fbpx

2030-ig az európai kerékpározás nagyságának megduplázása a cél

Az Európai Parlament 17 pontos cselekvési tervet fogadott el a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, a kerékpár-, alkatrész- és akkumulátorgyártás európai feltételeinek javítása és ezzel együtt kétmillió munkahely létrehozása érdekében. Mindeközben pedig 2030-ig a kerékpárral megtett távolságok megkétszerezését tűzte ki célul.

Az állásfoglalása szerint a kerékpározás teljes mértékben teljes jogú közlekedési mód, a kerékpáripar pedig jelentősen hozzájárul az európai gazdasághoz és további jelentős növekedési potenciált rejt a jövőre nézve is. Éppen ezért az EU fokozottabb támogatására van szükség az ipari beruházásokhoz, ideértve a K+F és az innováció finanszírozását, valamint a kerékpáros infrastruktúra továbbfejlesztését. A cselekvési terv hangsúlyozza továbbá az e-bike-okban rejlő lehetőségeket, amelyek növelhetik a kerékpározást, ennek érdekében pedig az uniós és nemzeti szabályok újragondolást sürget.
Mindemellett pedig 2024 a kerékpározás évének nyilvánítja.

Az Európai Parlament a döntésével sürgős cselekvésre hívta fel az Európai Bizottságot annak érdekében, hogy speciális intézkedésekkel támogassa az európai kerékpáripart, és szabályzókkal segítse az elektromos kerékpárok elterjedését. Fejlesztve ezzel a kerékpáros ökoszisztémát, amely magában foglalja a gyártást, a turizmust, a kiskereskedelmet, az egészségügyet és a sportot, és már mai is egymillió embert foglalkoztat Európában.

Az Európai Parlament arra is felszólítja a Bizottságot és a tagállamokat, hogy támogassák a „Made in Europe” kerékpárok és alkatrészek gyártását, ezáltal ösztönözve az uniós ipar versenyképességét. Ez magában foglalja a köz- és a magánszektor közötti finanszírozási szakadék áthidalását, a globális egyenlő versenyfeltételek fenntartását, az ellátási láncok  újratelepítésének, és biztonságának ösztönzését, valamint a jó minőségű munkahelyek ösztönzését, a kerékpáros klaszterek létrehozását és az iparhoz kapcsolódó szakképzés javítását.

Az állásfoglalás a kerékpáros infrastruktúrába való fokozott beruházást, az EuroVelo hálózat felgyorsítását, valamint a kerékpározással kapcsolatos adatgyűjtés harmonizálását is szorgalmazza. Arra is ösztönzi az uniós tagállamokat, hogy csökkentsék a kerékpárok és e-kerékpárok szállítására, bérlésére és javítására vonatkozó áfakulcsokat.

„Ez az állásfoglalás egyértelmű üzenetet küld, hogy az Európai Parlament elismeri a kerékpáripar kulcsszerepét az EU gazdaságában és társadalmában” – mondta Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke. „Továbbra is együttműködünk a kormányzati szervekkel annak érdekében, hogy Magyarország európai szinten részese legyen ennek a nagyon ígéretes forgatókönyvnek.” – tette hozzá.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo