A titán vázgyártók általában eléggé hagyománytisztelők. Van itt viszont egy titán specifikus cég, Van Nicolas, aki hagyománytisztelő, és lépést tart a trendekkel.
A Van Nicholas-szal kb. 10 évvel ezelőtt találkoztam először az Eurobike-on, amikor még serényen próbáltak ötleteket átvenni a Morati-tól, aki abban az időben jelentősen előttük járt a fejlesztések terén. Akkoriban még eléggé elnagyolt, és kissé bumszli megoldásaik voltak, de azért mindig állt egy-két jó gép a standon, amit azért – duzzogva – de bevállaltunk volna. Aztán szépen apródonként ők is levetették a sallangjaikat, és mára már egészen korrekt gépeik vannak, melyeken sok figyelemre méltó részletmegoldással találkozhatunk.
A Van Nicholas csúcs országúti váza az Astraeus, melynek csodaszépek a részlet megoldásai. A papucsa például egyáltalán nem tartozik a könnyű megoldások közé, viszont ez a dupla csöves megoldás amellett, hogy kétségkívül rendkívül merev, még bitang jól is néz ki. Ugyanez a papucs köszön vissza a hierarchiában eggyel lentebb álló Zephyr vázon is. További királyság, hogy bizonyos vázainál a Van Nicholas is él a hydroforming cső-megmunkáló eljárás előnyeivel.
Alapból nem vagyok egy nagy hydroforming pártoló (ezt majd később egy komplett cikkben kifejtem, hogy miért) de a titán vázaknál igenis van létjogosultsága e technológiának. A titán csövek annyira nehezen megmunkálhatók, hogy ha valami extra csőprofilt akar létrehozni a vázkészítő, akkor majdhogynem az egyetlen használható, és felvállalható költségű megmunkálási eljárás. Persze lehet úgy is csövet megmunkálni, mint ahogy annak idején a Morati tette, hogy képesek voltak egy csövet, 24 órán keresztül folyamatosan hajlítani egy támvilla S-Bend érdekében, de talán éppen ezek az űber költséges megoldások vezettek el ahhoz, hogy be kelljen zárni a vázgyártó részleget.
A Van Nicholas vázainál szerintem optimális a CNC mart részegységek, és a Hydroforming csövek aránya. Mindenből annyit alkalmaznak, amennyi oda éppen kell, és szerencsére nem szálltak az agyon hydroformingozott, és hajlítgatott csövek irányába, mint némely más, gyártó, akik bizony néha átesnek a ló túloldalára.
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog