A cseh Author márka immár bő 15 éve van jelen a hazai kerékpárpiacon, méltán népszerű mind az aszfalton, mind a terepen kerékpározók köreiben.
A kerékpárok technikai fejlesztése megfontolt lépések sorozatában történik, egyértelmű, hogy a prágai mérnökök határozott koncepciót követnek, megbízható, fejlett modelleket kínálva majd’ minden szakág és kerékpározási stílus számára. Az idei Eurobike-on meglepően nagyméretű standjukon megtekinthettük a jövő évi újdonságokat, amelyek továbbra is a megszokott és bevált Author értékrendet követik.
Az Author azon cégek egyike, akik bár a Távol-Keleten gyártatnak, a tervezést nem adják ki a kezükből, tehát aki az ő termékeik közül vásárol, biztos lehet benne, hogy cseh mérnökök munkájának eredményét kapja kézhez. A vázak tervezésében és tesztelésében a Prágai Műszaki Egyetem működik közre, a termékek formavilága pedig az ismert dizájner, Pavol Sajták ízlését dicséri. A termékfejlesztésben az Author kerékpárok esetében számtalan élversenyző is részt vesz, mint például Jan Valenta, Jára Spěšný (Spaceman), vagy Michael Prokop. A cég a technológiák terén számos saját szabadalommal bír.
Ami ugyancsak a patinás kerékpáros cégeket idézi, hogy az összes Author által tervezett és gyártatott váztípus a piacra kerülést megelőzően szigorú nyúzópróba alá kerül. Minden egyes új termék prototípusát statikus és dinamikus tesztek alá vetik, amely összesen 14 vizsgálatot foglal magába. Emellett a gyártósorról lekerülő minden egyes váz két roncsolásmentes vizsgálaton megy keresztül: az egyikkel a fejcső, a másikkal a középrész torzionális merevségét ellenőrzik. Az Author kiemelt figyelmet tulajdonít a beszállítók megválasztására: így például a vázaihoz felhasznált karbon alapanyagot a japán Toraycától szerzi be, amely az alapanyaggyártás tekintetében a világ élvonalában foglal helyet. A cég neve ismerős lehet a Forma 1 világából, illetve a Torayca alapanyagból épít a nagy nevű olasz Pinarello is. A karbon szövet a tajvani Carbotec cég jóvoltából nyeri el végleges formáját, ők már régóta beszállítói a cseh márkának.
Az országúti kínálatot szemügyre véve konstatáltuk, hogy 2015-ben megszülettek az Author 3. generációs karbonvázai, amelyek a legfejlettebb alapanyagokat és rétegfelépítést alkalmazzák. Továbbra is Sajták úr tervezi a formavilágukat, tehát egyértelműen nem távol-keleti sablonvázak felmatricázásáról van szó. Jövőre a vázak belső bowdenvezetésű, aerodinamikus kialakítást kapnak (ICR-technológia), 86,5 mm széles középcsapágyházzal közvetlenül fogadják az integrált hajtóműveket, DI2-kompatibilisek, másfél colos tapered fejcsővel fokozzák az irányítás pontosságát, láncvillájuk rozsdamentes acél lappal védett a láncfelkapás által bekövetkezett sérülések ellen, és nem utolsósorban az új fullkarbon villa aerodinamikusabb kialakítást kap.
Összesen hét országúti modellből válogathatunk jövőre, ebből 3 karbon-, míg 4 aluvázra épül. A Charisma 77, Charisma 66, Charisma 55 modellek azonos formavilágú monocoque karbon vázzal rendelkeznek, különbség a vázgyártáshoz felhasznált karbon alapanyagban van, no meg abban, hogy Shimano Dura-Ace-től a 105-ösig terjed a felszereltségük. Az alumínium vázra épülő Aura típusok Shimano 105-össel (Aura 55) indulnak, de akár A070-es felszereltséggel (Aura 22) is elérhetők lesznek. Itt is fejlett technológiát találunk másfél colos tapered fejcsővel, az új villa pedig a prémium karbonmodellekhez hasonlóan aerodinamikus kialakítású karbonszáras, a két csúcskategóriás alumodell pedig egyenesen a fullkarbon változatot kapja. Érdemes még megemlíteni, hogy 2015-re a karbonvázak méretezése megváltozik, a cső tetejéig mérendő, így a korábbi Author vázakhoz szokott tulajdonosok ügyeljenek a helyes méret kiválasztására!
Az Authornál rendkívül erős a Cross vonal, valójában magát a kifejezést is részben a prágai marketingszakembereknek köszönhetjük. Ezek egyértelműen az aktív emberek kerékpárjai, sportosak, többféle felhasználást tesznek lehetővé hétvégi kirándulásoktól a csomagos túrázásig, a testedzéstől a munkába járásig. A közös a 700C (országúti) kerékméret, az első felfüggesztés, illetve a vázak közepesen ballonos köpenyeket is fogadnak. Az Author már-már a legnagyobb patinás kerékpármárkákat megszégyenítő széles választékot biztosít ebben a szegmensben: a férfi modellek Synergy, Avion, Codex, Airline, Mission, Grand, Reflex, Corsa, Stratos, Vertigo, Classic, Horizon, illetve Compact névre hallgatnak, míg a női ejtett vázasok Vista, Integra, Linea, Thema név alatt futnak. Ezekből a Synergy és Avion 2015-ben 2. generációs karbonvázra épül, felsőcsövük enyhén hajlított, ami harmonikus formát kölcsönöz, egyben az első háromszög stabilitását is növeli. A féktest a hátsó háromszögön belül elhelyezett Post Mount rendszerű, tapered másfél colos fejcső fokozza az irányítás pontosságát, a bowdenek beül vezetettek, és természetesen a vázak kiegészítőket is fogadnak.
A Cross aluvázak pedig triple butted, double butted vagy sima 6061-es hőkezelt ötvözetből készülnek, nagy részük már tárcsafékkel rendelkezik, a hölgyeknek szánt vázkialakításúak rövidebb ejtett felsőcsővel fokozzák a kényelmet. A kerékpárok felszereltsége teljes egészében Shimano alapokra épül, a karbonvázas modellek esetében 30-fokozatú XT-nél indul, de a jobb aluvázasok is elérhetők „trekking” XT/LX szettel. Habár elérhető a „sima” Cross széria „női vázzal” is, az Authornál ennek a típusnak is megvan az ASL-es párja, az itt szereplő 5 modell mind a váz, mind a kiegészítők terén speciálisan hölgyekre „szabott”. Tekinthetünk ezekre az emancipáció tökéletes megvalósulásaként: a teljesség igényével megtervezett nemspecifikus sportos-mindenes kerékpárok 700C kerékmérettel, alacsonyabb átlépési magassággal, kis testtömeghez igazított telóval, illetve anatómiai nyereggel! Az összes alu Cross modellel kapcsolatban elmondható, hogy az idén divatos harsány színvilággal ellentétben egy sokkal elegánsabb pasztellt alkalmaz a gyártó, ezek a kerékpárok diszkréten tetszetősek, nem hívalkodók.
Létezik továbbá a Cross kategóriánál kevésbé sportos sorozat is a prágai gyártónál rövidebb pilótafülkével, magasan elhelyezett kormánnyal, szériatartozék csomagtartóval, sárvédővel kényelem-orientált túra és városi használatra (TOUR-sorozat). A gyártó ide sorolja például az összehajtható modelljeit is. A gyermekeknek szánt Junior vonal pedig többféle kerékmérettel illeszkedik a növés különböző fázisában lévő csemeték igényeihez, megannyi különböző modellt számlál, amit még felsorolni sem egyszerű feladat. Ha még azt is megemlítem, hogy az Authornak Pedelec kerékpárjai is vannak, akkor már érthető, hogy miért volt szükség a tekintélyes standméretre az Eurobike-on!
Evezzünk akkor montis vizekre! A 650b (27,5″) kerékméretű MTB-k gyors elterjedésére az Author a vérbeli maraton/enduro felhasználásra szánt FSX össztelós sorozattal, illetve a karbon Introvert, Sector, Revolt és Modus modellel és 8 egyéb aluvázzal (Egoist, Vision, Instinct, Traction, Spirit, Pegas, Solution, Impulse és Rival) reagál 2015-ben. Az elérhető modellek száma a felszereltség függvényében ennél még nagyobb: Shimano XTR-től Altusig minden szint képviselteti magát az új kerékméret terén. A vázak kidolgozása magas minőségi szintről tanúskodik, a felsőbb kategóriás modellek átütőtengelyesek, a legmodernebb direkt hátsó váltó felfohatással rendelkeznek, de még az alu alapanyagúak nagyobb hányada is tapered (1,5″-1 1/8″) fejcsöves a fokozott stabilitás érdekében. Az FSX fejlett virtuális forgáspont-kialakítást kap, egyedi cseh fejlesztés, neve Drive Link Pivot (DLP), ideális kompromisszumot kötve a hajtáshatékonyság, illetve a finom működés között.
[divider scroll_text=”Author újdonságok és prototípusok az Eurobike-on”]
Mindemellett az Author nem hagy fel a többi MTB kerékmérettel sem a világtrend követése érdekében: a Magnus 29 carbon, Sector 29 carbon, Revolt 29 carbon, Modus 29 carbon, Instict 29, Traction 29 Spirit 29 Solution 29 és Impulse 29 modellek továbbra is kaphatók a Shimano felszereltség majdnem teljes skálájával felvértezve. A technikai tartalom a merevfarú 29-erek esetében is rendkívül magas, tehát az összes modern fejlett technológiát felvonultatják. Továbbá a 26″-os kerékméret sem halott a cseh gyártónál: a jól bevált Logic I és Logic II váztípusra alapozva számos színváltozatban megannyi különböző felszereltségű “kiskerekű” továbbra is elérhető marad. A hagyományszeretők, alacsony termetű férfiak minden bizonnyal örülnek eme lépésnek. A hölgyeknek szánt ASL sorozatban a 26”-os kerékméret ugyancsak visszaköszön, de ehhez térjünk át az ASL-vonalra!Az Author volt az egyik első európai kerékpárgyártó, amely hölgyek számára külön sorozatot indított. Ezek a bringák nemcsak színben térnek el az egyéb montiktól, hanem a vázgeometria, illetve a felszereltség is a hölgyek anatómiai sajátosságait követi. 2015-ben újdonságként az 650b kerékméret is megjelenik az ASL-sorozatban három hölgyspecifikus modellel képviseltetve az elterjedőben lévő új kerékméretet. Nevük Instinct ASL, a Traction ASL és a Pegas ASL. A váz a férfi modellekkel azonos minőségi szintet képvisel, hidroforming eljárással készül (AHT-technológia), közvetlen Post Mount fékrögzítést kap, emellett pedig tapered fejcsöves is. Ellenben a vázgeometria igencsak eltér a szokványos MTB-től: eleje kissé magasabb, a „pilótafülke” pedig a hölgyek átlagos termetéhez igazodva rövidebb. A nagyra nőtt hölgyeknek sem kell többé a férfi kerékpármodellek közt válogatni 2015-ben: mindhárom 650b modell kapható 20”-os vázméretben is. A 26”-os kerékméretű ASL család 4 tagot számlál, kissé szerényebb felszereltséggel, és kedvezőbb árszinttel, mint az új 650b-sek.
Itt most mindenki azt várná, hogy az extrém kerékpáros szekció az A-gang márka új modelljeinek bemutatásával folytatódjék. Most műsorváltozás lesz: az Author „szatelitmárkája” Prokoppal és Spacemannel 2015-től visszaolvad az anyacégbe, azaz továbbra is Author kerékpárokról lesz szó. A kínálat szerencsére nem zsugorodik: Freestyle MTB, BMX vázak tekintélyes kollekciója kapható alu vagy acél alapanyagból, illetve a 26”-os kerékméretre épült Freeride/DH FSX 26 „Patriot” kerékpármodell koronázza meg az extrém kerékpáros szekciót. Az újdonság pedig egy Fat Bike SU-MO néven. Simán el tudjuk képzelni milyen csodálatos élmény a gyönyörű szép havas cseh tájakon egy ilyen géppel barangolni. A SU-MO hőkezelt double buted acél csövekből készült vázra épül, 2X10-fokozatos SRAM hajtást kap, de ami a legfontosabb, 26×4,00”-os (!) köpenyekkel fekszi az utat. Lényegében strandlabda légnyomást használhatunk, így még a mély hóban sem süllyedünk el. Az IDD-technológiájú hátsó fékrögzítés szép is, de főként kíméli a féktestet a zord környezetben. A bowdenvezetésre is figyelt a gyártó: az időjárás viszontagsága nemigen lesznek hatással a téli kerékpározás feledhetetlen élményére.
És ha még megmutatjuk, hogy ugyancsak acél alapanyagból a prágai cég kiállított egy prototípus Gravel bike-ot, az Amerikában mostanában kibontakozó kerékpározási stílus megtestesítőjét, jól látható, hogy az Author folyamatosan a jövő új fejlesztésein dolgozik. Nem sok közép-európai gyártó büszkélkedhet két ilyen élvonalba tartozó érdekes fejlesztéssel!
További információ a forgalmazó honlapján
(x)