Vannak cégek, akiknél a fejlesztés alatt nem a jövő évi új színeket értik…Vannak cégek, akiknél az “átmatricázás” nem ismert fogalom. Nem is használnak matricát… Most egy ilyet mutatunk be: Reset Racing Components
A Reset Racing Components egy kis szériás tuning alkatrészekre szakosodott fejlesztő cég, aki akkor áll elő egy új alkatrésszel, ha úgy gondolják, hogy valamilyen szempontból jobbat tudnak alkotni, mint a tömegtermelésben érdekelt cégek. Ez a legtöbb esetben sikerül is nekik. Többnyire CNC-zett, és csodaszép színesre eloxált 7075-ös aluból, titánból dolgoznak, spéci csapágyakkal, és extra tömítésekkel. Imádom őket. A középcsapágyuk, amellett hogy gyönyörű letisztult kinézettel bír, megoldja az integrált tengelyes hajtóművek, és a hozzájuk tartozó középrészek legnagyobb problematikáját, ami mint nem más, mint a sártűrő képesség.
Korábban, amíg csak 16-17 mm körüli átmérőjű négyszögtengelyek voltak, addig viszonylag egyszerű volt megoldani a monoblokkok jó sár és vízvédelmét, mert csak rápakoltak egy viszonylag erősen tömítő gumigyűrűt, és már meg is volt oldva a gond. Igen ám, de ennek a gyűrűnek egy mindössze 50 mm-es tengely kerülettel kellett érintkeznie (17 mm X 3,14). Az integrált tengely, és Hollowtech az egyik legjobb fejlesztés, ami az utóbbi években bekövetkezett, viszont a csapágyazás tekintetében komoly gondokat is okozott. A HT2-es középcsapágyakban már 7x25x32-es csapágyakat használnak. Ennek a csapágynak 27 mm átmérőjű a belső gyűrűje, amivel a csapágy gumi tömítése érintkezik. Számoljunk csak: 27×3,14= 84,78 mm. Azaz majdnem 70%-kal!!! nagyobb az érintkező felület hossza. Tehát ha ugyanakkora érintkezési erőt veszünk alapul a jó vízzáró képességhez, akkor bizony ez 70%-al nagyobb súrlódással jár. Ezt bizony egyik gyártó sem vállalná be, ezért inkább maradtak a normál ipari csapágyak könnyű futású porvédelménél, ami viszont képtelen tartósan kint tartani a koszt. Nem erre tervezték. Ennek következménye, hogy bizony az integrált tengelyhez használatos középcsapágyak elég gyakran behalnak, főleg ha sokat saraz valaki.
Ezt a gondot legjobban szerintem a Reset-nek sikerült megoldania. Egy zseniális ötlettől vezérelve elhagyták a csapágycsészék külső felületéről a fogazást, ami a csészék betekerésére szolgál. Ez nagyon jót tett a letisztult design-nak, és egyben komoly súlycsökkentést is sikerült vele elérni. 72 g a középrészük míg a normál HT2-es középrészek 100-105 g-osak. De akkor hogyan lehet ezeket a csészéket betekerni? És itt jön a Reset hatalmas ötlete. A csészék betekerésére a normál monoblokkoknál is használatos körmös szerszám szolgál, és ezek a körmök a csapágy MÖGÖTT helyezkednek el. Ezzel sikerült nyerni néhány mm helyet. A csészékben is vékonyabb, porvédő nélküli csapágyakat találhatsz, amelyek mellett így már elfért egy normális, ipari felhasználásra szánt szimering tömítés, amely már komoly mértékű sarazás elviselésére is képes. Így lesz a cucc végül könnyű, vízálló, és még szép is.
Igen. Picit macerásabb szerelni, de ez kit érdekel, ha könnyebb, tartósabb, és szebb mint a hagyományos verzió. Vállalnád?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog