Elkezdődtek az idei profi országúti kerékpárversenyek, ami technikai szempontból is érdekes, hiszen a 17 WorldTour csapat új kerékpárjainál kevés bringa érdekli jobban a kerékpársport-rajongókat…
Összeállításunkban a mezőnyversenyeken használatos kerékpárokat tekintjük át, melyekből a legtöbb csapatnál 2-3-féle modellt használnak, az időfutamgépek pedig külön fejezetet érdemelnek, Általában egy kedvező aerodinamikájú és egy szuperkönnyű bringát hajtanak a profi gárdák, továbbá akik érdekeltek a kockaköves rázatókkal tűzdelt versenyeken, arra is van külön opció.
Alkatrészek tekintetében amióta ProTour/WorldTour létezik, kezdetben a Shimano és a Campagnolo osztozott, majd később teret hódított a SRAM is, leginkább a Campagnolo rovására. 2015-re az amerikai gyártó teljesen visszaszorult, egyedül az Ag2R Focus Izalco Max kerékpárjain láthatunk ilyen alkatrészeket, viszont ezeken már a prototípus vezeték nélküli elektromos váltórendszer is felbukkant.
A SRAM visszaszorulásának leginkább a japánok örülnek, jelenleg a 17 első osztályú csapat közül 13 az Shimano Dura Ace/Dura Ace Di2 váltórendszerrel teker. Várhatóan a Tour de France környékén debütál az FSA új, telje alkatrészcsaládja is a Tinkoff-Saxo és az Etixx-Quick Step versenyzői alatt, de addig ők is Dura Ace Di2 váltókat használnak.
Kerékpármárkák tekintetében nincs különösebb változás, csak a WorldTour mezőny formálódásának függvényében. Az új WorldTour gárda, az IAM hozta ugyanazokat a Scott kerékpárokat, melyeket az ausztrál Orica-GreenEdge is használ, a kieső Europcarral pedig elbúcsúzhattunk a Colnagótól is, ritka, hogy a klasszikus olasz márka nem szerepel az elő osztályban. A Cannondale és a Garmin összeolvadásával eltűnnek a Cervelo kerékpárok is, az új formáció Cannondale-ekkel nyomul majd.
Táblázatos formában a WorldTour gárdák felszerelései:
Csapat | Váz | Alkatrész | Kerékszett |
Ag2r La Mondiale | Focus | SRAM | Zipp |
Astana | Specialized | Campagnolo | Corima |
BMC Racing | BMC | Shimano | Shimano |
FDJ | Lapierre | Shimano | Shimano |
Cannondale-Garmin | Cannondale | Shimano* | Mavic |
Etixx-Quick Step | Specialized | FSA/Shimano* | Vision |
Giant-Alpecin | Giant | Shimano | Shimano |
IAM Cycling | Scott | Shimano* | DT Swiss |
Katusha | Canyon | Shimano | Mavic |
Lampre-Merida | Merida | Rotor/Shimano* | Fulcrum |
Lotto-Soudal | Ridley | Campagnolo* | Campagnolo |
Movistar | Canyon | Campagnolo | Campagnolo |
Orica-Greenedge | Scott | Shimano | Shimano |
Team Lotto NL-Jumbo | Bianchi | Shimano | Shimano |
Team Sky | Pinarello | Shimano | Shimano |
Tinkoff-Saxo | Specialized | FSA/Shimano* | Roval |
Trek Factory Racing | Trek | Shimano | Bontrager |
* A táblázatban csillaggal jelöltük azokat a választott felszereléseket, amelyek nem a gyártó által szponzoráltak.
Az Ag2r La Mondiale Focus Izalco Max bringája
A francia csapat idén is a német Focus gyár legkönnyebb kerékpárjait hajtja majd, érdekesség, hogy az Ag2R ezt az egy bringát használja minden mezőnyversenyre. Az elektronikus, vezeték nélküli SRAM szett prototípusát láthattuk már, de még a legtöbb gépen a SRAM Red virít, a Zipp kerekek szintén a SRAM konszerntől jönnek.
Az Astana Team Specialized S-Works Tarmac gépe
Az Astana Team az egyik Campagnolo támogatott csapat, a Specialized S-Works Tarmac kerékpárokat Super Record szettel szerelik. A Tour de France győztes Vincenzo Nibali alatt a Venge és a Tarmac közül szint mindig az utóbbit láthatjuk, kivéve, amikor ducibb kerekekre vált. A Campagnolo szettet Corima karbon kerékszett egészíti ki, szinte tökéletes bringa.
A BMC Racing BMC Team Machine SLR 01 kerékpárja
A BMC Racing BMC Team Machine kerékpárja pár éve annyira innovatív és nagyszerű fejlesztésnek bizonyult, hogy nem nagyon van mit újítani rajta, gyakorlatilag változatlan formában lép át a 2015-ös esztendőbe. A csapatból sokkal többen használják ezt az aerodinamikus változathoz képest. A BMC a Shimano egyik “gyári csapata”, így a Dura Ace Di2 szetten kívül a kerekek is a japán gyártó termékei. A kormány és a stucni szemrevaló 3T csúcsmodell.
Az FDJ Lapierre Aircode kerékpárja
Talán az FDJ Lapierre kerékpárjairól a legnehezebb egyetlen fotót kiválasztani, hiszen megszámlálhatatlan különböző festésű team bike-ot hajtanak a franciák. Az egyik újdonág a már tavaly bemutatott aerodinamikus Lapierre, az Aircode, Shimano Dura Ace Di2 szettel és Shimano Dura Ace karbonkerekekkel.
A Cannondale-Garmin SuperSix EVO bringája
A Cannondale-Garmin csapata az amerikai gyártó SuperSix EVO kerékpárjait használja a legtöbb versenyen, amely a piacon kapható egyik legkönnyebb széria-vázra épül. A Shimano Dura Ace szettet hasonlóan könnyű Cannondale gyári hajtókar és Mavic kerekek egészítik ki. A kockaköves klasszikusokon az úthibákat remekül csillapító Synapse karbonvázra építenek bringákat.
Az Etixx-Quick Step Specialized S-Works Venge kerékpárja
Míg az Astana Team-ben többnyire az amerikai gyártó Tarmac modelljeit hajtják a versenyzők, a Quick Step-nél a legtöbb esetben az aerodinamikusabb Venge-re esik a választásuk, melynek Mark Cavendish a legfőbb arca. 2015-re az olasz FSA-val kötöttek alkatrész beszállítói megállapodást a belgák, de a teljes szett valószínűleg csak a Tour-ra érkezik, addig Shimano Dura Ace Di2 váltórendszert használnak. A kerekek a Specialized fejlesztette Roval karbon gurigák.
A Giant-Alpecin Giant Propel Advanced SL kerékpárja
A Giant gyári csapata az egyik legnagyobb költséggel fejlesztett aerodinamikus országúti kerékpár, a Giant Propel Advanced SL mellett voksol a legtöbb mezőnyversenyen, ritkábban az általános célú, könnyebb Giant TCR-t választják. Az alkatrészcsalád és a kerékszett is Shimano, sőt, a kiegészítők is a japán gyártó Pro termékei.
Az IAM Cycling Scott Addict kerékpárja
A svájci IAM Cycling bringásai főleg a Scott frissebb fejlesztésű könnyű kerékpárjával, az Addicttal versenyeznek majd, de az univerzális-aerodinamikus Foil gépek is ott sorakoznak a kamionban. Az alkatrészcsalád Shimano Dura Ace, a kerékbeszállító természetesen a svájci DT Swiss.
A Katyusa Canyon CF Aeroad bringája
A német Canyon két WorldTour-gárdát is szponzorál, de érdekes módon egyikük sem germán, az orosz Katyusáról és a spanyol Movistarról van szó. A képen az extravagáns kinézetű aerodinamikus gép, a CF Aeroad látható, melyhez gyári integrált stucni-kormány kombó is tartozik. A Katyusa Shimano szetteket és Mavic kerekeket használ.
A Lampre-Merida Merida Reacto kerékpárja
A Lampre-Merida fő fegyvere 2015-ben is a Merida Reacto lesz, a kockaköves versenyekre pedig a komfort országúti, a Ride legjobb karbon változatát szerelik össze. A Dura Ace Di2 szettet a Rotor 3D hajtóművek egészítik ki, melyekre Q-Ring ovális lánctányér is szerelhető. A bringákba olasz Fulcrum kerékszettek kerülnek beépítésre.
A Lotto-Soudal Ridley Helium kerékpárja
A belga Lotto csapatának versenyzői alatt a tavalyi Tour de France-on láthattuk először a retro-festésű Ridley Helium kerékpárokat, melyek – ahogy a névből is kikövetkeztethető – a gyártó legkönnyebb bringái. 2015-re ez lesz az “alapértelmezett” festés, az aerodinamikus Noah pedig modernebb designnal érkezik. Az alkatrészcsalád és a kerékszett is Campagnoloa Lottónál.
A Movistar Canyon CF SLX gépe
A Movistar a Katyusához hasonlóan a Canyon Aeroad CF és a Canyon CF SLX-bringáit hajtja, a fenti képen utóbbi látható. Ez a hiperkönnyű változat, egyenesen Alejandro Valverde és Nairo Quintana számára a meredek emelkedőkre. A Movistar azonban a Katyusával ellentétben az olaszokkal szereltet, Campagnolo Super Record elektromos szett és Bora karbonkerekek virítanak a bringákban.
Az Orica-Greenedge Scott Foil kerékpárja
Az ausztrál Orica-GreenEdge csapat neve tulajdonképpen összenőtt a Scott Foil modellel, aminek különlegessége, hogy ötvözi azokat az előnyöket, melyeket mostanában divat elválasztani. A gyönyörű karbonváz egyszerre aerodinamikus, merev, kényelmes és könnyű is. Az alkatrészeken nem kellett sokat gondolkodni, minden a japán óriástól érkezik: Shimano Dura Ace Di2 szett, Dura Ace kerekek, Pro kiegészítők. Ha a versenyzők még könnyebb bringára vágynak, a Scott Addict a választás, akárcsak az IAM Cycling-nál.
A Team Lotto NL-Jumbo Bianchi Oltre kerékpárja
A csapat neve változott Belkinről a holland lottóra, de a bringa maradt a Bianchi Oltre, Shimano Dura Ace szettel és Pioneer Wattmérővel, amit a japán gyártó által szponzorált csapatok választhatnak, például a Giant Alpecin is. A kerékszett is Shimano Dura Ace. A tavaszi rázatókra a Bianchi az Infinito csúcsmodellt ajánlja.
A Team Sky Pinarello Dogma F8 bringája
A Pinarello zászlóshajója, a Team Sky használt Dogma F8 is egy olyan kerékpár, mely egyszerre tud mindent a gyártó marketingje szerint, vagyis aerodinamikus, merev, kényelmes és könnyű. Froome-ék paripáit a Shimano-szponzorált csapatoknál megszokott Dura Ace Di2 szett, Shimano Dura Ace karbonkerekek, valamint Pro kiegészítők ékesítik. 2015 “színe” a fekete, a kék csík lemaradt.
A Tinkoff-Saxo Specialized S-Works Venge kerékpárja
A Tinkoff-Saxo csapatban van Tarmac-os szár is Alberto Contador személyében, az aerodinamikus Venge arca pedig nyilván a szlovák bajnok Peter Sagan lehet, bár láthattuk alatta a Tarmacot is. Az Etixx-Quick Step-hez hasonlóan ennél a csapatnál is az FSA szettet várják, a debütálásig Shimano Dura Ace váltók lesznek szolgálatban. Akárcsak a belga csapat, a Tinkoff-Saxo is Roval kerekeken gurul.
A Trek Factory Racing Trek Emonda kerékpárja
.A Trek univerzális (Madone), komfortos (Domane) és szuperkönnyű kerékpárt is kínál a gyári csapatnak. Utóbbi, a Trek Emonda számít újdonágnak, a váz elképesztő, 700 gramm körüli tömegadattal rendelkezik. Az alkatrészcsalád Shimano Dura Ace, a kerékszett az amerikai gyártó érdekeltségébe tartozó Bontrager terméke.
.