A 2008-as Pyxis tesztet a következő sorokkal indítottam: „Úgy tűnik, Magellánéknál bevált a tavalyi recept, mert az idei gép csak pár apróságban tér el a korábbi modelltől.”. Ezt a mondatot a 2009-esnél nem tudom elsütni, mert a bringa teljesen megújult.
Ha az új – cseppet sem visszafogott – színnel nem foglalkozunk, akkor talán a legfeltűnőbb változás a hajlított támvilla elhagyása és a jóval egyszerűbb papucs. A sort az új vázanyaggal folytatnám, ami az idén 6061-es Superlight alu. A csövek triplán húzottak, folyamatos varratokkal csatlakoznak egymáshoz, és a láncvilla kivételével kör illetve ovális keresztmetszetűek. Az alsó vázcső végei a merevség érdekében az idén is a megfelelő irányban lapítottak. A 27,2-es nyeregvázcső 31,6-osra hízott. Az alsócső alján a fejcső csatlakozásánál továbbra is felülhegesztést találunk, viszont a tavaly dicsért láncvillavédő lemezke hiányzik a hajtókar mögül, és sajnos a 2010-es vázra csak egy kulacstartót szerelhetünk. A bowden és a fékvezeték elhelyezése is módosul, a felsőcső aljáról a tetejére kerül, ezzel kímélve a vállunkat, ha cipelésre kényszerülünk.
A váz is csak nyomokban hasonlít elődjére, de a felszerelés teljesen új. Igaz, hogy a 2008-as Magellan eggyel nagyobb méretben kerül hozzám, mint az új, de a jelentős súlykülönbségben ennek minimális szerepe van. Az idei javára 1400 gramm súlycsökkenés írható, ami az alkatrészválasztás eredménye. A kerékpáron végignézve több Shimano cuccal találkozunk, az Oval és B+ alkatrészeket pedig rikító színű BTS-ek váltották le. Apropó, rikító színek! A váz első ránézésre fekete, bugyirózsaszín feliratokkal. Ha azonban napfényben alaposabban szemügyre vesszük, akkor inkább nagyon, de nagyon sötét lila.
Kíváncsi voltam, hogy ez a rengeteg változás mennyire érezhető terepen. Hát nagyon! Az idei gép sokkal teljesítményorientáltabb. Az erdő felé vezető aszfaltút kiválóan alkalmas a gyorsíthatóság és az oldalirányú merevség vizsgálatára. A nagyobb erőkifejtés nem „vázhajtogatásban”, hanem gyorsulásban nyilvánul meg. A kerekek – kedvező súlyuk miatt – ebben jó partnerek, bár a külsők ilyenkor picit „lassúbbnak” tűnnek. A rázósabb útszakaszokon érezni a hajlított láncvilla hiányát és, hogy a nyeregcső sem 27,2-es már.
Az első emelkedőn a váltást tettem próbára. Direkt kínozni kezdem. A nagyobb erőkifejtés ellenére is szépen vált, úgy elől, mint hátul. Az első váltó teljesítményén meg is lepődtem, mert még igazán vicsorgós pedáltaposás mellett is vitte. Kritika talán a gyorsaságot érheti, mert mintha meggondolná mielőtt vált. Ha elhatározta magát, már nincs gond, a lánc oda megy, ahová kell. A visszafogottabb tempóért vélhetően nem az XT Shadow váltó és SLX váltókar a felelős, hanem a lánc-sor kombó.
Azért nem csak az alkatrészeket gyötörtem. A kemény mászásokon különösebb odafigyelés nélkül sikerült lent tartanom az elejét, és a hátsó kerék sem kapart ki. A villa az enyhébb emelkedőkhöz hasonlóan csak indokolt esetben mozdult.
A kemény munka gyümölcseként a jól megérdemelt lejtő következik. Ausztriában igazán gyors lefeléken is volt alkalmam kipróbálni. Még 70 km/h környékén is kiegyensúlyozottan viselkedik, annak ellenére, hogy kanyargós csiki-csukis ereszkedésekkor gyorsan reagál a kormánymozdulatokra. Probléma csak a lassítással van. Az XT tárcsafékekkel az elmúlt másfél évben több bringán is találkoztam, és mindig elégedett voltam velük. A Pyxisen kevésbé, amiről a BTS tárcsák tehetnek. A saját féktárcsájukkal kifogástalanul működő fékek ezúttal gyengébben muzsikáltak. A teljesítménycsökkenés nem veszélyesen nagy, de különösen az első féknél egyértelműen érezhető.
Még mielőtt nagyon átmennék szőrösszívűbe, némi – jogos – dicsérettel is illetném a többi BTS kiegészítőt. Az agyak szépen futnak és számomra külön öröm, hogy a hátsó racsni igen erőteljesen kerepel. A kormányszár és a kormány merev egységet képez, a kormánycsapágy pedig minimális súrlódással könnyíti meg a kormánymozdulatokat. A nyeregcső nyeregrögzítő megoldása stabil, és egyszerű, valamint pontos beállítást tesz lehetővé. A BTS termékek mellett Magellánhoz méltó módon akadnak még WTB cuccok is a masinán. A külsők mászáskor kellően tapadnak, de agresszív kanyarvételeknél kicsúszásra hajlamosak, és az 1,95-ös külsők túl keskenyek. Nem csak a menettulajdonságok, hanem a kényelem szempontjából is kellenének a ducibb gumik, amit a támvilla és a nyeregvázcső módosulása is indokolna. A nyereg sportos, de kényelmes darab, a tavalyi koncepcióhoz nem illő markolat pedig az idei Pyxishez tökéletesen illik.
Magellánék zászlóshajója óriási változásokon ment keresztül. Az eddigi kényelmes, maratonozós bringából agresszív, agilis versenygépet faragtak. Gyári összeállításban is megállja a helyét, de apróbb módosításokkal – mint például a külsők cseréjével – még többet hozhatunk ki belőle. Ha pedig a pénztárcánk megengedi, akár egy komolyabb telót is megérdemel, mert bár a Recon szépen működik, egy negatív kamrával és lock outtal is rendelkező Sid sokat dobna rajta. A tavalyinál merevebb hátsó rész, valamint az egyetlen kulacstartó miatt inkább OX pályákra való. A 2009-es Pyxist kezdő versenyzőknek, vagy versenyambíciókkal rendelkezőknek ajánlom. Kedvező ára ellenére nagyon jó teljesítményt nyújt, amit igény szerint némi ráfordítással tovább fokozhatunk.
Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. szeptember-októberi lapszámában.
[poll id=”159″]
Forgalmazó: Cseke Zrt.
Származási hely: Magyarország / Tajvan
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 15”, 17”(tesztelt), 19”, 21”
Ajánlott fogyasztói ár: 269.900 Ft
Vázanyag: Superlight 6061 Al
Villa: Rock Shox Recon; 100 mm
Kormánycsapágy: BTS XC Elite
Hajtómű: Shimano FC-M542-L; 22/32/44 fog
Középcsapágy: Shimano FC-M542-L
Lánckeréksor: Shimano LX CS-HG80; 11-28 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano HG 53
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első átdobó: Shimano Deore FD-M530-6
Váltókar: Shimano SLX
Fékek: Shimano XT Disc
Fékkar: Shimano XT Disc
Első agy: BTS XC Pro; 32 furat
Hátsó agy: BTS XC Pro; 32 furat
Felnik: WTB Speeddisc XC; 32 furat
Küllők: BTS húzott; 2,0-1,8-2,0 mm
Külsők: WTB Exiwolf 1,95 Race
Kormány: BTS XC Comp; 31,8 mm / 580 mm
Kormányszár: BTS XC Pro; 31,8 mm / 110 mm
Markolat: WTB Technical Trail
Nyeregcső: BTS XC Pro; 31,6 mm × 350 mm
Nyereg: WTB Silverado Race SL
Pedál: –
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 432 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 583 mm
Tengelytáv: 1061 mm
Láncvillahossz: 423 mm
Kormányszárhossz: 110 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Súly: 10,55 kg (pedál nélkül)