BalatonBIKE365 Fest: Gravel-versenyen jártunk Balatonszőlősön

Ha rá kellene bökni a térképen egy régióra, ami a “gravel-bringázás Mekkája” Magyarországon, akkor a Balaton-környéke lenne az. Nem csak az útvonalak szempontjából jók az adottságok, de látnivalókban és programlehetőségekben sincs hiány. Mi ezúttal a BalatonBike365 Fest gravel-versenyére kaptunk meghívást, ami jó alkalom volt tesztelni az ajánlott útvonalakat is.

Egy kiváló rajthelyszín és ingyenes nevezés:

A balatonszőlősi esemény a BalatonBike365 program júniusi „fesztiválhétvégéjének” részeként került megrendezésre, melynek keretében június 11-én és 12-én családi túrákkal és országúti programmal is várták az érdeklődőket a Balaton körül. A futamok a Bikefesten ingyenesek voltak. Balatonszőlős egyébként kiváló rajthelyszínnek bizonyult, hiszen a focipálya parkolója bőséges teret adott, a Szőlősi Kocsmában pedig nem csak a nevezés/regisztráció működött olajozottan, hanem kávéra, sütire vagy szendvicsre is vendégül látták az érkezőket (aki nem ismerné, ne tévessze meg a név, egy remek étteremről beszélünk). Ráadásul jó ötlet elvinni egy ilyen rendezvényt a Balatonpart közeléből, hiszen a strandolók és turisták forgatagában óhatatlan az „összeütközés”, ha megjelenik hirtelen 100 bringás egy rakáson…

A gravel pálya paraméterei:

A pálya hétköznapi gravel-bringázáshoz képest kicsit talán nehezebb volt, 44 kilométeren 600 méter szinttel, a szórtkavicsos vagy döngölt földutakon túl néhány rázósabb ösvénnyel, plusz az elmúlt napok felhőszakadásainak köszönhetően egy rövid sáros szakasszal. A nagyjából 100 induló között a rohamosan teret hódító gravel bike-ok tulajdonosai mellett jópáran érkeztek mountain bike-kal, feltűntek többen a maratonok résztvevői közül is. Abban szerencsére mindannyian megegyeztünk az eseményt követően, hogy lám, ki lehet táblázni úgy egy Balaton-felvidéki útvonalat, hogy a résztvevőknek gondolkozni se kelljen, merre kell menni, és ne tévedjenek el sokan. A pálya egyébként nagyrészt követte a saját jelkódokkal kitáblázott BalatonBike365 útvonalakat is, a rendezvény egyik célja ezek megismertetése volt a bringásokkal, hogy lássák, végig lehet menni a táblákat követve. A BB365 csapata versenyen kívül is vár mindenkit az útvonalakra.

A vonalvezetés:

Maga a penzum egy nagyobb és egy kisebb körből állt, Balatonszőlősről indulva Veszprémfajsz irányába rögtön egy emelkedő rázta szét a mezőnyt, majd többnyire kétnyomos erdei ösvényeken haladtunk tovább, miközben Füred felett a szórtkavicsos utakról megpillanthattuk a Balatont is. Fajsz magasságában a szántók között vezető emelkedők biztos fárasztóbbak lettek volna kánikulában, de a bringaútba becsatlakozva ki lehetett mozgatni kicsit a fáradó lábizmokat. Hidegkúttól következett a pálya „montisabb” fele, innentől talán fordult a kocka és előnybe kerültek a hegyikerékpárral érkezők, hiszen többször kimondottan köves ösvényeken tekertünk fel a Gellára, majd kerültük meg a Cseri-kastélyt, hogy aztán visszaereszkedjünk Szőlősre. Az utolsó 10 kilométeren belül sokan úgy gondoltuk, megúsztuk nagyjából tisztán a versenyt, de jött az utolsó erdőben vezető lejtő, ahol pár száz méteren keresztül nehéz volt kikerülni a helyenként egybefüggő pocsolyákat és sarat. Ez azonban már nem szegte senkinek kedvét, pláne úgy, hogy a célterületen profin kialakított mosó is várta a bringásokat.

A futam belülről:

Maga a verseny az esélylatolgatásoknak megfelelően alakult, Búr Zsolt Superior-Újbuda különítménye diktálta az iramot és már az első nem is túl erős gyorsításnál kialakítottak egy élbolyt, amiből sajnos két srác is szerencsétlenül járt, defekteltek. Mögöttük a mi négyfős társaságunk haladt, gyűjtögetve a hátrányt. Én féltávnál a frissítőpont után sajnos leszakadtam, a táplálkozást választva egy akció lekövetése helyett. A bringaút és az aszfalt után egyébként már nem igazán lehetett kihasználni szélárnyékot, és a másik érdekesség, hogy innen némi előnyt jelenthetett a mountain bike is. Sajnos később engem is utolért a szerencsétlenség egy defekt formájában, az utolsó lejtőn így szerelésre kényszerültem. Mindeközben elöl Láng Balázs és Búr Zsolt „háziversenyt” vívtak, ami előbbi győzelmével ért véget egy perc különbséggel, Az abszolút dobogó harmadik fokáért a mi korábbi csoportunk tagjai meccseltek, Zoboki Péter ki is használta Buzek Kiss Andrással szemben a mountain bike adta előnyt lefelé, utóbbinak a sík részen már nem sikerült fordítani.

Összességében egy remekül szervezett eseményen vagyunk túl, reméljük, hogy folytatás következik a BalatonBike365 rendezői csapatával. Főleg annak tudatában, hogy a szombatra kiírt verseny az Aliréti Vadászháznál elhalasztásra került a járhatatlan pálya miatt, szívesen graveleznénk a déli oldalon is!

Eredmények: https://balatonbike365fest.hu/wp-content/uploads/2022/06/Végeredmény.pdf

A szervezőktől kapott információk szerint az Aliréti Gravel meg lesz tartva 50 kilométeres távon és lehet majd rá nevezni további érdeklődőknek is, a már leadott nevezések pedig érvényesek maradnak!