fbpx

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

Milyen tulajdonságokkal kell bírnia egy ütős MTB-nek? A válasz: minőség, teljesítmény, alacsony tömeg. Mindezen tulajdonságokkal büszkélkedhet az FRM 29”-os 8,9 kg-os (pedál nélküli tömeg) cross country gépe, és hogy mit tud még, az kiderül a tesztből.

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

Egy gyári FRM bringáról van szó, melyen a gyártó számos alkatrésze megtalálható: BiCarbon intelligens első teleszkóp, 1480 g-os kerékszett, 22/36-os hajtómű. Továbbá a pontos váltásról a Sram X0 gondoskodik, a fékerőt pedig egy Avid Elixir Cr tárcsafék biztosítja. Az alkatrészek tükrében könnyen beláthatjuk, hogy egy igazi versenygéppel van dolgunk, mely megállja a helyét mind a maraton versenyeken, mind pedig egy XCO szakágban.

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

A gép a 2010-es salgótarjáni XCO pályán került tesztelésre. A 29-es igazi előnye a köves gyökeres részeken és a meredek emelkedőkön jött ki. A nagy keréknek köszönhetően az egyenetlen talaj „simábbá vált”, sokkal könnyebben átgördült a kerékpár egy-egy akadályon, mint 26”-os társa. Gondolom mindenki járt már úgy, hogy olyan helyen ment kerékpárjával, hogy épphogy csak nem esett át a kormányon egy-egy gödör miatt. Én is jártam már így, s amikor ugyanazon a helyen mentem a 29-essel, azt tapasztaltam, hogy közelében sem voltam a 26”-os gépemmel tapasztalt élménynek. Továbbá  a meredekebb emelkedőkön nem kell ráhajolni annyira a kormányra, mint ahogyan azt a 26-osnál tapasztalhatjuk, s ez köszönhető a nagyobb tengelytávolságnak, és a geometriának. A 8HP Team széles kormánnyal (685 mm) került a piacra, mely joggal veti fel a kérdést: Tényleg kell nekünk ilyen széles kormány? A válasz: igen! A nagyobb kereket nehezebb megtartani, mely egy komolyabb lejtőzés során érzékelhetővé is válik, de a széles kormány ezt kiküszöböli, s „könnyen” meg tudjuk tartani a bringát a lejtmenetben.

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

A teleszkóp működése Air Way SSV (Speed Sensitive Valve) rendszerű. Hajtáskor illetve talajegyenetlenség esetén a kormány mindig azonos magasságban marad, csak a kerék fog fel-le mozogni, nincs szükség lock-outra, automatikusan működik. A teleszkóp mozgási sebességét egy egyszerű mozdulattal a bal szár alsó részén levő csavarral lehet beállítani kézzel. A versenyző súlyához 1,6 bar (kb. 55 kg) – 2,8 bar (kb. 80 kg) levegőnyomás tartozik. A telónak három fajtája van, a következő tömegadatokkal: Full Carbon (1320 g); Bicarbon (1370 g) és Carbon (1450 g).

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

Az FRM SSV Stable Platform Valve rendszere nagy előnyt jelent, hiszen nincs szükségünk külön Lock Out karra, ezt a feladatot a teleszkóp elvégzi helyettünk. A terepen ennek nagy előnye van, hiszen egy dologgal kevesebbre kell koncentrálnunk, s jobban tudunk ezáltal a pályára figyelni. Például nem marad lezárva a teleszkóp lejtmenetben. A teleszkóp a talaj egyenetlenségeit jól követi, így megmarad a kapcsolat a kerék és a föld között, mely jó tapadást eredményez. Ami még nagyon különbözik a 26”-os montikon megszokottaktól az az áttételezés. Elől két lánctányér van (22/36), hátul pedig 10 fokozat (12-36). Ennek az előnye gyorsan megmutatkozik. Azt tapasztalhatjuk, hogy elkezdünk tekerni, és szinte csak a hátsó váltót használjuk. A 36/36 –os áttétellel egy igen meredek emelkedőt is ki tudunk tekerni, 36-12-es áttétellel pedig akár 50 km/h feletti sebességgel is száguldhatunk. Úgy gondolom, hogy cross countryra ez egy teljesen ideális áttételezés, arról nem is beszélve, hogy mennyi kockázatot meg időt spórolhatunk meg azzal, hogy csak a hátsó váltót használjuk.

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

A nagy kerék előnyeit fékezéskor és a kanyarokban, emelkedőkön is tapasztalhatjuk, hiszen nagyobb felület érintkezik a talajjal, s ezáltal a tapadás is nagyobb lesz, ebből pedig gyorsabb kanyarvétel, gyorsabb megállás következik, továbbá mászásnál nem pörög ki olyan könnyen  a kerék. A kigyorsításoknál kellemes meglepetés várt engem. Azt tapasztaltam, hogy dinamikusabban tudok gyorsítani vele, mint a 26-osommal. De miért is? A két kerék össztömege 1480 g + 2 × 580 g tubeless külsőgumi. Valljuk be, hogy ezt a súlyt sok 26”-os kerékszett is megirigyelhetné!

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

A kerékpárral a kapcsolatot a Look Quartz pedál biztosítja, mely kialakításának köszönhetően még sáros időben is kitűnő dokkolást biztosít.

Ami még kellemesen érintett még, az a gép merevsége. A nagyobb méretekből és az alacsony súlyból következik, hogy kerékpárunk sosem lesz talán olyan merev, mint egy 10 kg-os 26”-os. De nem is feltétlen kell olyan merevnek lennie. A rugalmasságnak köszönhetően a kerékpár sokkal jobban elnyeli a rezgéseket, ezáltal kényelmesebbé téve a kerékpározást. Persze a rugalmasságnak is van határa, de ezt az olasz cég nagyon jól eltalálta, hogy mindez ne menjen a teljesítmény rovására.

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

FRM 8HP Team 29er XCR2 kerékpárteszt

Az FRM 8HP Teamet elsősorban olyan kerékpárosoknak ajánlanám, akiknek számít a minőség, a teljesítmény és a súly. Az FRM 29er megállja a helyét egy-egy komolyabb maraton vagy XCO versenyen is, de biztosra veszem, hogy mindenki örömét leli benne, legyen szó akár hobbikerékpárosról, akár versenyzőről egyaránt.

Pozitívumok:
+ alacsony tömeg
+ jól átgondolt áttételezés
+ prémium minőségű fékek
+ jó geometria
+ intelligens teleszkóp
+ jó kezelhetőség
+ gördülékenység

Negatívumok:
– a nyeregcső becsúszhat menet közben, de ez orvosolható, amennyiben nem zsírozzuk a nyeregvázcső-nyeregcső kapcsolatot
– kevés sárférőhely

A 29″-os MTB trendről ide kattintva olvashatsz bővebben.

A kerékpár részletes specifikációja ide kattintva érhető el.

InfoBox:
Forgalmazó: Solo Kft.; http://www.karbona.hu
A kerékpár (a vázszett) a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt gép mérete: „M”
Ajánlott fogyasztói ár: 980.000 Ft (3.857 euró)

Szöveg: Bene Zoltán
Fotó: Babka Szabolcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.