Milyen tulajdonságokkal kell bírnia egy ütős MTB-nek? A válasz: minőség, teljesítmény, alacsony tömeg. Mindezen tulajdonságokkal büszkélkedhet az FRM 29”-os 8,9 kg-os (pedál nélküli tömeg) cross country gépe, és hogy mit tud még, az kiderül a tesztből.
Egy gyári FRM bringáról van szó, melyen a gyártó számos alkatrésze megtalálható: BiCarbon intelligens első teleszkóp, 1480 g-os kerékszett, 22/36-os hajtómű. Továbbá a pontos váltásról a Sram X0 gondoskodik, a fékerőt pedig egy Avid Elixir Cr tárcsafék biztosítja. Az alkatrészek tükrében könnyen beláthatjuk, hogy egy igazi versenygéppel van dolgunk, mely megállja a helyét mind a maraton versenyeken, mind pedig egy XCO szakágban.
A gép a 2010-es salgótarjáni XCO pályán került tesztelésre. A 29-es igazi előnye a köves gyökeres részeken és a meredek emelkedőkön jött ki. A nagy keréknek köszönhetően az egyenetlen talaj „simábbá vált”, sokkal könnyebben átgördült a kerékpár egy-egy akadályon, mint 26”-os társa. Gondolom mindenki járt már úgy, hogy olyan helyen ment kerékpárjával, hogy épphogy csak nem esett át a kormányon egy-egy gödör miatt. Én is jártam már így, s amikor ugyanazon a helyen mentem a 29-essel, azt tapasztaltam, hogy közelében sem voltam a 26”-os gépemmel tapasztalt élménynek. Továbbá a meredekebb emelkedőkön nem kell ráhajolni annyira a kormányra, mint ahogyan azt a 26-osnál tapasztalhatjuk, s ez köszönhető a nagyobb tengelytávolságnak, és a geometriának. A 8HP Team széles kormánnyal (685 mm) került a piacra, mely joggal veti fel a kérdést: Tényleg kell nekünk ilyen széles kormány? A válasz: igen! A nagyobb kereket nehezebb megtartani, mely egy komolyabb lejtőzés során érzékelhetővé is válik, de a széles kormány ezt kiküszöböli, s „könnyen” meg tudjuk tartani a bringát a lejtmenetben.
A teleszkóp működése Air Way SSV (Speed Sensitive Valve) rendszerű. Hajtáskor illetve talajegyenetlenség esetén a kormány mindig azonos magasságban marad, csak a kerék fog fel-le mozogni, nincs szükség lock-outra, automatikusan működik. A teleszkóp mozgási sebességét egy egyszerű mozdulattal a bal szár alsó részén levő csavarral lehet beállítani kézzel. A versenyző súlyához 1,6 bar (kb. 55 kg) – 2,8 bar (kb. 80 kg) levegőnyomás tartozik. A telónak három fajtája van, a következő tömegadatokkal: Full Carbon (1320 g); Bicarbon (1370 g) és Carbon (1450 g).
Az FRM SSV Stable Platform Valve rendszere nagy előnyt jelent, hiszen nincs szükségünk külön Lock Out karra, ezt a feladatot a teleszkóp elvégzi helyettünk. A terepen ennek nagy előnye van, hiszen egy dologgal kevesebbre kell koncentrálnunk, s jobban tudunk ezáltal a pályára figyelni. Például nem marad lezárva a teleszkóp lejtmenetben. A teleszkóp a talaj egyenetlenségeit jól követi, így megmarad a kapcsolat a kerék és a föld között, mely jó tapadást eredményez. Ami még nagyon különbözik a 26”-os montikon megszokottaktól az az áttételezés. Elől két lánctányér van (22/36), hátul pedig 10 fokozat (12-36). Ennek az előnye gyorsan megmutatkozik. Azt tapasztalhatjuk, hogy elkezdünk tekerni, és szinte csak a hátsó váltót használjuk. A 36/36 –os áttétellel egy igen meredek emelkedőt is ki tudunk tekerni, 36-12-es áttétellel pedig akár 50 km/h feletti sebességgel is száguldhatunk. Úgy gondolom, hogy cross countryra ez egy teljesen ideális áttételezés, arról nem is beszélve, hogy mennyi kockázatot meg időt spórolhatunk meg azzal, hogy csak a hátsó váltót használjuk.
A nagy kerék előnyeit fékezéskor és a kanyarokban, emelkedőkön is tapasztalhatjuk, hiszen nagyobb felület érintkezik a talajjal, s ezáltal a tapadás is nagyobb lesz, ebből pedig gyorsabb kanyarvétel, gyorsabb megállás következik, továbbá mászásnál nem pörög ki olyan könnyen a kerék. A kigyorsításoknál kellemes meglepetés várt engem. Azt tapasztaltam, hogy dinamikusabban tudok gyorsítani vele, mint a 26-osommal. De miért is? A két kerék össztömege 1480 g + 2 × 580 g tubeless külsőgumi. Valljuk be, hogy ezt a súlyt sok 26”-os kerékszett is megirigyelhetné!
A kerékpárral a kapcsolatot a Look Quartz pedál biztosítja, mely kialakításának köszönhetően még sáros időben is kitűnő dokkolást biztosít.
Ami még kellemesen érintett még, az a gép merevsége. A nagyobb méretekből és az alacsony súlyból következik, hogy kerékpárunk sosem lesz talán olyan merev, mint egy 10 kg-os 26”-os. De nem is feltétlen kell olyan merevnek lennie. A rugalmasságnak köszönhetően a kerékpár sokkal jobban elnyeli a rezgéseket, ezáltal kényelmesebbé téve a kerékpározást. Persze a rugalmasságnak is van határa, de ezt az olasz cég nagyon jól eltalálta, hogy mindez ne menjen a teljesítmény rovására.
Az FRM 8HP Teamet elsősorban olyan kerékpárosoknak ajánlanám, akiknek számít a minőség, a teljesítmény és a súly. Az FRM 29er megállja a helyét egy-egy komolyabb maraton vagy XCO versenyen is, de biztosra veszem, hogy mindenki örömét leli benne, legyen szó akár hobbikerékpárosról, akár versenyzőről egyaránt.
Pozitívumok:
+ alacsony tömeg
+ jól átgondolt áttételezés
+ prémium minőségű fékek
+ jó geometria
+ intelligens teleszkóp
+ jó kezelhetőség
+ gördülékenység
Negatívumok:
– a nyeregcső becsúszhat menet közben, de ez orvosolható, amennyiben nem zsírozzuk a nyeregvázcső-nyeregcső kapcsolatot
– kevés sárférőhely
A 29″-os MTB trendről ide kattintva olvashatsz bővebben.
A kerékpár részletes specifikációja ide kattintva érhető el.
InfoBox:
Forgalmazó: Solo Kft.; http://www.karbona.hu
A kerékpár (a vázszett) a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt gép mérete: „M”
Ajánlott fogyasztói ár: 980.000 Ft (3.857 euró)
Szöveg: Bene Zoltán
Fotó: Babka Szabolcs