Napjaink egyik legmeghatározóbb alkatrésztrendje – a 1×11 meghajtás elterjedése mellett – minden bizonnyal a funkciók, részelemek integrálása. Sárvédőbe vagy kormányba integrált világítás, vázba integrált fékek, kulacstartóba rejtett szerszámkészlet, fejvédő világítással, pulzusmérővel vagy akár indexlámpával. A zseniálisnak tűnő megoldások azonban néhány esetben komoly fejtörést okoznak…
A kerékpáron egykoron alig volt kiegészítő: talán pont annyi, amely a működéshez és praktikus használathoz elengedhetetlen. A technikai fejlődés azonban tálcán kínálja az új lehetőségeket: ma már nyomon követhetjük, vagy akár videón rögzíthetjük a megtett utat, kormányról irányíthatjuk a fokozatváltást, a felfüggesztés viselkedését, a nyeregmagasságot, a világítást – a lista pedig hónapról hónapra bővül.
Javaslom, hogy az alkatrész-integrációt bontsuk három csoportra!
1. zseniális megoldások, amelyek valóban működnek
- fékváltókar, illetve MTB-n integrált fék és váltó bilincsmegoldás
- kiegészítők egymásba integrálása (kulacstartó-szerszám, nyeregtáska-világítás, stb.)
- ANT+ rendszerű vázba integrált jeladó
[divider scroll_text=”Alkatrész-integráció”]
2. problémás megoldások – sok esetben több hátránnyal, mint előnnyel
- integrált kormány és kormányszár
- integrált nyereg és nyeregszár
- integrált sisak és szemvédő
- vázba integrált hagyományos bowdenvezetés
————————————————————–
3. potenciálisan ígéretes irányvonalak
- mindenféle okostelefon-integráció
- szemvédelembe integrált fedélzeti komputer-kijelző
- vázba integrált fékrendszer
- vázba integrált vezetékes jelátvitel/kommunikáció
————————————————————–
Akkor kezdjük a boncolgatást! A MTB kerékpárok esetében manapság a legjelentősebb probléma a kormányon található kezelőszervek túlzsúfoltsága. A váltókarok és a fékek közös bilincsre helyezése mindenképpen előremutató, így a többi vezérlőkar – például az első és hátsó felfüggesztésé, a nyeregmagasság-állítóé – kényelmesebbé válik, ámbár ettől még nem lesz több hüvelykujjunk.
A kormányon ezen felül helyet kell hagyni a komputernek vagy okostelefonnak, a világításnak vagy akár a kamerának is. Új tendencia a közös kormány elé nyúló konzol, amely fogadja mind a komputert, az első világítást és a kamerát.
A „kormánytúlzsúfoltság” már az országúti kerékpárokon is jelentkezik – ráadásul ha egy mód van rá, az összes kütyüt a legaerodinamikusabban kellene elhelyezni. Erre a problémára 2015-ben készültek érdekes megoldások, mint például az Enve vagy a 3T kormányszár, amely a Garmin-rögzítést is magába foglalja. A speciális aerodinamikus kialakítású kerékpárokon pedig már a kormányszáron belül elhelyezett GPS-komputer vezérlőegység is bemutatásra került.
Az egyre terjedő elektronikus váltásvezérlés áramforrását is célszerű valamiképpen a kerékpárvázba vagy éppen a nyeregszárba integrálni: sokkal elegánsabb megoldás, mint a kulacstartó mögé való elhelyezés, ráadásul aerodinamikai szempontból is előnyös.
A problémás megoldások köz említettük a az integrált kormány és kormányszár megoldást, amely statikailag előrelépés, ámbár megakadályozza a kormánypozíció tökéletes személyre szabását. Az integrált nyereg és nyeregszár pedig a nyereg dőlésszög-állítását és előre-hátra mozgatás egyaránt korlátozza, illetve gátat vet a csereszabatosságnak, a kényelem szempontjából elengedhetetlen nyeregkiválasztásnak, de leginkább a pontos kerékpáron elfoglalt testhelyzet beállításának.
Az integrált sisak és szemvédő jó ötletnek tűnik, mindazonáltal az eltérő fejformák miatt számos probléma forrása. Amíg a mai modern fejvédők tetszőlegesen állíthatók, így majdnem bármilyen fejformára passzolnak, ha a sisakpozíciót egyben a szemhez, esetleg dioptriás szemüveghez is illeszteni kell, az állítórendszer rugalmassága hamar eléri határát. A vázba integrált hagyományos bowdenvezetés pedig minden szerelőműhelyben dolgozó rémálma: többszörösére növelheti akár a legegyszerűbb karbantartási feladatok fordított időt.
A jövő szerintünk biztató képet fest az alkatrész-integráció terén. Borítékolható, hogy a felső kategóriás hajtóművek pár éven belül már szériatartozékként tartalmazni fogják a wattmérőt, egyre több sportszemüvegben látunk majd integrált komputer/okostelefon-kijelzőt, a központi vezérlőegység – legyen az okostelefon vagy kerékpár-specifikus típus – pedig opcionálisan elvégzi majd a fokozatváltást, a világítás ki-be kapcsolását, a felfüggesztés- vagy a nyeregmagasság-vezérlését, de még olyan funkciót is kezelhet, amelyre ma még nem szerepel a lehetőségek közt. A kiegészítők funkcionális integrációja a Specialized SWAT, illetve a Trek, a Giant és a Scott hasonló rendszerek vonalán újabb és újabb lehetőségeket nyújtanak a kerékpározás élményének fokozása és a praktikus használat terén.
Kíváncsiak vagyunk arra, hogy olvasóink miként vélekednek ezekről az új termékekről, irányzatokról – főképp hasznosságukról, fontosságukról!