódi versenygép. Számomra a középső méret pont ideális volt a szögeket tekintve is, nagyon jól éreztem magam rajta lefelé és felfelé egyaránt, sportos, versenyzésre is alkalmas, de soha nem jutott eszembe, hogy kényelmetlen, pedig Brac szigetén inkább túráztunk (megállások, bámészkodás, fotózás, kávézás), mint edzettünk.
A méretezéssel kapcsolatban mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy hét különböző vázat választhatunk és 53-tól 59-ig két centiméterenként nő a skála. Ez fontos, mert egyre több gyártó kínál csupán öt vagy négy méretet, és előfordulhat, hogy valakinek pont kettő közé esik az ideális. A Bianchinál nem fenyeget ez a veszély, s igen, ezt is meg kell fizetni, hogy megterveznek hét sablont a gyártáshoz.
Azt is meg kell fizetni, hogy egy ilyen vázra szerelt bringát jobb érzés hajtani és menőbb, mint egy „mezei karbonvázas” jóárasított termék. Nem beszélve a sok színváltozatról és a különböző felszereltségekről, háromféle Shimano, vagy háromféle Campagnolo szettel vásárolhatjuk meg a Bianchi Oltre XR1-et. Bizony, megmutatkozik a vételárban, hogy mondjuk pontosan olyan Oltre XR1-et választhatsz, ami a te méreted, tetszik, és a számodra megfelelő alkatrészeket találod rajta.
A tesztelt Oltre XR1-et a klasszikus celeste színben kaptuk, Ultegra szettel. Utóbbi azért erős túlzás, hiszen a hajtókar és a fékek is az FSA Gossamer modelljei. A fékek a design szempontjából remekül harmonizálnak a vázzal, ami egyébként minden alkatrészről elmondható, a San Marco Era nyeregről és a kormányról, Stucniról is, az FSA szoros kapcsolatban van a Bianchival, bármit legyártatnak celeste/Reparto Corse logóval.
A teljes Ultegra váltórendszer természetesen hibátlanul működik, az FSA Gossamer hajtókar sem rontott érezhetően a váltásteljesítményen. Utóbbi 52-36-os tányérkiosztása szintén predesztinálja a versenyszerű használatot, hátul is van 11-es fog, 11-28-as a sor. Ami gyenge pontja a specifikációnak, az alap Fulcrum kerékszett. Ok, egy Bianchi Oltréval van dolgunk, de egymillió Ft fölött ennél jobb kerék jár. Nincs vele semmi baj, de közel 1,8 kg a pár ami hozzájárul, hogy a komplett bringa mért tömege közel 8 kg.
Összefoglalva a lényeget, remekül éreztem magam a Bianchi Oltre XR1-et hajtva, igazán sportos gép, merev, de még pont nem bántóan rideg. A gyártó 130 éves múltja érezhető a gépben, fogalmazzunk úgy, áthatja a szelleme. Ezt is és a stílust, a messziről feltűnő celeste festést is meg kell fizetni, ha egy Oltrét vesz az ember.
És arról se feledkezzünk meg, hogy nagyon széles a Bianchi méret, szín és specifikáció választéka, melyből biztosan megtaláljuk a számunkra ideális országúti kerékpárt, akár versenyzéshez is (utóbbi felhasználáshoz az Oltre XR1 Ultegra esetében idővel egy könnyebb kerékszett szükséges).
Forgalmazó: BikeLine Hungary Kft., http://bianchi.hu/
Vásárlási információk: http://www.labicicletta.hu/bianchi-oltre-xr-1-ultegra-11sp
Származási hely: Olaszország
Vázméretek: 47-, 50-, 53-, 55-, 57-, 59-, 61 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 1 199 900 Ft
Múszaki adatok:
Váz: Oltre XR1 karbon
Villa: Bianchi full carbon 1,1/8-1,1/2″
Kormány: Reparto Corse kompakt alumínium
Stucni: Reparto Corse alumínium (karbon előlap)
Nyeregcső: Oltre full carbon aero
Nyereg: Selle San Marco Era
Váltókarok: Shimano Ultegra, 11-speed
Első váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Fékek: FSA Gossamer Pro
Fékváltókarok: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra, 11-28, 11s
Lánc: Shimano CN-HG700, 11s
Hajtómű: FSA Gossamer Pro, 52/36
Külsők: Hutchinson Equinox 23mm, hajtogatós
Kerekek: Fulcrum Racing Sport kerékszett
Tömeg: 7,99 kg
Geometria: