Az elmúlt időszakban az ebike-ok előretörésével folyamatosan új technológiák jelennek meg a kerékpárokon, például egy városi vagy egy túra elektromos bringán olyan megoldásokkal találkozhatunk, amik nagyban növelik a menetbiztonságot, ilyen technológia például az ABS, ami eddig jellemzően csak az autókban vagy a motorokon volt található, most pedig már a Cube elektromos rásegítéses trekking kerékpárját, a Kathmandu Hybrid 750-et is megvehetjük ABS-es kivitelben, ami segít abban, hogy ne csússzon meg a kerekünk fékezés közben. De vajon mennyire működik jól, mennyire hasznos az ABS egy kerékpáron? Ennek jártunk után és leteszteltük a fent említett bringát.
Az autóknál szinte lehetetlen, míg a motoroknál sem könnyű olyan új modellt vásárolni, amit nem szereltek fel ABS-szel, azaz nem dolgozik egy olyan rendszer a fékeknél, ami megakadályozza a kerék fékezés közbeni megcsúszását. Biztos mindenki tapasztalta már autóvezetés közben, hogy egy erős fékezésnél egy furcsa “daráló” érzés jön a fékpedál felől, ilyenkor a rendszer elvesz a fékerőből, mert érzékeli, hogy éppen megcsúszik a kerék és csak annyi fékerővel lassítja a kerekeket, hogy éppen ne csússzon meg a gumi. Ez azért fontos, mert a csúszó kerék sokkal kisebb lassulást eredményez, mint a fékezett forgó kerék, nem véletlenül szoktuk azt mondani a megcsúszásra, hogy elvesztette a gumi a tapadását. Tehát egy ABS-szel szerelt jármű rövidebb fékúton tud megállni és biztonságosabb is vele a fékezés.
Feljebb már említettem, hogy a motorokat is már rendszerint ABS-szel szerelik, ezért nem kérdés, hogy kerékpároknál is működnie kell ennek a rendszernek. Persze biztos sokan mondják, hogy kerékpárra minek, teljesen felesleges, ők tudnak fékezni és hasonló gondolatok jutnak eszükbe, de én erre elmesélném, hogy már jó pár évvel ezelőtt az egyik szerző kollégánk kerékpár ABS fejlesztésébe kezdett és a rendszert MTB versenyzőkkel teszteltették és az ABS csúnyán odaverte a képzett bringások ujját, azaz rövidebb fékúton állította meg az ABS a kerékpárt. Ez még az ebike korszak felfutása előtt történt, amikor még nem szerelték fel minden kütyüvel a kerékpárokat, így nem is terjedt el akkoriban, aminek az egyik oka a rendszer extra tömege volt, hiszen senki nem akart plusz súlyt cipelni azért, hogy rövidebb fékúton meg tudjon állni. Gondolom az olvasóink többségének azonnal eszébe jutott, hogy egy ebike esetén a plusz tömeg nem probléma, hiszen egy motor tol/segít minket bringázás közben, így nyugodtan fel lehet dobni pár száz extra grammot a bringánkra, úgysem nekünk kell cipelni. Tehát az ebike-ok kora egyértelműen kedvez az ABS terjedésének.
Azt még fontos megemlíteni a tényleges teszt előtt, hogy elméletben miért érdemes elektromos rásegítéses kerékpárokat ABS-szel szerelni. Az ok magában az ebike-ok célközönségében rejlik, az elektromos rásegítés széles körben elérhetővé és népszerűvé tette a kerékpározást, mellyel együtt tucatjával, százával, ezrével ülnek fel olyan emberek az elektromos rásegítéses bringákra, akik nem mentek keresztül a kerékpározási evolúción, szerényebb kerékpárkezelési tudással rendelkeznek (vagy akár mondhatnánk azt is, hogy az átlagolvasónkhoz mérten nem tudnak kerékpározni), ehhez jön a megnövekedett tömeg, a túltervezett, brutál erős fékek, ami könnyen balesethez vezet egy rossz fékezés következtében. És halkan megjegyezném, hogy a profik is időnként eldobják a bringát egy megcsúszott első kerék miatt 😉 .
Na, de térjünk rá a lényegre!
Már többször írtunk róla, hogy a Cube hatalmas ebike választékkal rendelkezik, minden hagyományos kerékpárnak van elektromos rásegítéses párja és elég maximalista szemlélet jellemzi a német gyártót az ebike-ok terén is. Éppen ez adja a cikkünk témáját is, ugyanis a mostanában népszerű, ebike on-road vonalról származó, elektromos rásegítéses trekking bringa, a Kathmandu Hybrid ABS 750-ben is megtalálható az ABS technológia. A Kathmandu Hybrid egy univerzális ebike, amit a hét minden napján használhatunk, a hétköznapokon járhatunk vele munkába, közlekedhetünk vele, míg a hétvégéken elmehetünk vele akár hosszabb túrákra is, gyárilag mindennel fel van szerelve, amire szükségünk lehet akár a napi, akár a hétvégi használat során.
De miért éppen egy elektromos trekkingre tettek ABS-t? A válasz talán nem is olyan bonyolult, mert ez a kategória az, ami nyugaton óriási népszerűségnek örvend, vagy ilyen bringát vesznek elektromosból az emberek vagy nagy rugóúttal rendelkező e-mtb-t. Mint már említettem egy e-trekking nagyon széles körben használható, akár a napi városi közlekedésben egy autót is pótolhat, a zöld közlekedési formák egy remek példája, amivel egy olyan kerékpárról beszélünk, amit a kezdő bringásoktól kezdve bárki használhat. Nem kérdés, hogy esős időben, nedves vagy poros úton az ABS mindenki számára nagyobb biztonságot jelent, rövidebb fékúttal tudunk megállni a forgalomban és kisebb eséllyel kerülünk földre. Egyébként a fully e-mtb modellek között is található ABS-es, tehát nem csak a trekkingesek élvezhetik ki ezt, hanem azok a montisok is, akik igénylik ezt a technológiát.
A Kathmandu Hybrid ABS 750-ben a Bosch Performance CX 4. generációja végzi a rásegítést, ami a piac egyik legjobb ebike rendszere, erős, nagy nyomatékot tud, talán még azt is mondhatnám, hogy bőven többet tud, mint, ami egy e-trekkingre kellhet. A rendszer energiaellátását egy alsócsőbe rejtett 750Wh-s akkumulátor biztosítja, ami a felhasználási módot tekintve szintén hosszú üzemidőt nyújt egy töltéssel, hazánk sík, enyhén dombos tájain gyakorlatilag egy napi túrára is elég lehet még a nem túl erős bringások számára is. A Bosch LED távirányítójával tudjuk vezérelni a rendszert, míg az adatokat a KIOX 300 kijelzőn tudjuk nyomon követni, ami összeköthető a mobiltelefonunkkal is.
A váz geometriáját tekintve trekking felhasználásra készült, de például akik nem szeretnek teljesen merőleges háttal bringázni városban azoknak is nagyon jó választás, én például inkább ilyen kissé sportosabb geometriával mennék, mint abszolút “karót nyelt” városival. A váz színe gyönyörű, de ezt már mostanában megszokhattuk a Cube-tól, hogy nagyon szép festésű kerékpárokat tervez a német gyártó. Amit el lehetett rejteni bovdent, kábelt azt elrejtették a vázon, ami nem egyszerű feladat, mert a sok elektromos kiegészítő miatt extrán sok vezeték fut ide-oda.
A kerékpár elejében egy SR Suntour Mobie 35 EQ Air 100 mm-t mozgó levegős teleszkóp található, amit ABS-hez terveztek (van rajta konzol), ekkora rugóút bőven elnyeli az úthibákat, sőt még annál is többet, kényelmessé téve a kerékpározást. Minden állítható rajta, ami ehhez a felhasználáshoz kell, jó választás egy ilyen kerékpárra.
A váltást a Shimano Deore 12 sebességes rendszerére bízta a Cube, elöl a 40-es lánckerékhez hátul 10-51 lánckeréksor párosul, ami még nem ebike-ként is elég széles áttételtartományt adna, motoros segítséggel meg mindenre elég, lefelé nagy tempót lehet vele menni, míg nincs az az aszfaltos emelkedő, ahol a meredekség miatt nem lehet feltekerni.
A fékek ennél a modellnél igazán különlegesek darabok és nem csak azért, mert a Magura brutál erős négy dugattyús fékeit találjuk rajta, hanem, mert a fékek ABS kompatibilisek és egy nagy dobozt is találunk az első fék fölött (csak az első fékben van ABS) az első villán, ami maga az ABS. Kívülről sok minden mást nem lehet róla elmondani, jön ki belőle egy-két kábel, megy a fékhez le, illetve fel a vázba.
Látszik a gondos tervezés a Kathmandu Hybridnél, csupa-csupa a felhasználásnak megfelelő alkatrészeket válogattak rá össze. A kerekek strapabíró, átmenőtengelyes darabok, rajtuk gyors, de kényelmes Schwalbe Energizer Plus 55-622 gumikkal, amiket kifejezett ebike használatra terveztek. A nyereg már önmagában is kényelmes darab, amit még megfejeltek egy rugós nyeregcsővel, mellyel biztosan kényelmesek lesznek a hazai utak.
Már említettem, hogy mindennel is felszerelték a Cube Kathmandu Hybrid ABS 750-et, találunk rajta erős kitámasztót, minőségi sárvédőt, akkumulátorról működő első-hátsó lámpát és nagy teherbírású csomagtartót is. Ráadásul az utóbbi a váz részét képezi (a felső része levehető), tehát tényleg stabilan a helyén van és nem mellesleg nagyon jól néz ki.
Menet közben
Mint e-trekking bringáról csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni. Felszáll rá az ember és pillanatok alatt fellöki a motor a bringát az utazó tempóra, amiben nagy szerepe van annak, hogy ez tényleg gyors kerékpár, a gumik nem ragadnak úgy oda, mint az e-montiknál és sokkal kevesebb energiába kerül a felgyorsítás és a tempó tartása. Én pillanatok alatt 27 km/h-nál voltam a kijelző szerint, itt kapcsolt le a rásegítés, viszont alig lassultam le utána, ezért is mondtam, hogy gyors a Kathmandu Hybrid. Ezután egyszer-egyszer tolt rajta a motor, amikor visszalassultam, de többségében saját energiából mentem. Természetesen egy kevésbé erős embernél többet fog dolgozni a rendszer, de síkon a 25km/h tartása senkinek nem fog problémát okozni és nem kell hozzá a legerősebb fokozat. A Bosch rendszere szerethető, sokat fejlődött évről évre, egyre jobban közelít a természetes hajtásérzet szimulálásához, és a rásegítés mértéke is több fokozatban állítható. A távirányítója jól használható, amivel nem csak a rásegítés mértékét tudjuk állítani, hogy a sok funkció és adat között tudunk lépkedni, amit a KIOX kijelzőn láthatunk. Egyébként magán a távirányítón is látjuk az adott fokozatot, így ha valakinek nincs szüksége a kijelzőre akkor anélkül is tudja használni.
Kényelmes testhelyzetben bringázhatunk a Kathmandun, mind a nyereg, mind a kormány, mind a markolat a kényelmet szolgálja, ezenfelül a kormányszár állítható szögű, mellyel a kormány közelebb és magasabbra állítható, így mindenki a saját igényeinek megfelelően tudja beállítani (vagy beállíttatni a kerékpárboltban). A nagy tömeg ellenére könnyen irányítható, engem személy szerint meglepett, hogy mennyire könnyen tudok vele forgolódni a városban, de emellett stabil is, a Cube jól eltalálta ezt a geometriát. A váltó jól működik, terhelés alatt is könnyedén tolja arrébb a láncot, és mint már feljebb írtam olyan áttételeink is vannak, amikkel bárhol fel lehet tekerni ahol nem esünk még hanyatt.
Működés közben az ABS
A kerékpáron számomra egyértelműen a legérdekesebb az ABS működése volt, nagyon érdekelt, hogy tényleg működik-e, megvéd-e az eséstől. Az első utamon az volt az első dolgom, hogy próbálgattam az első féket, nagyon harap a Magura, de a széles gumiknak köszönhetően nem tudtam megcsúsztatni az első kereket a száraz aszfalton. Igaz, hogy nagyon idiótán képtelen vagyok fékezni, mert a sok év bringázásnak köszönhetően már ösztönösen helyezem át a testsúlyom a fékkar húzása közben. Viszont rápróbáltam a fűre és a murvás utakra, itt már sikerült megcsúsztatni egy-egy pillanatra, azzal szórakoztam, hogy mi van ha hátra teszem a testsúlyom és közben húzom a fékkart, ilyenkor egy ABS nélküli kerékpárnál csúszni szokott az első kerék, ez nem történt meg az ABS-es Kathmandu Hybridnél, egy pillanatra megcsúszott a kerék és azonnal vett el a fékerőből a rendszer, hogy továbbforogjon a kerék. Ilyenkor fékkar kicsit beljebb ment, de a fékerő nem változott vele. Enyhe kanyarban fékre rárántás is a teszteléshez tartozott, itt is kicsit megcsúszott, de aztán továbbforgott és megúsztam esés nélkül. Azért kellett bizalom ehhez, mert ha nem működik akkor szép nagyot eshetnék.
Egyébként az autókhoz mérten még kicsit lassú az ABS működése, mert ott szinte nulla a kerék megállása, míg itt kicsit sikerült megcsúsztatni. De egyértelműen kijelenthető, hogy működik a rendszer és nagyobb biztonságban tekerhetünk egy ilyen bringával. Érdekesség, hogy a kijelzőn vissza tudjuk nézni az ABS működésének adatait is.
Kinek ajánlom?
Ha valaki egy minőségi ebike-ra vágyik, amivel szintkülönbségtől függetlenül túrázhat, és netalán emellett még városban is szívesen használná ezt a kerékpárt napi közlekedésre, munkába járásra, és még egy kis extra biztonságot is szeretne a fékezés terén akkor a Cube Kathmandu Hybrid ABS 750 jó választás lehet számára.
Ajánlott fogyasztói ár: 1 959 990 Ft
További információkat a Cube honlapján találsz.
Az ABS-es Cube kerékpárokat a hazai Cube forgalmazók közül a SpeedBike-ban érdemes keresned.