fbpx

CTM Stark 1.0 teszt – A szürke eminenciás

Egy bringa, ami igazán sokoldalú. Egy jól felszerelt bringa, azoknak, akik nem akarnak feltűnést kelteni. Az utóbbi időben a régióban a legtöbb márka a visszafogott német ízlésre alapoz, a CTM Stark 1.0 ennek az ékes bizonyítéka. De a visszafogott dizájn kifejezetten tetszetősre sikerült és a konstrukció is átgondolt és egységes.

  
Egy cross bringánál nehéz maradandót alkotni és a leendő vásárlók ízlését sem feltétlen könnyű eltalálni. Hiszen a cross egyfajta hétvégi túrabringaként vagy munkába ingázóként sportosabb vonalat képvisel, mint egy városi, vagy trekking bringa, mégsem lehet annyira erőt sugárzó és harsány, mint egy monti, vagy országúti. A szlovák dizájnerek láthatóan ügyesen egyensúlyoznak ezen a határmezsgyén, az egyébként mutatós dizájnt matt szürkével visszafogva. A bringa így ugyan nem feltűnő, beleolvad a városi forgatagba és a lámpaoszlophoz lakatolt gépek közül biztos nem ez lesz az első, amit fel akar majd szabadítani egy szegény származású lakatbűvész forradalmár.

Pedig a szolid megjelenés igényesen megrajzolt vonalakat rejt. Hidroform első háromszöget, aminek a letisztultságát csak fokozzák a belül elvezetett váltóbovdenek. A hidraulikus tárcsafék fékcsövét nem rejtették a vázba, így a későbbi szervizelésnél ez nem jelent majd jelentős plusz időráfordítást a szerelőnek.
Mivel egy cross bringáról beszélünk, fontos kérdés a bővíthetőség. Hiszen jelen állapotában inkább egynapos hobbi tekerésekre ideális, egy több napos nyári túrára, tókerülésre már érdemes felszerelni csomagtartóval és pálcás sárvédőkkel. A Starkon mindkettőre van lehetőség, nem hiányoznak a rögzítőszemek sem a papucsokról, sem a támvillákról. Ráadásul a praktikusan a hátsó háromszögbe rejtett fékmunkahenger sem ütközik majd a csomagtartó pálcáival. Ez az egyik nagy előnye a cross gépeknek, felöltöztetve teljes értékű trekking bringává avanzsálnak, aztán a nagy expedícióról hazaérve visszacsupaszítva ismét könnyű cross gépként falják majd a napos kilométereket a bringaúton hétvégenként. Egyedül a kitámasztó felszerelése okozhat gondot (már persze annak, aki egyáltalán szükségét érzi). Egy középtámasz gond nélkül felszerelhető, ami addig, amíg tényleg cross bringaként használjuk a gépet, tökéletesen megfelel. Ha viszont csomagtartózzuk és felmálházzuk, akkor csak a hátsó támasz jöhet szóba, de a hátsó bilincses támaszokat a tárcsafék miatt húzhatjuk ki a listáról, az integráltakat pedig a konzol hiánya miatt.

Ebben a kategóriában szerintem egy Kelet-Európai gyártó sem spórolja meg a teleszkópos villát, ami érthető is, mert amíg a német és holland bringautakon egy merev villával sem lesz gondunk a menetkomforttal, addig itthon egy ilyen bringánál a teleszkóp szinte kötelező tartozék. A Suntour Nex bevált modell, ráadásul a kormányról zárhatjuk a mozgását – amit személy szerint feleslegesnek tartok egy túragépnél, de hát ha valamiben többet kap az ember, miért panaszkodna?

A 3×9 fokozatú Shimano Altus-Alivio váltórendszer Suntour XCM hajtóművel megbízható kombót alkot, a teszt alatt is hibátlanul dolgozott. Ebben a kategóriában hibátlan választás. Ugyanez elmondható a Shimano hidraulikus tárcsafékekről is. Kimondottan barátságos hangolásúak, a tárcsához nem szokott bringások sem állnak majd fejre vele, pedig van benne erőtartalék bőséggel.

Túragépről lévén szó, az egyik leglényegesebb részlet, hogy milyen azoknak az alkatrészeknek a minősége, amikkel folyamatosan kapcsolatban vagyunk. A CTM ezen a területen sem spórolt. Saját márkás, de jó fogású markolatot kapott a Stark és szintén CTM logós nyerget sportos, formával, de már szélesebb ülőfelülettel és közepesen vastag párnázással.

A gumiválasztást azok fogják szeretni, akik elsősorban a városban használják a Starkot. A reflektív csík kimondottan hasznos, de a legtöbben nem bánják majd a futófelület alatt húzódó defektvédő betétet sem. Igaz, emiatt és a ballonos méret miatt könnyűnek épp nem nevezhetők a külsők, így kicsit lomhább a bringa.

A Stark egy vérbeli hétvégi túrázó. Az üléspozíció közelebb áll a komfortoshoz, mint a sportoshoz, ha felegyenesedve nem is lehet ülni rajta, de nem kell nagyon előre dőlni. A ballonos gumiknak köszönhetően a komfortja átlagon felüli, a markolat és a nyereg kényelmes, a villa teszi a dolgát, ahogy a váltórendszer és a fékek is. Egy olyan bringa, amin nehéz lenne bármit kiemelni, hiszen semmiben nem nyújt kiemelkedőt, de minden a helyén van és minden pontosan működik. Nem tűnik ki semmiben, de teszi a dolgát nap nap után. Mint egy szürke eminenciás.

váz: AL6061 alumínium, 17″, 19″, 21″
villa: Suntour NEX, RL DS 63mm
váltókarok: Shimano Altus SLM370/9sp.
hátsó váltó: Shimano Alivio RDM4000SGS
első váltó: Shimano Altus FDM370L6
lánckeréksor: Shimano HG 200/9, 11-32
hajtómű: Suntour XCM T428 48-36-26T, 175mm
fékrendszer: Shimano M315 hidraulikus
féktárcsák: SMRT10S centerlock
felnik: CTM ZX-lite, 622×19 BA, 32H
gumik: 700x40C reflex line
agyak: CTM alumínium centerlock 32H
középcsapágy: Suntour XCT 118mm
pedálok: SP 510
lánc: KMC X9
kormányszár: CTM AS-M01 90ex plus design
kormány: CTM rise bar, 700/31,8 mm
kormánycsapágy: Neco félintegrált
nyereg: CTM
nyeregcső: CTM, 350/31,6 mm
fokozatok száma: 27 speed
tömeg: 14,5 kg
ár: 219.990 Ft

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo