A montis alkatrészek Rolls Royce-át fémjelző angol Hope-ot nem meglepő módon két Rolls Royce-tól kilépett mérnök alapította az MTB hőskorában, 1989-ben. A Barnoldswickben üzemelő gyár 50 CNC gépe az alábbi új termékeket állítja elő 2014-ben.
Nem sok panasz vagy kifogás éri a felhasználás és működés szempontjából végletekig tökéletesített Hope alkatrészeket, de a kerékpáripar fejlődésével bizonyos tényezők azért adnak feladatot a barnoldswick-i mérnököknek. Erre jó példa a mai modern montik kormánytraktusa, ahol a két fék- és váltókar mellett helyet kell biztosítani az első és hátsó felfüggesztés irányítókarjainak, illetve az esetleges állítható magasságú nyeregszár távvezérlésének is. A sok-sok „kütyü” felszerelése egy méretesebb hidraulikus fékdugattyú esetén általában komoly kihívás. A Hope így kényszerűségből átdolgozta a lényegében tökéletes működést, állíthatóságot és ergonómiát biztosító Tech EVO fékkart.
Az új Tech 3-as modell szerencsére megőrzi az „ősök” összes jó tulajdonságát, például ugyanúgy állítható rajta a blokkoláspont (BPC), ellenben dugattyúja kisebb, és jobban illeszkedik a nagy gyártók által kínált legújabb vezérlőkarokhoz. A dugattyú vezérlése áttételes, csuklós mechanikát alkalmaz, nincs letapadás vagy holtjáték, így a kisebb űrtartalom mellett hatékonysága a Tech EVO-hoz képest 5%-kal növekszik. A fékkar formáján is kissé „reszeltek” (pontosabban forgácsoltak) a mérnökök, használata még kényelmesebb, fogása is biztosabb. Tökéletes kompatibilitást kapunk mind a Shimano I-Spec, mind a SRAM Matchmaker esetében, az utóbbihoz pedig rendkívül kompakt, minimalista közvetlen rögzítést is biztosít az angol gyártó.
Ha már a fékeknél tartunk, az M4 féktest 2014-ben M4 Enduro néven szerepel a kínálatban, ezzel együtt a fékvezeték kivezető „bendzsóját” áttették a hátsó oldalra, ami jobban passzol a legtöbb endurógép fékkonzol-elhelyezéséhez. Továbbá a fékpofák felülete nagyobb lesz, így azok tartósabbak lesznek, jobban bírják az eposzi hosszúságú, extrém terepviszonyok közt abszolvált endurótúrákat.
A Hope 2013-ban levette a palettáról a bivalyerős V2 hidraulikus tárcsafékrendszerét, hogy helyet biztosítson a még erősebb és megbízhatóbb V4-es modellnek, amely 2014-re opcionális kétrétegű féktárcsával egészül ki. Csak ezzel a féktesttel használható, mivel a tárcsa teljes vastagsága 3 mm (!), középen légréssel, amely rendkívül hatékonyan fokozza a hűtést. (Gondoljunk csak bele, hogy mennyi plusz felületet kapunk, amelyen keresztül a levegő szabadon áramlik!) Tiszta versenymotor-technológia, akármelyik Superbike-gyártó megirigyelhetné…
A fékek után vessünk egy pillantást az új Hope BMX kerékagyakra! Végre a rajongók megkapják, amire évek óta vágytak: a Hope Pro 2 agy BMX-specifikus változatban is kapható lesz, amely természetesen nemcsak a keskenyebb sarutávolságban valósul meg. Habár a BMX modell esetében az 5 csapágyas rendszer megmarad, az új jövevény 40 fogas szabadonfutó mechanikát kap, a 4 kalapács aszimmetrikus elhelyezésű, így egyszerre 2 fog, azaz fordulatonként effektív 80-szor reteszel az agy. Az új mechanikát két BMX agyváltozatba építi a Hope: az egyik közvetlenül a tengelyre csatlakozó, 9-fogas lánckereket kap, amely a csapágyzáró anyával együtt rögzül, a másik modell pedig kétfunkciós lesz. Ez azt jelenti, hogy egyik oldalon közvetlen lánckerék-felfogatást kap az agytestre (hagyományos 6-furatos tárcsafék-konzollal), a másikon pedig egy standard szabadonfutótestre húzhatunk fel egy másik lánckereket, azaz fixi és szabadonfutós agy egyben, opcionális tárcsafékhasználattal. És mindez ugyebár BMX-hez készül…
Mielőtt még a montisok teljesen besárgulnának az irigységtől, a Hope Pro 2 hagyományos MTB változata is kapható lesz az új fordulatonként 80-szor reteszelő mechanikával, illetve kiegészül egy Fatsno elnevezésű 190 mm-es, 142×15 hátsó átütőtengelyes változattal is. A tengelyátalakítások miatt nem kell a régi agytestet, avagy a teljes kereket kukázni: a folytonosság átalakító csomagokkal biztosított. Az országútisok sem járnak pórul 2014-ben: a Mono RS is megkapja a sűrű reteszelést, amely állítólag a legendás Hope „turbinazümmögés” intenzitását is valamelyest csillapítja. Továbbá a 2014-es Mono kazettatest kissé megnyúlik, hogy egyaránt használható legyen 10 és 11-fokozatú váltórendszerekhez. Most ismét lehet számolni, hogy egy adott Hope kerékagyagy a tengely, a szabadonfutó mechanika, a felhasználás, illetve a legendás mélyen anodizált színskála összes kombinációval és permutációjával hány lehetséges agyváltozatot eredményez! Matekosok kétségtelenül előnyben…
Még mindig a hajtáslánc: a Hope mérnökök találtak megoldást arra a problémára, hogy a single speed gépek esetében a láncszempár mindig azonos lánckerékfogakkal találkozzon. Ez ugyebár azért fontos kérdés, mivel mindössze a lánc minden második szeme „nyúlik meg”, idővel minden második lánckerékfogat koptatja, a „váltófogak” lényegében szüzek maradnak. Tehát ha figyelünk a helyes párosításra, akkor a hajtás csendesebb, ritkább a láncleesés, a kopás pedig lassúbb és kiszámíthatóbb. A megoldás egyszerű: gyártáskor a forgácsolás során minden második fogat megjelölnek, amelyik mondjuk mindig jobb oldalról kapja a külső lánclapot (balkezeseknek meg balról :-). Heuréka!
Az agyaktól továbblépünk a középrészek felé: lévén ezen a téren is kínál technikailag tökéletesített, az idők végezetének tervezett megoldást a barnoldswick-i gyár. Az új Press Fit (BB30) csapágyegység 2014-ben 30 és 24 mm-es tengelyekhez lesz elérhető, innovatív módon a két csészét egy menetes kapcsolat köti össze, így egymáshoz képest sem tudnak elmozdulni, még ha ezt a középcsapágyház rugalmassága egyébként engedné is. Miért jó a plusz merevítés ezen a téren? Aki használt már BB30 vagy Press Fit (PF) BB30 rendszert, gyakran szembesült azzal, hogy ezek nyekergésre, pattogásra hajlamosak. (Eme sorok íróját a sírba fogja vinni a BB30-as kerékpárján jelentkező, látszólag kiirthatatlan zajforrás…) A Hope innovatív megoldása ezt a problémát hivatott orvosolni, a beszereléshez viszont saját tervezésű szerszám szükséges, amely egyben présszerszámként is funkcionál.
A világítás terén 2014-es újdonság az R1 modell, amely a már rendelkezésre álló kínálat kellős közepében találja magát: szélesebb a csóvája, mint az 1LED esetében, de megvásárlásához nem kell bankhitelt felvenni, mint az R4-hez! Az R1 a már elérhető kétcellás 2600mAh vagy négycellás 5200mAh akkuval használható, Hope szabványméréssel 500 lument teljesít, amely más gyártók 620-as adatának felel meg. Minimum két és fél órát bír a kisebbik aksival, ez takarékos használattal 50 óráig nyújtható, és mindössze 250 grammot nyom a mérlegen. Minden alkatrész CNC-zett aluötvözet, lencséje nagy hatásfokú TIR optika… most már tudjuk, hogy miért kerül annyiba, amennyi. Ahogy már a Hope-tól megszokhattuk, majdnem mindenre felszerelhető: kormányra, sisakra, fejre, kőre, nőre…
Megszokhattuk, hogy az évek során egyre több és több termék kerül fel a Hope palettára, de a márkahű rajongók legszívesebben az egész kerékpárjukat a Hope-pal készíttetnék. Ez egy kisebb brit manufaktúra-kooperáció keretében a képeken látható módon akár meg is valósulhat, de engedve a nyomásnak, a barnoldswick-i fejlesztők 2014-re kormányfronton nyitottak. A Tech fékkar esetében láttuk, hogy kormánytraktus a korszerű MTB-k egyik „neuralgikus pontja”: azaz nem lehet akármilyen kialakítású hidraulikus fékkart tervezni, lévén az könnyen útjába kerülhet az egyre szaporodó kezelőszerveknek. A történet másik oldala maga a kormány: ha annak formáját optimalizáljuk, akkor még egyszerűbb a vezérlők szellős felszerelése, illetve praktikus kezelhetősége.
Természetesen a Hope nem szerzett be többtonnás csőhajlító berendezést, mivel ez valószínűleg el sem férne a rengeteg CNC masina mellett. Így a Hope kormányok tervezése és tesztelése Barnoldswickben történik, de a gyártást a legjobb tajvani cégnek adják ki. A plusz csavar a történetben, hogy a távol-keleti minőségellenőrzést kiegészíti egy honi, azaz a Hope üzembe szállítják az összes megrendelt új kormányt, ahol mindegyiket a legszigorúbb ellenőrzéseknek vetik alá, majd onnan kerülnek tovább a kerékpár-kereskedésekbe, illetve a kerékpárosokhoz. A kialakítást tekintve a Hope kormányok a hajlatban saját fejlesztésű technológián alapuló erősítést kapnak, amely egyben lehetővé teszi, hogy a kezelőszervek szélesebb területen „szóródjanak szét”, nem akadályozva egymást a működésben, egyszerűsítve azok kezelését. A hajlaterősítés pedig nem utolsósorban minden idők legjobb szilárdság/tömeg mutatóját eredményezi. Talán ezért a kormányért érdemes feladni a „Made in UK” etoszt: mint látható, nem egyszerű matricázásról van szó!
További infó: Peppe Kerékpár, a gyártó honlapja