Ha ősz, akkor Merida teszt: ez most már szinte évek óta bevett gyakorlat. Idén azonban már az Eurobike-on volt szerencsém ehhez a jövő évi modellhez, amely az alu paletta csúcsát jelenti. Ennek megfelelően tele is volt zsúfolva mindenféle csemegével…
A váz esetében egész pontosan a Matts HFS utódjáról lenne szó, melynek geometriája az O.Nine-nál bevált alapokra épül. Külön vázként is kapható, érdekesség, hogy a 18- és a 20”-os méretek között egy további 19-es méretben is elérhető lesz. Az előzetes információk szerint a hazai kínálatban a Matts Lite vázra 4-féle felszereltségű 26”-os montit kínál majd a forgalmazó, ezek közül az itt tesztelt képviseli a csúcsot.
A gyártó honlapján a bringa mellett csak úgy sorjáznak az Egg Shape, Hydroforming, Pro Lite, Triple Butted, meg Smooth Welding kifejezések… Ezek közül a hydroforming már talán mindenki számára egyértelmű gyártási technológia – ez esetben nagynyomású folyadékkal alakítják ki a csövek alakját. A Triple butted változó falvastagságú csöveket jelent, amivel remekül lehet befolyásolni a tömeget és a kellő merevséget, vagy éppen rugalmasságot. A fejcső tojás formájú, ami a speciális hegesztési eljárással együtt igyekszik a gyártás és a felhasználás során ezt a területet érő nagy erőket minél jobban és egyenletesebben elosztani. Emiatt az 1 1/8”-os méret és a félintegrált csapágyak ellenére meglehetősen vaskosnak tűnik –
határozott, merev is volt az irányítás, ez tény.
Említésre méltó még a kobrafej-jellegű alsócső kialakítás, amely megakadályozza, hogy a villa válla beleverjen a vázba. A váz alsó része felé haladva természetesen a cső oválissá válik, hogy még merevebbé tegye a csapágyház körüli részt. A merevséget szolgálják a vastag tám- és láncvillák is, melyek közül az előbbiek teljesen egyenesek. Emiatt alapvetően mondhatjuk, hogy egy szinte klasszikus, de mindenképpen letisztult kinézetű géppel van dolgunk, amit feltétlenül pozitívumnak tartok. Hab a tortán, hogy ezen a gépen már végre PM fékrögzítés van hátul is.
Egy merevváz az én szívemet soha nem tudta megdobogtatni, de a Meridáknál az alkatrészektől mindig oda vagyok. Egyszerűen évről-évre csak olyan dolgok kerülnek a – komolyabb – gépekre, amelyek örömmé teszik a bringázást. Itt van rögtön a Magura villa. Ez az első példány, amit teszteltünk, és le a kalappal előtte. Annak ellenére, hogy a köztudatban még mindig nem a telógyártó cég jelenik meg a német márka hallatán, mindenben felveszi a versenyt a nagy amerikai konkurensekkel. Először is merev, ami valószínűleg nagyban köszönhető a két fékhídnak, amelyek meglehetősen filigrának. A vállak elég nagy felületen fogják a 32 mm-es becsúszókat, ami szintén okos megoldás. De talán a legmájerabb dolog a lockout kábel elvezetése. Egyszerűen készítettek a váll mögött egy ütközőt, amibe befűzhető a kábel. Okos, szép és egyszerű. Szerencsére a másik végét is ilyen átgondoltan tervezték meg: egyszerűen ez az eddigi legergonómikusabb lockout kar, amivel valaha dolgom volt.
Szerencsére nemcsak a dizájn, hanem a működés is remek. Nagyon finoman indul meg, és szépen, észrevétlenül keményedik fel az út végén, amit maximálisan kimozog. Kimondottan komfortos érzés, annak ellenére, hogy egy 1400 gramm körüli versenyre tervezett villáról van szó.
A Magura fékjei viszont már régi, kedves ismerősök. Megdöbbentően erősek ehhez a kategóriához. Magukon a fékeken nem sok újdonságot találtam, de a tárcsák új tervezésűek: lassan már alig van rajtuk fékfelület, annyira agyonlyuggatták őket – szóval a hűlésükkel nincs gond.
Az alkatrészekből még a Shimano 30 sebességes rendszerét emelném ki, amihez szintén nem volt még szerencsénk élőben. Remek egységet alkotott a FSA karbon hajtóművel. A gyakorlatban azonban nem sok különbséget lehet érezni a megszokott 9-es rendszerrel szemben. Főleg, hogy elöl 24-esre nőtt a kistányér. Bár ehhez képest hátul a legnagyobb lánckerék 36-os, így talán egy lehelettel könnyebb tekerni a legfelső fokozatban. Hogy a plusz súly a lánckerekeken, a vékonyabb lánc és a racsnira ható nagyobb nyomaték megéri-e az egyenletesebb áttételeket, azt majd szokás szerint csak az idő dönti el. Érdekes és szélsőséges kort élünk: hódít a 2×10, bizonyos versenyeken már látni 1×9-es gépeket is, és akkor itt van továbbá a 3×10. Mivel mindegyiknek van létjogosultsága, ezért nem törnék pálcát egyik felett sem. A döntésben annyiban tudok segíteni, hogy leírom, hogy ez a rendszer a teszt alatt végig nagyon finoman és tökéletes precizitással működött, ami az eddigi XT-ről is elmondható volt.
Ami a geometria kapcsán már az első mászáskor feltűnt, az a váz a tesztelt vázméret esetében megszokotthoz képest kisebb mérete. A geometria nagyon kompakt, így ne rutinból válasszunk, érdemes kipróbálni az új gépet vásárlás előtt a kiemelt Merida kereskedések egyikében, hogy ne érjen meglepetés.
A második észrevétel a nagyon érzékeny irányítás volt. Ha a váz ezen tulajdonságát megszokjuk, akkor ez akár kimondottan előny is lehet, főleg a gép merevségét is figyelembe véve. Szóval hihetetlen gyorsan lehet irányt váltani, és nagyon szűk helyeken is könnyű vele befordulni. Ugyanakkor a túlmozgása miatt nagyon oda kell figyelni a kormányzásra. Persze ez a kategória már inkább versenyorientált, így arról, aki ilyen gépet vesz, feltételezhető, hogy van már annyira jó bringás, hogy a geometria ezen tulajdonságának kizárólag az előnyét tudja élvezni, és ténylegesen ki is tudja használni.
Merevség tekintetében is inkább a versenyzői igényeket tartották szem előtt, azaz a hajtáshatékonyság, és nem a komfort volt a fő szempont. A támvillaszárak egyenesek, és a papucs felé erősen megvastagodnak. Szerencsére azért a nyeregvázcső maradt a lehető legvékonyabb, így a kihúzott 27,2-es nyeregcsőnek már van lehetősége egy kicsit hajlongani. – ezáltal kellő merevség mellett egyben elegendő komfortot is biztosít.
A gumik is viszonylag ballonosak, így a nyomással játszadozva is lehet egy kis kényelmi finomhangolást is végezni. Már több gépen volt szerencsém ezekhez a külsőkhöz, és mindig meglep, hogy mennyire jól tekerhetők, és milyen tág határok közt tudok velük biztonságosan mozogni. A DT felnikkel együtt remek ár-érték arányú egységet alkotnak.
A fékérzés is nagyon jó, mert a megvastagított támvillákra már PM-es rögzítő szemek kerültek, amelyek a lehető legdirektebb és egyben legmerevebb kapcsolatot biztosítják a fék és váz között.
Külön dicséret jár a 620-as kormányért, amiből azért elvesz valamennyit a szarv, de az irányíthatóságot jótékonyan befolyásolja ez a pár centi plusz. Nem mellékesen kényelmesen elfér minden a kormányon, és van hely az egyedi igényre történő állítgatásoknak.
Összességében tehát egy nagyon jól összerakott és jól kihegyezett gépről van szó, amely a dobozból kivéve egyből versenykész állapotú. Na, jó, azért a kissé bumfordi stucnit, meg a spártai megjelenésű nyeregcsövet azért lecserélném, valami szexibb darabra…
InfoBox:
Forgalmazó: Bikefun. kft., www.bikefun.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 14,5”; 16”; 18” (tesztelt);19”; 20”; 22”; 24”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 519.000 Ft
Váz: Matts Lite-D-Single EG; 6066 T6 alu
Villa: Magura Durin Race 100; 100 mm; levegős; lockout; állítható csillapítás
Első váltó: Shimano XT; 34,9 mm; alulhúzós
Hátsó váltó: Shimano XT; 10 sebesség
Váltókar: Shimano XT Rapidfire; 10 seb.
Fékek: Magura Louise; 180/160 mm
Hajtómű: FSA SL-K; 175 mm; 42/32/24 fog
Középcsapágy: FSA integrált
Lánc: Shimano CN-HG94-10
Lánckeréksor: Shimano CS-HG81-10; 11-36 fog
Agyak: Shimano XT Disc
Felnik: DT Swiss XR445 Disc, 32 furat
Küllők: PSR 1,8 mm; fekete
Külsők: Schwalbe Rocket Ron; 2,1” Evolution
Kormány: FSA XC 180 OS Flat; alu; 31,8 mm / 620 mm
Kormányszár: FSA OS-150; 6°; 100 mm; 6 csavaros
Kormánycsapágy: FSA BB-410; 1 1/8”
Nyeregcső: FSA SL250 SB20; alu; 27,2 mm / 350 mm
Nyereg: Prologo Scratch Pro T2.0
Markolat: Merida; egybilincses
Pedál: Shimano M520
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,8 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Felsőcsőhossz: 565 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 585 mm
Tengelytáv: 1070 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Össztömeg: 11,33 kg (pedállal)
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs