A korábbi lapszámban teszteltem egy túrázós Kona bicót. Kíváncsi voltam, vajon egy komolyabb maraton versenygépükkel milyen lehet a tekerés. Minden kívánságom így teljesüljön! Először a kezembe került a szépséges KONA KULA DELUXE váz. Majd később a 2008-as alkatrészekkel felvértezett egyedileg épített versenygép is.
Az építés szempontjai
Első koncepció szerint, a korábbi V-fékes Dema tesztbicaj alkatrészeiből épült volna meg a Kona gép. A KULA váz tárcsafékes, így a régi fékváltókart, és a fékeket nem lehet átszerelni. A Bikemag műhelyben LCS, amit lehetett a Demából használt fel, amit nem, azokat könnyebb alkatrészekre cserélte. Szerencsémre nagyrészt vadonatúj alkatrészekből készült el az új tesztmonti.
Hol helyezkedik el a Deluxe a Kona Cross Country palettáján?
A Kula (Kona 7005 alu) az alapmodell. Ezután következik a sorban a most tesztelt Deluxe (Easton UltraLite), majd jön a Primo (vázanyag Easton UltraLite), és a csúcsmodell a Supreme (Scandium). Felfelé egyre könnyebbek ergo drágábbak a vázak.
A váz
Elsőre a szép, klasszikus, letisztult jelzők jutnak az eszünkbe. Pár megoldás oldschool-ossá mégis modernné teszi a vázat. Ettől lesz igazán egyedi darab. Ne keressünk divatos szuperduci csöveket rajta, mivel a Deluxe váz az Easton 7005-ös alu csövei közül a topkategóriás UltraLite Race csőszettből készült. Ez önmagáért beszél. A kormánycsapágyak is hagyományosak, igazán jól mutatnak.
Mikor beszélhetünk igazi versenyvázról? Akkor, ha a merevségség mellé könnyű súly párosul. Ezt a kettősséget csak a jó anyagválasztással és a megfelelő technológiával lehet előállítani. A Kona gyárban ezt a feladatot példásan megoldották. A profizmus a szép hegesztési varratokon is látszik. Nagyon praktikus dolog, hogy a bowdenezést a felső vázcső fölött vezették. Ez a pozitív tulajdonság egy sárdagasztós túrán nagyon jól jött, mivel a kerékpár cipelésénél semmi sem bökte a vállamat. Illetve a földről érkező kosz is nehezebben jutott be a bowdenházakba. A láncvillák kialakítása miatt a váz sártűrése is megfelelő. A versenyzéshez nagyon fontos paraméter még a geometria. Évek során sokat változtak a geo-trendek. Itt a tervezésnél a klasszikus elveket követték. Manapság a CC vázaknál a 71 fok körüli fejcsőszög a divatos. A Kona ezzel szemben a Kulát 69 fokossal készíti. Évek során mindig változtattak a szögeken pár tized fokot, a csőhosszakon pár millimétert, de az alap geometria már régen kiforrott.
Dema a donor
Átkerült a Konára a Fox F80 RLC teló, ami továbbra is egy álom. A Shimano LX hajtómű, a lánc és sor már kicsit viseletes. Az ülés egy spéci gélbetétes, ergonómikus verseny nyereg, az SLR XP GEL FLOW. Elég könnyű és kiválóan szellőzik. A külsők is a Demáról származnak A Nanoraptort imádom, az Ignitor aszfalton hangos, de nem akar elkopni.
Az újdonságok
Az új Shimano kerékszett nagyon korrekt darab. Merev, könnyű, jó a súlya az árához képest. Elhallgatnám napokig is, ahogy a hátsó agyban a kilincsek reteszeléskor zenélnek. Ennek tesztelését majd egy külön cikkben fogjuk bemutatni. A új ’08 XT váltó a Shadow nevet azért kapta, mert a váz vonalból oldalirányban alig lóg ki. Ezzel csökkentették az esetleges váltósérülések esélyét. A direkt bowdenhúzású kütyübe erősebb visszahúzó-rugó került. Precízen működik és még szép is. Kis időbe telt, míg megszoktam, hogy a Dual Control karokkal a normál váltó fordítva működik. Az elöl 180-as, hátul 160-as Shimano fékek teljesítménye teljesen korrekt.
A korábbi XT V-fékemhez képest a fékerő, az adagolhatóság nagyságrendekkel jobb. A tárcsák másik hallatlanul nagy előnye, hogy az őszi saras nedves körülmények közt is tökéletes fékhatást biztosítottak. A váz mellett az X-Factorból származnak a Race Face kiegészítők. A Next XC Carbon kormány csúcs kategóriás gyönyörű és merev darab.
Dizájn
A képekből is látszik, hogy a Fox teló és a váz hátuljának festése egyenesen megegyezik. A Race Face piros feliratai pedig a váz elejével harmonizálnak. Nagyon ütősek még a vörös küllőanyák is. Így nemcsak könnyű lett a gép, hanem szép is.
Menet közben
A magasságomhoz elsőre kicsit hosszúnak tűnt a 18”-os váz. De a teszt közben kiderült hogy ez nem is baj, mivel a gép stabilnak, komfortosnak bizonyult. Az 589 mm-es vízszintes felsőcső-hosszt, a rövidebb Race Face Deus 90 mm-es kormányszárral nagyon jól lehetett ellensúlyozni. Ezzel a kombóval sikerült beállítani egy kellemes üléspozíciót. Igazi kezes bárány. A váz, ahol kell erős, de emellett hosszabb távon is nagyon komfortos, kényelmes. Jól kezelhető, nagyon fordulékony, a kanyarokban is precíz, a mászásoknál is hihetetlenül hatékony. Nem az a szuper üvegmerev érzés jön le a tekerésnél, mint amit egyes Scandium vázak produkálnak. Finom kényelmes. Egyszerűen jó. Sprintelésnél megfelelő módon gyorsult. Ehhez hozzájárult a váz mellett persze az is, hogy az új 31,8-as befogójú karbon kormányt téphettem, cibálhattam kiállva, meg sem mozdult. Meredek emelkedőkön talán a rövidebb stucni miatt, kicsit emelgette a gép az orrát. Lejtőzésnél nagy sebességnél viszont stabilan futott.
Kinek ajánlanám
Vedd meg, ha XC vagy maraton -versenyzőnek gondolod magad. Remekül fog szolgálni évekig ez a váz. Mert ez egy ízig-vérig verseny masina. Ha hétvégi túrázásra indulnál, akkor is jó választás, mivel igazán kényelmes. Ráadásul a szépsége miatt bárhol utánad fordulnak az emberek.
[poll id=”13″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. november-decemberi lapszámában.
InfoBox:
Váz forgalmazója: X-Factor
Származási hely: Magyarország / Tajvan
A váz fogyasztói ára: 119 900 HUF
Kedvezményes fogyasztói ár: 89 900 HUF
Vázgarancia: 4+2 év
Vázméretek: 14″, 16″, 17″, 18″,19″,20″, 21″, tesztelt: 18”
Vázanyag: Easton 7005 alumínium UltraLite Race
Tömeg: 1500-1669 g (18)
Villa: Fox F80 RLC – 80 mm út
Kormánycsapágy: – FRM 1 1/8 hagyományos 82 g
Hajtómű: Shimano LX 175mm 44-32-22T alu/alu/acél
Középrész: Shimano LX Hollowtec II
Lánckerék sor: Shimano LX 11-32T 9S
Lánc: Shimano CN-HG53
Hátsó váltó: Shimano Deore XT ’08 (RD-M772) Shadow
Első átdobó: Shimano Deore XT ’08 (FD-M770)
Fék: Shimano Deore M-555 180 / 160 mm
Fék-váltókar: Shimano Deore LX
Kerék szett: Shimano Deore XT ’08 (WH-M775)
Tárcsák: Shimano SM-RT 78 180/160
Külsők: WTB Nanoraptor (kevlár), Maxxis Ignitor (kevlár) 26×2.1
Kormány: Race Face Next XC Carbon kormány 31,8 / 560 19.900 Ft 125 g
Kormányszár: – RF Deus 31,8 / 90×6 stucni 19.900 Ft 155 g
Markolat: WTB Weirwolf markolat: 89 g
Nyeregcső: RF Evolve XC 27,2 / 350 nyeregcső 8.900 Ft 278 g
Nyereg: SLR XP GEL FLOW 189 g
Pedál: Shimano Deore XT ’08 (PD-M770)
Geometriai adatok:
Fejcső-szög: 69 fok
Nyeregvázcső-szög: 72 fok
Tengelytáv: 1065 mm
Láncvilla-hossz: 424 mm
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Felsőcső-hossz: 555 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcső-hossz: 589 mm
Kormányszár-hossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 309 mm