A cikk címe teljesen helytálló. Ez a bringa egy másik dimenzió a tavalyi… azaz idei bringához képest. Teljesen átdolgozták a KTM Scarp hátsó felfüggesztését és egy merőben más illetve új gépet kaptunk. Beleszerettem!
Ahogy a 2016-os palettát bemutató cikkünkben már megírtuk: lecserélték a teljes össztelós xc/maraton szériát, azaz a Scarp, és Lycan modelleket. Szerencsére a 2016-os bringák közül az új Scarp tesztelhető is volt. Mivel nemrég én teszteltem az új Ninety Six-et, ez pedig ugyanaz a kategória, ezért megnyertem ezt is. Örömmel. Bár elsőre szívesebben mentem volna a 160-at mozgó Lycan LT-vel, de aztán egy percét sem bántam!
A Eurobike Media Days környezete ideális volt egy vérbeli xc/maraton bringa teszteléséhez. A Fleckalm Trail ugyanis a 2013-as maraton világbajnokság pályájában is benne volt, illetve állandó része a Kitzalp Bike maratonnak is. Itthoni léptékkel nehéz elképzelni azt a hét kilométert, amin nem kevesebb mint 1000 méteres szintkülönbséget találunk. Lefelé. Itthon 1 kilométernyi ilyen pálya is alapos felzúdulást okozna bármelyik maraton mezőnyében. Ez nagyjából 20 percnyi ereszkedést jelent. Ha valahol, akkor itt le lehet tesztelni az irányíthatóságot, és a rugózást.
A KTM Scarp Prestige-nek teljesen megváltoztatták a vázát, új hátsó lengőkar-rendszert kapott, ami most már nem a középrészhez kapcsolódik, hanem a felsőcsőhöz. A támvilla és a felsőcső egy vonalban van, és ehhez igazodik a rugóstag is. Ez jobb rezgéscsillapítást és lineárisabb mozgást kínál.
[nextpage title=”Rugóstag” ]Please insert your text here![/nextpage]
A rugóstag nem a link hátsó két forgáspontja közé van bekötve, mint általában, hanem az alsó csavarhoz. Így a mérnök szerint még érzékenyebb lesz a Straight Line Link névre hallgató rendszer. A tapered fejcső szöge laposabb lett, javítva nagy tempónál az egyenesfutást, és kezelhetőséget. 148 mm-es papucstávolságot alkalmaztak, így 21%-kal merevebb lett a hátulja az előző generációhoz képest. Ülőcsöve „dropper post ready”, vagyis fogadni tudja nem csak a leengedhető nyeregcsöveket, hanem azok kábelezését is.
A tesztelt Prestige modell felszereltsége minden igényt kielégített, azonban nem a végleges specifikációt tartalmazza, ezért a fotókat a Prime kivitelről készítettük, ami viszont nem volt kipróbálható. A bringában Rock Shox RS-1 teleszkóp volt, amit ugyan egyre több brinágba építenek be, mégis unikális darab hiszen horror árban kapható és USD felépítésű villa.
A rugóstag Rock Shox Monarch XX, és mindkét teló a kormányról hidraulikus lockouttal vezérelhető, azaz az útja blokkolható. Ez a rendszer annyira jól működik, hogy még én is kapcsolgattam, pedig alapvetően nem használom a tesztgépeken a lockolást. Az viszont hogy egy karral megy mindkettő, nagyon kényelmes.
[nextpage title=”SRAM XX1″ ]Please insert your text here![/nextpage]
Teljes SRAM XX1 szettel volt szerelve a Scarp, ez alól egyedül a sor volt kivétel, ami az X01 szériából származott. Nem kell részletezni a csúcs SRAM szettet, sok-sok ódát zengtünk már róla.
Már az első métereken biztos voltam benne, hogy brutálisan jó bringával van dolgom! Nagyon merev oldalirányban, még kiállva sprinteléskor is, pedig nem 60 kiló vagyok. A rugóstagokat blokkolva gyakorlatilag egy merevvázas bringát kapsz, a hosszú murvás emelkedőkön repülsz vele fölfelé, hiszen 10 kiló körül van az össztömege. Ha valaki nem szeret sprintelni kiállva, az én vagyok. Kivéve ezzel!
A hátsórész valami istentelenül jól sikerült! Valóban teljesen más liga mint az idei modellnél, ami csak simán jó, mint a legtöbb fullynál. Elöl 100 mm-t mozog, hátul pedig 90-et, de érzésre teljesen más a helyzet. Simán 100-120-nak érezni a hátulját, főleg ha 30%-os SAG-et (beülést) állítasz be rajta. És miért ne állítanál, ha merevre blokkolható a mozgása? Nagyon lineáris a rugózás, ami azért inkább a trail bringákat jellemzi mint az xc gépeket. Lefelé pedig bármit be lehet adni vele. Ha a Fleckalmon lehetett vele tempót menni, akkor nagyjából mindenhol megállja a helyét, legyen szó XC világkupáról, vagy maraton bajnokságról. A laposabbá vált fejcsőszög is sokat javított a lejtőzési tulajdonságain, stabilabb lett nagy tempónál.
Érdekes hogy a „sima” IceTech XT tárcsák az XTR fékkel párosítva ugyanazt produkálták mint a horvátországi teszünk alatt a Stereo-ban. Felmelegedve kicsit elmászott a nyomáspont, és kijjebb fogott a fék mint az emelkedő elején. Ugyanezt a Freeza tárcsával kombinálva nem tapasztaltuk. Sőt a komplett XT rendszernél sem, csak ebben a keverékben.
A bringa egyetlen hátránya az ára. Végleges infónk nincsen még, de 6000 EUR környékét mondtak a srácok, ami kicsivel van 2 millió forint alatt (bár a konkurensek csúcs gépein látni 1 millával drágább árcédulákat is!). Lesz belőle egy még drágább XTR Di2-s kivitel is, én azonban a képen is szereplő XT-vel szerelt Prime kivitelt venném 1.6 körül. Miért? Egyrészt azért, mert a profi versenyzőkön kívül senkinek sincsen valós szüksége az XTR, és XX1 szettek súlyára. A tudása pedig az új XT szettnek pont megegyezik az XTR-rel, és alig nehezebb nála. Nem mellékesen pedig a konkurensek nagyon-nagyon ritkán adnak RS-1 villával XT szettet. A villa pedig „must have thing”, brutálisan jó és ontosan illik a bringa designjához, ami „sima” telóval már nem ennyire harmonikus.
A 2016-os gépek beérkezéséről, és pontos árairól még nincsen információnk, de vedd fel a kapcsolatot a kedvenc KTM kereskedőddel és hamarosan rendelheted is a Scarpodat!