Megszokhattuk már, hogy a KTM modelljein többnyire karakteresen jelenik meg a cég védjegyének számító narancssárga szín. Ez alól képez kivételt mostani tesztalanyom, melyről sokkal inkább az ezüstmetál marad meg az ember fejében, mint az a pár narancsszín felirat. Ennek ellenére ízig-vérig KTM a gép, egyedi részletekkel és sok okos megoldással.
A gépet az „offroad trekking” szekcióba sorolja a gyártó, valóban, akár így is definiálhatjuk a krossz kategóriát. Mint azt már megszokhattuk, ez a géposztály arról ismerszik meg, hogy az országúti túrázás közben akkor sem jön zavarba a jószág, ha netán hírtelen egy földútra kormányozzuk, vagy fordítva.
A sokrétű felhasználást csomagtartó-, sárvédő- és két kulacstartó felszerelését lehetővé tevő szemekkel segítették. A gazdagon hidroformingolt csövekkel és szép hegesztésekkel operáló vázon ránézésre semmi különleges nincs, jobban megszemlélve azonban egy rakás érdekességgel találkozhatunk. A fejcső védelmét a súrlódó bowdenházakkal szemben a cső anyagából kialakított vezetőfuratokkal oldották meg – szép is, jó is. Innen a bowdenek az alsócső alján található homorulatban futnak tovább, ennek jóvoltából oldalnézetből nem látszik a kábelezés, letisztult megjelenést adva a gépnek. A hátsó féknyereg a két villaszár között kapott helyet, a szép kidolgozású papucsba pedig két imbuszcsavarral kapcsolódik a kitámasztó – tervezésből ötös. Mutatós továbbá a hátsó támvilla emblémázott merevítő hídja is.
Eddig tartott a szemrevételezés, a sárvédő felszerelésére is alkalmas villát viszont már menettapasztalatokon keresztül mutatnám be. Komoly attrakciót ne várjunk a Suntour NEX-től, a hivatalos 63 mm-es útjából még terepen is mindössze 40 mm-t tudtam előcsalni. Ennél azonban sokkal inkább zavart, hogy a jobb oldali szár tetején található lockout kapcsoló menet közben (terhelés alatt) nem mozdítható, a kioldott és a lezárt állapot között csak megállás után, a telót nem terhelve lehet váltani. A villa komfortérzetet javító munkáját amúgy egy géles nyereg és egy teleszkópos nyeregcső segíti meglehetősen hatékonyan.
Nem ez az első krosszbringa, amit tesztelek, így az eddigi delikvenseket két csoportra osztanám: az egyikbe a geometriai tekintetben inkább a fitneszkategória felé húzó modelleket helyezném, ezek jellemzői a meredekebb vázszögek és az alacsonyabb (290 mm körüli) középcsapágyház. A másik csoportba azok a krosszgépek kerülnek nálam, amelyek gyökereit inkább a klasszikus MTB kerékpárok között találhatjuk meg, így laposabb vázszögekkel és magas középcsapággyal rendelkeznek. A Life Motion az utóbbi kategóriába tartozik, így 307 mm-re került a középcsapágy, ezzel párhuzamosan pedig magasabbra a súlypont – sokakat talán nem fog zavarni, én azonban bevallom ezt nem túlságosan szeretem.
A váltórendszer 3×8 sebességes, a homogén Alivio részegységek közé pedig egy Deore LX kifejezetten trekking felhasználásra tervezett hátsó váltó került. A rendszer tökéletesen működik, mindig meglep, hogy a rapidfire váltókarok még ebben az árkategóriában is mennyire jó teljesítményt nyújtanak. Az M486-os sorozatú hidraulikus fékrendszer is hozza az elvárt színvonalat, a fékteljesítmény még könnyebb terepen is elegendőnek bizonyult.
A kerekek terén nyoma sincs a garasoskodásnak. A féktárcsákat fogadó Shimano agyakat 32-32 db 3 keresztre fűzött DT küllő köti a tárcsafékes felhasználáshoz tervezett masszív Rigida felnikhez. Erre Schwalbe szalagok, Continental belsők és fényvisszaverő csíkokkal ellátott drótfalcos Schwalbe külsők kerültek.
Mire is használnám ezt a gépet, ha történetesen a sajátom lenne? Nos, valószínűleg sárvédővel és túracsomagtartóval szerelném fel, felmálháznám és nekivágnék vele a világnak. Közben egy percig sem izgulnék azon, hogy a megnövekedett terhelést nem bírják a kerekek, és nem esnék kétségbe akkor sem, ha vadkempingezés ürügyén az erdőn át vezetne az utam. Az idő előre haladtával aztán valószínűleg lecserélném a hajtóművet, mondjuk egy Deore LX trekking modellre – mást azonban nem hinném, hogy piszkálnék rajta.
Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.
[poll id=”130″]
Forgalmazó: KTM Fahrrad GmbH
Magyarországi képviselet: www.ktm-bikes.hu
Származási hely: Ausztria
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: férfi: 46, 51 (tesztelt), 56, 60 cm; női: 46, 51, 56 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 189.000 Ft
Vázanyag: 6061-es alumínium; „Clean Shape” alsó- és felsőcső; Muscle Shape lánc- és támvilla kialakítás; S-Bend
Villa: Suntour NEX 4610 MLO; rugóút: 63 mm; acélrugó; állítható előfeszítés; lockout
Hajtómű: Shimano M361; 170 mm; 48/38/28 fog; nadrágszárvédővel
Középcsapágy: Shimano BB-UN26; monoblock
Lánckeréksor: Shimano CS-HG40; 8 seb.
Lánc: Shimano CN-HG50
Váltókarok: Shimano Alivio SL-M410
Hátsó váltó: Shimano Deore LX RD-T661-SGS
Első váltó: Shimano Alivio FD-M412
Fékkarok: Shimano BL-M486
Fékek: Shimano BR-M486 hidraulikus; 160/160 mm tárcsák
Első agy: Shimano HB-M495A; centerlock
Hátsó agy: Shimano FH-M495A; centerlock
Felnik: Rigida Taurus 2000; 32 furat; szimplán szegecselt
Küllők: DT rozsdamentes, 2 mm
Külsők: Schwalbe Tyrago Light; 700×40C
Kormány: UNO 6061 DB; 25,4 mm / 590 mm
Kormányszár: Kateem; 115 mm; 0-60 fok – állítható
Kormánycsapágy: Ritchey OE; A-Head; 1 1/8”; integrált
Nyeregcső: Post Moderne Glide; teleszkópos; 27,2 mm / 320 mm
Nyereg: Selle Royal Freccia; géles
Markolat: kemény szivacs
Pedál: KTM VP-992; műanyag test / alu keret