Emlékszem, amikor az NS vázak megjelentek először hazánkban, mindenki szeretett volna egyet, de csak néhány darab volt belőlük a boltokban akkoriban. Az évek során a paletta bővült, az alap vázak, a Suburban és a Bitch modellek mellett számos új vázat fejlesztett a cseh cég, az ugratósok nagy örömére. A legújabb darab például a Traffic!
Első ránézésre a váz fogott meg először, mindig is tetszett a cég dizájnja, hogy nem viszik túlzásba, csak egy-két felirat tűnik fel itt-ott esztétikusan. Elsőre észrevettem, hogy mennyire rövid is lett a láncvilla, ez első próbálgatáskor be is bizonyosodott, hogy könnyű kiemelni az elejét, amiben a magas villa is kicsit közrejátszik. A vázon a hegesztések szépek, letisztultak, ott erősítették meg jobban, ahol nagyobb terhelést kap a fém. Sehol egy felesleges kábeltartó szem, és végre nem tettek a támvillára V-fék konzolt sem. Ha már a támvillánál tartunk: Külön kiemelném a papucsát, ami szerintem igen szépre sikerült, nem lett se túl „ormótlan” nagy, se túl vékonyka, pont a kettő átmenete, ami engem nagyon megfogott.
Az első merevvillát viszont annyira nem értékeltem, lévén, hogy teleszkóppárti vagyok. Mondjuk, ez függ attól is, hogy mire szeretnénk használni, ha inkább parkba vagy utcára, akkor megfelelő, de ha inkább dirtre, akkor egy teleszkóp jobban ajánlatos bele – de ki mit szeret. Talán az emelése kicsit hosszúra sikeredett, persze ez is megszokás kérdése. Merev, erős kinézetű, hasonlít a Trek Bruiser merevillához – amely iránt pár éve még nagy kereslet volt itthon -, az erőssége miatt. Mostanra több cég is előállt hasonló merevvillákkal, de ez szerintem kiemelkedik mindenképpen a többi közül.
Egy ilyen ugratós bringán két fontos dolgot kell először megvizsgálnunk: a vázat és villát, majd a meghajtást. A többi alkatrész általában úgyis cserélődik, elhasználódik. A hajtás lelke egy Octane One hajtókar, ami egy alap BMX-es karnak tűnik. Sajnos pár nap használat után nem lehet megmondani, hogy meddig is bírja majd, de van benne anyag rendesen, az tuti, mivel elég komoly súlyban van. Viszont az áttétel nem a legjobb, nehéz megindítani a tekerést vele, ami sokszor nem a legelőnyösebb, főleg ugratók felé való nekitekeréskor, de ez egy kisebb lánctányérral, vagy egy másik driverrel orvosolható. Kicsit lehangolt viszont a műanyag pedál a biciklin, ami a BMX-piac után teret kíván hódítani a montisok körében is. Nem igazán tartja jól a lábat, főleg ha egy kis víz is kerül rá, de legalább „trendi” és a színe is egyedi.
A hátsó agy nagy meglepetést okozott. Egy új driveres NS, ami tárcsafék kompatibilis méghozzá. Nagyon szépen ciripel, ezt többen is megjegyezték vele kapcsolatban. Mivel ez a bicikli lassan már olyan, mint egy nagy BMX, így nem lepődtem meg a driveres agyon. Erős darab, szerintem hosszú távon sem lesz vele sok baj. Az első agy egy vékonyka, könnyű gyorszáras pihekönnyű példány, ami a villához tökéletesen passzol.
A kormány nagyon jó kis része a bicajnak. Kényelmes a hajlítása, széles és a színe is egyedi, ami feldobja a bicaj hangulatát a stucnival együtt. Pozitívum, hogy a cégek egyre több alkatrészt dobnak piacra a szivárvány minden színében – lásd új NS termékek -, így mindenki kedvére válogathat a különböző színösszeállításokból.
Összegzés:
Jámbor András (Katy) véleménye, tapasztalatai:
Első látásra nagyon megtetszett a bicaj, és ez ugyanígy volt a használatánál is. Nagyon stabil, jól irányítható, földön és levegőben egyaránt. A váz geometriája szinte tökéletes, a hátulja jó rövid, a középrész se nem túl magas, se nem túl alacsony. A kiegészítők szintén nagyon jók erre a területre, bár a súllyal spórolhattak volna a meghajtás terén. Kicsit olyan érzés volt, mintha egy felnagyított BMX-en ültem volna, mivel minden mai trendi megoldást megtalálunk rajta, amit a kisebb testvérein is (mini nyereg, széles kormány, de szerencsére fék azért került rá). Személy szerint szeretem a merevvillás bicajokat, de nagyobb ugratókon azért jó, ha mozog az eleje egy kicsit, arra az esetre, ha túl hosszúra sikerül az ugrás. Emellett a csuklót is kíméli. A fék is viszonylag jól működött, bár egy-egy hosszabb ereszkedés után azért csökkent a fékhatás. Összességében egy nagyon jól összerakott bicaj, szerintem minden „dirt fan” örülne egy ilyennek.
Cholnoky Zsigmond véleménye, tapasztalatai:
Ez egy merev street/dirt gép. A váz jó adottságokkal és merevvillával rendelkezik, a magas kormánnyal megfelelő magasságban van az eleje. Az NS váz szokás szerint letisztult minimál dizájnnal és jó geometriával bír. A felnik és az agyak kellemes összképet alkotnak, elég könnyűek, viszont a hátulja jóval nehezebb, mint az eleje, így igencsak farnehéz, amit menet közben is észre lehet venni. A kormány és a stucni kicsit feldobják az egyébként fekete bicaj színeit. A stucni igen nagyméretűre sikeredett, ez csak esztétikailag nem jó annyira, de maga a kormány megfelelő és kényelmes. A markolat nem bilincses és emiatt elforog, ez elég veszélyes tud lenni egy-egy ugrásnál, illetve érkezésnél. Hajlakkal persze ez is könnyen orvosolható.
A 180-as tárcsát kicsit túlzásnak érzem egy ilyen merev bicajon, viszont nagyon jól fog, biztos, hogy megállsz vele, és még a színe is jó! Könnyű kis nyereg van rajta, kényelmesebb, mint aminek kinéz, de hosszútávon nem a legkényelmesebb, emellett befogni sem a legjobb, de mivel a hajtókart is be lehet fogni, így legalább a nyereg könnyű és kecses.
Összességében egy stabil, strapabíró bicaj, a merevvilla ellenére egész jó magas a pilótafülke, mégis kicsit nehéz kihúzni az elejét, bár ezt rendszeres használat mellett az ember már észre sem veszi. Nekem leginkább a markolattal volt problémám, mivel nem maradt a helyén és az áttétellel, ami nem a legjobb. Hátul túl kicsi driver van benne, így elég nehéz megindítani vele a kereket, előre egy kisebb lánctányérral azonban ez is könnyen megoldható.
Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. július-augusztusi lapszámában.
Szöveg: HókuszP, Cholnoky Zsigmond, Jámbor András
[poll id=”153″]
Forgalmazó: Bikediszkont; www.bikediszkont.hu
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 + 1 év
Alkatrész-garancia: 1 + 1 év (NS Bikes)
Vázméretek: kizárólag 12”
Ajánlott fogyasztói ár: A tesztben szereplő komplett kerékpár a gyári termékpalettán nem található meg, egyedileg épített. Az alkatrészek mindegyike külön is kapható. A váz ára 84.000 Ft (többféle színben), az új Fundamental 2 villa ára: 30.900 Ft (többféle színben).
Vázanyag: többszörösen húzott japán 4130 Cr-Mo acél
Villa: NS Bikes Fundamental 2
Fék: Octane One Disc; 180 mm
Fékkar: Avid FR-5
Hajtómű: Octane One 3PCS; 3 részes; 30 fog
Középcsapágy: Octane One 3PCS; 4 db csapággyal
Lánc: KMC
Szabadonfutó: 10 fog
Első agy: NS Bikes Roller Simple
Hátsó agy: NS Bikes Coaster SS Pro
Felni elöl: Sun Rims MTX33; 32 furat
Felni hátul: Sun Rims S-type; 36 furat
Küllők: 2 mm; fekete
Külsők: Kenda K-Rad; 26 × 2,3
Kormány: Octane One Chemical; 6061 alu; 710 mm; 9/5 fok
Kormányszár: Octane One Chemical; 45 mm / 0 fok
Kormánycsapágy: FSA PIG DH Pro
Nyeregcső: Octane One; 300 mm / 27,2 mm
Markolat: Octane One Flange; 140 mm
Nyereg: Earth Works Slim
Pedál: Octane One Nylon
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 290 mm
Felsőcsőhossz: 570 mm (csőközéptől csőközépig)
Tengelytáv: 1030 mm (változtatható, csúszópapucsos)
Láncvillahossz: min 382 mm (változtatható, csúszópapucsos)
Kormányszárhossz: 450 mm
Középcsapágy-magasság: 320 mm
Csapágyesés: -3 mm
Súly: 13,0 kg (pedállal)