fbpx

Kona Stab – Halász Krisztián módra

Aki gyakran jár versenyekre, az biztos, hogy látta már a két Santa Cruz V10-zel párban edző srácot, akik az utóbbi években már Konákon száguldanak lefelé. Ők a Halász fivérek, akik hosszú évek óta meghatározzák a honi DH eredménylisták első helyeit: Csaba szeniorban, míg Krisztián elitben. Krisztián emellett valószínűleg a legnagyobb világkupa, Eb és nemzetközi versenytapasztalattal bíró versenyző is idehaza, aki persze többszörös magyar bajnok és kupasorozat győztes is. A Balaton Bike Festen a két edzés közötti pihenőben sikerült leülnöm vele beszélgetni a bringájáról, amely csak első ránézésre tűnik egy megszokott Kona Stabnak.

KonaStab1

fotók: KGÁdám

Milyen szempontok szerint építetted a biciklidet?
Mivel a pénztárcám véges és versenyző vagyok, ezért elsősorban megbízható és erős alkatrészeket teszek fel, mert ugye egyben és gyorsan kell lejönnöm a pályán. A második szempont pedig a súly.

KonaStab2
Hogyan jött a támogatás a Konától?
Előtte Santa Cruzzal mentem saját pénzből. Aztán három évvel ezelőtt el kellett adnom, és hirtelen kerítenem kellett valamit, mert ott álltam a szezon kezdetén bringa nélkül, meg anyagilag sem álltam éppen rózsásan. Ekkor találtunk egymásra a jelenlegi fő támogatómmal, akik nélkül akkor biztos nem tudtam volna versenyezni.

KonaStab3
Mit kapsz tőlük?
Vázat, villát, fékeket, hajtókart, tehát nagyjából a fő alkatrészeket, amelyeket én válogathatok ki a kínálatból. A kopó alkatrészekből vannak pótdarabjaim is, de ha valamit lezúzok, akkor persze cserélik.

KonaStab4
És a többi alkatrész honnan érkezik?
A Bemp-től kértem az Atomlabot és az e13-at az egyéni szimpátia miatt. A 661-tól pedig – akik a kezdetek óta támogatnak – a Sunline kiegészítőket kapom. Tavaly a Bemptől Spank felnik jöttek, amelyekben az tetszett, hogy soha nem kaptam velük defektet. Most az Atomlabok kicsit nehezebbek, de egyben erősebbek is. Ráadásul az egyszerűbb GI változatot használom, ami még nehezebb, mint a Pimp, de szélesebb kiképzésű. Cserébe viszont könnyű küllőket és alu nipliket fűztünk beléjük.

A Sunline-ban a súlyát szeretem, de a kormány például nagyon jól kézre is áll. Külön kiemelném a pedált, ami hihetetlen jól tapad. Olyan cipővel is tudom használni, amivel más pedált nem. Csabi meg a FiveTen cipőjével kombinálva néha már úgy érzi, hogy olyan a tapadás, mintha SPD-t használna.

Elég kicsi a lánctányérod…
Igen, ez egy 35 fogszámú e13. Eredetileg 34-eset akartam, de Gulyás Misivel, aki a beállításokat és átalakításokat végzi, úgy döntöttünk, hogy megfelelőbb lesz a 35-ös. Kell a pörgetés és kigyorsítás miatt. 50 km/h fölött ugyan már nem tudok tekerni, de úgyis az a lényeg, hogy lendületesen menj végig egy pályán, a tempót tartva. A hajtókar pedig a súly miatt került fel. Egy sima XC darab.

KonaStab5
Ősi kérdés: Shimano vagy Sram váltórendszer?
Régen Sramot használtam, de jobban szeretem, ha lágyabban vált a rendszer, így átálltam Shimanóra. A súly miatt van XT, ami könnyebb, mint a Saint, de cserébe a középkanalas változat a legrövidebb. Váltókarból meg azért van XTR, mert ezzel minden irányban egyszerre hármat is tudok váltani, meg persze nagyon jól állítható, no és könnyű is. A lágyság miatt persze nem mindig érzem, hogy tényleg megtörtént-e a váltás, de mivel kétkörönként mindig leellenőrzöm a rendszert, tudom, hogy akárhogy érzem is, arrébb vagyok a kívánt fokozattal.

A DH gépek lelke a rugózás…
Igen. Nálam ezért ezt a munkát egy már 2010-es évjáratú Fox RC4-es tag, és egy ugyanilyen limitált szériás Fox 40 villa végzi. Mindkettő sokat változott az elődhöz képest, azaz sokkal jobban állíthatók, különösen jól be lehet lőni rajtuk a kis- és nagysebességű ütések csillapítását, illetve a pogózás-mentességet.

Egy DHX 5.0 típussal összevetve sokkal lágyabb lett a tag mozgása, ugyanakkor az út végén kicsit progresszívebb is. Ennyire jó tagom még tényleg soha nem volt. A villáról is ugyanezt tudom elmondani. Pár grammal állítólag nehezebb lett, de ez a jelentősen javult mozgása miatt nem gond. A tagot egyébként az első, azaz a magasabb állásban használom, mert ebben a vázban még nem fér el az RC4 nagyobb tartálya a hátsó állásban, mivel a DHX5.0-hoz tervezték.

KonaStab6
Milyen vázméretet használsz?
180 cm vagyok, így próbáltam M-est és L-est is. Schladmingban a nagy például nagyon jó volt, de túl hosszúnak és kevésbé fordulékonynak éreztem itthon, meg a kisebb tempójú pályákon, úgyhogy idén már megint inkább az M-est használom. Ez itthonra sokkal ideálisabb és kezesebb.

A fékek kissé szokatlan képet mutatnak…
Igen, mert én a hátsót sokkal többet használom, így ott kell a nagyobb erő, tehát oda inkább egy Ace nyerget tettünk fel szinteres betétekkel, míg elöl maradt a Trail alu betéttel. Tárcsákból hátul néha variálok, mert időnként elég a kisebb is, és ezen a floateren, már szerencsére lehet akár 160-ast is használni. A fékkábelek természetesen Goodridge márkájúak, amit azt hiszem, nem kell megmagyaráznom.

És a legizgalmasabb kérdés: mi az, amit átalakítottatok a vázon Misivel?
Az első a fejcső tetejének lemarása volt, hogy amennyire lehet, alacsonyan tudjam tartani a kormányt. Tulajdonképpen közvetlenül a hegesztési varratok fölé fekszik fel a felső csapágycsésze. Egyébként ebből is kétfélét használok, mert az alsó egy Sunline V1, míg a felső a piacon elérhető lehető leglaposabb golyós változat, amivel szintén nyertünk pár millimétert.

A középrész a nemzetközi trendnek megfelelően 83 mm széles, de mi visszanyestük a normál méretre, így használhatok nagyságrendekkel könnyebb XC-s középrészeket és hajtókarokat. Szerencsére a Konákon gyárilag nincs még ISCG szem, így könnyedén ment ez a munkafázis is.

Kicseréltünk emellett minden rézperselyt a floaterben, és most alu csapágyperselyek vannak fent, meg persze a gépen tulajdonképpen minden csavar és tengely könnyebb anyagból van, mint az eredeti.

Hogyan működik terepen ez a gondosan összeválogatott és összehangolt rendszer?
Sokan mondják, hogy a Konák évek óta nem változnak, pedig én érzem a javulást. Minden évben kicsit jobbak a bringáik. Az én gépem nagy erénye, hogy szenzációsan jól összedolgozik az eleje meg a hátulja, és ezek a rugózó elemek is hihetetlen sokat fejlődtek az utóbbi három évben.

KonaStab7
A gép – összevetve mondjuk a régi V10-emmel, ami öt centivel többet mozgott – nem ereszthető rá a sziklákra olyan vaddisznó módon, de attól, hogy valamire gyorsabban megyünk rá, még nem biztos, hogy gyorsabbak is vagyunk. Sokszor jobb az okos kerülgetés, amiben a Stab jó partner.

Igyekszem mindig középen maradni, amit a geometria maximálisan lehetővé is tesz. Nagy erőssége a tempós kanyarok vétele, meg a mandineres fordítókban való kezes viselkedése. Szereti még a durva kifékezéseket, amelyeket nagyon szépen lekövet, és a floaternek hála a mozgás végig érezhetően aktív marad, ha fékezek.

Az irányíthatóságot nagyban befolyásolja a kormány is, amiből szeretem a nagyon széleset. Ezt persze szokni kell az elején, mert kis tempónál furcsán billeg vele az ember, de ahogy begyorsultunk hirtelen iszonyatosan stabillá válik tőle a gép.

A bringa negatívumaként talán azt említeném meg, hogy a gyors, kisebb rázókra nem lehet olyan jól belőni, és ott érezhető némi idegeskedés, de ez ezekkel az új tagokkal már valószínűleg megoldódik. Összességében viszont nagyon elégedett vagyok a géppel, főleg ezekkel az új rugózó elemekkel. Szeretem, hogy bízhatok az alattam lévő technikában, amiért külön köszönet minden támogatómnak és segítőmnek.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. szeptember-októberi lapszámában.
[poll id=”160″]
Forgalmazó: X-Factor
Származási hely: Tajvan
Vázméret: M

Váz: Kona Klump 7005 alu; 200 mm rugóút
Rugóstag: Fox RC4 (2010-es limitált széria); 240 mm szemtávolság
Villa: Fox 40 (2010-es limitált széria)
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Váltókar: Shimano XTR rapidfire
Lánc: Connex Gold
Lánckeréksor: Shimano Dura Ace (titán); 12-25; 9s
Hajtókar: Race Face Evolve XC; 170 mm; 35-ös e13 tányérral
Középcsapágy: Race Face; 72 mm
Terelő: e13 LG1
Fékek: Hayes Stroker Trail (hátul Ace nyereg); 203 mm tárcsák
Agyak: Atomlab Pimp
Küllők: DT Champion; 2,0 / 1,8 mm; rozsdamentes
Felnik: Atomlab GI
Gumik: Maxxis High Roller vagy Minion 2,35 vagy 2,5 (XC belsőkkel)
Kormánycsapágy: Sunline V1
Kormányszár: Sunline integrált; 31,8 mm/ 50 mm
Kormány: Sunline V1; 780 mm (toldással); 31,8 mm / 19 mm emelés
Nyereg: Sunline V1
Nyeregcső: Thomson Elite
Pedál: Sunline V1
Markolat: Sunline

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 64,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Felsőcsőhossz: 584 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 570 mm
Középcsapágy-magasság: 351 mm
Tengelytáv: 1200 mm
Láncvillahossz: 442 mm
Tömeg: kb.18 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo