Most kicsit zavarban vagyok, hiszen ilyen szintű gépet még nem teszteltem eddig. Bizony egyszer csak egy igazi karbon fully pihent az előszobában, olyan, amilyenekre a német Bike magazinban csöpögtem eddig. Amolyan igazi mindent bele gép: össztelós karbon váz, tárcsafékek, látványos színek. Egyből oda is képzeltem az Alpokba…
…és nem sokkal később valóban az Alpok ösvényein gurulhattam vele a Salzkammergut Trophynak köszönhetően, így mondhatni az igazi miliőjében nyúzhattam. Nem csalódtam benne, igazán élvezetes masina. Tényleg, de lássuk részletesen!
A gép alapja az a 105 mm-t mozgó karbon váz, mely megegyezik a cég csúcsmodelljének vázával. Tesztpéldányunk a sorozatgyártás korai szakaszában készült, és mivel azóta újragondolták a típusnevet, ezért ezen még “Occam” olvasható. Valljuk be az Oxam valóban sokkal jobban hangzik… A váz anyaga egyébiránt monocoque karbon, még a rugóstag lengőkarja is karbon. A geometriája XC-s, maratonos, hosszútávon is kellemes, és hatékony a kemény tekeréshez is, tehát mondhatni nagyon jól eltalált. A felfüggesztés a Scott Spark, vagy Merida 96 megoldásához hasonló, szintén a felhasználási körre optimalizált. Mivel egy össztelós gépnél nagyon fontos a felfüggesztésben elvesző hajtási energia mértéke, így erre különösen figyeltem. Nyeregben ülve tekeréskor a rugóstag keményebb fokozatában (merthogy van neki két fokozata, amit a tag alján lévő kis kék karral lehet kapcsolni) alig volt észlelhető bemozdulás bármilyen erősen is nyomtam a pedált, szinte teljesen merev gépként viselkedett, miközben a gyökereken átgurulva kicsit csillapított. A nyeregből kiállva viszont a súlypont áthelyeződése miatt azonnal aktív lesz a gép hátulja, és akkor megy a himbilimbi rendesen. Szóval nem kell erőltetni, csak nyugisan a nyeregben ülve érdemes vele mászni, de a karbon váz oldalmerevsége elég jó, ilyen szempontból nem érezni, hogy nem egy jobbfajta merevvázon ülünk. Visszatérve a rugóstagra: a másik fokozatban sokkal aktívabban mozog, mely gyökeres, köves lejtőkön teszi nagyon kellemessé a gurulást, ezen kívül pedig a csillapítás is állítható fokozatmentesen a piros tekerentyűvel, bár az állítási tartományt én nem éreztem elég szélesnek.
És ha már felfüggesztés, akkor ott a villa is, elemezgessük azt is kicsit részletesebben, mivel itthon még alig pár kerékpárban jelent meg a tajvani óriás villagyártó eme új modellje. A F1RST bizony nagyon kellemes csalódás volt. A belépő szintű montikban keresztben-hosszában elterjedt RST villák bizony nem mondhatók igazán mérnöki csodáknak, amolyan teleszkópvilla, azt kész. Ez most viszont teljesen más. Már ránézésre is a drágább márkák felsőkategóriás villáira hajaz, és a gyártók szemmel láthatóan drágább bringákba is beleteszik, mint ami az RST-kre eddig jellemző volt. Merevségre semmi gondom nem volt vele, a 180 mm-es tárcsa sem csavargatta a 74 kilós testsúlyom mellett az Alpokban lefelé sem. A mozgása határozottan tetszett, és mások is hasonlóan nyilatkoztak róla. A levegős rendszer csendben, szuszogás nélkül finom megindulással tette dolgát. A lock out, bár nem a kormányról vezérelhető, azért tette a dolgát, bár a kar mozgása nem olyan egyértelmű, határozottan kell megforgatni, és kicsit hosszan a teljes zárásig, de működik. A jobb szár alján lehet a visszaút csillapítását állítani meglehetősen széles tartományban. Összességében ez magasan az eddigi legjobb RST villa, amivel valaha találkoztam. Remélem ez egy nagyobb színvonalbeli ugrás első jele a RST-nél! Hogy tartósságra milyen lesz, azt majd az idő eldönti. Mindent egybevetve a felfüggesztés működésével meg vagyok elégedve, finoman megy a gép minden körülmények közt.
Még egy kis apróság, de fontos, mert lehet vele szívni: a forgáspontok csavarjai hajlamosak kimászni, mert gyárilag nem került rájuk menetrögzítő. Ezt érdemes mindjárt az elején pótolni, mert azzal jelentős menet közbeni kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat.
Ahogy írtam, a váz a legdrágább Kellys fully modellekével azonos, a különbség tehát csak a felszerelés, ami az ár leszorítása miatt néhol „csak” Deore. Érdekes viszont, hogy a kiegészítők: kormány, kormányszár, nyeregcső ellenben Ritchey WCS típusúak, amelyek nem éppen filléres cuccok, míg a kerekeknél, meghajtásnál kicsit lejjebb mentek a tervezők. A váltás elemei közt tehát ott a középszerűbb Deore, mely azért teljesen jól működött, akárcsak az SLX hátsó váltó. A fékek is relatíve egyszerű darabok (BR-M486-os Shimanók), viszont pontosan azok, amelyeket imádok a tökéletes működésük miatt. Ha már látvány, akkor ezekből is az idén bevezetett fehér változatok kerültek a gépre. A felnik saját márkás KBIX-ek, melyek szép fehérek, de nem a technika csúcsát képviselik. Működnek, de kicsit egyszerűnek érzem őket egy ilyen gépbe. A látvány volt tehát itt is a fő szempont.
A kompromisszumos elemek ellenére a működés tekintetében nagyon meg voltam elégedve vele, csak piszkált kicsit a gondolat, hogyha a méregdrága Ritchey WCS cuccok helyett mondjuk, a csak grammokkal nehezebb Pro-t tesznek fel, akkor az így felszabadult költségből micsoda kereket lehetett volna beletenni, ami pozitívan befolyásolná a gyorsíthatóságot, e téren ugyanis érezhetően lomhább a picit drágább gépeknél. Szóval a tudomásul kell vennünk, hogy ennél a gépnél a látvány volt kiemelt szempont a tervezőknek, nem a nyers funkcionalitás. Így a gép nagyon szép lett, és egyből adódik is a továbbfejleszthetőség, amivel valóban fullos géppé válik. Ha ugyanis a kerekeket cseréljük kicsit könnyebbre, úgy mind a tömegen csökkenthetünk, mind pedig a menettulajdonságokon lendíthetünk egy nagyot, amivel egy gyönyörű és nagyon jól működő maraton össztelósunk lehet. Egy kis pozitívum még a végére, ami tovább szépíti a felszereltséget: a géphez gyárilag jár egy Crank Brothers Candy pedál is.
Számvetés
Bizony nem kevés egy bringáért a 700.000 forint. Sokan elhűltek az árát hallva. Hogy megéri-e ennyit adni érte? Itt már mindenképpen megfontolandó, hogy mire és mennyire komolyan használjuk. Ha csak hétvégenként gurulunk egyet a Margit-szigeten, arra bizony luxus. Ez a gép már sokkal-sokkal komolyabb bevetésre való. Akár Alpokbeli egész napos csapatásokra vagy hosszú maratonokra. Arra tervezték, hogy 100 km letekerése után se fájjon a derekunk, hogy a kitartó köves-gyökeres lejtőkön is biztosan tapadjon, és mindig, mindenhol elmenjen, helyt álljon egy kitartó mászáson éppúgy, mint egy hosszú fárasztó technikás lejtmenet során. Mindig megy, mindig élvezhető, és mindig kontrollálható. Persze, mondhatják a tapasztalt olvasóink, ami mindenre jó, az semmire sem igazán. Nem is lehetett egyszerű úgy összehangolni a gép jellemzőit, hogy eltalálják azt a keskeny mezsgyét, ahol mindezek teljesíthetők a lehető legkevesebb kompromisszummal. Most így, 2 hónapnyi tesztelés után ki merem mondani, hogy a Kellysnek sikerült. Nem mindenhol tökéletes, de mindig nagyon közel áll hozzá.
A relatíve kedvező ár miatt bevállalt kompromisszumokból következő alkatrészek mind jól működnek, idővel meg cserélhetők, akár a csúcsmodell szintjéig tuningolva a gépet. Szóval ezt a komoly és még komolyabbá fejleszthető gépet azoknak a komoly bringásoknak ajánlom, akik rendszeresen hosszú órákat töltenek el terepen, sőt akár rendszeres indulói a maraton versenyeknek, és nem félnek nem csak legrövidebb távon versenyezni. Persze leginkább azok fogják élvezni a gép adottságait, akik a nálunk előfordulónál nagyobb hegyeken is használják néha.
Mint írtam, lehet még kicsit tuningolni, csak gondoljuk végig, hogy tényleg szükségünk van-e rá! Mindent egybevetve, ha komolyabb – akár versenyszintű – igénybevételre szánod, akkor első körben a kerekeken könnyítenék kicsit, mivel az nagyon meghatározó. Ha nagyon elitisták vagyunk, akkor egy nevesebb villa férne bele, bár gyorsan hozzáteszem, én azért adnék esélyt az RST-nek. Ha még inkább profibbá szeretnénk varázsolni, akkor egy kormányról lockolható / szabályozható hátsó rugóstagot tennék bele. A bowden elvezetésére szolgáló szemek megvannak hozzá a felsőcső alján, tehát a tervezők előzékenyen gondoltak erre is.
Tehát megéri az árát, csak győzzük megfizetni…
InfoBox:
Forgalmazó: Mama Sro.; www.kellys-bicycles.com
A modell a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan, Kína
Gyártási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: 17,5” (tesztelt); 19,5”; 21”
Ajánlott fogyasztói ár: 699.900 Ft
Váz: SXC High Modulus Monocoque karbon; 105 mm rugóút
Villa: RST F1RST Platinum Air; 100 mm; OCR2 lock out
Hátsó rugóstag: DNM AO-30RC
Hajtókar: Shimano Deore FC-M590; 22-32-44 fog
Hátsó váltó: Shimano SLX Shadow
Első váltó: Shimano Deore hagyományos
Lánckeréksor: Shimano Deore CS-HG50-9; 11-34 fog
Lánc: KMC Z 9000
Váltókarok: Shimano Deore Rapidfire TwoWay Release
Fékek-fékkarok: Shimano BR-M486; 180/160 mm
Kormány: Ritchey WCS LowRiser Wet White; 31,8 mm-es kormánybefogó
Kormánycsapágy: Ritchey Comp Logic Zero;félintegrált
Kormányszár: Ritchey WCS 4-Axis WetWhite; 2 + 4 csavaros; 6 fok / 31,8 mm
Markolat: Kellys; 2 komponensű
Agyak: Shimano Deore Disc FH-M535 és HB-M535 Center-Lock
Felnik: KBIX WMX Disc; 559 × 16,5; 32 furat
Küllők: Mach1 double butted; 2-1,8 mm; fekete
Külsők: Schwalbe Rocket Ron EVO; 26 × 2,25”
Nyereg: fi’zi:k Nisene III Sport; mangán ötvözetű pálca
Nyeregcső: Ritchey WCS; 2 csavaros fej; 31,6 mm / 350 mm
Nyeregcsőbilincs: anodizált alu csavaros
Váltóbowdenek: Jagwire
Pedál: Crank Brothers Candy
Geometria adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Vízszintes felsőcsőhossz: 592 mm
Nyeregvázcső-hossz: 450 mm
Tengelytáv: 1108 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Középcsapágy-magasság: 328 mm
Kormányszárhossz: 110 mm
Tömeg: 11,9 kg (pedál nélkül)
Szöveg: gg
Fotó: gg, HBalage