A cseh Author 2016-os palettáján elérhető áron kuriózumnak számító kerékpárt is találunk, valamint teljesen megújul néhány jól ismert, Magyarországon is közkedvelt modell…
Kétségtelen, hogy a komoly kerékpáriparral rendelkező Csehországban a prágai Author az egyik vezető márka, az Eurobike-on is tekintélyes standdal képviseltették magukat, ahová körülbelül 100 különböző bringát pakoltak ki. Az Author kerékpárvázak Tajvanon készülnek, a fejlesztés pedig a Prágai Műszaki Egyetemmel együttműködve történik, a designért a híres formatervező, Pavol Sajtak felelős, a prototípusokat pedig profi bringások tesztelik.
Fontos megemlíteni, hogy az összes Author által tervezett és gyártatott váztípus a piacra kerülést megelőzően szigorú nyúzópróba alá kerül. Minden egyes új termék prototípusát statikus és dinamikus tesztek alá vetik, amely összesen 14 vizsgálatot foglalnak magukba. Emellett a gyártósorról lekerülő minden egyes váz két roncsolásmentes vizsgálaton megy keresztül: az egyikkel a fejcső, a másikkal a középrész torzionális merevségét ellenőrzik.
Az Author kiemelt figyelmet tulajdonít a beszállítók megválasztására: így például a vázaihoz felhasznált karbon alapanyagot a japán Toraycától szerzi be, amely az alapanyaggyártás tekintetében a világ élvonalában foglal helyet. A cég neve ismerős lehet a Forma 1 világából, illetve a Torayca alapanyagból épít a nagy nevű olasz Pinarello és a Wilier is. A karbon szövet a tajvani Carbotec cég jóvoltából nyeri el végleges formáját, ők már régóta beszállítói a cseh márkának.
A 2016-os paletta bemutatását mégis egy acélvázra épült bringával kezdjük, ami még a gyermekeknek készült fatbike-nál, a csúcs karbon országútinál vagy a DH-rombolónál is feltűnőbb volt. Az Author Ronin az elsöprő erővel előretörő trend, a gravel bike-ok keltette hullámokat lovagolja meg, a design magáért beszél, lesznek, akiknek nagyon fog tetszeni…
A Ronin kifejezés egyébként „elsodort embert” jelent, utalva arra, hogy a kitaszított szamurájt elsodorták az élet hullámai. Egy szamuráj négyféleképpen válhatott róninná: a szamuráj hűbérura meghalt, vagy klánja megsemmisült; hűbérura elbocsátotta szolgálatából; engedély nélkül elhagyta a szolgálati helyét, vagy rónin fiaként róninnak született.
A Ronin kerékpár sem illeszkedik egyetlen klasszikus kerékpár kategóriába sem, hiszen egyszerre gravel bike is, amely az aszfalton kívül a sodrós terepen is megállja a helyét, ugyanakkor egy remek túrakerékpárt is építhetünk rá, a túracuccok felszereléséhez szükséges szemek adottak (bőségesen is). Kijelenthetjük, sokaknak a Ronin testesítheti meg a mindenre jó egyetlen álombringát: országútra, terepre, városba, túrára.
A triplán húzott CrMo csövekből épített acélváz kategóriában könnyű, ugyanakkor kényelmes bringázás közben, jól csillapít, a túrázók pedig szeretik tartóssága és javíthatósága miatt. Az országúti pozíció sportos használatot, hosszú távok leküzdését is elősegíti, a tárcsafék és a ballonos gumik használatával pedig megmarad a minden körülmények között jó fékezhetőség és a kényelem.
A klasszikus acél vázakra épített cyclocross/gravel bike-ok általában drágák, szerencsére az Author megpróbálta féken tartani a költségeket, így az új, kiváló ár/érték arányú Shimano Tiagra szett került rá, TRP mechanikus tárcsafékekkel. A 42 mm-es Continental Speedride gumik már túl is mutatnak egy cyclocross/gravel bringán, ennél a szélességnél már a felütés kockázata is jelentősen csökken terepen.
Térjünk át a klasszikus országúti palettára, idén már teszteltünk egy Author modellt, a Charisma 55 remekül vizsgázott. Nem véletlen, hiszen a cseh gyártó profi csapatokat szponzorálva gyűjtötte éveken keresztül a tapasztalatokat. A Charismával kapcsolatban a kiváló, versenyzésre alkalmas geometriára emlékszem vissza, ez visszaköszön a többi modellt vizsgálva is.
Még a kedvezőbb árú alumínium országútikra is jó ránézni, inkább az olasz iskolát követik, mint a németet, mellőzik a manapság divatos túl magas homlokcsövet, rendben vannak a szögek is. Egészen alap felszereltséggel, nagyon jó áron is választhatunk így Author Aura „versenybringát” az alapmodellek még alumínium villával szereltek, feljebb karbon első villára váltunk.
Az Author karbon országúti bringáit a már említett Charisma széria takarja, a forma megegyezik, a Charisma 77 nagyobb szakítószilárdságú A-minősítésű karbonszövetből és A-jelű villával készül (Dura Ace szettel), a Charisma 66 B-minősítésű vázzal és ugyancsak B-jelű karbonvillával (Ultegra szettel) érkezik, a Charisma 55 a 66-ossal megegyező “B” vázra épül, C-jelű karbonvillával.
Mountain bike vonalon az Author igen széles kínálatában is könnyű kiigazodni, az Introvert, Sector, Egoist, Vision stb. nevek évtizede ismertek, a felsoroltak éppen cross-country gépeket takarnak, ahol eluralkodni látszik a 27,5-es kerékméret, de megmaradtak a 29-es csúcsmodellek is. 26-os kerekű bringákat az alsó kategóriában találunk, ahogy ez manapság a legtöbb gyártónál megszokott.
A karbon mountain bike-ok igényes kidolgozásúak, de mellőznek minden fölösleges sallangot, ez is jellemzője rég az Authornak. A 27,5″ bringák tekintetében a lapított hydroforming technologiával készült alumínium vázakat is érdemes megemlíteni, melyek teljesen a karbon vázak formáit vették fel, komoly kerékpárok benyomását keltve.
Extrém vonalon korábban az A-Gang különvált – legalábbis megjelenését tekintve – az anyacégtől, de mára ismét visszatalált családjához a tékozló fiú, így az extrém mountain bike-okon is az Author logó olvasható. A downhill zászlóshajó, a Ninja DHT már 27,5-es kerekeken gurul, de a Freeride szekcióban található még 26-os kerekű bringa is a lejtőkre.
Az Author az egyre népszerűbb enduró kategóriában a Ninjához hasonlóan alumínium vázra épülő Patriot bringákkal szeretne hódítani, 160 mm rugóúttal. Komoly az igazán kiskerekű, BMX és Freestyle felhozatal is, a 26-os, 24-es vagy 20-as kerékméretű „játékszerek” főleg bombabiztos acélvázakra épülnek.
Nagyon erős az Author cross/trekking kínálata is, ezek a bringák hazánkban is népszerűek. Jó hír: minden 2016-os női, férfi és ASL (Author Sports Lady azaz férfi vázas női geometriájú bringák, például Horizont ASL) kerékpár új vázformát kapott. Magyarországon egyébként a legsikeresebb modellek az ASL bringák, mind a 27,5-es, mind Cross szériából.
Érdekesség a végére: Az Author Su-Mo Fatbike-ok 2015 -ben debütáltak és nagyon nagy sikerük volt a cseh, lengyel és az orosz, ukrán paicon is. Ezért megszülettek 2016-ra a kis fat-bike-ok is, a 24-es és a 20-as kerékméretű king kong-ok!
Bővebb információ Author kerékpárokról: http://www.bikeplus.hu/author_184