Igazi nagyvad került a kezeim közé. Most kivételesen nem a rugóút-hegyekkel ellátott keménykedésre alkalmas fajtából, hanem olyan, amelyet a betondzsungel túlélésére „tenyésztettek” ki. Ráadásul csajoknak, azaz gyorsan le is nyúlták előlem, alig tudtam megkaparintani egy alapos kipróbálás erejéig. Következzenek a tények, na meg persze a leányzó által átélt élmények.
A váz aluból készült, igazi túrázós és csajos geometriával. Utóbbit nem nehéz észrevenni, ezeket hívták „női váznak”. Mostanában a hölgyek is inkább átszoktak a hagyományos első vázháromszögre, ami persze a teljesítményorientáltabb sportlédik esetében még érthető is, de kirándulós/csavargós felhasználásra ennek is vannak előnyei. A legnagyobb persze, hogy akár hosszú szoknyában sem gond vele a tekerés. A fel- és leszállás kényelmesebb, egészen alacsonyra kell csak emelni a lábunkat. Némiképp rugalmasabb a váz, de ez is inkább előny a rossz utakon, bár elsődlegesen nem ő fogja csillapítani a rezgéseket, de erről majd később…
A váz arányai nagyon jól eltaláltak. Kicsit rövidebb az első fele, pont hogy kényelmesebb legyen, és egyenesebben üljünk. A láncvilla viszont kifejezetten hosszú, így megpakolva a csomagtartót sem fogjuk rugdosni a sarkunkkal a táskákat, plusz nagyon stabilan fut egyenesen a bringa. Az előző mondatból ki is derült, hogy tökéletes sárvédő- és csomagtartó rögzítő szemeket találunk rajta. A világítás kábelezése a váz belsejében vezetett. A láncvédő stabilan előre kialakított helyre került, pontosabban nadrágvédő, hiszen inkább azt védi a lánctól. Összességében látszik rajta, hogy a leendő felhasználást figyelembe véve maximálisan figyeltek a részletekre.
Az RST gyártotta trekking villáról hasonlókat mondhatok. Nem bonyolították túl a belsejét, ellenben okos megoldásokat alkalmaztak kívül. Ilyen a lámpa vezetékének készített cső a külső száron, hibátlan megoldás a gépen található agydinamóhoz. A teleszkóp szerencsére kellően puha 50 mm utat biztosít. Extraként ellátták lock-outtal is, ami tisztán mechanikus elven működik. Csillapítással nem rendelkezik, előfeszítése viszont állítható.
Az alkatrészeken sem nagyon spóroltak, a Shimano Deore/LX meghajtás kellőképpen erős és megbízható még ezzel a négyszögtengelyes hajtóművel is. A váltás pontos és gyors, és mivel terepre úgysem nagyon tudunk menni, ez minden bizonnyal sokáig így is fog maradni. A kerekek szintén kellően túlépítettek, masszív duplafalú felnikkel. Inkább az érdekesebb cuccokat emelném ki pár szóban. A világításrendszer nagyon profi. A kábelezés, mint említettem, szinte végig rejtve fut. Az első lámpán található kapcsolóval aktivizálhatjuk a Shimano agydinamónkat. Kicsit megnő az ellenállás, de közel sem annyira, mint előzetesen számítottam rá. A fényáradat viszont átlagon felüli, már alacsony sebességnél is. Tökéletesen látszunk és látunk városi fényviszonyok között. A hátsó lámpa oldalról is jól látható, ráadásul energiatárolós állófénnyel rendelkezik, azaz, ha már tekertünk akár egy kicsit is, megállva az első lámpánk hamar elhalványul és kialszik, de a hátsó változatlan fényerővel villog rendületlenül hosszú percekig. Gondolom nem kell mondanom, hogy miért is jó az, ha nem vagyunk láthatatlanok, amíg állunk a pirosnál. A külső gumik perfekt túradarabok, szúrás elleni védelemmel, oldalukon fényvisszaverő csíkkal. A nyereg maga szinte egy kiló zselé, de ha még ez sem lenne elég, az egész két hatalmas gumibakon ül, ezt tartja csak az acélpálca.
Tesztpilótánk örömmel vetette magát a bicajra, hogy kipróbálja élesben. Első benyomása az volt, hogy nagyon nehéz. Valóban az, hiszen több mint 17 kiló, így ez a bringa nem fürge gyorsításokra, lépcsőn való cipelésekre, csiki-csukizásra alkalmas, hanem egyszerűen csak közlekedésre. Nehéz vele kilőni a lámpánál, sőt felgyorsulni is az egy kicsit. Ellenben ha egyszer elindult, akkor nagyon megy, nagyon suhan, és a mosolyt nehéz lesz letörölni kedvesünk arcáról. A széles áttételtartománynak köszönhetően bármilyen hegyet megmászik vele kényelmes tempóval. A sárvédőt a nyári heves záporok alatt élesben is volt szerencséje kipróbálni, nagyon jól teljesít, így alulról egyáltalán nem leszünk vizesek. A fékeket gyengének találta, amit nem nagyon értettem, mert az első kifejezetten harapós, a betétek pedig kellőképpen puhák. Talán az lehet az oka, hogy a kevésbé rutinos bringásokhoz hasonlóan, ő is szívesebben használja a hátsó féket. Az hagyján, hogy száguld és suhan, de mindezt milyen kényelmesen! Ha az óriás nyereg is kevés lenne, ott a rugós nyeregcső, ez a teleszkóppal együtt nagyon hatékonyan feledteti velünk az úthibákat, sokkal kényelmesebb, mint egy ballonosabb gumis MTB. A sebességet így könnyedén tartjuk, és gyorsan, kipihenten érjük el úti célunkat.
Teljes a bringa, még a pedálok is igényes kivitelezésűek, tuningolni igazából nincs min. Városi közlekedésre, hosszú távú burkolt úton való túrázásra nagyon igényesen összerakott gép, ennek tükrében az ára több mint versenyképes. A csajok első látásra nem biztos, hogy belehabarodnak, de ha a látvány nem is, az első próbaút, ami után kisimultan szállnak le, tuti megszeretteti velük a Gepidát.
[poll id=”42″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. júliusi számában.
InfoBox:
Forgalmazó: Olimpia Kerékpár Kft.
Származási hely: Magyarország
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 44 cm, 48 cm
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 129.900 Ft
Vázanyag: 6061 alumínium
Villa: RST Trendy Lock Out; 50 mm út
Kormány: Gepida Alu Cross; 600 mm
Kormányszár: Gepida TDS-D299; 2×2 csavaros; 130 mm (0 foknál)
Kormánycsapágy: Neco; félintegrált; 1 1/8 col
Nyeregcső: Gepida Alu rugós, 27,2 mm / 300 mm hossz
Nyereg: Selle Royal F808Gel
Hajtómű: Shimano Deore 26-36-48 fog
Középrész: Shimano BB-UN25
Váltókarok: Shimano Deore
Agyak: Shimano Dynamo/ Gepida Alu
Lánckeréksor: Shimano HG50; 11-32 fog
Lánc: Shimano HG
Fék: Gepida TX-118
Fékkar: Gepida XL 92
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano Deore LX
Felni: Rodi Vision Alu; 36 furat
Küllők: rozsdamentes; 2 mm
Külsők: Schwalbe Terra Cruiser Reflective 622 x 42 mm
Pedál: acél/műanyag
Markolat: Herrmans Kraton
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,5 fok
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 460 mm
Nyeregvázcső-hossz: 480 mm
Felsőcsőhossz: 620 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 580 mm
Kormányszárhossz: 130 mm (0 foknál)
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Súly: 17,3 kg (pedállal)