Hidraulikus, de mégiscsak láncváltó. 175 grammot ráver az XTR-re. Kellene 2000 dollárért? Van, aki szerint az Acros Age egy műszaki remekmű, mások szerint fölösleges „tévút”, ami ráadásul elképesztően költséges is. Na de mégis, akkor melyik? Kinek van igaza?
Az tény, hogy az Acros AGE hidraulikus láncváltója elmondhat magáról jó néhány impozáns adatot. Az első, hogy annyira könnyű, hogy az XTR szettre 175, míg az XX szettre 150 grammot ver rá, azaz ennyivel könnyebb náluk, ami azért elég durva. Ez bizony elképesztően nagy különbség, még ezekhez a csúcs kategóriás váltó szettekhez képest is. A tömeg nyereség legfőbb összetevője, az acél bowdenszál, és az acélszálas váltóbowdenház elhagyásából adódik, mivel ezt a rendszert olaj működteti, amit egy könnyű, vékony műanyag csőbe zártak.
Szemlátomást elég sokat faragott a CNC a váltók anyagából is, az biztos, hogy nagyon sokszor nem kell odaverni semmihez… A váltókar is eléggé filigrán darab, a tömeg nyereség itt is tetten érhető, amiben nagy szerepe van a viszonylag egyszerű működtetési elvű váltókaroknak is.
Egyik irányba a komplett kar felső részének megnyomásával váltunk, míg a másik irányba ugyanannak a karnak az alsó szélét megnyomva az kissé elfordul, lezár egy szelepet, és a másik irányba tolja az olajat, és ezáltal a váltókat. Ez így nagyságrendekkel egyszerűbb, mint az XTR vagy az XX váltókarjában lévő, kb. tízszeres mennyiségű apró kis bizb.sz alkatrészek tömkelege.
A cucc további, elvitathatatlan előnye, hogy állítható az egy klikkeléssel megmozgatott olaj mennyisége, így minden gond nélkül belőhető 8-as, 9-es és 10-es rendszerekhez is. Azért azt megnézném, hogy ki használ ilyen cuccot 8-as rendszerhez…
További előny, hogy ha megcseréli az ember az olajcsövek bekötési sorrendjét, akkor ezzel gyakorlatilag szabadon eldöntheti, hogy a váltóit Top Normal, vagy Low Normal, azaz hagyományos, vagy fordított húzási szisztéma szerint akarja-e használni. További pozitívum, hogy mindezt megteheti Sram rendszerben is.
A fekete leves, hogy mindezért 2000 dollárt kell kiperkálni, azaz majdnem fél millába kerül a rendszer. Ennyiből 3 szettnyi XTR váltókart, és első + hátsó váltót lehet venni. További elgondolkoztató dolog a sérülékenység, – a hátsó váltó kifejezetten ropinak néz ki – valamint a legfőbb gond, hogy nevezetesen ez még mindig CSAK egy láncváltó, annak minden előnyével, és hátrányával. Itt egy videó a működéséről:
Ha valaki, akkor én szeretem a műszaki csemegéket, és kuriózum megoldásokat, de őszintén szólva nálam, ebben az esetben azért rezeg a léc… Te hogy vagy vele? Vállalnád?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog?