Nem először hallhatjátok tőlünk, hogy a legtöbb átlagos bringavásárló egy ilyen nagykerekű bringával járna a legjobban. Valószínűleg nem is utoljára, mert a Merida újfent bebizonyította, hogy elérhető áron lehet kapni egy sokrétűen használható, strapabíró kerékpárt. A tesztelt Crossway-ben semmi mágia nincs, nem fogok tudni hosszan értekezni a forgáspontok elhelyezéséről, de talán a legtöbb alkatrész sem érdemel túl sok szót. Mégis nagyon jó volt használni, egyszerűen közlekedni, kirándulni vele. Az ára „áll leesős”, meglepő módon a kisebb számok irányába, különösen a mostani akcióban…
Jelentős akcióról van szó, a V-fékes kistestvér árában, közel 17%-kal olcsóbban hozzánk vágják a tárcsafékes feketeséget. Ötszámjegyű árért, tárcsafékes, teleszkópos Meridát venni pedig nem rossz üzlet…
Réges-régen óriási újdonságként harangoztuk be a Merida egyik nagy újítását, a duplacsövű puskacsőre hajazó „shotgun” alsócsövet. Akkoriban valóban nagy fegyvertény volt a terhelésnek extrán ellenálló, a cseppformánál is ideálisabbként reklámozott kettős púpozású alsócső, ami persze eleinte csak a csúcs XC gépeken volt elérhető. 2011-ben pedig ezt találhatjuk egy olcsó krosszgépen, mi ez, ha nem fejlődés? Persze évek óta folyadékkal munkálják már meg a csöveket, az eljárás immár a hangzatos TechnoForming névre hallgat.
A Crossway váznál szerencsére nem estek túlzásba, nem bonyolították túl a formákat, lássuk be, ennél a gépnél nem is lett volna túl sok értelme. Szép, mondhatni letisztult formát kapunk, 6061-es alu alapanyagból. A lánc- és támvillák is megmaradtak egyenesnek, a választott vázmérettől független, egységes 450 mm-es hosszukkal pedig alkalmassá teszik a gépet komolyabb csomagos túrákra is – így biztosan nem fogjuk a sarkunkkal szétrúgni a joghurtot a pizsamánk mellett. Az ütős dizájn manapság elengedhetetlen, ebben is jól teljesít a fekete-szürke Merida, de sajnos Magyarországon ez ma igazi „tolvajmágnes”.
A villát az RST gyártja és matricázzák ugyanerre a dizájnra. Hogy egyáltalán miért írunk róla, az annak köszönhető, hogy meglepően jól működik. Kellőképpen puhára állítható könnyű bringásokhoz, és nincs benne hiper-szuper csillapítás, azt tudja, ami a dolga: elnyeli az úthibák nagyobbik részét, kíméli a csuklónkat. Lockouttal is rendelkezik, ha valakinek ez a perverziója. Nemcsak nehezék, mint sok hasonló kategóriájú társa, hanem valóban komfortosabbá teszi az utat. A másik rugózó elem, a nyeregcső is efféle. Olcsó, mégis működik – persze ez lenne az elvárható. A nagyobb ütéseket frankón tompítja, de feleslegesen nem himbálódzik. A teszt alatt azt sajnos nem tudtuk kideríteni, hogy mennyire hamar kotyogósodik ki, de reméljük sokáig bírja. Ilyen vastagon párnázott nehéz nyerget talán túlzás is rakni rá, de mondjuk a leendő felhasználókra gondolva azért lehet, hogy mégsem.
A többi alkatrész kevés szót érdemel, annál többet az összkép, milyen menni vele, kinek-mire ajánlható. Azért a fékek említésre méltók, pláne, hogy most a V-fék árában kapjuk. A fehér Hayes féktestek eléggé feltűnők, komolynak mutatják a bringát (tolvajmágnes nr2.), de elsőként mégis arra gondoltam, hogy feleslegesek ezek rá. A fékváltókar ugyanaz, akkor meg minek növeljük a súlyt feleslegesen… De ahogy legtöbbször, most is elhamarkodottan járattam a számat: nagyon kellemesen működnek. A nagy kerekek forgását a 160-as tárcsák jól lassítják, könnyen adagolható fékerővel. A hosszabb pofaélettartam, az időjárás-állóság és persze a „májerfaktor” mind feledtetik a súlytöbbletet.
Kellemes kerékpár, felülünk és mehetünk is. A CST külsőkbe nyugodtan mehet 4-5 bar, negatív mintájuknak hála jól gördülnek, a magyar közutak hibáival megbirkózik a teleszkóp és a nyeregcső. Széles az áttételtartomány, bár a váltó nem olyan könnyedén beállítható, mint egy magasabb kategóriás, el lehet bíbelődni vele, de ha egyszer belőttük, akkor kifogástalan. Gyorsan pakolja a láncot, nem lifeg, strapabíró. A geometria kellemesen hajtós, sportos, de az állítható kormányszárral ezt nagyban befolyásolhatjuk. Persze hiába a keményre fújt majdnem csupasz gumi, nem fogunk olyan sebességgel tépni, mint egy országútis vagy egy futár, de sokkal kényelmesebben haladunk. Nincsen se sárvédő, se csomagtartó, de később kedvünk szerint bármerre fejleszthetünk. Alap krosszbringának ennyit kell csak tudnia, és azt tudja is.
A Crossway nagyon jó alapot nyújt az általános kerékpárosoknak. Olyanoknak, mint a legtöbb földi halandó. Nem a megrögzött mániákusoknak, akik fejből vágják a 2004-es XTR gyorszár tömegét, hanem a nagybetűs átlagembernek. A barátaim, ha megkérdezik, hogy milyen bringát vegyenek, ritkán tudják elmondani, hogy mire is kell. Illetve mindenre kéne egy kicsit, de semmire sem igazán. Kirándulni, városban közlekedni, elvinni a nyaralásra, néha talán mennének vele földúton, de ez a maximum. Mindig a krossz kategóriát ajánlom ilyenkor, és eddig egyikük sem bánta meg. Nekik minden tavasz első útja fájós fenékkel ér véget, így talán mégsem akkora túlzás a vaskosan párnázott nyereg… Persze vannak olcsóbb gépek is a kategóriában, bringázást újrakezdőknek azok is megfelelhetnek, de a Merida Crossway 20-MD már-már kompromisszummentes.
Tetszett:
+ Minőségi, könnyű váz
+ Kiváló ár/érték arány
+ Sokrétű fejlesztési lehetőség
Nem tetszett:
– Túlméretezett nyereg
– Rugalmas négyszögtengely
InfoBox:
Forgalmazó: Bikefun Hungary Kft.; www.bikefun.hu
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Elérhető vázméretek: 44, 46, 48, 52, 55 (tesztelt), 58, 61 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 119.900 Ft helyett most akciós: 99.000 Ft!
Vázanyag: 6061 alumínium
Villa: RST Neon TnL 50; 80 mm út
Fékváltókarok: Shimano EF51-3 / EF51-8
Első váltó: Shimano M191; 31,8 mm; 48 fog
Hátsó váltó: Shimano Acera-X
Hajtómű: Shimano M131; 48/38/28 fog
Középcsapágy: négyszögtengelyes monoblock
Lánckeréksor: Shimano CS-HG40-8; 11-32 fog
Lánc: Shimano CN-HG40
Fékek: Hayes MX4; 160 mm tárcsák
Agyak: Disc-F Alloy; 32 furat
Felnik: Alexrims Cross D; 32 furat
Küllők: Steel CP
Külsők: CST Cross 40; 622 × 42
Kerekek tömege: 2065 g / 2590 g (gyorszárral, tárcsákkal, e. / h.)
Nyereg: X Mission Crossway
Nyeregcső: Suspension Alloy; 350 mm / 27,2 mm
Kormány: X Mission Speed Alloy Rise; 600 mm
Kormánycsapágy: A-Head 1 1/8”
Kormányszár: Adjustable A-Head / 2 × 2 csavaros / 25,4 mm befogó
Markolat: Merida
Pedál: XC; acél
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Felsőcsőhossz: 576 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 605 mm
Nyeregvázcső-hossz: 550 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Középcsapágy-magasság: 290 mm
Tengelytáv: 1091 mm
Kormányszárhossz: állítható
Tömeg: 14,5 kg (pedállal)
Szöveg: Szabó Péter (Begbie)
Fotó: Szabó Péter (Begbie), Lcs