Egy jó papucs sokat dob egy vázon. De mitől lesz jó ez a vázelem?
Sok váz a felépítése okán lehetne akár multifunkcionális váz is, de nem az. Ennek leggyakoribb oka a papucsban keresendő. Mivel az vagy ilyen, vagy olyan. E váz elem elég jelentősen behatárolja, hogy milyen kereket, és milyen tengely kapcsolaton keresztül tud fogadni egy gép. Ez többnyire meghatározza azt is, hogy egy vagy több fokozatú lesz-e a bicaj. Persze vannak állítható papucsok, de az sem az igazi, mert ott meg állandóan magaddal kell cipelni az állíthatóság „terhét”, és rugalmasságát.
Mindezen gondokat megoldja, a kompletten cserélhető papucs. Például ilyen, mint amilyet ezen az Alutech gépen láthatsz. E koncepció több problémára is gyógyírt jelent. Egyrészt, mivel a papucs egy elég jelentős terhelésnek kitett vázelem, ezért jó, ha erősebb anyagból van, mint maga a váz alapanyaga. Csavaros tengelyű agyaknál, ez különösen fontos, amelyek azért valamilyen mértékben mindenképpen „darálják” a papucs anyagát.
Másrészt, sokkal erősebb az a papucs, melynek nincs elvéve a fele az utólag felcsavarozható váltótartó fül által, hanem az agy felfekvő felületei alatt a papucs egy db homológ egység. A leginkább hasznos szolgáltatás ebben az egész koncepcióban, hogy ténylegesen átépíthető egy adott bicaj pusztán a papucsának cserélésével. Ha akarod, lehet vízszintes papucsos Single Speed, ha akarod, lehet normál váltóhoz, és gyorszárhoz tervezett verzió, de lehet akár közvetlenül a Rohloff agyváltókkal kompatibilis is. Ha eddig IS-es féket használtál, de most már váltanál PM-esre, akkor ez is megoldható egy új papucsvég által. Sőt, nem is feltétlenül fontos mindkét papucsot cserélni, elég akár csak az egyiket.
Átütőtengely? Az sem gond, akár 10-es akár 12 mm-es tengellyel kompatibilis papucs is felcsavarozható az ilyen elv szerint épült vázakra. Ha ügyesen van kialakítva a váz-papucs pozíció, és kellően széles a papucs, akkor pedig akár 135 mm-es saru távolságból is lehet 142 mm-es varázsolni.
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog