A Post Mount tárcsafék rögzítés az egyik legjobb találmány a hegyikerékpározás történelmében. Főleg hogy már hátul is élvezhetjük.
Több mint 10 éve jelent meg a Manitou Black és Sherman teleszkópjain ez a fékrögzítési szabvány, és elképzelni sem tudom, hogy miért kellett neki egy évtized, hogy végre egyeduralkodóvá váljék, és végre hátul is megjelenjen. Ennyire lassan őrölnének a kerékpár ipar gépezetének a kerekei, vagy szándékosság állhat a háttérben, vagy szimplán csak lustaság? Nem tudom. Észérv nem igazán szól az IS (International Standard) mellett, mégis húzta egy évtizeden keresztül. Persze manapság itthon még javában az IS a piacvezető, főleg az alacsonyabb kategóriákban, de szerencsére külföldön már totálisan átvette az uralmat a PM szabvány.
Jelentősen merevebb, sokkal jobban fog rajta a fék, és nagyságrendekkel egyszerűbb beállítani. Ha nem kell adapterezni, akkor a Direct PM180 és a PM203 még könnyebb is, mint az IS + az adapterek. A PM konzol kulturált adaptálása a vázra, viszont nem könnyű, főleg a kis méretű merev vázakon, de az össztelósokon sem jobb a helyzet. Íme 3 jó példa acélra, alura, és titánra.
Acél, egy Niner vázon. De lehetne akár egy Ritchey váz is. Az acél vázak már az első pillanattól fogva vágyakoztak a PM-re, amióta csak léteznek tárcsafékek. Acéllemezből hihetetlenül egyszerű kivágni egy IS konzolt, de ugyanennyire sz.r is. Főleg a könnyített acél vázaknál. Az alap gond, hogy az acél erős, de nehéz, ezért a tömeg kordában tartása miatt elég vékony lemezből készülnek az IS konzolok, hiszen az acél erős, úgyis kibírja. És tényleg nem szakad el, de mivel csak egy vékony lemez az egész, ezért halálosan rugalmas. Oldalra. Ennek az eredménye, hogy nem fog igazán jól rajta a fék, és hajlamos bezizegni, amink eredménye a borzalmasan sikító hátsó fék. Titán vázaknál sem jobb a helyzet, sőt, ott talán még inkább rugalmas oldalirányban egy titán IS konzol. Az eredmény ugyanaz, mint az acélnál. Az alu vázak IS konzolja a leginkább használható, mivel ezeknek a legnagyobb az oldalmerevsége.
De szerencsére végre a PM is hátra jött, és megoldott minden rugalmasságból adódó hátsó fék problémát. A két piciny, rövid, de merev cső kellően stabil alátámasztást nyújt a féktestnek, és végre ezáltal kezdenek eltűnni a támvillát és a láncvillát összekötő keresztátkötők, melyek a tárcsafék csavaró hatását voltak hivatottak enyhíteni. A láncvilláknál sokkal gyengébb támvillák immár fellélegezhetnek, talán örökre elfelejthetjük a támmvillák tárcsafék általi törését.
Ahhoz, hogy kulturáltan hozzá lehessen férni a PM-es féktest csavarjaihoz, nem árt egy kis ív a támvillákba, de mára már kezdik ezt egész ügyesen megoldani a vázgyártók. PM konzol merevség terén azért még mindig az alu lesz az úr, elég csak megnézni a Commencal 29-es merev vázának hátsó fertályát. Annak a hátsó résznek garantáltan nincs merevség gondja. Örvendetes Niner váz X12-es átütős hátsó tengelye is, de a titán váz kompletten cserélhető papucs sem egy elvetendő ötlet.
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog
.