Az a kép megvan, amikor az 50 kilós, gumiarcú pacák – mellesleg utánozhatatlan potentát rock berkekben – kiáll malibu-ingben a színpadra, és rákezdi, hogy „I see a red door and I want it painted black, no colours anymore I want them to turn black…”? No, ezt a gépet még Mick is szeretné, hiszen minden ízében csillogó, mély tüzű feketeség.
Tekintsünk el gyorsan a marketing mix első P-jétől, meg hogy a forgalmazó szerint az Amasa merevfarú enduro lenne (egy masszív monti egy 120-as villától és egy 180-as tárcsától még nem lesz enduro – ugyebár), és nézzünk úgy rá, mint egy agresszív, strapabíró, eltalált geometriájú, jó ár/érték arányú, remekül használható, bitang fekete paripára! Most, hogy a konzekvencia megvolt, jöhetnek a menettapasztalatok…
A váz hátsó része a klasszikus iskolát követi, kör keresztmetszetű lánc- és támvillákból áll, emellett nincs S-bend, és yoke. Ennek értékelése ingoványos terep kicsit, mivel vannak, akik úgy viszonyulnak az S-bendhez, mint Geronazzo Mária a szájkontúrhoz – tehát nem tudnak meglenni nélküle. Ehhez a géphez azonban nem is passzolna az S-bend rugalmassága. Ez keményebb arcoknak készült, akik szeretik érezni az utat maguk alatt, és nem a fotel után ácsingóznak, ha néhány tarajos szikla integet barátságosan a csapáson. No, a váz eleje kapott mindenféle felül-, össze- és alulhegesztést, meg is lett az eredménye, mivel jól passzol merevségben a hátuljához, így biztosan nem lesz gondja a villa 120 mm-es útjával. A váz közepe elbírt volna némi megerősítést, ugyanis, ha 90 kiló fölött vagyunk, és kiállva tekernénk valami forrógatyás tini után, akkor egy leheletnyit rugalmas érzetet kapunk. Mármint a középrész tájékáról…
A villa meglepően jó volt. Persze biztos bennem van a hiba, meg az előítéleteimben, mert mindig negatívan állok hozzá, aztán pozitívan csalódom az újabb szériás SR villákban – el kell kezdenem tehát bíznom bennük. Majd mantrázom, jó? Tehát a villa mozgásához nincs mit hozzátenni, úgy jó, ahogy van. Finoman indul meg, kellően progresszív, kimozogja a 12 centit végig, ha úgy hozza a sors, emellett kiváló a csillapítása. Nekem legalábbis nagyon tetszett, merthogy a saját villáimat is így szoktam belőni – minimális csillapításra. A 32-es becsúszók elfogadható merevséget biztosítanak, és ők is feketék természetesen. Negatívumként említeném a szűk határok között állítható előfeszítést (nekem speciel pont jó volt mondjuk) és a béna lockot – a lezárt villa útja 1 cm-re csökken, és a rugóút mindkét végpontján csattan.
A hajtás penge volt és merev, bár az átdobó terhelés alatt nem állt épp a helyzet magaslatán. Persze, tudjátok, „tette a dolgát”, na de azért néha bosszantó, amikor nem tudja lerántani időben a láncot kistányérra egy katlan alján, és elöl 44 foggal mész neki az emelkedőnek… Érted? Szádban még a lejtő vigyora, meg egy kávéskanálnyi muslica, és akkor hopszala… A fék viszonylag rövid bekopási időszak után megbízhatóan működött, nagyra értékeltem a 180-as tárcsát, mert így egy ujjal (egy izmos ujjal) is kellő mennyiségű, jól modulálható fékerő jutott a kerékre. És most, hogy így átkötöttük szavaink csermelyét a kerekekre…
Tehát a kerekek, igen. Nehéz lenne beléjük kötni, kategóriájukban merevnek számítanak, és súlyuk sem ordít Norbi update után, élhető koncepció. Hozzáteszem, a köpenyek nekem kicsit túl agresszívek voltak. Néhány kisebb, frissen lecsapolt mocsáron ábrándozó arccal átvághatunk velük az eget fürkészve, és pár fékezéssel simán leránthatjuk a földtakarót egy-egy szolidabb domb növényvilágáról.
Az apróbb, valójában elhanyagolható, kiküszöbölhető hibáktól eltekintve egy kifogástalan gépet kapunk, elfogadható ár/érték aránnyal. Vad vigyorú banditáknak, kezdő zúzósoknak, agresszívebb túrázóknak egy remek alternatíva, jól betölti a neki szánt szerepet. Felfelé, és lefelé egyaránt elemében érzi magát, a váz és a villa pedig jó kiindulási alap lehet, ha a valaki kedvet kapna a további fejlesztésekhez.
InfoBox:
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt bringa mérete: M
Elérhető vázméretek: S, M, L
Ajánlott fogyasztói ár: 159.900 Ft
Vázanyag: 6061 alu
Villa: SR Suntour X120 rugó-olaj; 120 mm út
Kormánycsapágy: Ritchey Logic Zero félintegrált 1 1/8″
Hajtómű: FSA Alpha Drive / 22-32-44 fog
Középcsapágy: FSA PowerDrive (bordás tengely)
Lánckeréksor: SRAM PG-950 / 11-34 fog 9 seb.
Lánc: KMC Z-9200
Váltókarok: Sram X-5.0
Első átdobó: SR Suntour DURO504
Hátsó váltó: Sram X-5.0
Fékek: Promax Q3 hidr. tárcsafék; 180 / 160 mm
Fékkarok: Promax Q3
Agyak: Mongoose Disc
Felnik: Alexrims TD24 disc / 32 furat
Küllők: rozsdamentes fekete; 2 mm
Külsők: Kenda Excavator 26×2,1
Kerekek tömege: (gyorszárral és tárcsákkal e/h): 2198 g / 2748 g
Kormány: Mongoose rizer; 710 mm
Kormányszár: Mongoose; 31,8 mm befogó
Markolat: Mongoose No-Flange M-logo Lock On
Nyeregcső: Mongoose; 31,6 / 300 mm
Nyereg: WTB Pure V Sport
Pedál: Mongoose taposó
Össztömeg: 13,49 kg (pedál nélkül)
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Felsőcsőhossz: 560 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 590 mm
Nyeregvázcső-hossz: 460 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Tengelytáv: 1060 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Szöveg: Jorus
Fotó: Lcs, Begbie
Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi számában.